0114-KDIP1-3.4012.296.2020.2.ISK - Sprzedaż pakietu edukacyjnego - prowadzenie kas rejestrujących.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.296.2020.2.ISK Sprzedaż pakietu edukacyjnego - prowadzenie kas rejestrujących.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2020 r. (data wpływu 19 maja 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2020 r. (data wpływu 20 lipca 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 26 czerwca 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.296.2020.1.ISK (doręczone Stronie w dniu 10 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia (pytanie nr 1 wniosku) - jest nieprawidłowe;

* prawa do wystawienia i wydawania nabywcy paragonu w postaci elektronicznej (pytanie nr 3 wniosku) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 15 lipca 2020 r. (data wpływu 20 lipca 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 26 czerwca 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.296.2020.1.ISK (doręczone w dniu 10 lipca 2020 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia oraz prawa do wystawienia i wydawania nabywcy paragonu w postaci elektronicznej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na sprzedaży (przede wszystkim wysyłkowej - za pośrednictwem Internetu za pomocą sklepu internetowego A. dostępnym pod adresem internetowym (...) kursów - pakietów do nauki języków obcych w szczególności do nauki języka angielskiego. W skład sprzedawanego pakietu wchodzi podręcznik w formie drukowanej (książkowej), do którego dołączony jest pendrive z materiałami do nauki (wykłady, ćwiczenia, opowiadania, dialogi w postaci plików w formatach MP4, MP3 PDF) oraz tablica zawierająca gramatykę. W pakiecie nabywca otrzymuje także dostęp do platformy on-line, na której znajdują się materiały wideo i audio. Cała publikacja tj. podręcznik wraz z pendrive, tablicą i dostępem do platformy oznaczona jest jednym kodem ISBN i sprzedawana jest jako pakiet tj. nie ma możliwości odrębnego nabycia poszczególnych materiałów, można je kupić wyłącznie w pakiecie.

Nabywcami przedmiotowych pakietów do nauki języków obcych są przede wszystkim osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Sprzedaż odbywa się przez wyżej wskazaną stronę internetową Wnioskodawcy, na której zainteresowana osoba może zamówić wybrany przez siebie kurs. Płatność dokonywana jest według wyboru nabywcy poprzez przelew na rachunek bankowy Wnioskodawcy, poprzez płatności elektroniczne ((...) lub (...)), kartą płatniczą lub za pobraniem. Około 1% płatności dokonywanych jest na rachunek bankowy, 89% płatności poprzez płatności elektroniczne ((...) lub (...)), 0,3% płatności kartą płatniczą oraz 9,7% płatności to płatności za pobraniem. Wysyłka pakietu do nauki języka obcego odbywa się przesyłką pocztową lub przesyłką kurierską.

Nabywca składając zamówienie w sklepie internetowym podaje swoje dane osobowe w tym także adres. Każde zamówienie otrzymuje swój zindywidualizowany numer zamówienia, a co za tym idzie istnieje możliwość powiązania danego zamówienia z danymi konkretnego Klienta. Wnioskodawca prowadzi księgowość w programie (...). Sklep internetowy jest połączony przez system Integrator z programem księgowym (...), gdzie znajdują się wszystkie dane dotyczące poszczególnych zamówień. Płatności przyporządkowywane są do poszczególnych zamówień według numerów zamówień. Z tytułów płatności wynika, których zamówień one dotyczą. W konsekwencji z prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Dotychczas Wnioskodawca dołączał do wysyłanej do klienta paczki zawierającej pakiet do nauki języka, fizycznie wydrukowany paragon fiskalny.

Wnioskodawca prowadzi ponadto sklep stacjonarny, jednakże sprzedaż dokonywana w sklepie stacjonarnym jest incydentalna (ma miejsce kilka razy w miesiącu). Sprzedaż dokonywana przez Internet to 99,7% obrotu Wnioskodawcy za rok podatkowy od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 20 lipca 2020 r. wskazano, że Wnioskodawca nie świadczy usług wskazanych w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast w odniesieniu do dostawy towarów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, Wnioskodawca wyjaśnia, że w skład pakietu do nauki języka obcego poza podręcznikiem, tablicą zawierającą gramatykę oraz dostępem do platformy on-line, wchodzi też pendrive, na którym znajdują się materiały do nauki języka (ćwiczenia, wykłady, opowiadania, dialogi, nagrania w formacie MP3 i MP4). Przedmiotowy pendrive nie jest sprzedawany oddzielnie tylko i wyłącznie jako część zestawu (kursu językowego), dlatego też w ocenie Wnioskodawcy sprzedaż pendrive, pomimo że jest on nośnikiem danych cyfrowych nie stanowi dostawy zapisanych lub niezapisanych nośników danych cyfrowych lub analogowych, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. I rozporządzenia. W konsekwencji, Wnioskodawca nie dokonuje dostawy towarów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawcy w opisanym we wniosku stanie faktycznym przysługuje prawo do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących dla sprzedaży wymienionej w pozycji 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących?

2. Jeśli odpowiedź na pytanie numer 1 byłaby pozytywna, to czy Wnioskodawca może zrezygnować z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej?

3. Jeśli odpowiedź na pytanie numer 1 byłaby negatywna, to czy Wnioskodawca zgodnie z nowym przepisem art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług jest uprawniony do wystawiania i wydawania nabywcy za zgodą nabywcy paragonu fiskalnego w postaci elektronicznej oraz czy paragon w postaci elektronicznej musi być wystawiony przy pomocy kasy fiskalnej on-line?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

W ocenie Wnioskodawcy w opisanym we wniosku stanie faktycznym przysługuje mu prawo do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej "udziałem procentowym obrotu", był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%.

W załączniku do przedmiotowego rozporządzenia w pozycji numer 36 została wymieniona dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Zdaniem Wnioskodawcy spełnia on przesłanki do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia, gdyż:

* ponad 80% obrotu Wnioskodawcy w poprzednim roku obrotowym stanowiła sprzedaż przez Internet (w systemie wysyłkowym),

* zapłata za zakupione od Wnioskodawcy towary była dokonywana przeze wszystkim na rachunek bankowy Wnioskodawcy (przy czym zapłata za pośrednictwem karty kredytowej lub karty płatniczej, a także za pośrednictwem dostawcy płatności elektronicznych tj. (...) oraz (...) także stanowi zapłatę na rachunek bankowy Wnioskodawcy, gdyż finalnie środki te trafiają na rachunek bankowy Wnioskodawcy za pośrednictwem banku lub instytucji płatniczej i każdą płatność da się powiązać z konkretnym zamówieniem nabywcy), zdarzała się też zapłata za pośrednictwem poczty (w trybie wysyłki za pobraniem), która również spełnia kryteria do zwolnienia,

* z prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji w systemie księgowym (...) istnieje możliwość powiązania konkretnego numeru zamówienia z danymi osobowymi w tym adresem nabywcy, a także z potwierdzeniem płatności. Z potwierdzenia płatności wynika jakiego konkretnie zamówienia płatność dotyczy, a zatem wynika także co było przedmiotem zamówienia.

Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy takiemu zwolnieniu nie sprzeciwia się przepis § 4 ust. 1 pkt 1 lit. I rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, gdyż przedmiotem sprzedaży jest kurs językowy w pakiecie składającym się z podręcznika i innych materiałów, które posiadają jeden kod ISBN i których nie można nabyć oddzielnie, poza przedmiotowym pakietem.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy skoro stosownie do odpowiedzi na pytanie numer 1 przysługuje mu prawo do zwolnienia ze stosowania kasy rejestrującej to dokonując sprzedaży, która stosownie do przytoczonych w odpowiedzi na pytanie numer 1 przepisów jest zwolniona z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, Wnioskodawca będzie uprawniony do rezygnacji z ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej i złożenia wniosku o wyrejestrowanie dotychczas stosowanej kasy z ewidencji kas.

Ad 3

Zgodnie z nowym przepisem art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a.

w postaci papierowej lub

b.

za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

W konsekwencji zdaniem Wnioskodawcy nie budzi wątpliwości, że pod warunkiem zgody nabywcy paragon fiskalny może zostać wystawiony i wydany nabywcy również w postaci elektronicznej i przesłany mu w sposób uzgodniony przez Wnioskodawcę i nabywcę np. za pośrednictwem wiadomości e-mail czy SMS. Przy czym wystawienie paragonu fiskalnego w postaci elektronicznej jest możliwe jedynie przy użyciu kasy rejestrującej on-line, co wynika z przepisu art. 145a ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przepisy art. 111 ust. 1, 1b-3, ust. 3a pkt 1 lit. a, pkt 2-4, 6-9, 11 i 13, ust. 3b-3d, ust. 6a zdanie drugie, ust. 6c-6f i 6g-6i stosuje się odpowiednio (a zatem dla innych kas rejestrujących tj. kas z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii przepis art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b nie ma zastosowania). Potwierdza to też przepis § 19a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących, zgodnie z którym podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kas on-line, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny lub fakturę w postaci elektronicznej. Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy wobec braku przepisów wykonawczych do przepisu art. 111b ustawy o podatku od towarów i usług (na dzień sporządzenia niniejszego wniosku) nie ma możliwości wystawienia paragonu przy użyciu kasy rejestrującej mającej postać oprogramowania zainstalowanego np. na komputerze, a zatem koniecznym jest korzystanie z tradycyjnej kasy rejestrującej jednakże wyłącznie w postaci kasy rejestrującej on-line.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia (pytanie nr 1 wniosku) oraz prawidłowe w zakresie prawa do wystawienia i wydawania nabywcy paragonu w postaci elektronicznej (pytanie nr 3 wniosku).

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 1b ustawy - w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 rozporządzenia).

W poz. 36 ww. załącznika wskazano dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Zatem aby podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

* dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),

* przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności (danej czynności).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej "udziałem procentowym obrotu", był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%.

W myśl § 3 ust. 3 rozporządzenia, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie stosuje się do podatników, którzy w pierwszym lub drugim półroczu poprzedniego roku podatkowego osiągnęli udział procentowy obrotu równy 80% albo niższy niż 80%.

Natomiast stosownie do zapisu § 4 ust. 1 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w określonych w tym przepisie przypadkach.

Zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca półrocza danego roku podatkowego, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział procentowy obrotu był równy 80% albo niższy niż 80%, z zastrzeżeniem ust. 4.

Na podstawie § 8 ust. 4 rozporządzenia, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2019 r. przestali spełniać warunki do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak już wcześniej wspomniano - w kwestii prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - ustawodawca przewidział zwolnienia podmiotowe (§ 3 rozporządzenia), jak i przedmiotowe (§ 2 rozporządzenia) z tego obowiązku. Należy jednak zauważyć, że wykonywanie przez podatnika czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia wyklucza możliwość zastosowania przez niego zwolnień określonych w § 2 i § 3 rozporządzenia.

Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia, podlegają czynności wymienione w § 4 rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zgodnie z § 4 ust. 1 lit. I rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na sprzedaży (przede wszystkim wysyłkowej - za pośrednictwem Internetu za pomocą sklepu internetowego) kursów - pakietów do nauki języków obcych w szczególności do nauki języka angielskiego. W skład sprzedawanego pakietu wchodzi podręcznik w formie drukowanej (książkowej), do którego dołączony jest pendrive z materiałami do nauki (wykłady, ćwiczenia, opowiadania, dialogi w postaci plików w formatach MP4, MP3 PDF) oraz tablica zawierająca gramatykę. W pakiecie nabywca otrzymuje także dostęp do platformy on-line, na której znajdują się materiały wideo i audio. Cała publikacja tj. podręcznik wraz z pendrive, tablicą i dostępem do platformy oznaczona jest jednym kodem ISBN i sprzedawana jest jako pakiet tj. nie ma możliwości odrębnego nabycia poszczególnych materiałów, można je kupić wyłącznie w pakiecie.

Nabywcami przedmiotowych pakietów do nauki języków obcych są przede wszystkim osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Sprzedaż odbywa się przez wyżej wskazaną stronę internetową Wnioskodawcy, na której zainteresowana osoba może zamówić wybrany przez siebie kurs. Płatność dokonywana jest według wyboru nabywcy poprzez przelew na rachunek bankowy Wnioskodawcy, poprzez płatności elektroniczne ((...) lub (...)), kartą płatniczą lub za pobraniem. Wysyłka pakietu do nauki języka obcego odbywa się przesyłką pocztową lub przesyłką kurierską.

Nabywca składając zamówienie w sklepie internetowym podaje swoje dane osobowe w tym także adres. Każde zamówienie otrzymuje swój zindywidualizowany numer zamówienia, a co za tym idzie istnieje możliwość powiązania danego zamówienia z danymi konkretnego Klienta. Z prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Dotychczas Wnioskodawca dołączał do wysyłanej do klienta paczki zawierającej pakiet do nauki języka, fizycznie wydrukowany paragon fiskalny.

Wnioskodawca prowadzi ponadto sklep stacjonarny, jednakże sprzedaż dokonywana w sklepie stacjonarnym jest incydentalna (ma miejsce kilka razy w miesiącu). Sprzedaż dokonywana przez Internet to 99,7% obrotu Wnioskodawcy za rok podatkowy od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r.

Wnioskodawca nie świadczy usług wskazanych w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W skład pakietu do nauki języka obcego poza podręcznikiem, tablicą zawierającą gramatykę oraz dostępem do platformy on-line, wchodzi też pendrive, na którym znajdują się materiały do nauki języka (ćwiczenia, wykłady, opowiadania, dialogi, nagrania w formacie MP3 i MP4). Przedmiotowy pendrive nie jest sprzedawany oddzielnie tylko i wyłącznie jako część zestawu (kursu językowego), dlatego też w ocenie Wnioskodawcy sprzedaż pendrive, pomimo że jest on nośnikiem danych cyfrowych nie stanowi dostawy zapisanych lub niezapisanych nośników danych cyfrowych lub analogowych, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. I ww. rozporządzenia.

Ad 1

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia dla sprzedaży wymienionej w pozycji 36 załącznika do rozporządzenia.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca traktuje dostawę podręcznika wraz z pendrivem, tablicą i dostępem do platformy jako jedną transakcję. Sprzedaż całego pakietu oznaczona jest jednym kodem ISBN. Jak wskazał Wnioskodawca, nie ma możliwości nabycia poszczególnych elementów tego pakietu. Ponadto jak Wnioskodawca wskazuje, w przedmiotowym pakiecie zachodzi faktyczna i trwała więź funkcjonalna, wskazująca, że pednrive jako zawierający materiały do nauki w postaci wykładów, ćwiczeń, opowiadań czy dialogów musi być używany jako rzecz pomocnicza w stosunku do pozostałych elementów pakietu.

Tym samym, dokonywana przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej sprzedaż pendrivów wchodzących w skład pakietu do nauki języków obcych, z uwagi na fakt, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży całego pakietu, a nie odrębnych jego elementów składowych, nie będzie stanowiła sprzedaży wyłączonej ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, o której mowa w § 4 ust. 1 lit. I rozporządzenia.

Z treści wniosku wynika, że płatność za nabywany przez klienta pakiet dokonywana jest według wyboru nabywcy poprzez przelew na rachunek bankowy Wnioskodawcy, poprzez płatności elektroniczne ((...) lub (...)), kartą płatniczą lub za pośrednictwem poczty w trybie wysyłki za pobraniem.

Zatem ponieważ sprzedaż pakietów do nauki języków obcych w postaci podręcznika wraz z pendrivem, tablicą i dostępem do platformy oznaczonych jednym kodem ISBN, odbywa się przesyłką pocztową lub przesyłką kurierską na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, a Wnioskodawca jest w posiadaniu ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, z których jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres), przy czym jak wskazano wcześniej, Wnioskodawca dokonując dostawy całego pakietu nie dokonuje dostawy towarów wymienionych w § 4 ust. 1 lit. I rozporządzenia, to Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, ale tylko w odniesieniu do tej części dostawy, za którą płatność Wnioskodawca otrzymuje w całości na rachunek bankowy.

Nie można jednak zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że będzie przysługiwało mu prawo do skorzystania ze zwolnienia na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. Jak już wcześniej wskazano, dokonywana przez Wnioskodawcę sprzedaż pakietów do nauki języków obcych korzysta ze zwolnienia wskazanego § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 znajdującej się w części II załącznika rozporządzenia (w odniesieniu do tej części dostawy, za którą płatność Wnioskodawca otrzymuje w całości na rachunek bankowy). Wskazane natomiast przez Wnioskodawcę zwolnienie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia odnosi się do zwolnień wymienionych w części I załącznika rozporządzenia. Tym samym nie zostanie spełniony jeden z warunków uprawniających do zwolnienia na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe twierdzenie Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 wniosku, Jego stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Z uwagi na to, że Wnioskodawca oczekiwał od tut. Organu odpowiedzi na pytanie nr 2 wniosku jedynie w sytuacji pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 wniosku, co w przedmiotowej sprawie nie ma miejsca, analiza pytania nr 2 wniosku stała się bezzasadna.

Ad 3

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również prawa do wystawiania i wydawania nabywcy, za Jego zgodą, paragonu fiskalnego w postaci elektronicznej tego paragonu, zgodnie z nowym przepisem art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b ustawy, oraz obowiązku jego wystawienia przy pomocy kasy fiskalnej on-line.

Zaznaczenia w tym miejscu wymaga, że ponieważ przedmiotowy wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie zaistnienia stanu faktycznego opisanego we wniosku tj. w dacie złożenia wniosku.

Z dniem 31 marca 2020 r. weszła w życie ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 568). Ustawa ta w art. 32 wprowadziła do ustawy o podatku od towarów i usług zmiany w zakresie kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 31 marca 2020 r., podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a.

w postaci papierowej lub

b.

za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

W myśl art. 145a ust. 12 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 31 marca 2020 r., przepisy art. 111 ust. 1, 1b-3, ust. 3a pkt 1 lit. a, pkt 2-4, 6-9, 11 i 13, ust. 3b-3d, ust. 6a zdanie drugie, ust. 6c-6f i 6g-6i stosuje się odpowiednio.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dopuścił możliwość wystawienia w postaci elektronicznej paragonu i przesłania go nabywcy w sposób z nim uzgodniony, po uprzednim uzyskaniu zgody nabywcy oraz uzgodnieniu sposobu przesłania tego paragonu.

Zgodnie z § 19 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. poz. 816 z późn. zm.) zwanego dalej "rozporządzeniem w sprawie kas", podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kasy on-line, wystawiają paragony fiskalne i paragony fiskalne anulowane w postaci papierowej i w postaci elektronicznej, z zastrzeżeniem § 12 i § 19a.

Podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kas on-line, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny lub fakturę w postaci elektronicznej. Jeżeli rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić paragon fiskalny anulowany lub fakturę anulowaną w postaci elektronicznej (§ 19a rozporządzenia w sprawie kas).

Pojęcie "kasa fiskalna on-line" zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia w sprawie kas, który odwołuje się do treści ustawy, wskazując, że przez kasę on-line rozumie się kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.

Zgodnie z art. 111 ust. 6a ustawy, kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

W myśl art. 111a ust. 3 ustawy, kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia:

1.

przesyłanie danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej;

2.

przesyłanie poleceń z Centralnego Repozytorium Kas do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas, i ich odbiór przez te kasy:

a.

związanych z fiskalizacją kasy rejestrującej,

b.

obejmujących określenie:

* sposobu i zakresu przesyłania danych z tej kasy,

* sposobu pracy kasy rejestrującej,

c.

zapewniających prawidłowość pracy kasy rejestrującej.

Ustawa o VAT wskazuje terminy i grupy podatników, których obejmie obowiązek posiadania kasy on-line. Natomiast podatnicy, prowadzący działalność w innych obszarach niż określone w ustawie, zostali zwolnieni z obowiązku posiadania kas fiskalnych on-line. W ich przypadku ewidencja sprzedaży może być prowadzona z wykorzystaniem dotychczas stosowanych "tradycyjnych" kas fiskalnych.

Zgodnie z art. 145a ust. 1 ustawy o VAT, z zastrzeżeniem art. 145b, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które nie umożliwiają połączenia i przesyłania danych między kasą rejestrującą, a Centralnym Repozytorium Kas, określonych w art. 111a ust. 3.

Zgodnie z art. 111b ust. 1 ustawy, ewidencja sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1, w odniesieniu do niektórych grup podatników lub rodzajów czynności może być prowadzona przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania, spełniających wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 3 pkt 2.

Natomiast w myśl art. 111b ust. 2 ustawy, do kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 111 i art. 111a stosuje się odpowiednio.

Zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że według stanu prawnego obowiązującego na dzień sporządzenia niniejszego wniosku, z uwagi na brak przepisów wykonawczych do przepisu art. 111b ustawy, nie ma możliwości wystawienia paragonu przy użyciu kasy rejestrującej mającej postać oprogramowania. Zatem jeżeli Wnioskodawca prowadzi ewidencję za pomocą kasy on-line ma prawo po uprzednim uzyskaniu zgody nabywcy oraz uzgodnieniu sposobu przesłania tego paragonu do wystawienia i wydania nabywcy paragonu w postaci elektronicznej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 wniosku należało uznać za prawidłowe.

Wskazać należy, że od dnia 1 czerwca 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. z 2020 r. poz. 957) oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. z 2020 r. poz. 965), które zawierają regulacje dotyczące m.in. używania kas rejestrujących mających postać oprogramowania oraz podmiotów upoważnionych do ich stosowania.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem i własnym stanowiskiem w sprawie, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - w wydanej interpretacji rozpatrzone. Przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest rozstrzygnięcie co do prawidłowości uznania dostarczanego przez Wnioskodawcę pakietu jako świadczenia kompleksowego. Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o wskazaną przez Wnioskodawcę okoliczność, że podręcznik wraz z pendrivem, tablicą i dostępem do platformy stanowi pakiet, którego dostawa traktowana jest jako jedna transakcja, którą to okoliczność przyjęto jako element stanu faktycznego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl