0114-KDIP1-3.4012.346.2022.1.PRM - Zamieszczanie w fakturach danych jednostek organizacyjnych gminy, których dotyczy wydatek

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 września 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.346.2022.1.PRM Zamieszczanie w fakturach danych jednostek organizacyjnych gminy, których dotyczy wydatek

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawidłowych danych zamieszczonych na fakturach otrzymanych/wystawianych przez Gminę za nabycie/sprzedaż towarów i usług, gdzie oprócz danych Gminy - w tym nr Gminy - zawarte będą również dane jednostek organizacyjnych, których dane czynności dotyczą.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina posiada status podatnika VAT czynnego o nr NIP: (...). Jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 165 Konstytucji RP oraz art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559, 583) zwaną dalej u.s.g.

Zadania własne gminy określone są w art. 7 u.s.g. oraz uszczegółowione w przepisach szczególnych - konkretyzujących ich realizację. Zgodnie z art. 7 u.s.g. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Zadania te obejmują w szczególności sprawy:

1)

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2)

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3)

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

3a) działalności w zakresie telekomunikacji,

4)

lokalnego transportu zbiorowego,

5)

ochrony zdrowia,

6)

pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,

7)

gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8)

edukacji publicznej,

9)

kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

10)

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11)

targowisk i hal targowych,

12)

zieleni gminnej i zadrzewień,

13)

cmentarzy gminnych,

14)

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

15)

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16)

polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17)

wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej,

18)

promocji gminy,

19)

współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

20)

współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Przypomnienia wymaga też fakt, że gmina oprócz zadań własnych realizuje wiele zadań zleconych - co wynika z art. 166 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który stanowi, że jeżeli wynika to z uzasadnionych potrzeb państwa, ustawa może zlecić jednostkom samorządu terytorialnego wykonywanie innych zadań publicznych. Ustawa określa tryb przekazywania i sposób wykonywania zadań zleconych. Zgodnie z art. 11a ust. 1 u.s.g. organami gminy są:

1)

rada gminy,

2)

wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 26 ust. 1 u.s.g. organem wykonawczym gminy jest wójt, zaś zgodnie z ust. 4 w miastach powyżej 100.000 mieszkańców organem wykonawczym jest prezydent miasta. Wójt wykonuje swoje zadania za pośrednictwem urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 u.s.g.). Zgodnie z art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 528, 583), zwanej dalej u.s.p. prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców (...). Miastem takim jest więc Gmina (...).

Zadania powiatu określone są w art. 4 u.s.p.

Tak więc do zadań gminy, będącej miastem na prawach powiatu, oprócz zadań nałożonych przez u.s.g. dochodzą także zadania nałożone przez u.s.p.

Zgodnie z art. 9 pkt 2, 3 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 z późn. zm.) zwaną dalej u.f.p., sektor finansów publicznych tworzą m.in. jednostki samorządu terytorialnego, jednostki budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe.

Jednostkami budżetowymi, zgodnie z art. 11 u.f.p. są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego, działające na podstawie statutu określającego w szczególności ich nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej planem finansowym jednostki budżetowej.

Na skutek wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 stwierdzone zostało, iż gminna jednostka organizacyjna, której działalność gospodarcza nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi. W konsekwencji tego należy uznać, że samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.

Mając na uwadze powyższe rozstrzygnięcie TSUE za obowiązkowe uznano "scentralizowanie" w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT. Termin obowiązkowej centralizacji podatkowej dotyczącej podatku VAT w samorządach został określony komunikatem Ministerstwa Finansów opublikowanym dnia 15 stycznia 2016 r. na dzień 1 stycznia 2017 r., zatem Gmina od tego właśnie terminu rozpoczęła scentralizowane rozliczanie podatku od towarów i usług, tj. procesem tym objęte zostały wraz z Urzędem Miasta wszystkie gminne jednostki budżetowe oraz samorządowy zakład budżetowy.

Formalną podstawę ww. działania stanowi art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizacje projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280).

Obecnie Gmina rozpoczyna przygotowania do wdrożenia wystawiania i odbierania faktur ustrukturyzowanych poprzez Krajowy System e-Faktur, o którym mowa w art. 106nd ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931).

Obecnie przepisy obowiązującego od 1 stycznia 2022 r. prawa w zakresie ww. rozwiązań maja charakter fakultatywny, nie obligatoryjny.

Zauważyć jednak należy, iż wydana została decyzja wykonawcza Rady (UE) 2022/1003 z dnia 17 czerwca 2022 r. upoważniająca Rzeczpospolitą Polską do stosowania środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i art. 232 dyrektywy 2006/R112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 1 tej decyzji upoważnia się Polskę, w przypadku podatników mających siedzibę na terytorium Polski, do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej.

Zgodnie z art. 2 tej decyzji upoważnia się Polskę do postanowienia, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy.

Gmina jest członkiem X. 27 maja 2022 r. Gmina wystosowała pismo do Pana A. S. w (...).

Wnioskodawca uznaje za stosowne zacytować treść ww. pisma:

"Szanowny Panie,

X wnioskuje o opracowanie rozwiązań uwzględniających specyfikę jednostek samorządu terytorialnego w zakresie funkcjonowania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), o którym mowa w art. 106nd ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931).

Konieczność dostosowania KSeF w taki sposób aby było możliwe sprawne wykorzystywanie tego rozwiązania przez jednostki samorządu terytorialnego była sygnalizowana w trakcie posiedzenia Zespołu Społeczeństwa Informacyjnego w styczniu 2022 r.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 i art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa) są tzw. podatnikami VAT scentralizowanymi składającymi się na gruncie wszystkich innych przepisów z odrębnych jednostek organizacyjnych (jednostek budżetowych i zakładów budżetowych). Należy podkreślić, że na gruncie ustawy o finansach publicznych (art. 9 pkt 2, 3, 4) i ustawy o rachunkowości (art. 2 ust. 1 pkt 4 lit. a i b) jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe stanowią odrębne jednostki organizacyjne, które prowadzą odrębne (osobne) księgi rachunkowe - pomimo iż na gruncie ustawy o VAT i na podstawie przepisów kodeksu cywilnego przy zawieranych umowach cywilnoprawnych działają w imieniu j.s.t. i posługują się wspólnym przypisanym j.s.t. numerem NIP.

Minister Finansów dostrzegał dotychczas tę specyfikę. Przykładowo w wykładni przepisów prawa podatkowego z dnia 24 listopada 2016 r. pn. "Centralizacja rozliczeń w podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego" dokonał wykładni: Od dnia centralizacji to JST jest zobowiązana do wystawiania faktur na zasadach ogólnych, zamieszczając na nich w szczególności numer, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby VAT oraz swój adres rejestracyjny (adres siedziby urzędu obsługującego JST). Nie ma przeszkód aby faktury zawierały dodatkowo dane jednostki organizacyjnej (np. określenie nazwy i formy jednostki oraz jej adresu), która faktycznie dokonuje czynności udokumentowanej fakturą. Tak wystawiona faktura będzie stanowiła podstawę do odpowiedniego przyporządkowania księgowego w dokumentacji prowadzonej przez jednostkę organizacyjną. Podobne zasady obowiązują przy fakturach wystawianych na rzecz JST (lub jej jednostek organizacyjnych). Faktury powinny być wystawiane na JST, z ewentualnym wyszczególnieniem danych jednostki organizacyjnej, której nabycie udokumentowane daną fakturą dotyczy".

Podkreślenia wymaga też fakt, że posiadane przez jednostki organizacyjne numery NIP są obecnie identyfikatorami podatkowymi stosowanymi zgodnie z przepisami prawem i ich wykładnią dokonywaną przez resort finansów w zasadzie wyłącznie w celu prowadzenia przez nie rozliczeń w charakterze płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne od zatrudnionych, nie zaś w charakterze podatnika w cywilnoprawnym obrocie gospodarczym. Pomimo centralizacji podatkowej j.s.t. w podatku VAT, na gruncie przepisów kodeksu pracy i ustawy o pracownikach samorządowych to nadal jednostki organizacyjne, w tym urzędy miasta pozostają odrębnymi zakładami pracy i tym samym płatnikami zaliczek na podatek i składek ubezpieczeniowych. Biorąc powyższe pod uwagę numery te nie mogą służyć w obrocie gospodarczym do identyfikowania stron tego obrotu.

Obecnie obowiązujące przepisy ustawy o podatku od towarów i usług korzystanie z systemu KSeF czynią rozwiązaniem fakultatywnym (art. 106na ust. 2). Jednak w przyszłym roku, prawdopodobnie od 1 lipca 2023 r. w obrocie gospodarczym będzie to obowiązkowy i jedyny przewidziany przez prawo sposób wystawiania i doręczania faktur.

Tak więc jednostki samorządu terytorialnego, zwłaszcza największe miasta zrzeszone w X staną przed olbrzymim wyzwaniem organizacyjnym sprostania nowym wymogom, które zupełnie nie przewidują odmienności i specyfiki j.s.t., zwłaszcza tych dużych posiadających znaczną liczbę funkcjonujących jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.

Nie będzie już więc np. możliwe doręczanie przez wykonawcę faktur bezpośrednio jednostkom i zakładom budżetowym pod adresem ich siedziby poprzez pocztę czy osobiście. Nie będzie również możliwe doręczanie tych faktur za pośrednictwem skrytki e-PUAP czy pod adresem poczty elektronicznej e-mail, co jest obecnie praktykowane i zgodne z obecnie obowiązującymi przepisami prawa, choć wymaga akceptacji nabywcy (art. 106n ust. 1 ustawy o VAT).

Doręczanie wszystkich faktur tak złożonemu organizmowi jak jednostka samorządu terytorialnego w jednym miejscu, na koncie KSeF dla miasta/podatnika posługującego się w cywilnoprawnym obrocie gospodarczym jednym numerem identyfikacji podatkowej NIP (nadanym miastu) będzie olbrzymim wyzwaniem natury organizacyjnej.

Konieczne będzie stworzenie mechanizmów odpowiedniej identyfikacji napływających codziennie tysięcy faktur dla poszczególnych jednostek tak aby dokumenty były zaksięgowane w księgach rachunkowych właściwej jednostki, i co najistotniejsze zobowiązanie z nich wynikające uregulowane wykonawcy we właściwym terminie.

Wydaje się, iż najwłaściwszym rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie modyfikacji Krajowego Systemu e-Faktur poprzez np. wprowadzenie repozytorium numerów NIP podmiotów scentralizowanych/jednostek samorządu terytorialnego - tak aby w sytuacji wystawiania faktur na rzecz j.s.t. (lub analogicznie przez j.s.t.) obligatoryjnym polem, które należałoby wypełnić byłyby odpowiednio dane odbiorcy lub wystawcy (właściwej jednostki organizacyjnej) wybieranej z listy będącej tzw. rozwijanym menu.

Podkreślenia wymaga także, że na stronie resortu finansów znajduje się następującej treści informacja: "KSeF a PEF. System faktur ustrukturyzowanych w rozumieniu ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1666) i system faktur ustrukturyzowanych wystawianych w ramach KSeF w wersji fakultatywnej będą systemami funkcjonującymi odrębnie."

Podkreślić jednak należy, iż w obecnie funkcjonującym systemie PEF jest możliwość identyfikowania odbiorcy faktury lub wystawcy (jednostki organizacyjnej) poprzez numery GLN, które - w przypadku Gminy - każda jednostka organizacyjna posiada. Tak więc - być może - w przypadku KSeF przynajmniej częściowym rozwiązaniem problemu identyfikacji gminnych jednostek organizacyjnych wchodzących w skład scentralizowanej j.s.t., jako podatnika, mogłoby być wykorzystanie numerów GLN.

Rozważenia ze strony resortu finansów wymagałaby kwestia ewentualnie innego sposobu identyfikowania jednostek organizacyjnych j.s.t., np. poprzez numer REGON.

Biorąc powyższe pod uwagę wnoszę jak na wstępie. Poruszoną problematykę uważam za niezwyke istotną, a obecnie wdrażane rozwiązania za bardzo niekorzystne i potencjalnie groźne w skutkach dla jednostek samorządu terytorialnego."

Tak więc Wnioskodawca zwraca uwagę na specyfikę jednostek samorządu terytorialnego. Jednostki samorządu terytorialnego po scentralizowaniu rozliczeń od 1 stycznia 2017 r. posługują się w obrocie gospodarczym jednym numerem NIP przypisanym JST. W przypadku Gminy to numer NIP: (...).

Na gruncie jednak szeregu pozostałych przepisów jednostki organizacyjne tworzące j.s.t. cechuje odrębność - są odrębnymi jednostkami na gruncie ustawy o finansach publicznych, ustawy o rachunkowości, są odrębnymi zakładami pracy na gruncie kodeksu pracy i ustawy o pracownikach samorządowych, a więc także odrębnymi płatnikami zaliczek na PIT i składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, posługując się odrębnym od Gminy nr NIP.

Podstawowym problemem we wdrażaniu KSeF przed jakim stoją jednostki samorządu terytorialnego, w tym Wnioskodawca, a więc tzw. podatnicy scentralizowani jest wdrożenie rozwiązań organizacyjno-prawych i technicznych tak, aby proces ten przebiegł sprawnie i uwzględniał specyfikę j.s.t., w szczególności w jaki sposób definiować na wystawianych i otrzymywanych fakturach ustrukturyzowanych nabywcę i sprzedawcę tak, aby dokumenty, w szczególności zakupowe dotyczące nabycia towarów i usług, trafiały do sprawdzenia formalnego i merytorycznego, zaksięgowania i uregulowania terminowych zobowiązań z nich do właściwej jednej z blisko dwustu jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 2 ustawy dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego.

Z decyzji wykonawczej Rady z dnia 17 czerwca 2022 r. wynika, że "Pismem z dnia 8 lutego 2022 r. Polska poinformowała Komisję, że odstępstwo od art. 226 dyrektywy 2006/112/WE nie jest konieczne i że zakres szczególnego środka, którego dotyczy wniosek będzie ograniczony do podatników mających siedzibę na terytorium Polski." Powyższe sugeruje, że Rzeczpospolita Polska nie przewiduje wynikających z art. 226 zmian w art. 106e ustawy, który to przepis jest implementacją tego przepisu Dyrektywy.

Zgodnie z art. 226 dyrektywy "Bez uszczerbku dla przepisów szczególnych przewidzianych w niniejszej dyrektywie, faktury wystawione zgodnie z przepisami art. 220 i 221, do celów VAT, zawierają wyłącznie następujące dane:

1)

datę wystawienia faktury;

2)

kolejny numer, nadany w ramach jednej lub kilku serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3)

numer identyfikacyjny VAT, o którym mowa w art. 214, pod którym podatnik dostarczył towary lub świadczył usługi;

4)

numer identyfikacyjny VAT nabywcy lub usługobiorcy, o którym mowa w art. 214, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z tytułu których jest zobowiązany do zapłaty VAT, lub też otrzymał towary, o których mowa w art. 138;

5)

pełną nazwę (nazwisko) i adres podatnika oraz nabywcy lub usługobiorcy;

6)

ilość i rodzaj dostarczonych towarów lub zakres i rodzaj wykonanych usług;

7)

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usług lub datę dokonania wpłaty zaliczki, o której mowa w art. 220 pkt 4 i 5, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

8)

podstawę opodatkowania dla każdej stawki podatku lub zwolnienia, cenę jednostkową z wyłączeniem VAT, a także wszelkie upusty lub rabaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej;

9)

zastosowaną stawkę VAT;

10)

kwotę VAT do zapłaty, chyba że zastosowano procedurę szczególną, która zgodnie z niniejszą dyrektywą wyklucza podawanie takiej informacji;

11)

w przypadku zwolnienia albo gdy nabywca lub usługobiorca jest zobowiązany do zapłaty VAT, odesłanie do właściwego przepisu niniejszej dyrektywy lub odpowiedniego przepisu krajowego lub każde inne odesłanie wskazujące, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia lub podlega procedurze odwrotnego obciążenia;

12)

w przypadku dostawy nowych środków transportu dokonanej na warunkach przewidzianych w art. 138 ust. 1 i 2 lit. a), dane wymienione w art. 2 ust. 2 lit. b);

13)

w przypadku stosowania procedury szczególnej dla biur podróży, odesłanie do art. 306 lub do odpowiednich przepisów krajowych lub każde inne odesłanie wskazujące, że procedura ta została zastosowana;

14)

w przypadku stosowania procedur szczególnych dla towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, odesłanie do art. 313, 326 lub 333 lub do odpowiednich przepisów krajowych lub każde inne odesłanie wskazujące, że zastosowano jedną z tych procedur;

15)

w przypadku gdy osoba zobowiązana do zapłaty VAT jest przedstawicielem podatkowym w rozumieniu art. 204 - numer identyfikacyjny VAT, o którym mowa w art. 214, tego przedstawiciela podatkowego oraz jego pełną nazwę (nazwisko) i adres.

W związku z powyższym, przygotowując się do wdrożenia wystawiania i odbierania faktur ustrukturyzowanych poprzez KSeF Wnioskodawca postanowił wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji w zakresie stosowania przepisu obowiązującego prawa, tj. art. 106e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), tj. prawidłowości danych na fakturach, w szczególności możliwości podawania numeru identyfikacji podatkowej NIP gminnych jednostek organizacyjnych

Gmina jako podmiot, który jest adresatem zarówno przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), jak i ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280) jest zainteresowanym w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej aby uzyskać interpretację indywidualną w zakresie poprawności danych na otrzymywanych i wystawianych w przyszłości fakturach.

Jednostkami tym są od 1 - (...) do 178 - (...).

Wyjaśnia się, że widniejący pod numerem 152 Urząd Miasta to jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 33 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizacje projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280). Pod poz. 153 figuruje A, tj. samorządowy zakład budżetowy, pozostałe zaś jednostki wymienione od poz. 1 do 151 i 154-178 to samorządowe jednostki budżetowe, o których mowa w art. 2 pkt 1 lit. a ustawy centralizacyjnej.

Pytania

1) Czy przepisy obowiązującego prawa, tj art. 106e ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931) w związku z art. 226 dyrektywy Rady nr 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z 2006 r. L 347, 1) w sprawie wspólnego systemu od wartości dodanej nie sprzeciwiają się aby dane na fakturach dotyczących nabywanych towarów i usług oprócz danych nabywcy, tj. Gminy, (...), NIP (...) zawierały także dane jednostki organizacyjnej w imieniu Gminy je nabywających, w tym ich numer NIP wykorzystywany do rozliczeń jako płatnika zaliczek podatek dochodowy od osób fizycznych od zatrudnionych?

2) Czy przepisy obowiązującego prawa, tj art. 106e ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931) w związku z art. 226 dyrektywy Rady nr 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z 2006 r. L 347, 1) nie sprzeciwiają się aby dane na fakturach dotyczących sprzedaży towarów i usług oprócz danych podatnika, tj. Gminy, (...), NIP (...) zawierały także dane jednostek organizacyjnych je wystawiających, w tym ich numer NIP wykorzystywany do rozliczeń jako płatnika zaliczek podatek dochodowy od osób fizycznych od zatrudnionych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

1)

przepisy obowiązującego prawa, tj art. 106e ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931) w związku z art. 226 dyrektywy nr Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z 2006 r. L 347, 1) nie sprzeciwiają się aby dane na fakturach dotyczących nabywanych towarów i usług oprócz danych nabywcy, tj. Gminy, (...), NIP (...) zawierały także dane jednostek organizacyjnych w imieniu Gminy je nabywających, w tym ich numer NIP wykorzystywany do rozliczeń jako płatnika zaliczek podatek dochodowy od osób fizycznych od zatrudnionych.

2)

przepisy obowiązującego prawa, tj art. 106e ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931) w związku z art. 226 dyrektywy nr Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z 2006 r. L 347, 1) nie sprzeciwiają się aby dane na fakturach dotyczących sprzedaży towarów i usług oprócz danych podatnika, tj. Gminy, (...), NIP (...) zawierały także dane jednostek organizacyjnych je wystawiających, w tym ich numer NIP wykorzystywany do rozliczeń jako płatnika zaliczek podatek dochodowy od osób fizycznych od zatrudnionych.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy o VAT faktura powinna zawierać:

1)

datę wystawienia;

2)

kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3)

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4)

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5)

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6)

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7)

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8)

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9)

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10)

kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11)

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12)

stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;

13)

sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14)

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15)

kwotę należności ogółem;

16)

w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których:

a)

obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1, lub

b)

w przepisach wydanych na podstawie art. 19a ust. 12 określono termin powstania obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty

- wyrazy "metoda kasowa";

17)

w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz "samofakturowanie";

18) w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie";

18a) w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem przekracza kwotę 15.000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy - wyrazy "mechanizm podzielonej płatności", przy czym do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania;

19)

w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 - wskazanie:

a)

przepisu ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku,

b)

przepisu dyrektywy 2006/112/WE, który zwalnia od podatku taką dostawę towarów lub takie świadczenie usług, lub

c)

innej podstawy prawnej wskazującej na to, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia;

20)

w przypadku, o którym mowa w art. 106c - nazwę i adres organu egzekucyjnego lub imię i nazwisko komornika sądowego oraz jego adres, a w miejscu określonym dla podatnika - imię i nazwisko lub nazwę dłużnika oraz jego adres;

21)

w przypadku faktur wystawianych w imieniu i na rzecz podatnika przez jego przedstawiciela podatkowego - nazwę lub imię i nazwisko przedstawiciela podatkowego, jego adres oraz numer, za pomocą którego jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku;

22)

w przypadku gdy przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy są nowe środki transportu - datę dopuszczenia nowego środka transportu do użytku oraz:

a)

przebieg pojazdu - w przypadku pojazdów lądowych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. a,

b)

liczbę godzin roboczych używania nowego środka transportu - w przypadku jednostek pływających, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. b, oraz statków powietrznych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. c;

23)

w przypadku faktur wystawianych przez drugiego w kolejności podatnika, o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 4 lit. b i c, w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej (procedurze uproszczonej) - dane określone w art. 136;

23)

w przypadkach, o których mowa w art. 97 ust. 10 pkt 2 i 3:

a)

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, poprzedzony kodem PL,

b)

numer, za pomocą którego nabywca towaru lub usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w danym państwie członkowskim, zawierający dwuliterowy kod stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej właściwy dla tego państwa członkowskiego.

Przepis ten jest implementacją do porządku prawnego zapisów dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z 2006 r. L 347, 1).

Zgodnie z art. 226 dyrektywy "Bez uszczerbku dla przepisów szczególnych przewidzianych w niniejszej dyrektywie, faktury wystawione zgodnie z przepisami art. 220 i 221, do celów VAT, zawierają wyłącznie następujące dane:

1)

datę wystawienia faktury;

2)

kolejny numer, nadany w ramach jednej lub kilku serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3)

numer identyfikacyjny VAT, o którym mowa w art. 214, pod którym podatnik dostarczył towary lub świadczył usługi;

4)

numer identyfikacyjny VAT nabywcy lub usługobiorcy, o którym mowa w art. 214, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z tytułu których jest zobowiązany do zapłaty VAT, lub też otrzymał towary, o których mowa w art. 138;

5)

pełną nazwę (nazwisko) i adres podatnika oraz nabywcy lub usługobiorcy;

6)

ilość i rodzaj dostarczonych towarów lub zakres i rodzaj wykonanych usług;

7)

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usług lub datę dokonania wpłaty zaliczki, o której mowa w art. 220 pkt 4 i 5, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

8)

podstawę opodatkowania dla każdej stawki podatku lub zwolnienia, cenę jednostkową z wyłączeniem VAT, a także wszelkie upusty lub rabaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej;

9)

zastosowaną stawkę VAT;

10)

kwotę VAT do zapłaty, chyba że zastosowano procedurę szczególną, która zgodnie z niniejszą dyrektywą wyklucza podawanie takiej informacji;

11)

w przypadku zwolnienia albo gdy nabywca lub usługobiorca jest zobowiązany do zapłaty VAT, odesłanie do właściwego przepisu niniejszej dyrektywy lub odpowiedniego przepisu krajowego lub każde inne odesłanie wskazujące, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia lub podlega procedurze odwrotnego obciążenia;

12)

w przypadku dostawy nowych środków transportu dokonanej na warunkach przewidzianych w art. 138 ust. 1 i 2 lit. a), dane wymienione w art. 2 ust. 2 lit. b);

13)

w przypadku stosowania procedury szczególnej dla biur podróży, odesłanie do art. 306 lub do odpowiednich przepisów krajowych lub każde inne odesłanie wskazujące, że procedura ta została zastosowana;

14)

w przypadku stosowania procedur szczególnych dla towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, odesłanie do art. 313, 326 lub 333 lub do odpowiednich przepisów krajowych lub każde inne odesłanie wskazujące, że zastosowano jedną z tych procedur;

15)

w przypadku gdy osoba zobowiązana do zapłaty VAT jest przedstawicielem podatkowym w rozumieniu art. 204 - numer identyfikacyjny VAT, o którym mowa w art. 214, tego przedstawiciela podatkowego oraz jego pełną nazwę (nazwisko) i adres.

W ocenie Wnioskodawcy dotychczasowa wieloletnia praktyka interpretacyjna resortu finansów sprowadzała się do wniosku, że przepisy w zakresie danych na fakturach należało tak interpretować, że nie sprzeciwiały się one temu, że - oprócz danych obligatoryjnych - mogły one zawierać dane dodatkowe (fakultatywne).

Zwrócić należy uwagę, że taka wykładnia znajdowała poparcie również w stosunku do jednostek samorządu terytorialnego. W wykładni przepisów prawa podatkowego z 24 listopada 2016 r. pn. "Centralizacja rozliczeń w podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego" dokonano wykładni: Od dnia centralizacji to JST jest zobowiązana do wystawiania faktur na zasadach ogólnych, zamieszczając na nich w szczególności numer, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby VAT oraz swój adres rejestracyjny (adres siedziby urzędu obsługującego JST). Nie ma przeszkód aby faktury zawierały dodatkowo dane jednostki organizacyjnej (np. określenie nazwy i formy jednostki oraz jej adresu), która faktycznie dokonuje czynności udokumentowanej fakturą. Tak wystawiona faktura będzie stanowiła podstawę do odpowiedniego przyporządkowania księgowego w dokumentacji prowadzonej przez jednostkę organizacyjną. Podobne zasady obowiązują przy fakturach wystawianych na rzecz JST (lub jej jednostek organizacyjnych). Faktury powinny być wystawiane na JST, z ewentualnym wyszczególnieniem danych jednostki organizacyjnej, której nabycie udokumentowane daną fakturą dotyczy",

Podkreślić także należy, że na stronie resortu finansów opublikowana została broszura z lutego 2022 r. dotycząca struktury FA (1) pn. "FAKTURA USTRUKTURYZOWANA".

Na stronie 33 i 34 czytamy wyjaśnienie roli tzw. podmiotu trzeciego, pod którym to pojęciem zdefiniowano odpowiednio:

- "2" Odbiorca - w przypadku gdy w fakturze występują dane jednostek wewnętrznych, oddziałów, jednostek budżetowych wyodrębnionych w ramach nabywcy, które same nie stanowią nabywcy w rozumieniu ustawy,

- "5" - Wystawca faktury - w przypadku gdy w fakturze występują dane podmiotu wystawiającego fakturę w imieniu podatnika.

Na stronie 35 z kolei czytamy objaśnienie "Nazwa pola NIP Identyfikator podatkowy NIP podmiotu trzeciego".

Tak więc sama struktura FA wskazuje, że podmiot trzeci, pod którym to pojęciem resort finansów wskazuje "jednostki budżetowe", które można identyfikować pod identyfikatorem NIP podmiotu trzeciego - a tym może być wyłącznie przypisany i nadany każdej jednostce budżetowej NIP jako identyfikator płatnika po 1 stycznia 2017 r. wykorzystywany - co do zasady - wyłącznie jako identyfikator płatnika na gruncie zaliczek PIT oraz składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca stoi na stanowisku jak wyżej, tj.:

1)

przepisy obowiązującego prawa, tj art. 106e ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931) w związku z art. 226 dyrektywy nr Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z 2006 r. L 347, 1) nie sprzeciwiają się aby dane na fakturach dotyczących nabywanych towarów i usług oprócz danych nabywcy, tj. Gminy, (...), NIP (...) zawierały także dane jednostek organizacyjnych w imieniu Gminy je nabywających, w tym ich numer NIP wykorzystywany do rozliczeń jako płatnika zaliczek podatek dochodowy od osób fizycznych od zatrudnionych.

2)

przepisy obowiązującego prawa, tj art. 106e ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931) w związku z art. 226 dyrektywy nr Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z 2006 r. L 347, 1) nie sprzeciwiają się aby dane na fakturach dotyczących sprzedaży towarów i usług oprócz danych podatnika, tj. Gminy, (...), NIP (...) zawierały także dane jednostek organizacyjnych je wystawiających, w tym ich numer NIP wykorzystywany do rozliczeń jako płatnika zaliczek podatek dochodowy od osób fizycznych od zatrudnionych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Zasady wystawiania faktur regulują przepisy art. 106a-106 r. ustawy.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)

sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2)

wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3)

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4)

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a)

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)

czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c)

dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Zgodnie z art. 106b ust. 2 ustawy:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

W myśl art. 106b ust. 3 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)

czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)

czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b)

czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)

przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b)

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118 - jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Jak stanowi art. 106e ust. 1 pkt 1 - 15 ustawy:

Faktura powinna zawierać:

1)

datę wystawienia;

2)

kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3)

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4)

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5)

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6)

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7)

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8)

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9)

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10)

kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11)

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12)

stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;

13)

sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14)

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15)

kwotę należności ogółem.

Faktura jest dokumentem sformalizowanym (stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt sprzedaży określonych towarów i usług. Powyższe przepisy określają elementy, które powinna zawierać faktura. Dane zawarte na fakturze muszą przede wszystkim umożliwiać jednoznaczną identyfikację stron transakcji gospodarczej, zarówno po stronie nabywcy jak i sprzedawcy.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2076), zwanej dalej ustawą zmieniająca, wprowadzono zmiany do ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie utworzenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Ustawa zmieniająca wprowadza możliwość wystawiania, przesyłania i odbierania faktur ustrukturyzowanych, jako jednej z dopuszczanych form dokumentowania transakcji obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych.

Wprowadzone od 1 stycznia 2022 r. rozwiązanie, tj. wystawianie faktur ustrukturyzowanych w ramach KSeF, ma charakter fakultatywny.

Zgodnie z art. 2 pkt 32a ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: fakturze ustrukturyzowanej - rozumie się przez to fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie.

Jak wynika z treści art. 106g ust. 3a ustawy:

Faktura ustrukturyzowana jest udostępniana i otrzymywana za pomocą oprogramowania interfejsowego, o którym mowa w art. 106nc ust. 1.

Stosownie do art. 106nc ust. 1 i ust. 3 ustawy:

Faktura ustrukturyzowana jest wystawiana i otrzymywana przy użyciu Krajowego Systemu

e-Faktur za pomocą oprogramowania interfejsowego, w postaci elektronicznej i zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępnia na elektronicznej platformie usług administracji publicznej wzór faktury ustrukturyzowanej.

Ponadto, zgodnie z art. 106r. ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

1)

rodzaje uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur,

2)

sposoby nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu

e-Faktur oraz wzór zawiadomienia o nadaniu lub odebraniu tych uprawnień,

3) sposoby uwierzytelnienia podmiotów korzystających z Krajowego Systemu e-Faktur,

4) dane faktury ustrukturyzowanej, których podanie umożliwia dostęp do tej faktury w Krajowym Systemie e-Faktur - uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji i weryfikacji podmiotów, o których mowa w art. 106nb, oraz zapewnienia dostępu do faktur ustrukturyzowanych i możliwości zapoznania się z ich treścią.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że Krajowy System e-Faktur (KseF) to system teleinformatyczny pozwalający na wystawianie, przesyłanie i otrzymywanie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przez podmioty w obrocie gospodarczym.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawidłowych danych zamieszczonych na fakturach otrzymanych/wystawianych przez Gminę za nabycie/sprzedaż towarów i usług, gdzie oprócz danych Gminy - w tym nr NIP Gminy - zawarte będą również dane jednostek organizacyjnych, których dane czynności dotyczą.

Z wniosku wynika, że 1 stycznia 2017 r. zgodnie z wyrokiem TSUE C-276/14, Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług. Proces centralizacji objął wraz z Urzędem Miasta wszystkie gminne jednostki budżetowe i samorządowy zakład budżetowy.

Rozpatrując kwestię poruszoną we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać, że 29 września 2015 r. zapadł wyrok TSUE w sprawie C-276/14, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Zdaniem TSUE, jednostki budżetowe nie ponoszą ryzyka gospodarczego związanego z działalnością gospodarczą powierzoną im w imieniu i na rachunek gminy oraz nie odpowiadają za szkody spowodowane tą działalnością (odpowiedzialność tą ponosi wyłącznie gmina), ponieważ nie dysponują własnym majątkiem, nie osiągają własnych dochodów i nie ponoszą kosztów dotyczących takiej działalności. Uzyskane dochody są bowiem wpłacane do budżetu Gminy, a wydatki są pokrywane bezpośrednio z tego budżetu.

W związku z rozstrzygnięciem zawartym w ww. wyroku, po "centralizacji" rozliczeń samorządowe jednostki organizacyjne są podmiotami obowiązanymi do rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych jako płatnik (także płatnik składek ubezpieczeniowych), a także odrębnymi podatnikami dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Jako pracodawca będą one posługiwać się swoim identyfikatorem podatkowym NIP. Samorządowa jednostka budżetowa oraz samorządowy zakład budżetowy dla rozliczeń w podatku CIT zachowują nadany każdemu wcześniej identyfikator podatkowy NIP.

Podobne stanowisko zajął NSA w uchwale z 26 października 2015 r. sygn. akt I FPS 4/15, w której wskazano, że pomimo większego niż jednostki budżetowe stopnia samodzielności zakładu budżetowego, nie może on być uznany za odrębnego od Gminy podatnika VAT, nie spełnia bowiem ww. warunków - nie jest wystarczająco samodzielny. NSA wskazał również, że dotychczasowe orzecznictwo NSA w tej materii, akceptujące odrębność tych podmiotów, należy uznać za nieaktualne. Podatnikiem i stroną w kontaktach na zewnątrz jest wyłącznie Gmina.

Oznacza to, że przy scentralizowanym modelu rozliczeń świadczenie jakichkolwiek czynności pomiędzy jednostkami budżetowymi tej samej gminy staje się świadczeniem wewnętrznym niepodlegającym w ogóle podatkowi VAT.

Tym samym, wszystkie faktury wystawione po 1 stycznia 2017 r. powinny być wystawione już na jednostkę samorządu terytorialnego (np. gminę) z jej numerem NIP i nazwą (jednostka samorządu terytorialnego powinna być wymieniana jako nabywca bądź sprzedawca towaru/usługi). Natomiast na fakturach dodatkowo mogą być zamieszczane nazwy konkretnej jednostki organizacyjnej (np. szkoły), której rozliczenia będą dotyczyły.

Jak już wskazano powyżej, faktura musi zawierać dane umożliwiające jednoznaczną identyfikację stron transakcji gospodarczej, zarówno po stronie nabywcy, jak i sprzedawcy. Jednocześnie stwierdzić należy, że przez wskazane w art. 106e ust. 1 pkt 3 ustawy "imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy", należy rozumieć w przypadku podatnika bądź nabywcy będącego osobą fizyczną - imię i nazwisko, w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej - nazwę. Na takiej fakturze należy umieścić dane jednostki dokonującej nabycia/sprzedaży poprzez wskazanie nazwy oraz jej adresu.

W świetle powyższych wyjaśnień, należy zgodzić się z Państwem, że po dokonanej przez Gminę centralizacji, jednostki budżetowe gminy wystawiając faktury i dokumentując sprzedaż swoich towarów i usług, a także podając dane do faktur VAT wystawianych im jako nabywającym towary i usługi, powinny podawać adres głównego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, tj. nazwę Gminy, Jej adres i nr NIP.

Natomiast przepisy obowiązującego prawa, tj art. 106e ust. 1 ustawy nie sprzeciwiają się aby dane na fakturach dotyczących nabywanych/sprzedawanych towarów i usług oprócz danych nabywcy/sprzedawcy, tj. Gminy, (...), NIP (...) zawierały także dane jednostek organizacyjnych w imieniu Gminy je nabywających/sprzedających, w tym ich numer NIP wykorzystywany do rozliczeń dokonanych na podstawie innych ustaw.

Dodatkowo trzeba wskazać, że jeżeli dobrowolnie stosują Państwo oprogramowanie interfejsowe, w postaci elektronicznej to muszą Państwo przestrzegać zasad obowiązujących w Krajowym Systemie e-Faktur. W ramach systemu KseF będą obowiązywały obecne zasady wystawienia faktur, przy czym nie będzie możliwości przesyłania przez system not korygujących, które wymagają akceptacji dostawcy. Powyższe oznacza, że w przypadku faktur przez Państwa wystawianych poszczególne pola faktury będzie można uzupełniać zarówno w sposób obligatoryjny jak i fakultatywny. Tym samym, Gmina będzie mogła na wystawianych fakturach oprócz Państwa danych zamieścić również dane jednostki samorządu terytorialnego. Również w przypadku faktur otrzymywanych przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur nie ma przeszkód aby odbiorcą była Gmina, a dodatkowo zamieszczone były na fakturach dane jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego, której rozliczeń dana faktura dotyczy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl