0114-KDIP1-3.4012.234.2017.2.KC - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją programu Enterprise Europe Network.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.234.2017.2.KC Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją programu Enterprise Europe Network.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2017 r. (data wpływu 6 lipca 2017 r.) uzupełnione pismem z dnia 19 września 2017 r. (data wpływu 26 września 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 11 września 2017 r. (data doręczenia 14 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu EEN - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2017 r. wpłynął ww. wniosek Wnioskodawcy o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu EEN. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 września 2017 r. (data wpływu 26 września 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 11 września 2017 r. (skutecznie doręczone w dniu 14 września 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest państwową osobą prawną, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. Zgodnie z art. 4 ust. 1. tego aktu prawnego Wnioskodawca realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w ramach rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania: przedsiębiorczości, w szczególności mikro-przedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą; eksportu; rozwoju regionalnego; działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej; tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich; rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Wnioskodawca uczestniczy, po raz piąty, w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) pn. Enterprise Europe Network (EEN) finansowanej ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności Przedsiębiorstw oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw (C.), z dnia 17 lutego 2017 r., C (2017) 1042 w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje.

KE za pośrednictwem Wnioskodawcy Wykonawczej ds. małych i średnich przedsiębiorstw (EASME) dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu EEN (edycja V) na obszarze wszystkich krajów członkowskich w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych, który został ogłoszony w marcu 2016 r. i rozstrzygnięty pod koniec 2016 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez KE do realizacji projektu EEN zostało wybrane konsorcjum E. (E.), w skład którego wchodzą następujące instytucje:.

Koordynatorem i liderem konsorcjum jest Wnioskodawca, który uczestniczy w realizacji projektu na mocy dwóch umów: (1) umowy z KE - umowa ramowa o partnerstwie (Framework Partnership Agreement - FPA) - Enterprise Europe Network EEN), oraz (2) szczegółowej umowy o dotację (Specific Grant Agreement) - EEN-CP 2 - C.-EEN-SGA. Wnioskodawca otrzymuje również środki z budżetu Państwa na finansowanie tego projektu na podstawie Uchwały Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2015 r. w sprawie ustanowienia Programu Wieloletniego pn. "Udział Polski w Programie na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw oraz w instrumentach finansowych programów UE wspierających konkurencyjność przedsiębiorstw, w latach 2015-2021".

Usługi świadczone przez ośrodki realizujące projekt EEN dotyczą następujących obszarów:

1.

usługi informacyjne dotyczące współpracy i internacjonalizacji - rozpowszechnianie informacji dotyczących funkcjonowania i perspektyw rynku wewnętrznego, towarów i usług, włącznie z informowaniem o procedurach przetargowych, aktywne promowanie inicjatyw, polityk i programów Wspólnoty mających znaczenie dla MŚP oraz dostarczanie MSP informacji na temat procedur korzystania z tych programów; wykorzystanie narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na sektor MŚP, wkład w przeprowadzenie przez KE oceny oddziaływania, wykorzystanie dostępnych narzędzi mających na celu włączenie MŚP do europejskiego procesu decyzyjnego;

2.

usługi w zakresie innowacji, transferu technologii oraz wiedzy - informowanie i podnoszenie świadomości na temat polityk, ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji, rozpowszechnianie wyników badań dotyczących innowacji i transferu technologii, oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją, stymulowanie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, ułatwienie łączenia z innymi usługami w zakresie innowacji, w tym z usługami zawierającymi aspekty własności intelektualnej;

3.

usługi w zakresie zachęcania do uczestnictwa MŚP w Programie Ramowym na rzecz Badań i Innowacji Horyzont 2020 (H2020) - podnoszenie świadomości MŚP w zakresie H2020, pomoc MŚP w określeniu ich potrzeb w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz znalezieniu odpowiednich partnerów, z którymi mogliby wspólnie przygotowywać propozycje projektów do H2020.

W ramach projektu EEN, Wnioskodawca świadczy te usługi przedsiębiorcom oraz innym beneficjentom projektu bezpłatnie. Wnioskodawca realizuje usługi sieciowe m.in. w następujących formach: prowadzenie indywidualnych konsultacji w biurze ośrodka, za pośrednictwem poczty elektronicznej i telefonu; organizacja konferencji, seminariów, szkoleń i warsztatów; organizacja wyjazdowych i przyjazdowych misji handlowych oraz udział w targach i wystawach zagranicznych; zamieszczanie ofert firm w sieciowych bazach danych; wydawanie biuletynów informacyjnych i innych opracowań; prowadzenie strony internetowej. Koszty wygenerowane w trakcie realizacji projektu EEN (świadczone usługi) są pokrywane z grantu KE, finansowane ze środków Programu C. (pokrywają one 60% kosztów projektu) oraz ze środków budżetu państwa na podstawie Uchwały Rady Ministrów nr 17/202015 z dnia 3 lutego 2015 r. (pokrywają one 40% kosztów projektu).

W związku z realizacją zadań projektu Wnioskodawca zatrudnia personel merytoryczny w składzie: koordynator projektu, menedżer projektu, konsultanci ds. informacji oraz asystent projektu. W ramach projektu Wnioskodawca zatrudnia również osoby na podstawie umów cywilnoprawnych do wykonywania poszczególnych zadań (np. prelegenci seminariów). Umowa ramowa o partnerstwie zawarta z EASME wyróżnia następujące kategorie kosztów kwalifikowanych: koszty osobowe, podróże i diety (np.: hotele, bilety kolejowe i autobusowe), podwykonawstwo (np. usługi związane z drukiem biuletynu, wynajmem sali na seminaria, itp.) i inne koszty (np.: koszty materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, wynajmu powierzchni biurowej, etc.). Zgodnie z Art. 5.5 szczegółowej umowy o dotację kwota podatku VAT nie jest kosztem kwalifikowanym w projekcie EEN, chyba że partner projektu może wykazać, że odzyskanie podatku VAT nie jest możliwe.

W piśmie z dnia 19 września 2017 r. (data wpływu 26 września 2017 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku, Strona wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji ww. projektu (tj.m.in. koszty zakwaterowania w czasie delegacji, zakup biletów na przejazdy środkami transportu, materiały biurowe, usługi telekomunikacyjne, najem powierzchni biurowej, itp.) są wystawiane na Wnioskodawcę, natomiast towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji ww. programu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Realizacja programu obejmuje nieodpłatne świadczenie dla przedsiębiorców usług, których koszty w 60% są pokrywane z grantu Komisji Europejskiej w ramach programu C. a w 40% z dotacji podmiotowej (budżet państwa).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji programu Enterprise Europe Network?

Zdaniem Wnioskodawcy;

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w opisanym przypadku. Dokonywane zakupy towarów i usług nie służą czynnościom opodatkowanym. Nie ma też związku pomiędzy czynionymi zakupami, a jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi. Zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT zawarty w zakupach podatek nie podlega odliczeniom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest państwową osobą prawną, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. i realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w ramach rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania: przedsiębiorczości, w szczególności mikro-przedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą; eksportu; rozwoju regionalnego; działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej; tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich; rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Wnioskodawca uczestniczy, po raz piąty, w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) pn. Enterprise Europe Network (EEN) finansowanej ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności Przedsiębiorstw oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw (C.), z dnia 17 lutego 2017 r., C (2017) 1042 w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje.

KE za pośrednictwem Wnioskodawcy Wykonawczej ds. małych i średnich przedsiębiorstw (EASME) dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu EEN (edycja V) na obszarze wszystkich krajów członkowskich w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych, który został ogłoszony w marcu 2016 r. (sygnatura COS-EEN-SGA2-2016-2-01) i rozstrzygnięty pod koniec 2016 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez KE do realizacji projektu EEN zostało wybrane konsorcjum E. Poland (E.), w skład którego wchodzą następujące instytucje:.

Koordynatorem i liderem konsorcjum jest Wnioskodawca, który uczestniczy w realizacji projektu na mocy dwóch umów: (1) umowy z KE - umowa ramowa o partnerstwie (Framework Partnership Agreement - FPA) nr 649259 - Enterprise Europe Network EEN), oraz (2) szczegółowej umowy o dotację (Specific Grant Agreement) nr 737692 - EEN-CP 2 - C.-EEN-SGA. Wnioskodawca otrzymuje również środki z budżetu Państwa na finansowanie tego projektu na podstawie Uchwały Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2015 r. w sprawie ustanowienia Programu Wieloletniego pn. "Udział Polski w Programie na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (C.) oraz w instrumentach finansowych programów UE wspierających konkurencyjność przedsiębiorstw, w latach 2015-2021".

Usługi świadczone przez ośrodki realizujące projekt EEN dotyczą następujących obszarów:

1.

usługi informacyjne dotyczące współpracy i internacjonalizacji - rozpowszechnianie informacji dotyczących funkcjonowania i perspektyw rynku wewnętrznego, towarów i usług, włącznie z informowaniem o procedurach przetargowych, aktywne promowanie inicjatyw, polityk i programów Wspólnoty mających znaczenie dla MŚP oraz dostarczanie MSP informacji na temat procedur korzystania z tych programów; wykorzystanie narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na sektor MŚP, wkład w przeprowadzenie przez KE oceny oddziaływania, wykorzystanie dostępnych narzędzi mających na celu włączenie MŚP do europejskiego procesu decyzyjnego;

2.

usługi w zakresie innowacji, transferu technologii oraz wiedzy - informowanie i podnoszenie świadomości na temat polityk, ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji, rozpowszechnianie wyników badań dotyczących innowacji i transferu technologii, oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją, stymulowanie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, ułatwienie łączenia z innymi usługami w zakresie innowacji, w tym z usługami zawierającymi aspekty własności intelektualnej;

3.

usługi w zakresie zachęcania do uczestnictwa MŚP w Programie Ramowym na rzecz Badań i Innowacji Horyzont 2020 (H2020) - podnoszenie świadomości MŚP w zakresie H2020, pomoc MŚP w określeniu ich potrzeb w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz znalezieniu odpowiednich partnerów, z którymi mogliby wspólnie przygotowywać propozycje projektów do H2020.

W ramach projektu EEN, Wnioskodawca świadczy te usługi przedsiębiorcom oraz innym beneficjentom projektu bezpłatnie. Realizuje usługi sieciowe m.in. w następujących formach: prowadzenie indywidualnych konsultacji w biurze ośrodka, za pośrednictwem poczty elektronicznej i telefonu; organizacja konferencji, seminariów, szkoleń i warsztatów; organizacja wyjazdowych i przyjazdowych misji handlowych oraz udział w targach i wystawach zagranicznych; zamieszczanie ofert firm w sieciowych bazach danych; wydawanie biuletynów informacyjnych i innych opracowań; prowadzenie strony internetowej. Koszty wygenerowane w trakcie realizacji projektu EEN (świadczone usługi) są pokrywane z grantu KE, finansowane ze środków Programu C. (pokrywają one 60% kosztów projektu) oraz ze środków budżetu państwa na podstawie Uchwały Rady Ministrów nr 17/202015 z dnia 3 lutego 2015 r. (pokrywają one 40% kosztów projektu).

W związku z realizacją zadań projektu Wnioskodawca zatrudnia personel merytoryczny w składzie: koordynator projektu, menedżer projektu, konsultanci ds. informacji oraz asystent projektu. W ramach projektu Wnioskodawca zatrudnia również osoby na podstawie umów cywilnoprawnych do wykonywania poszczególnych zadań (np. prelegenci seminariów). Umowa ramowa o partnerstwie zawarta z EASME wyróżnia następujące kategorie kosztów kwalifikowanych: koszty osobowe, podróże i diety (np.: hotele, bilety kolejowe i autobusowe), podwykonawstwo (np. usługi związane z drukiem biuletynu, wynajmem sali na seminaria, itp.) i inne koszty (np.: koszty materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, wynajmu powierzchni biurowej, etc.).

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji ww. projektu (tj.m.in. koszty zakwaterowania w czasie delegacji, zakup biletów na przejazdy środkami transportu, materiały biurowe, usługi telekomunikacyjne, najem powierzchni biurowej, itp.) są wystawiane na Wnioskodawcę, natomiast towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji ww. programu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem, wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z ustaleniem, czy ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji programu E.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT.

Biorąc pod uwagę okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony jeden z podstawowych warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy. Mianowicie jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji programu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją programu.

Reasumując skoro towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji programu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego programu.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl