0114-KDIP1-3.4012.221.2023.12.JG - Brak opodatkowania wpłat przekazywanych pomiędzy nadawcą paczki a firmą kurierską za pośrednictwem konta firmowego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.221.2023.12.JG Brak opodatkowania wpłat przekazywanych pomiędzy nadawcą paczki a firmą kurierską za pośrednictwem konta firmowego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA po wyroku sądu - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie:

1)

ponownie rozpatruję sprawę Pana wniosku z 19 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej - uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 16 listopada 2023 r. sygn. akt III SA/Wa 1908/23 (data wpływu prawomocnego orzeczenia - 2 lutego 2024 r.) i

2)

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 19 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania wpłat przekazywanych pomiędzy nadawcą paczki a firmą kurierską za pośrednictwem Pana konta firmowego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą PKD 53.20.Z działalność pocztowa i kurierska. Otrzymuje Pan paczki do wykonania usługi aby przekazać przesyłkę do odbiorcy końcowego. Paczki są dostarczane przez nadawców osobiście. Transport otrzymanych paczek wykonuje Pan za pośrednictwem innych firm kurierskich. Obrót rejestruje Pan za pomocą kasy fiskalnej.

Nadawcy paczek kurierskich nie podają swoich danych osobowych, poza imieniem lub numerem telefonu. W sytuacji gdy paczka nie jest paczką pobraniową / COD / i nie ma potrzeby zwrotu kwoty pobrania, takie dane identyfikacyjne nadawcy nie są wymagane przez przepisy prawa, gdyż nigdzie w przepisach nie znalazł Pan takiego obowiązku, natomiast w sytuacji pobrań kurierskich za przesyłki, zwrotu dokonuje Pan na podstawie dokumentu zwrotu pobrania kurierskiego, w którym wpisuję dane siedziby z firmy w której jest nadawana paczka / numer hali i boxu /.

Nadawane są też paczki przez osoby prywatne nie prowadzące działalności gospodarczej, gdzie odbiorcami są osoby prywatne / nadawcy tych przesyłek nie podają swoich danych możliwych do ich identyfikacji poza numerem nicku lub telefonu.

Zwrot pobrania kurierskiego odbywa się na podstawie zwrotu dokumentu nadania, gdzie jest wpisana kwota pobrania kurierskiego, a odbiorca pobrania ( nadawca paczki) kwituje odbiór podpisem na dokumencie zwrotu pobrania COD. Nie ma Pan możliwości żądania od osób prywatnych danych z dokumentu tożsamości / nigdzie takich podstaw prawnych do legitymowania nadawcy przesyłki w celu ustalenia jego danych personalnych Pan nie znalazł.

Jeżeli chodzi o nadawców będących przedsiębiorcami wpisuje Pan miejsce gdzie mieści się box skąd jest nadana paczka, a rejestr wszystkich boxów prowadzony jest przez właściciela hal targowych, więc z ustaleniem danych nadawcy którym przekazuje pobrania kurierskie ( oczywiście za pokwitowaniem) nie powinno być problemów.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 9 listopada 2015 r. Aktualnie przeważającą częścią Pana działalności usługi kurierskie. Działalność prowadzi Pan na terenie centrum handlowego. Polega ona na przyjmowaniu a następnie wysyłce firmami kurierskimi paczek od najemców prowadzących działalność gospodarczą, czasami od osób prywatnych.

Każda wysyłana paczka jest usługą odpłatną, do której wystawia Pan paragon lub fakturę. Następnie w przypadku, gdy paczka jest pobraniowa z usługą COD, wówczas wpisuje Pan dane nadawcy na podstawie jego oświadczenia lub wpisuje numer hali i boxu w celu zwrotu pieniędzy z pobrania, wydając jednocześnie nadawcy list przewozowy. Zwrot pobrania kurierskiego jest dokumentowany na pokwitowaniu, które gromadzi Pan w swoich dokumentach. Jest Pan tylko pośrednikiem pomiędzy nadawcą paczki a firmą kurierską, następnie zwraca Pan wszystkie pieniądze, które wpływają z pobrań kurierskich dla nadawców paczek z COD. Nie prowadził Pan sprzedaży ani jako podmiot gospodarczy ani jako osoba fizyczna.

Pytania (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku)

Czy mogą być opodatkowane podatkiem VAT wpływy na Pana konto firmowe, będące zwrotem pobrań kurierskich COD przesyłanych przez firmy kurierskie, przy czym, te wpływy z pobrań kurierskich wynikają wyłącznie z wysyłki przez Pana klientów / zarówno firm jak i osób prywatnych, paczek z towarami, których zawartości Pan nie zna, które nigdy nie były Pana własnością, nie jest Pan ich nabywcą, ani nie wprowadza ich Pan do obrotu?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku)

Pana zdaniem, nie ma podstaw do opodatkowania Pana firmy podatkiem VAT od wpływów na konto stanowiących zwrot pobrań kurierskich COD. Taka sytuacja nie miała dotychczas miejsca, ale pisze Pan o niej jako o możliwym scenariuszu na przyszłość. Pobrane pieniądze są zwracane nadawcom przesyłek z COD, niezależnie od możliwości potwierdzenia danych nadawcy przesyłki pobraniowej, można założyć, że nadawca celowo może podać dane błędne uniemożliwiające jego identyfikacje jako nadawcy, pod warunkiem posiadania pokwitowania odbioru pieniędzy z COD, lub potwierdzenia przelewu.

Pana zdaniem taki dokument jest podstawą rozliczenia się COD z nadawcami i dla własnego bezpieczeństwa w obrocie podatkowym należy go posiadać - choć nie znalazł Pan przepisów prawa wymagających takiego postępowania z Pan strony jako podmiotu gospodarczego.

Ponadto uważa Pan, że Organ Podatkowy nie możne w żaden sposób uznać, że wpływy na Pana konto firmowe z pobrań COD, są jakimkolwiek Pana przychodem, który podlegałby opodatkowaniu podatkiem VAT, nawet w sytuacji trudności z ustaleniem danych identyfikacyjnych nadawcy. Pan jest tylko pośrednikiem, który zwraca pieniądze z pobrań kurierskich, a Pana przychodem jest wyłącznie opłata za nadanie przesyłki, co dokumentuje Pan paragonem lub fakturą.

Postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania

Rozpatrzyłem Pana wniosek - 30 maja 2023 r. wydałem postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie Pana wniosku, na podstawie art. 13 § 2a, art. 165a § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.) znak 0114-KDIP1-3.4012.221.2023.2.JG, 0114-KDIP3-1.4011.426.2023.3.AC, w którym stwierdziłem, że wniosek zawiera elementy, które uniemożliwiają wydanie interpretacji indywidualnej, zakres przedmiotowy wniosku nie mieści się w zakresie przedmiotowym instytucji interpretacji indywidualnej.

Postanowienie doręczono Panu 30 maja 2023 r.

Zażalenie na postanowienie

5 czerwca 2023 r. wniósł Pan zażalenie na ww. postanowienie.

Wniósł Pan o uchylenie ww. postanowienia, ponowne przeanalizowanie wniosku i wydanie interpretacji indywidualnej.

Postanowienie utrzymujące w mocy zaskarżone postanowienie

Po ponownym rozpoznaniu Pana sprawy i rozpatrzeniu zażalenia - 26 lipca 2023 r. wydałem, na podstawie art. 13 § 2a, art. 221, art. 233 § 1 pkt 1 i art. 239 w zw. z art. 14h ww. ustawy - Ordynacja podatkowa postanowienie o utrzymaniu w mocy postanowienia znak 0114-KDIP1- 3.4012.221.2023.4.JG/RD, 0114-KDIP3- 1.4011.426.2023.6.AK/AC, stwierdzając brak podstaw do jego uchylenia.

Postanowienie doręczono Panu 26 lipca 2023 r.

Skarga na postanowienie

4 sierpnia 2023 r. wniósł Pan skargę na to postanowienie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Skarga wpłynęła do nas 4 sierpnia 2023 r.

W skardze wniósł Pan o uchylenie zaskarżonego postanowienia i wydanie interpretacji indywidualnej.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 maja 2023 r. 0114-KDIP1-3.4012.221.2023.2.JG, 0114-KDIP3-1.4011.426.2023.3.AC w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej - wyrokiem z 16 listopada 2023 r. sygn. akt III SA/Wa 1908/23.

Wyrok, który uchylił zaskarżone postanowienie stał się prawomocny od 9 stycznia 2024 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku - wykonanie wyroku

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

* uwzględniłem ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w ww. wyroku i pismem z 13 marca 2024 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.221.2023.11.JG, 0114-KDIP3-1.4011.426.2023.12.AC wezwałem Pana do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Uzupełnił Pan wniosek pismem z 18 marca 2023 r. (wpływ 19 marca 2024 r.) w sposób umożliwiający rozpatrzenie wniosku poprzez wydanie interpretacji indywidualnej,

* ponownie rozpatruję Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej po jego uzupełnieniu - stwierdzam, że stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres. Przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie, powstrzymanie się od działania (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 tej ustawy. Należy jednak zaznaczyć, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 5 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Odnosząc się do momentu powstania obowiązku podatkowego wskazać należy, że ustawodawca uregulował kwestię dotyczącą powstawania obowiązków podatkowych w art. 19a ustawy. Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

W myśl art. 19a ust. 8 ustawy:

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:

1)

dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;

2)

dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powołany wyżej przepis art. 19a ust. 1 ustawy formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Jeżeli przed wykonaniem usługi podatnik otrzyma całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą pocztową i kurierską. Otrzymuje Pan paczki, aby przekazać je do odbiorcy końcowego. Paczki są dostarczane do Pana przez nadawców osobiście. Transport otrzymanych paczek wykonuje Pan za pośrednictwem innych firm kurierskich. Każda wysyłana paczka jest usługą odpłatną, do której wystawia Pan paragon lub fakturę. Następnie w przypadku, gdy paczka jest pobraniowa z usługą COD, wpisuje Pan dane nadawcy na podstawie jego oświadczenia lub wpisuje Pan numer hali i boxu w celu zwrotu pieniędzy z pobrania, wydając jednocześnie nadawcy list przewozowy. Zwrot pobrania kurierskiego jest dokumentowany na pokwitowaniu, które gromadzi Pan w swoich dokumentach. Jest Pan tylko pośrednikiem pomiędzy nadawcą paczki a firmą kurierską, zwraca Pan wszystkie pieniądze, które wpływają z pobrań kurierskich dla nadawców paczek z COD. Nie prowadził Pan sprzedaży towarów ani jako podmiot gospodarczy ani jako osoba fizyczna.

W tak przedstawionym opisie sprawy Pana wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy z tytułu zwrotów pobrań kurierskich przesyłanych przez firmy kurierskie, które wpływają na Pana konto firmowe, a które Pan następnie zwraca nadawcy przesyłek na podstawie pokwitowanego przez nadawcę dokumentu, powstaje u Pana obowiązek podatkowy w podatku VAT.

W odniesieniu do powyższych wątpliwości należy wskazać, że aby uznać dane świadczenie za odpłatne i opodatkować je podatkiem VAT, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. W Pana przypadku świadczeniem usług za które otrzymuje Pan wynagrodzenie jest doręczenie przesyłki od nadawcy przesyłki do odbiorcy przesyłki i w tym przypadku istnieje ścisłe powiązanie pomiędzy wykonaniem usługi, a otrzymanym wynagrodzeniem, które jak Pan wskazał dokumentuje Pan albo za pomocą paragonu albo za pomocą faktury.

Jak wyżej wskazano art. 19a ust. 1 ustawy odnosi się do obowiązku podatkowego, który powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi.

W przypadku kwot, które wpływają na Pana konto z tytułu zwrotów pobrań kurierskich przesyłanych przez firmy kurierskie, a które zwraca Pan nadawcom przesyłek nie powstaje po Pana stronie obowiązek podatkowy. Wskazane kwoty nie są związane z dostawą towarów realizowaną przez Pana, gdyż dostawy towarów dokonuje inny podmiot (kurier). W opisanej sytuacji nie dokonuje Pan sprzedaży towaru (paczki). Nie stanowią również wynagrodzenia przez świadczone przez Pana usługi. Pana działalność, polega bowiem na pośredniczeniu w przekazywaniu paczki od nadawcy do odbiorcy i za tą usługę otrzymuje Pan wynagrodzenie.

Zatem w Pana przypadku zapłatą/wynagrodzeniem jest jedynie kwota, którą Pan otrzymuje od nadawcy za dostarczenie przesyłki od nadawcy do odbiorcy. Wynagrodzenie od nadawcy - osoby fizycznej, za wyświadczoną usługę ewidencjonuje Pan na kasie fiskalnej. W sytuacji gdy nadawca jest podatnikiem wystawia Pan fakturę. Natomiast kwoty (w przypadku gdy paczka jest pobraniowa), które Pan otrzymuje na swoje konto firmowe od kuriera celem przekazania do nadawcy paczki (zapłata za paczkę), nie stanowią dla Pana wynagrodzenia za sprzedany towar, ani za wyświadczoną usługę, nie podlegają więc opodatkowaniu podatkiem VAT. Kwoty te stanowią jedynie zwrot pobrań kurierskich COD przesyłanych przez firmy kurierskie. Pan natomiast w swoich dokumentach gromadzi pokwitowania, które dokumentują kwoty zwrotu tych pobrań. Dokumenty te są potwierdzeniem przekazania środków przez Pana dla nadawcy paczek za sprzedany przez nich towar z opcją "za pobraniem".

W przypadku, gdy paczka jest pobraniowa z usługą COD, wpisuje Pan dane nadawcy na podstawie jego oświadczenia lub wpisuje numer hali i boxu w celu zwrotu pieniędzy z pobrania, wydając jednocześnie nadawcy list przewozowy. Pan jako pośrednik pomiędzy nadawcą paczki a firmą kurierską, zwraca wszystkie pieniądze, które wpływają z pobrań kurierskich dla nadawców paczek z usługą COD. Tym samym w odniesieniu do tych kwot nie powstaje u Pana obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług. Tym samym zwracane przez Pana kwoty nie podlegają opodatkowaniu, gdyż nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie przez Pana usługi, czy też dostawę towarów.

Podsumowanie

Wpływy pieniędzy na Pana konto firmowe będące zwrotem pobrań kurierskich przesyłanych przez firmy kurierskie nie są opodatkowane podatkiem VAT. W momencie wpływu pieniędzy nie powstaje u Pana skutek podatkowy w tym podatku. Kwoty te nie powodują u Pana powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

W związku z tym Pana stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Nadmieniam, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl