0114-KDIP1-3.4012.237.2020.2.ISK - Prawo do odliczenia VAT przez spółdzielnię mieszkaniową w związku z remontem drogi dojazdowej do garaży.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.237.2020.2.ISK Prawo do odliczenia VAT przez spółdzielnię mieszkaniową w związku z remontem drogi dojazdowej do garaży.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2020 r. (data wpływu 15 kwietnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 czerwca 2020 r. (data wpływu 5 czerwca 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 20 maja 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.237.2020.1.ISK (doręczone Stronie w dniu 25 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej wykonanie usługi remontu drogi dojazdowej do garaży Spółdzielni oraz zwrotu nadwyżki podatku naliczonego VAT nad podatkiem należnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 1 czerwca 2020 r. (data wpływu 5 czerwca 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 20 maja 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.237.2020.1.ISK (skutecznie doręczonym w dniu 25 maja 2020 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej wykonanie usługi remontu drogi dojazdowej do garaży Spółdzielni oraz zwrotu nadwyżki podatku naliczonego VAT nad podatkiem należnym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na remont drogi dojazdowej do garaży. Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego.

Spółdzielnia Mieszkaniowa. działa na podstawie przepisów:

a.

ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1222 z późn. zm.);

b.

ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1560 z późn. zm.);

c.

innych ustaw mających związek z działalnością Spółdzielni;

d.

postanowień Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej.

W roku 2020 Spółdzielnia zamierza przeprowadzić remont drogi dojazdowej do garaży, które usytuowane są pod budynkiem mieszkalnym i stanowią z nim jedną nieruchomość. Droga dojazdowa do garaży jest drogą bez przejazdu, tzw. "ślepą uliczką", i korzystają z niej tylko i wyłącznie użytkownicy garaży (wejścia do klatek schodowych dla użytkowników lokali mieszkalnych znajdują się po drugiej stronie budynku). Koszty remontu zostaną sfinansowane ze środków funduszu remontowego nieruchomości tworzonego z wpłat osób, którym przysługują tytuły prawne do lokali położonych w tej nieruchomości, a więc posiadających tytuły prawne do lokali mieszkalnych (eksploatacja i utrzymanie lokali mieszkalnych - czynności zwolnione z podatku VAT), jak i o innym przeznaczeniu np. lokale użytkowe czy garaże (czynności opodatkowane podatkiem VAT). Właściciele garaży, proporcjonalnie do metrażu, wnoszą opłaty na fundusz remontowy, które są opodatkowane podatkiem VAT. Fundusz remontowy rozliczany jest dla całej nieruchomości, którą stanowią lokale mieszkalne, lokale użytkowe i garaże. Nakłady na remont drogi będą stanowiły element wspólnego rozliczenia dla całej nieruchomości.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Usługi związane z planowanym remontem drogi dojazdowej do garaży Spółdzielni będą wykorzystywane tylko przez właścicieli garaży, którzy wnoszą opłaty na fundusz remontowy opodatkowane podatkiem VAT, a zatem będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z nabyciem usług związanych z remontem drogi dojazdowej do garaży Spółdzielni będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej za wykonaną usługę oraz ewentualny zwrot nadwyżki podatku naliczonego VAT nad podatkiem należnym ?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółdzielnia jest czynnym podatnikiem podatku VAT wykonującym czynności opodatkowane podatkiem VAT, jak i czynności zwolnione od podatku.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą, Spółdzielni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim usługi nabywane przez Spółdzielnię są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jeżeli nabywane usługi wykorzystywane są do wykonywania zarówno czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych to na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy należy odrębnie określić kwotę podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi, a jeżeli nie jest to możliwe to kwotę podatku naliczonego do odliczenia ustala się proporcjonalnie do udziału czynności opodatkowanych (art. 90 ust. 2 ustawy).

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zdaniem Wnioskodawcy dokonując nabycia towarów i usług z przeznaczeniem na budowę drogi dojazdowej do garaży, Spółdzielnia działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 6 ustawy o VAT, w związku z czym - na podstawie art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy - przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w kwocie wydatków poniesionych na to nabycie. Ponadto spełnione są przesłanki określone w art. 86 ustawy o VAT, a przy tym nie zachodzą przesłanki negatywne wykluczające prawo do odliczenia, wymienione w art. 88 ustawy o VAT.

Przepis art. 90 ustawy o VAT zobowiązuje podatnika w pierwszej kolejności do przypisania konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Zatem, aby możliwe było odliczenie całego podatku naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej nabycie usługi, musi ona pozostawać w ścisłym i bezpośrednim związku z takimi czynnościami Spółdzielni, które powodują naliczenie podatku należnego VAT.

Jak napisano w przedstawionym wyżej stanie faktycznym, droga dojazdowa do garaży usytuowanych w budynku mieszkalnym służy wyłącznie do umożliwienia użytkownikom korzystania z garaży. Jako droga bez przejazdu nie jest wykorzystywana przez innych uczestników ruchu drogowego. Nie jest również wykorzystywana przez użytkowników lokali mieszkalnych położonych w tym budynku do korzystania z mieszkań. Należy podkreślić, że przeprowadzenie remontu jest niezbędne i konieczne w celu zapewnienia prawidłowego i sprawnego dojazdu do garaży. Trudno bowiem wyobrazić sobie prawidłowe użytkowanie przedmiotowych obiektów (garaży), do których nie został zapewniony odpowiedni dostęp drogowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku planowanego remontu przedmiotowej drogi, Spółdzielni będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej za wykonaną usługę oraz ewentualny zwrot nadwyżki podatku naliczonego VAT nad podatkiem należnym ze względu na fakt, że wykonana usługa będzie wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.; dalej jako: "ustawa" lub "ustawa o VAT"). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń wymienione zostało w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Z kolei, jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów ustawy wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółdzielnia będąca czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w 2020 r. zamierza przeprowadzić remont drogi dojazdowej do garaży, które usytuowane są pod budynkiem mieszkalnym i stanowią z nim jedną nieruchomość. Droga dojazdowa do garaży jest drogą bez przejazdu, tzw. "ślepą uliczką", i korzystają z niej tylko i wyłącznie użytkownicy garaży (wejścia do klatek schodowych dla użytkowników lokali mieszkalnych znajdują się po drugiej stronie budynku). Koszty remontu zostaną sfinansowane ze środków funduszu remontowego nieruchomości tworzonego z wpłat osób, którym przysługują tytuły prawne do lokali położonych w tej nieruchomości, a więc posiadających tytuły prawne do lokali mieszkalnych (eksploatacja i utrzymanie lokali mieszkalnych - czynności zwolnione z podatku VAT), jak i o innym przeznaczeniu np. lokale użytkowe czy garaże (czynności opodatkowane podatkiem VAT). Właściciele garaży, proporcjonalnie do metrażu, wnoszą opłaty na fundusz remontowy, które są opodatkowane podatkiem VAT. Fundusz remontowy rozliczany jest dla całej nieruchomości, którą stanowią lokale mieszkalne, lokale użytkowe i garaże. Nakłady na remont drogi będą stanowiły element wspólnego rozliczenia dla całej nieruchomości.

Usługi związane z planowanym remontem drogi dojazdowej do garaży Spółdzielni będą wykorzystywane tylko przez właścicieli garaży, którzy wnoszą opłaty na fundusz remontowy opodatkowane podatkiem VAT, a zatem będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia i zwrotu kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej za wykonaną usługę remontu drogi dojazdowej do garaży Spółdzielni.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z planowanym remontem drogi dojazdowej do garaży. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a usługi związane z planowanym remontem drogi dojazdowej do garaży Spółdzielni - jak wskazano w opisie sprawy - będą wykorzystywane tylko przez właścicieli garaży, którzy wnoszą opłaty na fundusz remontowy opodatkowany podatkiem VAT, a zatem będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej za wykonaną usługę remontu drogi dojazdowej do garaży Spółdzielni. W konsekwencji Wnioskodawcy z tego tytułu będzie również przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie (w szczególności opodatkowania opłat na fundusz remontowy z którego będą finansowane usługi związane z planowanym remontem drogi dojazdowej do garaży) nieobjęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o wskazaną przez Wnioskodawcę okoliczność, że usługi związane z planowanym remontem drogi dojazdowej do garaży będą wykorzystywane tylko przez właścicieli garaży, którzy wnoszą opłaty na fundusz remontowy opodatkowany podatkiem VAT, a zatem będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, którą to okoliczność przyjęto jako element zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl