0114-KDIP1-2.4012.76.2018.1.KT - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadań finansowanych z funduszy europejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.76.2018.1.KT Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadań finansowanych z funduszy europejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2018 r. (data wpływu 12 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadań finansowanych z funduszy europejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2018 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadań finansowanych z funduszy europejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest osobą prawną o celach niezarobkowych, nieprowadzącą działalności gospodarczej. Osobowość prawną Stowarzyszenie nabyło z dniem wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 6 kwietnia 2006 r. Stowarzyszenie działa jako Lokalna Grupa Działania (LGD). LGD jest partnerstwem terytorialnym, trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego.

Stowarzyszenie podpisało umowy i realizuje działania objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, które skierowane są do ludności obszarów wiejskich objętej podejściem Leader:

1.

umowę o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR) finansowanej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020;

2.

umowę o przyznaniu pomocy na realizację operacji w ramach poddziałania "Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy Leader" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Realizacja powyższych operacji służy wdrażaniu inicjatywy Leader w ramach PROW 2014-2020 na terenie 11 gmin objętych działalnością LGD. Działanie Leader realizuje cel główny szczegółowy 6B PROW 2014-2020 "wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich" w ramach priorytetu 6 "wspieranie włączenia społecznego, ograniczenia ubóstwa i rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich". Instrumentem osiągania tego celu jest realizacja Lokalnych Strategii Rozwoju LSR, a konkretnie operacji (przedsięwzięć i projektów) składanych przez Wnioskodawców do LGD.

W ramach głównego celu szczegółowego 6B PROW wspierane są operacje mające na celu:

* wzmocnienie kapitału społecznego, w tym z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych i wspieranie partycypacji społeczności lokalnej w realizacji LSR;

* zakładanie działalności gospodarczej i rozwój przedsiębiorczości;

* dywersyfikację źródeł dochodu, w tym tworzenie i rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego, tj. infrastruktury służącej przetwarzaniu produktów rolnych w celu udostępniania jej lokalnym producentom;

* podnoszenie kompetencji osób z obszaru LSR w powiązaniu z zakładaniem działalności gospodarczej, rozwojem przedsiębiorczości lub dywersyfikacją źródeł dochodów, w szczególności rolników i osób długotrwale pozostających bez pracy;

* podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska, zmian klimatycznych, także innowacji;

* rozwój produktów lokalnych;

* rozwój rynków zbytu, z wyłączeniem targowisk;

* zachowanie dziedzictwa lokalnego;

* rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej;

* rozwój infrastruktury drogowej gwarantującej spójność terytorialną w zakresie włączenia społecznego.

Rolą LGD podczas wdrażania inicjatywy Leader jest pełnienie funkcji wspierającej i mobilizującej lokalną społeczność, instytucje publiczne i gospodarcze do wykorzystania szansy, której celem jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz wykorzystanie zasobów regionu dla rozwoju obszaru LGD. Działanie ma na celu umożliwienie mieszkańcom z terenu LGD wykorzystania środków pomocowych PROW oraz wzrost aktywności lokalnych społeczności, a także stymulowanie powstawania nowych miejsc pracy.

W ramach podpisanej umowy o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR), LGD na podstawie przyjętych procedur i zatwierdzonej LSR wybiera najlepiej ocenione operacje, które następnie po przeprowadzeniu weryfikacji administracyjnej w Samorządzie Województwa są wdrażane na obszarze LGD.

W ramach drugiej z podpisanych umów - umowy na realizację operacji w ramach poddziałania "Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji", LGD otrzymała środki na pokrycie koszów bieżących biura (wynagrodzenia pracowników i członków Rady, najem biura, zakup sprzętu biurowego, zakup materiałów biurowych, środki czystości, opłaty skarbowe, sądowe, podatki lokalne, usługi telekomunikacyjne, pocztowe) oraz na działania związane z szeroko rozumianą aktywizacją społeczności lokalnej (działaniami promocyjnymi, szkoleniami, wydarzeniami promocyjnymi lub kulturalnymi, organizacją spotkań aktywizujących, itp.).

W trakcie realizacji operacji związanych z ww. umowami Stowarzyszenie ponosi wydatki finansowe na zakup towarów i usług objętych podatkiem VAT, którego nie odzyskuje.

Stowarzyszenie nie figuruje i nigdy nie figurowało w ewidencji podatników podatku VAT. Podejmowana działalność nie jest działalnością gospodarczą, a zakupione towary czy usługi nie służą i nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania z Urzędu Skarbowego podatku VAT ponoszonego w związku z zakupem towarów i usług w ramach realizacji zadań wynikających z podpisanych umów?

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT, zatem brak jest możliwości odzyskania podatku od towarów i usług ponoszonego przy realizacji operacji wynikających z podpisanych umów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku reguluje art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cyt. przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a także niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy. Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie jest osobą prawną o celach niezarobkowych, nieprowadzącą działalności gospodarczej, działającą jako Lokalna Grupa Działania. Stowarzyszenie podpisało umowy i realizuje działania objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, które skierowane są do ludności obszarów wiejskich objętej podejściem Leader, tj.:

1.

umowę o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR) finansowanej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020;

2.

umowę o przyznaniu pomocy na realizację operacji w ramach poddziałania "Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy Leader" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Realizacja zadań w ramach ww. umów służy wdrażaniu inicjatywy Leader w ramach PROW 2014-2020 na terenie 11 gmin objętych działalnością LGD. Celem działania Leader jest wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich poprzez realizację Lokalnych Strategii Rozwoju. Rolą LGD podczas wdrażania inicjatywy Leader jest pełnienie funkcji wspierającej i mobilizującej lokalną społeczność, instytucje publiczne i gospodarcze do wykorzystania możliwości poprawy jakości życia mieszkańców oraz wykorzystania zasobów regionu dla rozwoju obszaru LGD. Działanie ma na celu umożliwienie mieszkańcom z terenu LGD wykorzystania środków pomocowych PROW oraz wzrost aktywności lokalnych społeczności, a także stymulowanie powstawania nowych miejsc pracy.

W ramach podpisanej umowy o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR), LGD na podstawie przyjętych procedur i zatwierdzonej LSR wybiera najlepiej ocenione operacje, które następnie po przeprowadzeniu weryfikacji administracyjnej w Samorządzie Województwa są wdrażane na obszarze LGD. Z kolei w ramach umowy na realizację operacji w ramach poddziałania "Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji", LGD otrzymała środki na pokrycie koszów bieżących biura (wynagrodzenia pracowników i członków Rady, najem biura, zakup sprzętu biurowego, zakup materiałów biurowych, środki czystości, opłaty skarbowe, sądowe, podatki lokalne, usługi telekomunikacyjne, pocztowe) oraz na działania związane z szeroko rozumianą aktywizacją społeczności lokalnej (działaniami promocyjnymi, szkoleniami, wydarzeniami promocyjnymi lub kulturalnymi, organizacją spotkań aktywizujących, itp.).

W trakcie realizacji zadań związanych z ww. umowami Stowarzyszenie ponosi wydatki finansowe na zakup towarów i usług objętych podatkiem VAT, którego nie odzyskuje.

Wnioskodawca wskazał również, że nie figuruje i nigdy nie figurował w ewidencji podatników podatku VAT. Podejmowana przez Stowarzyszenie działalność nie jest działalnością gospodarczą, a zakupione towary i usługi nie służą i nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Przedmiotem zapytania jest możliwość odzyskania przez Wnioskodawcę kosztu podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację opisanych zadań, wykonywanych na podstawie ww. umów.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny (opodatkowaną). W niniejszej sprawie związek taki nie wystąpi, skoro - jak wskazano we wniosku - realizacja opisanych zadań nie jest związana z działalności gospodarczą Stowarzyszenia, a zakupione towary i usługi nie służą i nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Należy zatem stwierdzić, że w przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie są spełnione. Oznacza to, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących koszty realizacji zadań przez LGD w ramach podpisanych umów. Tym samym Wnioskodawca nie ma również prawa do zwrotu podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W świetle powyższych ustaleń, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Trzeba podkreślić, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej, może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl