0114-KDIP1-3.4012.347.2018.2.KP - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Rozbudowa i przebudowa wraz z wyposażeniem świetlicy wiejskiej".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.347.2018.2.KP Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Rozbudowa i przebudowa wraz z wyposażeniem świetlicy wiejskiej".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2018 r. (data wpływu 2 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Rozbudowa i przebudowa wraz z wyposażeniem świetlicy wiejskiej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Rozbudowa i przebudowa wraz z wyposażeniem świetlicy wiejskiej".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Gmina jako Jednostka Samorządu Terytorialnego (JST) planuje ubiegać się o dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020; Działanie: Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich; Typ operacji: "Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne" i w tym celu Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na realizację projektu pn. "Rozbudowa i przebudowa wraz z wyposażeniem świetlicy wiejskiej".

Warunkiem koniecznym do złożenia wniosku jest interpretacja indywidualna w sprawie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją ww. Projektu.

Ponieważ Gmina jako Wnioskodawca zamierza zaliczyć koszty podatku VAT realizowanego Projektu do kosztów kwalifikowanych Projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie, musi wykazać, że podatek VAT nie będzie mógł być przez Gminę odzyskany w całości lub w części zarówno podczas realizacji Projektu jak i po jego zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji Gmina może zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację inwestycji jako wydatek kwalifikowany Projektu.

Przedmiotem ww. Projektu jest przebudowa wraz z rozbudową istniejącego obiektu świetlicy wiejskiej oraz jej wyposażenie. Realizację inwestycji zaplanowano na lata 2018-2019.

Gmina realizując ww. Projekt będzie realizowała zadanie własne gminy, nałożone na JST przepisami ustawy o samorządzie gminnym. Powstały w wyniku realizacji obiekt przeznaczony będzie na cele administracyjne i kulturalne gminy, a w szczególności mieszkańców sołectwa. Po zrealizowaniu operacji w obiekcie planuje się prowadzić nieodpłatne zajęcia artystyczne, naukę języków obcych itp. Świetlica ma być miejscem spotkań mieszkańców oraz być wykorzystywana jako lokal gminy na cele administracyjne (np. wybory). Gmina nie planuje komercyjnego charakteru wykorzystywania powstałego obiektu i nie zamierza prowadzić sprzedaży towarów ani świadczyć usług opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe Gmina nie będzie mogła odzyskać ani w całości ani w części podatku VAT poniesionego na realizację inwestycji zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.).

Faktury dokumentujące poniesione wydatki będą wystawiane na Gminę i będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu pn. "Rozbudowa i przebudowa wraz z wyposażeniem świetlicy wiejskiej"?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gmina w związku w planowaną inwestycją tj. realizacją projektu pn. "Rozbudowa i przebudowa wraz z wyposażeniem świetlicy wiejskiej" nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na inwestycję, jak i po zakończeniu jej realizacji.

Gmina uzasadnia swoje stanowisko w sposób następujący: ww. Projekt należy do zakresu zadań własnych gminy nałożonych na JST przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.) - art. 7. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, więc gmina nie będzie mogła odzyskać podatku VAT poniesionego na realizację inwestycji zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.).

Po zakończeniu realizacji zadania Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży ani usług opodatkowanych podatkiem VAT z wykorzystaniem inwestycji.

Końcowi odbiorcy zrealizowanej inwestycji będą korzystać z ww. Projektu w sposób nieodpłatny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma więc zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, tj. intencje podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów wynika, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek wszelkie czynności, które mają charakter cywilnoprawny i spełniają ww. definicję działalności gospodarczej.

W świetle przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2232, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie zaś z art. 7 ust. 1 tej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 1).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. jako Jednostka Samorządu Terytorialnego (JST) planuje ubiegać się o dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020; Działanie: Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich; Typ operacji: "Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne" i w tym celu Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na realizację projektu pn. "Rozbudowa i przebudowa wraz z wyposażeniem świetlicy wiejskiej". Przedmiotem ww. Projektu jest przebudowa wraz z rozbudową istniejącego obiektu świetlicy wiejskiej oraz jej wyposażenie. Realizację inwestycji zaplanowano na lata 2018-2019. Gmina realizując ww. Projekt będzie realizowała zadanie własne gminy, nałożone na JST przepisami ustawy o samorządzie gminnym. Powstały w wyniku realizacji obiekt przeznaczony będzie na cele administracyjne i kulturalne gminy, a w szczególności mieszkańców sołectwa. Po zrealizowaniu operacji w obiekcie planuje się prowadzić nieodpłatne zajęcia artystyczne, naukę języków obcych itp. Świetlica ma być miejscem spotkań mieszkańców oraz być wykorzystywana jako lokal gminy na cele administracyjne (np. wybory). Gmina nie planuje komercyjnego charakteru wykorzystywania powstałego obiektu i nie zamierza prowadzić sprzedaży towarów ani świadczyć usług opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki będą wystawiane na Gminę i będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu pn. "Rozbudowa i przebudowa wraz z wyposażeniem świetlicy wiejskiej".

Jak wcześniej wskazano odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - realizacja projektu pn. "Rozbudowa i przebudowa wraz z wyposażeniem świetlicy wiejskiej" należy do zakresu zadań własnych, do realizacji których Gmina jest zobowiązana ustawą o samorządzie gminnym. Ponadto Wnioskodawca wskazał że po zakończeniu realizacji zadania Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży ani usług opodatkowanych podatkiem VAT z wykorzystaniem inwestycji. Zatem nabywane towary i usługi w ramach realizowanego Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z projektem pn. "Rozbudowa i przebudowa wraz z wyposażeniem świetlicy wiejskiej".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 0/0, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl