0114-KDIP1-3.4012.136.2023.1.LK - Ewidencjonowanie usług mycia i czyszczenia aut

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 maja 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.136.2023.1.LK Ewidencjonowanie usług mycia i czyszczenia aut

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 8 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawidłowości ewidencjonowania sprzedaży usług mycia i czyszczenia aut.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem Pana działalności jest m.in. sprzedaż detaliczna paliw do pojazdów silnikowych na stacjach paliw ewidencjonowana za pomocą kas fiskalnych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, prowadzi Pan również działalność w zakresie myjni samoobsługowej (w ramach których działają stanowiska mycia aut, a także m.in. czyszczenia odkurzaczem). W celu skorzystania z usługi mycia auta należy dokonać jednej z dwóch czynności tj. zakupu żetonu u pracownika firmy, wraz z zakupem żetonu transakcja zafiskalizowana jest na kasie rejestrującej.

Podkreśla Pan, że wrzutniki żetonów znajdujące się w urządzeniach myjni samoobsługowej odrębnie w każdym stanowisku przyjmują wyłącznie żetony będące odpowiednikiem bilonu (PLN). Nie ma tym samym możliwości aby klient wrzucił do wrzutnika, pieniądze w postaci bilonu. Tym samym każdorazowa obsługa mycia auta poprzedzona jest zakupem żetonu u Pana pracownika na stacji paliw. Co w konsekwencji jest jednoznaczne z ewidencją tejże transakcji na kasie rejestrującej i tym samym wydaniem nabywcy dowodu sprzedaży tegoż żetonu tj. paragonu bądź faktury.

Wskazał Pan, że przedmiotem wniosku są usługi sklasyfikowane pod numerem PKWiU 45.20.30.0.

Pytanie

Czy sposób w jaki dokonuje Pan ewidencji sprzedaży usług mycia i czyszczenia auta, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. m rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. jest prawidłowy w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, w sytuacji w której w celu skorzystania z usługi mycia auta klient musi zakupić żeton będący odpowiednikiem bilonu o określonej wartości (np. 2 zł lub 5 zł) i transakcja ta jest każdorazowo ewidencjonowana na kasie fiskalnej (klient otrzymuje paragon bądź fakturę), to sprzedaż ta jest zaewidencjonowana zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy.

Podkreślić przy tym należy, że urządzenia na myjni są tak zaprogramowane, że nie można z nich korzystać bez uprzedniego zakupu żetonu.

Wobec powyższego sposób w jaki dokonuje Pan ewidencji sprzedaży usług mycia i czyszczenia auta, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. m rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. jest prawidłowy w świetle przepisów ustawy z dnia 11 maca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, która wskazuje, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży w postaci papierowej lub za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W poz. 40 załącznika do rozporządzenia wymieniono, usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w:

1)

bilonie lub banknotach, lub

2)

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Jednocześnie § 4 rozporządzenia wskazuje, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów, przy dostawie towarów i świadczeniu usług w nim wymienionych. I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. m rozporządzenia, który obowiązuje od 1 lutego 2023 r. zapisano, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Powyższy przepis wskazuje, że od 1 lutego 2023 r. usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobne usługi (PKWiU 45.20.30.0), także usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej) podlegają bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania tych czynności na kasie rejestrującej. W zakresie tych usług nie będzie zatem miało zastosowania zwolnienie wskazane w poz. 40 załącznika do rozporządzenia.

Ponadto zgodnie z § 6 pkt 1 i 2 pkt a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625), podatnicy, prowadząc ewidencję:

1)

wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12;

2)

w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości albo części należności (zapłaty):

a)

w gotówce - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny z chwilą jej otrzymania.

Stosownie do § 12 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, w przypadku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas umieszczanych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar lub świadczą usługę, podatnik może nie wystawiać paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej, jeżeli zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży poprzez ich odpowiednie wyświetlenie na urządzeniu do automatycznej sprzedaży towarów i usług w sposób określony w przepisach o wymaganiach technicznych (kryteriach i warunkach technicznych) dla kas.

Przedmiotem Pana działalności jest m.in. działalność w zakresie świadczenia usług myjni samoobsługowej. Aby skorzystać z usługi mycia auta lub czyszczenia auta przy pomocy odkurzacza (automatu) należy dokonać jednej z dwóch czynności tj. zakupu żetonu u Pana pracownika, wówczas transakcja zafiskalizowana jest na kasie rejestrującej. Wrzutniki znajdujące się w urządzeniach myjni samoobsługowej odrębnie w każdym stanowisku przyjmują wyłącznie żetony będące odpowiednikiem bilonu. Tym samym każdorazowa obsługa mycia auta poprzedzona jest fizycznym zakupem żetonu na stacji paliw. Co w konsekwencji jest jednoznaczne z ewidencją tejże transakcji na kasie rejestrującej i tym samym wydaniem nabywcy dowodu sprzedaży tj. paragonu bądź faktury. Tym samym brak jest możliwości użycia bilonu w Pańskich urządzeniach.

Z ww. przepisów wynika, że po 1 lutego 2023 r. sprzedaż usług sklasyfikowanych pod nr PKWiU 45.20.30.0. tj. usług mycia i czyszczenia auta, w tym usług realizowanych w myjni samoobsługowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych należy ewidencjonować na kasie rejestrującej.

W przedstawionych okolicznościach sprawy, każdą sprzedaż ww. usług ewidencjonuje Pan na kasie fiskalnej w taki sposób, że klient przed skorzystaniem z myjni samoobsługowej musi zakupić żeton u Pana pracownika. Żeton uprawnia klienta do zrealizowania konkretnej usługi tj. mycia auta lub jego odkurzania. W chwili zakupu żetonu transakcja ta jest zaewidencjonowana na kasie fiskalnej i usługobiorca otrzymuje paragon bądź fakturę. Z myjni samoobsługowej można skorzystać jedynie za pomocą zakupionego żetonu (brak możliwości skorzystania z myjni wrzucając monety). Pana zdaniem, należy zatem stwierdzić, że usługa mycia auta jest zaewidencjonowane na kasie rejestrującej w momencie nabycia przez klienta żetonu u Pana, który uprawnia klienta do zrealizowania konkretnej usługi, tj. mycia auta. Ponadto po zaewidencjonowaniu na kasie rejestrującej usługi mycia auta wydaje Pan klientowi dowód sprzedaży tj. paragon bądź fakturę.

Tym samym mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro w celu skorzystania z usługi mycia lub czyszczenia auta klient musi zakupić żeton i transakcja ta jest każdorazowo ewidencjonowana na kasie fiskalnej (klient otrzymuje paragon bądź fakturę), to należy uznać, że sprzedaż ta jest zaewidencjonowana zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą". Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, która wskazuje, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży w postaci papierowej lub za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 z późn. zm.), zwane dalej "rozporządzeniem".

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia. Zwolnienia te wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W poz. 40 załącznika do rozporządzenia wymieniono:

Usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w:

1)

bilonie lub banknotach, lub

2)

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Jednocześnie § 4 rozporządzenia wskazuje, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów, przy dostawie towarów i świadczeniu usług w nim wymienionych.

I tak zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. m rozporządzenia, który obowiązuje od 1 lutego 2023 r.:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Powyższy przepis wskazuje, że od 1 lutego 2023 r. usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobne usługi (PKWiU 45.20.30.0), wykonywane przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej) podlegają bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania tych czynności na kasie rejestrującej. W zakresie tych usług nie ma zatem miało zastosowania zwolnienie wskazane w poz. 40 załącznika do rozporządzenia.

Ponadto, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1 i 2 pkt a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących":

Podatnicy, prowadząc ewidencję:

1)

wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12;

2)

w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości albo części należności (zapłaty) w gotówce - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny z chwilą jej otrzymania.

Stosownie do § 12 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

W przypadku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas umieszczanych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar lub świadczą usługę, podatnik może nie wystawiać paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej, jeżeli zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży poprzez ich odpowiednie wyświetlenie na urządzeniu do automatycznej sprzedaży towarów i usług w sposób określony w przepisach o wymaganiach technicznych (kryteriach i warunkach technicznych) dla kas.

Ponadto na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 marca 2023 r. (które weszło w życie 16 marca 2023 r.) zmieniającego rozporządzenie z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 z późn. zm.) § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących otrzymał brzmienie:

Podatnicy, prowadząc ewidencję: 1) wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12 zamiast paragonu fiskalnego podatnicy mogą wystawić fakturę przy użyciu kasy i wydać ją nabywcy;

Natomiast § 12 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących otrzymał brzmienie:

1. W przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kasy, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. f, gdy kasa nie zawiera drukarki kasy, podatnik:

1)

nie wystawia paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego, faktury i faktury anulowanej w postaci papierowej oraz zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych dla kas;

2)

nie wystawia:

a)

raportów fiskalnych dobowych,

b)

raportów fiskalnych okresowych,

c)

raportu fiskalnego rozliczeniowego,

d)

łącznych raportów fiskalnych okresowych,

e)

łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego,

f)

raportów fiskalnych zdarzeń,

g)

raportu fiskalnego fiskalizacji,

h)

dokumentów niefiskalnych

- w postaci papierowej oraz bezpośrednio po wykonaniu przesyła raporty fiskalne okresowe, raport fiskalny rozliczeniowy, łączne raporty fiskalne okresowe, łączny raport fiskalny rozliczeniowy i raporty fiskalne zdarzeń do komputerowych systemów ogólnodostępnych i dokonuje ich zapisu lub wydruku w tych systemach, a raporty fiskalne dobowe, raport fiskalny fiskalizacji i dokumenty niefiskalne może przesłać do tych systemów i dokonać ich zapisu lub wydruku w tych systemach.

2. W przypadku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. f, gdy kasa zawiera drukarkę kasy, podatnik może nie wystawiać paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego, faktury i faktury anulowanej w postaci papierowej, jeżeli zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych (kryteriach i warunkach technicznych) dla kas.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem Pana działalności jest m.in. sprzedaż detaliczna paliw do pojazdów silnikowych na stacjach paliw ewidencjonowana za pomocą kas fiskalnych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, prowadzi Pan również działalność w zakresie myjni samoobsługowej (w ramach których działają stanowiska mycia aut, a także m.in. czyszczenia odkurzaczem). W celu skorzystania z usługi mycia auta należy dokonać jednej z dwóch czynności tj. zakupu żetonu u pracownika firmy, wraz z zakupem żetonu transakcja zafiskalizowana jest na kasie rejestrującej.

Podkreśla Pan, że wrzutniki żetonów znajdujące się w urządzeniach myjni samoobsługowej odrębnie w każdym stanowisku przyjmują wyłącznie żetony będące odpowiednikiem bilonu (PLN). Nie ma tym samym możliwości aby klient wrzucił do wrzutnika, pieniądze w postaci bilonu. Tym samym każdorazowa obsługa mycia auta poprzedzona jest zakupem żetonu u Pana pracownika na stacji paliw, co w konsekwencji jest jednoznaczne z ewidencją tejże transakcji na kasie rejestrującej i tym samym wydaniem nabywcy dowodu sprzedaży tegoż żetonu tj. paragonu bądź faktury. Wskazał Pan, że przedmiotem wniosku są usługi sklasyfikowane pod numerem PKWiU 45.20.30.0.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii prawidłowości ewidencjonowania świadczonych przez Pana usług mycia i czyszczenia aut, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. m rozporządzenia, a tym samym prawidłowego wypełnienia przez Państwa zasad określonych w art. 111 ust. 1 ustawy.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że sprzedaż usług sklasyfikowanych pod nr PKWiU 45.20.30.0 tj. usług mycia i czyszczenia auta, w tym usług realizowanych w myjni samoobsługowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych powinna być ewidencjonowana na kasie rejestrującej.

Odnosząc się więc do kwestii prawidłowości dostosowania się przez Pana do obowiązku ewidencji sprzedaży ww. usług przy użyciu kasy rejestrującej, wskazać w pierwszej kolejności należy, że za każdym razem, w chwili zakupu żetonu uprawniającego do skorzystania z samoobsługowych urządzeń, transakcja ta zostanie zaewidencjonowana na kasie fiskalnej i usługobiorca otrzyma paragon fiskalny. Tym samym, w momencie otrzymania przez Pana całości lub części należności (zapłaty) przed dokonaniem sprzedaży wybranej przez klienta usługi (mycia lub czyszczenia samochodu), przy asyście kasjera z Pana firmy, spełni Pan obowiązek wystawienia i wydania nabywcy paragonu fiskalnego w formie papierowej (bądź faktury).

Ponadto, nabycie żetonu przez klienta, a tym samym otrzymanie przez klienta paragonu fiskalnego, nastąpi w pobliżu urządzeń samoobsługowych tj. myjnia czy odkurzacz oraz - co jednoznacznie wynika z opisu sprawy - klient nie będzie mógł skorzystać z samoobsługowej myjni ani z odkurzacza samochodowego bez uprzedniego zakupu żetonu. Skoro więc urządzenia do wyświadczenia wybranej przez klienta usługi będą uruchamiane wyłącznie przy użyciu nabytych uprzednio żetonów, czyli w formie bezgotówkowej, a nie przy użyciu monet, to nie jest wymagane, w tym konkretnym przypadku, aby w każdym urządzeniu myjni wmontowana była kasa rejestrująca. Klient przed uruchomieniem i skorzystaniem z wybranego urządzenia na Pana myjniach będzie już posiadał paragon fiskalny (fakturę), dokumentujący nabycie wyświadczonych przez Pana usług.

W związku z powyższym, zasady określone w art. 111 ust. 1 ustawy oraz w § 6 pkt 1 i 2 pkt a) rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących, w przypadku opisanej we wniosku sprzedaży będą przez Pana spełnione.

Zatem należy zgodzić się z Pana stanowiskiem, z którego wynika, że skoro w celu skorzystania z usługi mycia lub czyszczenia auta klient musi zakupić żeton i transakcja ta jest każdorazowo ewidencjonowana na kasie fiskalnej (klient otrzymuje paragon bądź fakturę), to należy uznać, że sprzedaż ta jest zaewidencjonowana zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl