0114-KDIP1-2.4012.811.2018.1.PC - Ustalenie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie i wyposażenie miejsc rekreacji na terenie Gminy".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 grudnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.811.2018.1.PC Ustalenie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie i wyposażenie miejsc rekreacji na terenie Gminy".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2018 r. (data wpływu 12 grudnia 2018 r.) uzupełnionym w dniu 12 grudnia 2018 r. (data wpływu 12 grudnia 2018 r.) oraz w dniu 12 grudnia 2018 r. (data wpływu 18 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie i wyposażenie miejsc rekreacji na terenie Gminy" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie i wyposażenie miejsc rekreacji na terenie Gminy".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, która jako wspólnota samorządowa, na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) swoim zasięgiem działania obejmuje wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Wnioskodawca posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.).

W myśl tej ustawy do zadań własnych gminy należą między innymi zadania w zakresie ładu przestrzennego, placów, kultury, turystyki (art. 7 ust. 1 pkt 1, 10, 15 ustawy).

Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy poprzez Lokalną Grupę Działania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność". Celem zadania inwestycyjnego / operacji pn. "Zagospodarowanie i wyposażenie miejsc rekreacji na terenie gminy" jest udostępnienie infrastruktury spełniającej funkcje rekreacyjno - wypoczynkowo - turystyczną w Gminie poprzez zagospodarowanie i wyposażenie terenów w 2 altany i 1 wiaty rekreacyjnej.

Poziom dofinansowania z PROW na lata 2014-2020 wynosi 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych, pozostały koszt stanowi wkład własny Gminy. Właścicielem powstałej infrastruktury będzie Gmina. Miejsca realizacji inwestycji mają szczególne znaczenie rekreacyjne i turystyczne oraz społeczno - integracyjne (miejsce spotkań do czynnego odpoczynku i różnorodność form rekreacji dla potencjalnych użytkowników). Przedsięwzięcie wpłynie na promocję obszaru, wykorzystanie potencjału lokalnego i propagowanie zdrowego trybu życia oraz aktywności ruchowej wśród mieszkańców i osób odwiedzających.

W ramach operacji zagospodarowania terenu w J... zaplanowano przeprowadzenie następujących prac:

1. Zakup i montaż altanki z wyposażeniem

2. Zagospodarowanie terenu rekreacyjnego wraz z wykonaniem parkingu.

Wymienione wyżej zadanie służyć będzie dla ogółu mieszkańców lokalnej społeczności. Wieś J... sąsiaduje z parafią, która mocno oddziałuje na ten obszar - jako miejsce kultu religijnego ale również jako szlak pielgrzymkowy. Operacja zakłada zagospodarowanie terenu rekreacyjno-turystycznego oraz zakup i montaż altanki, która stanowić będzie niezbędny element urządzenia działki jako miejsca odpoczynku dla przebywających tutaj osób. Miejsce to będzie sprzyjać integracji społecznej, powstawaniu nowych i zacieśnianiu starych więzi społecznych, przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu oraz będzie alternatywą dla negatywnych zjawisk. Nowopowstała infrastruktura będzie ogólnodostępna dla wszystkich grup wiekowych: dzieci, młodzieży i dorosłych, a także osób niepełnosprawnych. Z tego tytułu Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat.

Faktury VAT związane z realizacją zadania inwestycyjnego / operacji wystawione będą na Gminę. Zadanie inwestycyjne nie będzie generować żadnych przychodów, które pozwoliłyby skorzystać z prawa odliczeń podatku naliczonego od należnego. Gmina jest podatnikiem VAT czynnym zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1, figuruje w ewidencji podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina posiada możliwość odzyskania podatku VAT od realizacji zadania inwestycyjnego / operacji pn. "Zagospodarowanie i wyposażenie miejsc rekreacji na terenie gminy"?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Realizując zadanie inwestycyjne / operację pn. "Zagospodarowanie i wyposażenie miejsc rekreacji na terenie gminy" Gmina nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT według art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wobec tego powinna otrzymać dofinansowanie w kwocie brutto.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina realizując przedmiotowe zadanie inwestycyjne / operację, wykonuje zadania własne zapisane w ustawie o samorządzie gminnym. Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1, 10 i 15 powołanej ustawy wskazuje, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy - w szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie:

* ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

* kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

* utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z treści wniosku wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy poprzez Lokalną Grupę Działania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność". Celem zadania inwestycyjnego/operacji pn. "Zagospodarowanie i wyposażenie miejsc rekreacji na terenie gminy" jest udostępnienie infrastruktury spełniającej funkcje rekreacyjno - wypoczynkowo - turystyczną w Gminie poprzez zagospodarowanie i wyposażenie terenów w 2 altany i 1 wiaty rekreacyjnej.

W ramach operacji zagospodarowania terenu w J... zaplanowano przeprowadzenie następujących prac:

1. Zakup i montaż altanki z wyposażeniem

2. Zagospodarowanie terenu rekreacyjnego wraz z wykonaniem parkingu.

Operacja zakłada zagospodarowanie terenu rekreacyjno-turystycznego oraz zakup i montaż altanki, która stanowić będzie niezbędny element urządzenia działki jako miejsca odpoczynku dla przebywających osób. Właścicielem powstałej infrastruktury będzie Gmina, a wymienione zadanie służyć będzie dla ogółu mieszkańców lokalnej społeczności. Miejsce to będzie sprzyjać integracji społecznej, powstawaniu nowych i zacieśnianiu starych więzi społecznych, przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu oraz będzie alternatywą dla negatywnych zjawisk. Przedsięwzięcie to wpłynie na promocję obszaru, wykorzystanie potencjału lokalnego i propagowanie zdrowego trybu życia oraz aktywności ruchowej wśród mieszkańców i osób odwiedzających. Nowopowstała infrastruktura będzie ogólnodostępna dla wszystkich grup wiekowych: dzieci, młodzieży i dorosłych, a także osób niepełnosprawnych. Z tego tytułu Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat. Zadanie inwestycyjne nie będzie generować żadnych przychodów.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "Zagospodarowanie i wyposażenie miejsc rekreacji na terenie Gminy".

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione. Jak wskazał bowiem Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego, nowopowstała infrastruktura będzie ogólnodostępna dla wszystkich grup wiekowych: dzieci, młodzieży i dorosłych, a także osób niepełnosprawnych, i z tego tytułu Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat. Miejsce to będzie sprzyjać integracji społecznej, powstawaniu nowych i zacieśnianiu starych więzi społecznych, przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu oraz będzie alternatywą dla negatywnych zjawisk. Przedsięwzięcie wpłynie na promocję obszaru, wykorzystanie potencjału lokalnego i propagowanie zdrowego trybu życia oraz aktywności ruchowej wśród mieszkańców i osób odwiedzających. Zadanie inwestycyjne służyć będzie dla ogółu mieszkańców lokalnej społeczności i nie będzie generować żadnych przychodów.

W konsekwencji Gmina, mimo iż jest czynnym podatnikiem VAT, z tytułu realizowanej inwestycji pn. "Zagospodarowanie i wyposażenie miejsc rekreacji na terenie gminy" nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z ww. operacją, ponieważ nabyte towary i usługi związane z jej realizacją nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl