0114-KDIP1-3.4012.142.2024.2.AMA - Zwolnienie limitowe z VAT – wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej budynków i audytów energetycznych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.142.2024.2.AMA Zwolnienie limitowe z VAT – wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej budynków i audytów energetycznych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 7 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, w związku z wykonywaniem świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz audytów energetycznych. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 3 kwietnia 2024 r. (wpływ 3 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Począwszy od 7 lutego 2024 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą - (...).

Podstawowym przedmiotem działalności, który Wnioskodawca ma wpisany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności gospodarczej, jest 71.20.B - Pozostałe badania i analizy techniczne oraz 71.12. Z - Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi z zakresu sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków (dalej: ustawa o charakterystyce energetycznej budynków). Dodatkowo, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności, oferuje usługi w zakresie sporządzania audytów energetycznych, zgodnie z ustawą o charakterystyce energetycznej budynków (działalność nieregulowana).

Wnioskodawca nigdy nie prowadził, ani nie planuje w przyszłości prowadzić działalności w zakresie doradztwa, a jedynie realizować usługi w zakresie zgodnym z ustawą o charakterystyce energetycznej budynków (sporządzanie świadectw charakterystyki energetycznej oraz audytów energetycznych).

Świadectwa charakterystyki energetycznej oraz audyty energetyczne to opracowania inżynierskie, które polegają na analizie, z określeniem parametrów technicznych konstrukcji i instalacji budynku oraz parametrów technicznych źródła ciepła i/lub klimatyzacji, zasilającego budynek lub część budynku. Analizy te polegają na weryfikacji stanu rzeczywistego obiektów, instalacji i urządzeń oraz porównaniu ich stanu do parametrów określonych w obecnie obowiązujących przepisach techniczno-budowlanych, zgodnie z metodologią opartą na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy o charakterystyce energetycznej budynków.

W wyniku tych opracowań należy wydać odpowiednie zalecenia zawierające ściśle określony zakres i rodzaj robót budowlano-instalacyjnych, które poprawią charakterystykę energetyczną budynku lub części budynku lub dostosują parametry techniczne obiektu budowlanego lub urządzenia instalacyjnego do odpowiednich wymagań wynikających z przepisów techniczno-budowlanych.

Zalecenia te jednak nie mają charakteru doradczego (porada, doradzenie sposobu postępowania), a mają charakter zdecydowanie nakazowy (wybrane przez oceniającego optymalne rozwiązanie inżynierskie do osiągnięcia wymaganego celu - dostosowanie do określonych przepisów lub stanu technicznego).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie wykonuje i nie będzie wykonywał usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361).

Przewidywana przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 200 000 zł (bez kwoty podatku) w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024.

Pytanie

Czy zgodnie z art. 113 ust. 1-12 ustawy o podatku od towarów i usług zachodzi możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do zwolnienia z podatku VAT w zakresie wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz audytów energetycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Jak wskazano na wstępie, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 7 lutego 2024 r. Na ten moment Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Jednocześnie Wnioskodawca nie świadczy, ani nie będzie świadczył w przyszłości usług w zakresie doradztwa.

Wnioskodawca nie wykonuje, ani nie będzie wykonywał w przyszłości innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków (stwierdzających stan faktyczny/zaistniały budynków) oraz wykonywania audytów energetycznych - może On korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności doradczych (ani innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT), a wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty określonej w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, to Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia podmiotowego za rok 2024 r. na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o VAT. Natomiast w odniesieniu do lat następnych, Wnioskodawca będzie miał prawo korzystać ze zwolnienia od podatku do chwili, gdy wartość sprzedaży przekroczy kwotę wskazaną w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, zgodnie z treścią art. 96 ust. 3 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku rejestrowania się jako podatnik VAT, do chwili utraty zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT.

Podsumowując, Wnioskodawca będzie miał możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT odpowiednio na podstawie art. 113 ust. 1 oraz art. 113 ust. 9 ustawy o VAT - dla świadczonych usług opisanych we wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej "ustawą":

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ww. ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku od towarów i usług dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)

transakcji związanych z nieruchomościami,

b)

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)

usług ubezpieczeniowych

)

jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)

odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)

dokonujących dostaw:

a)

towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

* energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

* wyrobów tytoniowych,

* samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)

budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)

terenów budowlanych,

e)

nowych środków transportu,

f)

następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

* preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

* komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

* urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

* maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)

hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

* pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

* motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)

świadczących usługi:

a)

prawnicze,

b)

w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)

jubilerskie,

d)

ściągania długów, w tym factoringu;

3)

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi w ww. przepisie art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Ustawa oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu, termin "doradztwo" obejmuje szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa, należy odwołać się do wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem "doradcy" należy rozumieć tego, "kto udziela porad". Natomiast "doradzać", w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza "udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie". Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym "doradztwo" to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Doradztwo jest zatem udzielaniem fachowych opinii, porad np. ekonomicznych, czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 7 lutego 2024 r., w ramach której świadczy Pan usługi w zakresie sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz w zakresie sporządzania audytów energetycznych. Nigdy nie prowadził Pan, ani nie planuje Pan w przyszłości prowadzić działalności w zakresie doradztwa, a jedynie realizować usługi w zakresie zgodnym z ustawą o charakterystyce energetycznej budynków (sporządzanie świadectw charakterystyki energetycznej oraz audytów energetycznych).

Pana wątpliwości dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1-12 ustawy w zakresie z wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz audytów energetycznych.

Podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

W świetle powołanych wyżej przepisów, o zwolnieniu, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, decyduje kwalifikacja bądź istota wykonywanych czynności.

Przygotowywanie przez Pana opracowań inżynierskich tj. świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz audytów energetycznych polega na analizie, z określeniem parametrów technicznych konstrukcji i instalacji budynku oraz parametrów technicznych źródła ciepła i/lub klimatyzacji, zasilającego budynek lub część budynku. Weryfikuje więc Pan stan rzeczywisty obiektów, instalacji i urządzeń oraz porównuje Pan ich stan do parametrów określonych w obecnie obowiązujących przepisach techniczno-budowlanych, zgodnie z metodologią opartą na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy o charakterystyce energetycznej budynków.

W wyniku tych opracowań wydaje Pan odpowiednie zalecenia, zawierające ściśle określony zakres i rodzaj robót budowlano-instalacyjnych, które mają na celu poprawić charakterystykę energetyczną obiektu budowlanego lub dostosować parametry techniczne obiektu lub urządzenia instalacyjnego do odpowiednich wymagań wynikających z przepisów techniczno-budowlanych. Zalecenia te nie mają charakteru doradczego (porada, doradzenie sposobu postępowania), ale mają charakter zdecydowanie nakazowy (wybrane przez oceniającego optymalne rozwiązanie inżynierskie do osiągnięcia wymaganego celu - dostosowanie do określonych przepisów lub stanu technicznego).

Zatem - zgodnie z opisem sprawy - wykonywanie przez Pana świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz audytów energetycznych nie jest działaniem w zakresie doradztwa. Ponadto, nie wykonuje i nie będzie Pan wykonywał innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. Zatem, świadczenie przez Pana ww. usług nie wyklucza możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Nie jest Pan zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT a przewidywana przez Pana wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 200 000 zł (bez kwoty podatku) w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024.

Tym samym, w ramach prowadzonej działalności nie będzie Pan wykonywał czynności charakterystycznych dla doradztwa oraz nie wykonuje i nie zamierza Pan wykonywać innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. Jednocześnie przewidywana przez Pana wartość sprzedaży nie przekroczy w roku podatkowym 2024, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, jako podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego 2024 wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT - może Pan korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy.

W kolejnych latach prowadzenia działalności gospodarczej będzie Pan miał prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Podkreślam, że utraci Pan prawo do korzystania z ww. zwolnienia podmiotowego, w przypadku przekroczenia wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, bądź gdy zacznie Pan wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl