0114-KDIP1-2.4012.71.2020.1.PC - Zastosowanie 0% stawki podatku VAT dla dokonywanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.71.2020.1.PC Zastosowanie 0% stawki podatku VAT dla dokonywanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2020 r. (data wpływu 17 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentacji uprawniającej do zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dokonywanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentacji uprawniającej do zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dokonywanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług i jest zarejestrowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT UE) w Polsce. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym i nie jest zarejestrowana na potrzeby podatku od wartości dodanej w żadnym innym kraju.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja elastycznych pianek poliuretanowych, których sprzedaż na terenie kraju opodatkowana jest według stawki 23% oraz handel towarami także opodatkowanymi stawką 23%. Produkty i towary Spółki są sprzedawane również do odbiorców z innych państw Unii Europejskiej oraz do krajów spoza UE. Kontrahenci z UE są podatnikami podatku od wartości dodanej.

Nabywcy składają Wnioskodawcy zamówienia drogą mailową wysyłając szczegółowe zestawienie zamawianych produktów. Dostawa produktów lub towarów następuje, co do zasady, bezpośrednio do nabywców. W przypadku bowiem produktów lub towarów, które podlegają na zlecenie nabywcy uszlachetnianiu w Polsce, Wnioskodawca dostarcza je do wskazanego przez nabywcę podmiotu wykonującego prace na produktach lub towarach. Następnie są one z magazynów usługodawcy wywożone do nabywcy poza terytorium kraju (na terytorium innego państwa członkowskiego niż Polska). Okoliczność dokonania wywozu jest dodatkowo potwierdzona oświadczeniem usługodawcy, produkty lub towary zostały wywiezione do kontrahenta na terytorium innego państwa członkowskiego UE.

Produkty lub towary są dostarczane według Incoterms 2010 - EXW, DDU.

Dla udokumentowania stosowania stawki 0% w transakcjach wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów i towarów - dalej WDT Spółka stosuje poniższe zestawy dokumentów w poszczególnych przypadkach wywozu:

Przypadek 1 - dostawa produktów lub towarów na warunkach EXW (dostawa towaru zostaje uznana za dokonaną w momencie wydania i pozostawienia towaru do dyspozycji strony kupującej w danym oznaczonym miejscu, bez zobligowania sprzedającego do dalszych czynności), w którym zastosowanie znajduje zestaw następujących dokumentów:

1. Nabywca dokonuje zamówienia produktu lub towaru na podstawie zamówienia w formie maila. W mailu wyszczególnione są zamawiane produkty lub towary.

2. Sprzedawca wystawia fakturę VAT sprzedaży (w dwóch egzemplarzach, jeden przekazuje dla nabywcy, drugi - kopię pozostawia dla siebie) oraz specyfikację produktu lub towaru. Na fakturze znajdują się w szczególności dane sprzedawcy, nabywcy wraz z ich numerami VAT-UE i adresami, a także adres dostawy, jeśli jest inny niż siedziba nabywcy.

3. Specyfikacja produktu lub towaru - potwierdzona jest przez przewoźnika odbierającego towar i przez nabywcę, ze wskazaniem daty. Skan potwierdzonego przez nabywcę dokumentu jest przesyłany drogą mailową do sprzedającego.

4. Produkt lub towar odbierany jest przez firmę kurierską, która wykonuje usługę transportową na zlecenie nabywcy. Sprzedawca posiada dokumenty przewozowe z systemu firmy kurierskiej. Najczęściej jest to dokument pod nazwą Śledzenie i zidentyfikowanie przesyłki (monitoring przesyłki/ tracking), z którego wynika według chronologii zdarzeń, kiedy i gdzie odebrano przesyłkę, czas przesyłki w transporcie, dostarczenie przesyłki do punktu przeładunkowego, przekazanie przesyłki do magazynu znajdującego się najbliżej adresu dostawy i kiedy oraz w jakim stanie dostarczono przesyłkę pod adresem wskazanym w dowodzie nadania produktu lub towaru. Z dokumentów wynika, kiedy produkt lub towar zostały dostarczone do nabywcy (data i godzina).

5. Ponadto sprzedawca dysponuje kserokopią dokumentu CMR, z którego wynika data i miejsce nadania oraz data i miejsce odbioru oraz nazwa odbiorcy.

6. Pisemne "Oświadczenie nabywcy potwierdzające, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez nabywcę lub na jego rzecz w ramach transakcji unijnych WDT zrealizowanych na warunkach EXW" - od 1 stycznia 2020 r. Wnioskodawca wprowadził dodatkowy dowód w postaci oświadczenia nabywcy w celu potwierdzenia danych m.in. w zakresie: nazwy i adresu dostawcy, numeru i daty faktury, nazwy nabywcy, numeru VAT nabywcy, miejsca dostawy, państwa członkowskiego dostawy, danych rejestracyjnych środka transportu. Oświadczenie potwierdzone podpisem osoby odbierającej towar, pieczęcią nabywcy i ze wskazaniem faktycznej daty i miejsca przyjęcia produktu lub towaru, odsyłane jest do Wnioskodawcy pocztą elektroniczną lub pocztą tradycyjną.

7. Sprzedawca posiada bankowy dowód wpłaty należności za fakturę z tym, że terminy zapłaty wynoszą, w zależności od ustaleń handlowych z odbiorcą, od 30 do 60 dni.

Przypadek 2 - dostawa produktów lub towarów na warunkach DDU (strona sprzedająca odpowiada za dostarczenie towaru do określonego ustalonego miejsca, natomiast rozładunek jest już w gestii strony kupującej), w którym zastosowanie znajduje zestaw następujących dokumentów:

1. Nabywca dokonuje zamówienia produktu lub towaru na podstawie zamówienia w formie maila. W mailu wyszczególnione są zamawiane produkty lub towary.

2. Sprzedawca wystawia fakturę VAT sprzedaży (w dwóch egzemplarzach, jeden przekazuje dla nabywcy, drugi - kopię pozostawia dla siebie) oraz specyfikację produktu lub towaru. Na fakturze znajdują się w szczególności dane sprzedawcy, nabywcy wraz z ich numerami VAT-UE i adresami, a także adres dostawy produktu lub towaru, jeśli jest inny niż siedziba nabywcy.

3. Sprzedawca sporządza także list przewozowy. Z dokumentu CMR, wynika data i miejsce nadania przesyłki, pieczątka i podpis przewoźnika oraz data i podpis odbiorcy produktu lub towaru.

4. Sprzedający posiada fakturę od firmy przewozowej za wykonaną usługę transportu produktu lub towaru do nabywcy.

5. W niektórych przypadkach potwierdzeniem dokonanej dostawy jest także dowód WZ - wydanie zewnętrzne towaru, na którym nabywca potwierdza odbiór produktu lub towaru. WZ zawiera również podpis wydającego towar, numery rejestracyjne środka transportu oraz czytelny podpis kierowcy pojazdu.

6. Sprzedawca posiada bankowy dowód wpłaty należności za fakturę z tym, że terminy zapłaty wynoszą, w zależności od ustaleń handlowych z odbiorcą, od 30 do 60 dni.

Przypadek 3 - dostawa produktów lub towarów na warunkach DDU z przedpłatą, w którym zastosowanie znajduje zestaw następujących dokumentów:

1. Nabywca dokonuje zamówienia produktu lub towaru na podstawie zamówienia w formie maila. W mailu wyszczególnione są zamawiane produkty lub towary.

2. Realizacja zamówienia dokonywana jest dopiero po uprzednim sprawdzeniu czy wpłata wpłynęła na rachunek bankowy sprzedającego. Sprzedawca wystawia fakturę proforma, na podstawie której nabywca dokonuje zapłaty. Sprzedawca posiada bankowy dowód wpłaty należności za fakturę.

3. Sprzedawca wystawia fakturę VAT sprzedaży (w dwóch egzemplarzach, jeden przekazuje dla nabywcy, drugi - kopię pozostawia dla siebie) oraz specyfikację produktu lub towaru. Na fakturze znajdują się w szczególności dane sprzedawcy, nabywcy wraz z ich numerami VAT-UE i adresami, a także adres dostawy produktu lub towaru, jeśli jest inny niż siedziba nabywcy.

4. Sprzedający posiada specyfikację produktu lub towaru - dowód dostawy potwierdzony przez przewoźnika odbierającego towar i przez nabywcę, ze wskazaniem dat. Skan potwierdzonego przez nabywcę dokumentu jest przesyłany drogą mailową do sprzedającego.

5. Sprzedawca sporządza także list przewozowy. Z dokumentu CMR, wynika m.in. data i miejsce nadania przesyłki, pieczątka i podpis przewoźnika oraz data i podpis odbiorcy produktu lub towaru.

6. Sprzedający posiada fakturę od firmy przewozowej za wykonaną usługę transportu produktu lub towaru do nabywcy oraz dokument od przewoźnika nazwany "Zaświadczenie dla celów podatkowych", z którego wynika m.in. opis ładunku i rodzaj opakowania, data i miejsce nadania przesyłki, pieczątka i podpis przewoźnika, rodzaj (samochód, naczepa) i numer rejestracyjny środka transportu, oraz data i podpis odbiorcy produktu lub towaru.

7. W niektórych przypadkach potwierdzeniem dokonanej dostawy jest także dowód WZ - wydanie zewnętrzne towaru, na którym nabywca potwierdza odbiór produktu lub towaru. WZ zawiera również podpis wydającego towar, numery rejestracyjne środka transportu oraz czytelny podpis kierowcy pojazdu.

Przypadek 4 - dostawa produktów lub towarów na warunkach DDU z uszlachetnianiem na terenie kraju (Polski), w którym zastosowanie znajduje zestaw następujących dokumentów:

1. Nabywca dokonuje zamówienia produktu lub towaru na podstawie zamówienia w formie maila. W mailu wyszczególnione są zamawiane produkty lub towary.

2. Sprzedawca wytwarza produkty na zlecenie kontrahenta z Unii Europejskiej lub dokonuje sprzedaży towarów, wystawia fakturę VAT sprzedaży (w dwóch egzemplarzach, jeden przekazuje dla nabywcy, drugi - kopię pozostawia dla siebie) oraz specyfikację produktu lub towaru. Na fakturze znajdują się w szczególności dane sprzedawcy, nabywcy wraz z ich numerami VAT-UE i adresami, a także adres dostarczenia produktu lub towaru, jeśli jest inny niż siedziba nabywcy.

3. Produkty te lub towary podlegają na terenie kraju (w Polsce) uszlachetnianiu na podstawie odrębnego zlecenia nabywcy. W związku z powyższym sprzedawca dostarcza produkty lub towary na własny koszt do firmy, która na podstawie zlecenia od nabywcy produktów lub towarów wykonuje zamówione prace na produktach lub towarach. Sprzedawca posiada specyfikację produktu lub towaru - dowód dostawy potwierdzony przez przewoźnika odbierającego towar i przez wykonującego usługę uszlachetniania, ze wskazaniem daty. Skan tego dokumentu przesyłany jest drogą mailową do sprzedającego.

4. Następnie produkty lub towary, po wykonaniu na nich zamówionych prac, z magazynów usługodawcy są wywożone poza terytorium kraju (na terytorium innego państwa członkowskiego niż Polska). Wykonywane usługi obejmują najczęściej cięcie bloków z pianki poliuretanowej na materace do łóżek w różnych rozmiarach oraz szycie pokrowców na te materace.

5. Sprzedający wysyła do firmy dokonującej uszlachetnianie produktów lub towarów "Oświadczenie" do potwierdzenia, że produkty lub towary otrzymane od Wnioskodawcy po dokonaniu odpowiednich prac zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywcy na terenie innego kraju Unii Europejskiej. Oświadczenie zawiera datę i podpisy sprzedającego i firmy przyjmującej produkty lub towary do uszlachetniania oraz datę i podpisy ww. firmy potwierdzające wywóz produktów lub towarów do określonego nabywcy, na terytorium innego kraju UE.

6. Sprzedający posiada fakturę od firmy przewozowej za wykonaną usługę transportu produktu lub towaru do podmiotu dokonującej uszlachetnianie produktów.

7. Sprzedający posiada także kserokopię dokumentu CMR, z którego wynika data i miejsce nadania przesyłki potwierdzone podpisami wykonującego zamówione prace na produktach lub towarach oraz datę i podpis odbiorcy produktu lub towaru - nabywcy innego kraju Unii Europejskiej.

8. Zapłata za produkt lub towar następuje przed upływem 60 dni od dnia wydania produktu lub towaru co wynika z dokumentów bankowych. Sprzedawca posiada bankowy dowód wpłaty należności za fakturę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy posiadane przez Spółkę dokumenty, wymienione i opisane w poszczególnych przypadkach 1, 2, 3 i 4, są wystarczające i uprawniają do zastosowania stawki 0% w transakcjach WDT?

Zdaniem Wnioskodawcy, we wszystkich opisanych przypadkach (1, 2, 3 i 4) posiadane przez Spółkę dokumenty potwierdzają dokonanie wywozu towarów do innego kraju Unii Europejskiej i stanowią wystarczającą podstawę do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W myśl art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1.

podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2.

osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3.

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4.

podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Stosownie do art. 13 ust. 6 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.

Przywołane przepisy wskazują, że jeżeli wywóz towarów następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu przeniesienia na konkretny podmiot prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel, zachodzi wówczas transakcja wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów).

Na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3.

podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Na mocy art. 42 ust. 3 ustawy, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

W myśl art. 42 ust. 11 ustawy, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5 tego artykułu nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1.

korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2.

dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3.

dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;

4.

dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Jak wynika z interpretacji organów podatkowych analiza powyższych regulacji, dotyczących wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, pozwala na wskazanie dwóch podstawowych warunków, od spełnienia których uzależnione jest potraktowanie danej czynności jako WDT na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług:

* pierwszy z tych warunków dotyczy aspektu prawnego transakcji - jego spełnienie ma gwarantować, że czynność ta zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w państwie przeznaczenia i zostanie tam faktycznie opodatkowana;

* drugi z warunków dotyczy aspektu faktycznego transakcji, tj. udokumentowania faktu wywozu towaru oraz dostarczenia go nabywcy w ramach dostawy w państwie przeznaczenia.

Kluczowe jest to, aby posiadane przez podatnika dokumenty zawierały informacje, z których wynika, że określony towar został wywieziony z terytorium kraju oraz został faktycznie dostarczony do innego państwa członkowskiego. Istotą powołanych przepisów jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, że towary będące przedmiotem dostawy rzeczywiście opuściły terytorium kraju.

Nadmienić należy, że Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów z 11 października 2010 r., (sygn. akt I FPS 1/10) uznał, że: "dla zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów wystarczającym jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełnione dokumentami wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy lub innymi dowodami w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm), o ile łącznie potwierdzają fakt wywiezienia i dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju".

Zatem, możliwość zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów istnieje, gdy spełnione zostaną łącznie warunki dotyczące:

* statusu dostawcy oraz nabywcy, a także

* posiadania przez dostawcę stosownej dokumentacji.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 17 maja 2019 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.71.2019.2. JS wskazał: "Przy czym, istotne jest to, aby dokumenty dotyczące transakcji zawierały informacje, z których jednoznacznie wynika, że określony towar został faktycznie wywieziony z terytorium kraju i dostarczony nabywcy do innego państwa członkowskiego UE. Dokumenty, o których mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, ewentualnie uzupełnione dowodami wymienionymi w art. 42 ust. 11 ustawy, zebrane razem mają zatem potwierdzać informację, której wymaga przepis. Nie oznacza to jednak, że dla potwierdzenia tej okoliczności wymagane jest "łączne" posiadanie wszystkich typów dokumentów wymienionych w powołanych przepisach, o ile posiadane dokumenty wyraźnie potwierdzają dostarczenie towarów do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego."

Na podstawie delegacji wynikającej z art. 146d ustawy o VAT wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych. Zgodnie z § 7 ust. 1 tego rozporządzenia obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Zgodnie z ust. 2 § 7 rozporządzenia stawkę 0% stosuje się, pod warunkiem, że podatnik dokonujący dostawy towarów:

1.

składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zidentyfikowany jako podatnik VAT UE;

2.

przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym;

3.

wykaże w deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

4.

otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towarów; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;

5.

posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

W transakcjach będących przedmiotem niniejszego wniosku, w ocenie Spółki, stosownie do przedstawionego stanu faktycznego, zostały spełnione warunki dotyczące statusu dostawcy (którym jest Spółka) oraz nabywców. Wnioskodawca bowiem jest podatnikiem VAT czynnym, zarejestrowanym w Polsce na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, który dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej na rzecz podmiotów zarejestrowanych dla celów podatku od wartości dodanej w innych niż Polska krajach UE.

Ponadto w poszczególnych opisanych przypadkach Spółka posiada następujące dokumenty:

1. Przypadek 1 - zamówienie produktu lub towaru w formie maila, kopia faktury zawierającej m.in. dane właściwego podmiotu z jego nazwą, adresem siedziby oraz numerem VAT-UE nadanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, specyfikację produktu lub towaru potwierdzoną przez przewoźnika odbierającego towar i przez nabywcę, ze wskazaniem dat, pisemne "Oświadczenie nabywcy potwierdzające, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez nabywcę lub na jego rzecz w ramach transakcji unijnych WDT zrealizowanych na warunkach EXW" potwierdzające dane w zakresie nazwy i adresu dostawcy, numeru i daty faktury, nazwy nabywcy, numeru VAT nabywcy, miejsca dostawy, państwa członkowskiego dostawy, danych rejestracyjnych środka transportu wraz z podpisem osoby odbierającej towar, pieczęcią nabywcy i ze wskazaniem faktycznej daty i miejsca przyjęcia produktu lub towaru, odsyłane do Wnioskodawcy pocztą elektroniczną lub pocztą tradycyjną, dokumenty przewozowe z systemu firmy kurierskiej tj. dokument pod nazwą Śledzenie i zidentyfikowanie przesyłki, kserokopię dokumentu przewozowego wystawionego w formie listu przewozowego CMR, potwierdzający dostarczenie produktów lub towarów do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego - w opinii Wnioskodawcy dokumenty te stanowią łącznie dowody potwierdzające fakt dostarczenia produktów lub towarów będących przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej do nabywcy, o których mowa w art. 42 ust. 3 i 11 ustawy. Tym samym, w przypadku udokumentowania dostaw wewnątrzwspólnotowych w sposób wskazany w Przypadku 1, dostawy te mogą być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 0% w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i 11 ustawy;

2. Przypadek 2 - zamówienie produktu lub towaru w formie maila, kopia faktury zawierającej m.in. dane właściwego podmiotu z jego nazwą, adresem siedziby oraz numerem VAT-UE nadanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, specyfikację produktu lub towaru potwierdzoną przez przewoźnika odbierającego towar i przez nabywcę, ze wskazaniem dat, dokument przewozowy wystawiony w formie listu przewozowego CMR potwierdzający dostarczenie produktów lub towarów do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego - z dokumentu CMR, wynika data i miejsce nadania przesyłki, pieczątka i podpis przewoźnika oraz data i podpis odbiorcy produktu lub towaru, fakturę od firmy przewozowej za wykonaną usługę transportu produktów lub towarów do nabywcy, czasami także dowód WZ - wydanie zewnętrzne towaru, na którym nabywca potwierdza odbiór produktu lub towaru - WZ zawiera również podpis wydającego towar, numery rejestracyjne środka transportu oraz czytelny podpis kierowcy pojazdu - w opinii Wnioskodawcy dokumenty te stanowią łącznie dowody potwierdzające fakt dostarczenia produktów lub towarów będących przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej do nabywcy, o których mowa w art. 42 ust. 3 i 11 ustawy. Tym samym, w przypadku udokumentowania dostaw wewnątrzwspólnotowych w sposób wskazany w Przypadku 2, dostawy te mogą być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 0% w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i 11 ustawy;

3. Przypadek 3 - zamówienie produktu lub towaru w formie maila, fakturę proforma na podstawie której nabywca dokonuje zapłaty przed dokonaniem dostawy i bankowy dowód wpłaty należności, kopia faktury zawierającej m.in. dane właściwego podmiotu z jego nazwą, adresem siedziby oraz numerem VAT-UE nadanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, specyfikację produktu lub towaru potwierdzoną przez przewoźnika odbierającego towar i przez nabywcę, ze wskazaniem dat, dokument przewozowy wystawiony w formie listu przewozowego CMR potwierdzający dostarczenie produktów lub towarów do nabywcy - z dokumentu CMR, wynika data i miejsce nadania przesyłki, pieczątka i podpis przewoźnika oraz data i podpis odbiorcy produktu lub towaru, fakturę od firmy przewozowej za wykonaną usługę transportu produktu lub towaru do nabywcy, dokument od przewoźnika nazwany "Zaświadczenie dla celów podatkowych", z którego wynika m.in. opis ładunku i rodzaj opakowania, data i miejsce nadania przesyłki, pieczątka i podpis przewoźnika, rodzaj (samochód, naczepa) i numer rejestracyjny środka transportu, oraz data i podpis odbiorcy produktu lub towaru, czasami także dowód WZ - wydanie zewnętrzne produktu lub towaru, na którym nabywca potwierdza odbiór produktu lub towaru - WZ zawiera również podpis wydającego towar, numery rejestracyjne środka transportu oraz czytelny podpis kierowcy pojazdu - w opinii Wnioskodawcy dokumenty te stanowią łącznie dowody potwierdzające fakt dostarczenia produktów lub towarów będących przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej do nabywcy, o których mowa w art. 42 ust. 3 i 11 ustawy. Tym samym, w przypadku udokumentowania dostaw wewnątrzwspólnotowych w sposób wskazany w Przypadku 3, dostawy te mogą być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 0% w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i 11 ustawy;

4. Przypadek 4 - zamówienie produktu lub towaru w formie maila, kopia faktury zawierającej m.in. dane właściwego podmiotu z jego nazwą, adresem siedziby oraz numerem VAT-UE nadanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, specyfikację produktu lub towaru potwierdzoną przez przewoźnika odbierającego towar i podmiot wykonujący usługę uszlachetniania (usługi na towarze lub produktach), ze wskazaniem dat, fakturę od firmy przewozowej za wykonaną usługę transportu produktu lub towaru do usługobiorcy (podmiotu wykonującego usługę na produktach lub towarach), "Oświadczenie" od usługobiorcy potwierdzające, że produkty lub towary otrzymane od Wnioskodawcy po dokonaniu odpowiednich prac zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywcy na terenie innego kraju Unii Europejskiej - "Oświadczenie" zawiera datę i podpisy sprzedającego i firmy przyjmującej produkty lub towary do uszlachetniania oraz datę i podpisy ww. firmy potwierdzające wywóz produktów lub towarów do określonego nabywcy, na terytorium innego kraju UE, kserokopię dokumentu CMR, z którego wynika data i miejsce nadania przesyłki potwierdzone podpisami wykonującego zamówione prace na produktach lub towarach oraz datę i podpis odbiorcy produktu lub towaru - nabywcy z innego kraju Unii Europejskiej, bankowy dowód wpłaty należności za fakturę przed upływem 60 dni od dnia wydania produktu lub towaru - w opinii Wnioskodawcy dokumenty te stanowią łącznie dowody potwierdzające fakt dostarczenia produktów lub towarów będących przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej do nabywcy, o których mowa w art. 42 ust. 3 i 11 ustawy o VAT i § 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych. Tym samym, w przypadku udokumentowania dostaw wewnątrzwspólnotowych w sposób wskazany w Przypadku 4, dostawy te będą opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 0% w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i 11 ustawy oraz § 7 ust. 1 w związku z § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Wnioskodawca pragnie także zauważyć, że przepisy ustawy nie uzależniają zastosowania dla dokonanej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawki podatku w wysokości 0% od sposobu otrzymywania lub przechowywania dowodów, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, w formie papierowej. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 17 maja 2019 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.71.2019.2.JS stwierdził bowiem: "Skoro przepisy nie stanowią o ich formie, zatem można wnioskować, że każda forma jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność tych dokumentów zostanie uprawdopodobniona. W dobie szeroko rozwiniętych technik komunikacji nie ma podstaw do odmawiania mocy dowodowej dokumentom przesłanym, np.: w formie elektronicznej, skanem czy faksem. Dla zastosowania stawki w wysokości 0% dla transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów nie jest zatem uwarunkowane posiadaniem dokumentów w formie papierowej. Jeżeli są to dokumenty przesyłane w formie elektronicznej, niebudzące wątpliwości co do ich autentyczności, mogą one stanowić dowody (dokumenty) potwierdzające, że towary będące przedmiotem danej wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały dostarczone na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Zasadniczo dopuszczalna jest zatem każda forma otrzymywania ww. dokumentów."

Od 1 stycznia 2020 r. obowiązują w Polsce dwie grupy przepisów określających warunki stosowania stawki 0% do wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, tj. przepisy art. 42 ustawy o VAT oraz art. 45a rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 282/2011 z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi. Kwestii tej (między innymi) dotyczy komunikat Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2019 r. w którym stwierdzono, że: "Rozporządzenie wykonawcze 2018/1912 w art. 45a wprowadza domniemania wzruszalne odnoszące się do dowodów wymaganych do zastosowania zwolnienia z prawem do odliczenia (stawki 0%) z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Niespełnienie warunków wprowadzonych ww. rozporządzeniem nie oznacza, że stawka 0% nie będzie miała zastosowania. W takiej sytuacji dostawca będzie musiał udowodnić w inny sposób, zgodnie z dotychczasowymi przepisami ustawy o VAT, że warunki zastosowania stawki 0% zostały spełnione. Sytuacja taka nie ulegnie zmianie po wejściu w życie ustawy implementującej prawo unijne".

W ocenie Wnioskodawcy z powyższego wynika, że w obecnym stanie prawnym, Spółka prawo do stosowania stawki 0% do wewnątrzwspólnotowych dostaw produktów lub towarów może dokumentować zarówno na podstawie przepisów art. 45a rozporządzenia 282/2011, jak i na podstawie przepisów art. 42 ustawy o VAT. W tym stanie faktycznym i prawnym posiadane i opisane dokumenty we wszystkich przypadkach (1, 2, 3 i 4) są wystarczające i umożliwiają Wnioskodawcy zastosowanie stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów lub towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1.

podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2.

osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3.

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4.

podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.

Dla uznania danej czynności za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów musi zaistnieć wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, w wyniku dokonania dostawy tych towarów (przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel).

Z opisu sprawy wynika, że Spółka posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług i jest zarejestrowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT UE) w Polsce. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja elastycznych pianek poliuretanowych. Produkty i towary Spółki są sprzedawane również do odbiorców z innych państw Unii Europejskiej. Kontrahenci z UE są podatnikami podatku od wartości dodanej. Nabywcy składają Wnioskodawcy zamówienia drogą mailową wysyłając szczegółowe zestawienie zamawianych produktów. Dostawa produktów lub towarów następuje, co do zasady, bezpośrednio do nabywców. W przypadku bowiem produktów lub towarów, które podlegają na zlecenie nabywcy uszlachetnianiu w Polsce, Wnioskodawca dostarcza je do wskazanego przez nabywcę podmiotu wykonującego prace na produktach lub towarach. Następnie są one z magazynów usługodawcy wywożone do nabywcy poza terytorium kraju (na terytorium innego państwa członkowskiego niż Polska). Okoliczność dokonania wywozu jest dodatkowo potwierdzona oświadczeniem usługodawcy, że produkty lub towary zostały wywiezione do kontrahenta na terytorium innego państwa członkowskiego UE. Produkty lub towary są dostarczane według Incoterms 2010 - EXW, DDU. Dla udokumentowania stosowania stawki 0% w transakcjach wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów i towarów Spółka stosuje poniższe zestawy dokumentów w poszczególnych przypadkach wywozu:

Przypadek 1 - dostawa produktów lub towarów na warunkach EXW (dostawa towaru zostaje uznana za dokonaną w momencie wydania i pozostawienia towaru do dyspozycji strony kupującej w danym oznaczonym miejscu, bez zobligowania sprzedającego do dalszych czynności), w którym zastosowanie znajduje zestaw następujących dokumentów:

1. Nabywca dokonuje zamówienia produktu lub towaru na podstawie zamówienia w formie maila. W mailu wyszczególnione są zamawiane produkty lub towary.

2. Sprzedawca wystawia fakturę VAT sprzedaży (w dwóch egzemplarzach, jeden przekazuje dla nabywcy, drugi - kopię pozostawia dla siebie) oraz specyfikację produktu lub towaru. Na fakturze znajdują się w szczególności dane sprzedawcy, nabywcy wraz z ich numerami VAT-UE i adresami, a także adres dostawy, jeśli jest inny niż siedziba nabywcy.

3. Specyfikacja produktu lub towaru - potwierdzona jest przez przewoźnika odbierającego towar i przez nabywcę, ze wskazaniem daty. Skan potwierdzonego przez nabywcę dokumentu jest przesyłany drogą mailową do sprzedającego.

4. Produkt lub towar odbierany jest przez firmę kurierską, która wykonuje usługę transportową na zlecenie nabywcy. Sprzedawca posiada dokumenty przewozowe z systemu firmy kurierskiej. Najczęściej jest to dokument pod nazwą Śledzenie i zidentyfikowanie przesyłki (monitoring przesyłki/ tracking), z którego wynika według chronologii zdarzeń, kiedy i gdzie odebrano przesyłkę, czas przesyłki w transporcie, dostarczenie przesyłki do punktu przeładunkowego, przekazanie przesyłki do magazynu znajdującego się najbliżej adresu dostawy i kiedy oraz w jakim stanie dostarczono przesyłkę pod adresem wskazanym w dowodzie nadania produktu lub towaru. Z dokumentów wynika, kiedy produkt lub towar zostały dostarczone do nabywcy (data i godzina).

5. Ponadto sprzedawca dysponuje kserokopią dokumentu CMR, z którego wynika data i miejsce nadania oraz data i miejsce odbioru oraz nazwa odbiorcy.

6. Pisemne "Oświadczenie nabywcy potwierdzające, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez nabywcę lub na jego rzecz w ramach transakcji unijnych WDT zrealizowanych na warunkach EXW" - od 1 stycznia 2020 r. Wnioskodawca wprowadził dodatkowy dowód w postaci oświadczenia nabywcy w celu potwierdzenia danych m.in. w zakresie: nazwy i adresu dostawcy, numeru i daty faktury, nazwy nabywcy, numeru VAT nabywcy, miejsca dostawy, państwa członkowskiego dostawy, danych rejestracyjnych środka transportu. Oświadczenie potwierdzone podpisem osoby odbierającej towar, pieczęcią nabywcy i ze wskazaniem faktycznej daty i miejsca przyjęcia produktu lub towaru, odsyłane jest do Wnioskodawcy pocztą elektroniczną lub pocztą tradycyjną.

7. Sprzedawca posiada bankowy dowód wpłaty należności za fakturę z tym, że terminy zapłaty wynoszą, w zależności od ustaleń handlowych z odbiorcą, od 30 do 60 dni.

Przypadek 2 - dostawa produktów lub towarów na warunkach DDU (strona sprzedająca odpowiada za dostarczenie towaru do określonego ustalonego miejsca, natomiast rozładunek jest już w gestii strony kupującej), w którym zastosowanie znajduje zestaw następujących dokumentów:

1. Nabywca dokonuje zamówienia produktu lub towaru na podstawie zamówienia w formie maila. W mailu wyszczególnione są zamawiane produkty lub towary.

2. Sprzedawca wystawia fakturę VAT sprzedaży (w dwóch egzemplarzach, jeden przekazuje dla nabywcy, drugi - kopię pozostawia dla siebie) oraz specyfikację produktu lub towaru. Na fakturze znajdują się w szczególności dane sprzedawcy, nabywcy wraz z ich numerami VAT-UE i adresami, a także adres dostawy produktu lub towaru, jeśli jest inny niż siedziba nabywcy.

3. Sprzedawca sporządza także list przewozowy. Z dokumentu CMR, wynika data i miejsce nadania przesyłki, pieczątka i podpis przewoźnika oraz data i podpis odbiorcy produktu lub towaru.

4. Sprzedający posiada fakturę od firmy przewozowej za wykonaną usługę transportu produktu lub towaru do nabywcy.

5. W niektórych przypadkach potwierdzeniem dokonanej dostawy jest także dowód WZ - wydanie zewnętrzne towaru, na którym nabywca potwierdza odbiór produktu lub towaru. WZ zawiera również podpis wydającego towar, numery rejestracyjne środka transportu oraz czytelny podpis kierowcy pojazdu.

6. Sprzedawca posiada bankowy dowód wpłaty należności za fakturę z tym, że terminy zapłaty wynoszą, w zależności od ustaleń handlowych z odbiorcą, od 30 do 60 dni.

Przypadek 3 - dostawa produktów lub towarów na warunkach DDU z przedpłatą, w którym zastosowanie znajduje zestaw następujących dokumentów:

1. Nabywca dokonuje zamówienia produktu lub towaru na podstawie zamówienie w formie maila. W mailu wyszczególnione są zamawiane produkty lub towary.

2. Realizacja zamówienia dokonywana jest dopiero po uprzednim sprawdzeniu czy wpłata wpłynęła na rachunek bankowy sprzedającego. Sprzedawca wystawia fakturę proforma, na podstawie której nabywca dokonuje zapłaty. Sprzedawca posiada bankowy dowód wpłaty należności za fakturę.

3. Sprzedawca wystawia fakturę VAT sprzedaży (w dwóch egzemplarzach, jeden przekazuje dla nabywcy, drugi - kopię pozostawia dla siebie) oraz specyfikację produktu lub towaru. Na fakturze znajdują się w szczególności dane sprzedawcy, nabywcy wraz z ich numerami VAT-UE i adresami, a także adres dostawy produktu lub towaru, jeśli jest inny niż siedziba nabywcy.

4. Sprzedający posiada specyfikację produktu lub towaru - dowód dostawy potwierdzony przez przewoźnika odbierającego towar i przez nabywcę, ze wskazaniem dat. Skan potwierdzonego przez nabywcę dokumentu jest przesyłany drogą mailową do sprzedającego.

5. Sprzedawca sporządza także list przewozowy. Z dokumentu CMR, wynika m.in. data i miejsce nadania przesyłki, pieczątka i podpis przewoźnika oraz data i podpis odbiorcy produktu lub towaru.

6. Sprzedający posiada fakturę od firmy przewozowej za wykonaną usługę transportu produktu lub towaru do nabywcy oraz dokument od przewoźnika nazwany "Zaświadczenie dla celów podatkowych", z którego wynika m.in. opis ładunku i rodzaj opakowania, data i miejsce nadania przesyłki, pieczątka i podpis przewoźnika, rodzaj (samochód, naczepa) i numer rejestracyjny środka transportu, oraz data i podpis odbiorcy produktu lub towaru.

7. W niektórych przypadkach potwierdzeniem dokonanej dostawy jest także dowód WZ - wydanie zewnętrzne towaru, na którym nabywca potwierdza odbiór produktu lub towaru. WZ zawiera również podpis wydającego towar, numery rejestracyjne środka transportu oraz czytelny podpis kierowcy pojazdu.

Przypadek 4 - dostawa produktów lub towarów na warunkach DDU z uszlachetnianiem na terenie kraju (Polski), w którym zastosowanie znajduje zestaw następujących dokumentów:

1. Nabywca dokonuje zamówienia produktu lub towaru na podstawie zamówienie w formie maila. W mailu wyszczególnione są zamawiane produkty lub towary.

2. Sprzedawca wytwarza produkty na zlecenie kontrahenta z Unii Europejskiej lub dokonuje sprzedaży towarów, wystawia fakturę VAT sprzedaży (w dwóch egzemplarzach, jeden przekazuje dla nabywcy, drugi - kopię pozostawia dla siebie) oraz specyfikację produktu lub towaru. Na fakturze znajdują się w szczególności dane sprzedawcy, nabywcy wraz z ich numerami VAT-UE i adresami, a także adres dostarczenia produktu lub towaru, jeśli jest inny niż siedziba nabywcy.

3. Produkty te lub towary podlegają na terenie kraju (w Polsce) uszlachetnianiu na podstawie odrębnego zlecenia nabywcy. W związku z powyższym sprzedawca dostarcza produkty lub towary na własny koszt do firmy, która na podstawie zlecenia od nabywcy produktów lub towarów wykonuje zamówione prace na produktach lub towarach. Sprzedawca posiada specyfikację produktu lub towaru - dowód dostawy potwierdzoną przez przewoźnika odbierającego towar i przez wykonującego usługę uszlachetniania, ze wskazaniem daty. Skan tego dokumentu przesyłany jest drogą mailową do sprzedającego.

4. Następnie produkty lub towary, po wykonaniu na nich zamówionych prac, z magazynów usługodawcy są wywożone poza terytorium kraju (na terytorium innego państwa członkowskiego niż Polska). Wykonywane usługi obejmują najczęściej cięcie bloków z pianki poliuretanowej na materace do łóżek w różnych rozmiarach oraz szycie pokrowców na te materace.

5. Sprzedający wysyła do firmy dokonującej uszlachetnianie produktów lub towarów "Oświadczenie" do potwierdzenia, że produkty lub towary otrzymane od Wnioskodawcy po dokonaniu odpowiednich prac zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywcy na terenie innego kraju Unii Europejskiej. Oświadczenie zawiera datę i podpisy sprzedającego i firmy przyjmującej produkty lub towary do uszlachetniania oraz datę i podpisy ww. firmy potwierdzające wywóz produktów lub towarów do określonego nabywcy, na terytorium innego kraju UE.

6. Sprzedający posiada fakturę od firmy przewozowej za wykonaną usługę transportu produktu lub towaru do podmiotu dokonującej uszlachetnianie produktów.

7. Sprzedający posiada także kserokopię dokumentu CMR, z którego wynika data i miejsce nadania przesyłki potwierdzone podpisami wykonującego zamówione prace na produktach lub towarach oraz datę i podpis odbiorcy produktu lub towaru - nabywcy innego kraju Unii Europejskiej.

8. Zapłata za produkt lub towar następuje przed upływem 60 dni od dnia wydania produktu lub towaru co wynika z dokumentów bankowych. Sprzedawca posiada bankowy dowód wpłaty należności za fakturę.

W związku z powyższym, Spółka powzięła wątpliwość czy posiadane dokumenty, wymienione i opisane w poszczególnych przypadkach uprawniają do zastosowania stawki 0% w transakcjach WDT.

W kwestii dokumentacji uprawniającej do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów od dnia 1 stycznia 2020 r. zastosowanie mają przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi (Dz.Urz.UE.L Nr 311 z 7.12.2018, s. 10), zwanego dalej rozporządzeniem 2018/1912. Rozporządzenie 2018/1912 ma zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Rozporządzenie 2018/1912 wprowadza m.in. domniemania wzruszalne odnoszące się do dowodów wymaganych do zastosowania zwolnienia z prawem do odliczenia (stawki 0%) z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

I tak, zgodnie z treścią art. 45a wprowadzonego rozporządzeniem 2018/1912:

1. Do celów stosowania zwolnień ustanowionych w art. 138 dyrektywy 2006/112/WE domniemywa się, że towary zostały wysłane lub przetransportowane z państwa członkowskiego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza jego terytorium, ale na terytorium Wspólnoty, w którymkolwiek z następujących przypadków:

a.

sprzedawca wskazuje, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez niego lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz, oraz sprzedawca jest w posiadaniu co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy, albo sprzedawca jest w posiadaniu jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a, wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b, potwierdzających wysyłkę lub transport, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy;

b.

sprzedawca jest w posiadaniu następujących dokumentów:

i.

pisemnego oświadczenia nabywcy potwierdzającego, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez nabywcę lub przez osobę trzecią działającą na rzecz nabywcy, oraz wskazującego państwo członkowskie przeznaczenia towarów; takie pisemne oświadczenie określa: datę wystawienia; nazwę lub imię i nazwisko oraz adres nabywcy; ilość i rodzaj towarów; datę i miejsce przybycia towarów; w przypadku dostawy środków transportu, numer identyfikacyjny środków transportu; oraz identyfikację osoby przyjmującej towary na rzecz nabywcy; oraz

ii. co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i nabywcy, lub jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a, wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b, potwierdzających transport lub wysyłkę, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy.

Nabywca dostarcza sprzedawcy pisemne oświadczenie, o którym mowa w lit. b ppkt (i), do dziesiątego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła dostawa.

2. Organ podatkowy może obalić domniemanie przyjęte na podstawie ust. 1.

3. Do celów ust. 1 następujące dokumenty są akceptowane jako dowód wysyłki lub transportu:

a.

dokumenty odnoszące się do wysyłki lub transportu towarów, takie jak podpisany list przewozowy CMR, konosament, faktura za towarowy przewóz lotniczy lub faktura od przewoźnika towarów;

b.

następujące dokumenty:

i.

polisa ubezpieczeniowa w odniesieniu do wysyłki lub transportu towarów lub dokumenty bankowe potwierdzające zapłatę za wysyłkę lub transport towarów;

ii. dokumenty urzędowe wydane przez organ władzy publicznej, na przykład notariusza, potwierdzające przybycie towarów do państwa członkowskiego przeznaczenia;

iii. poświadczenie odbioru wystawione przez prowadzącego magazyn w państwie członkowskim przeznaczenia, potwierdzające składowanie towarów w tym państwie członkowskim.

Jednakże wskazać należy, że niespełnienie warunków wprowadzonych rozporządzeniem 2018/1912 nie oznacza, że stawka 0% nie ma zastosowania. W takiej sytuacji dostawca musi udowodnić w inny sposób, zgodnie z dotychczasowymi przepisami ustawy, że warunki zastosowania stawki 0% zostały spełnione.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym stosownie do art. 41 ust. 3 ustawy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

Należy zaznaczyć, że stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3.

podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Warunki te muszą być spełnione łącznie. Spełnienie pierwszego z nich ma zagwarantować, że czynność zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w kraju odbiorcy i zostanie tam faktycznie opodatkowana, a drugi wskazuje, że istotnie nastąpił wywóz towarów z jednego państwa członkowskiego (z kraju) i jego transport (przemieszczenie) do innego państwa członkowskiego. Istotą transakcji wewnątrzwspólnotowych jest faktyczne opodatkowanie dostawy towaru w państwie przeznaczenia (do którego towar jest docelowo przemieszczany). Dostawa, która następuje na terytorium państwa dostawcy towarów, jest opodatkowana stawką 0%, a w państwie nabywcy następuje opodatkowanie tej dostawy według stawki podatku tam właściwej. Transakcja opodatkowana w ten sposób ma na celu uniknięcie zakłócania konkurencji, powodowanego podwójnym opodatkowaniem lub brakiem opodatkowania. Jednak zastosowanie stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów uzależnione jest także od zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT UE, najpóźniej w momencie składania deklaracji uwzględniającej daną dostawę.

Podstawowe znaczenie dla udokumentowania wywozu towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, realizowanej z udziałem przewoźnika lub spedytora odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, mają dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 ustawy.

Dowodami, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 - zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy - są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.

(uchylony),

3.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku

4. (uchylony) - z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Przy tym w myśl art. 42 ust. 11 ustawy, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1.

korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2.

dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3.

dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;

4.

dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Należy wskazać, że jeżeli wywóz towarów następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu dostawy, tj. przeniesienia na konkretny podmiot prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel, zachodzi wówczas wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie. Podkreślić należy, że zakwalifikowanie danej transakcji jako dostawy wewnątrzwspólnotowej, na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy, wymaga czasowego i materialnego związku pomiędzy dostawą danego towaru i jego transportem.

W związku z tym istotne jest to, aby posiadane dokumenty zawierały informacje, z których wynika, że określony towar został faktycznie dostarczony nabywcy do innego państwa członkowskiego. Ponadto, dokumenty, o których mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, mają łącznie potwierdzać określony fakt, co oznacza, że zebrane razem mają dać jednoznaczną informację, której wymaga ten przepis.

Brzmienie art. 42 ust. 3 ustawy wskazuje na podstawowy katalog dokumentów, potwierdzających dokonanie wywozu towarów i ich dostawę do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego, który może być uzupełniony dodatkowymi dokumentami określonymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Nie oznacza to jednak, że dla potwierdzenia tej okoliczności wymagane jest "łączne" posiadanie wszystkich typów dokumentów wymienionych w powyższych przepisach, o ile posiadane dokumenty jednoznacznie potwierdzają dostarczenie nabywcy towarów na terytorium innego państwa członkowskiego. Przepisy te określają rodzaje dokumentów, których posiadanie gwarantuje podatnikom bezpieczne stosowanie stawki preferencyjnej w dostawach wewnątrzwspólnotowych.

Powyższe rozważania potwierdza uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 października 2010 r., sygn. akt I FPS 1/10, w której Sąd podkreślił, że wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów jest przede wszystkim jedną z czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, o czym stanowi art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy. Co do zasady, polega ona na wywozie towarów z terytorium kraju (Polski), w wykonaniu czynności określonych w art. 7, czyli dostawy towarów, na terytorium innego państwa członkowskiego, w określonych w ustawie warunkach. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, przy spełnieniu określonych w ustawie przesłanek, podlega opodatkowaniu według stawki 0% (tzw. wspólnotowe zwolnienie z prawem do odliczenia), co z jednej strony powoduje, że transakcja wywozu towaru z Polski do innego kraju członkowskiego nie jest obciążana podatkiem, a jednocześnie dostawcy pozwala na odzyskanie podatku uiszczonego przy nabyciu tego towaru, co zapewnia realizację zasady neutralności podatku od towarów i usług. Zasada ta obowiązuje jednak tylko wówczas, gdy w wyniku tej transakcji (wywozu) obowiązek naliczenia podatku ciąży na nabywcy towaru (w innym państwie członkowskim), w wyniku wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT) na terenie jego kraju (zasada opodatkowania w kraju przeznaczenia, konsumpcji). NSA stwierdził, że samo brzmienie art. 42 ust. 3 i 4 ustawy wskazuje na podstawowy katalog dokumentów potwierdzających dokonanie wywozu towarów i ich dostawę na terytorium innego państwa członkowskiego, który może być uzupełniony dodatkowymi dokumentami określonymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Tym samym, zdaniem Sądu, w świetle art. 42 ust. 1, 3 i 11 ustawy dla zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów wystarczającym jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełnione dokumentami, wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy lub innymi dowodami w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej, o ile łącznie potwierdzają fakt dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Ponadto należy zauważyć, że ustawa nie zawiera definicji "dokumentu przewozowego". Nawiązując do art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, dokument ten powinien być dowodem potwierdzającym, że towar będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy został wywieziony z terytorium kraju i dostarczony do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. List przewozowy opisany w Rozdziale III Konwencji Genewskiej o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) z dnia 19 maja 1956 r. (Dz. U. z 1962 r. Nr 49, poz. 238 z późn. zm.), jest niewątpliwie dowodem zawarcia umowy przewozu. Zgodnie z art. 4 oraz art. 9 Konwencji Genewskiej list przewozowy stanowi dowód zawarcia umowy przewozu, warunków tej umowy oraz przyjęcia towaru przez przewoźnika, o ile nie zostanie przeprowadzony dowód przeciwny. Brak, nieprawidłowość lub utrata listu przewozowego nie wpływa na istnienie ani na ważność umowy przewozu, która mimo to podlega przepisom Konwencji. Zatem, sama Konwencja również nie ogranicza możliwości przeprowadzania dowodu w zakresie przewozu towarów tylko do listu przewozowego.

Wobec tego, nie należy utożsamiać pojęcia "dokumentu przewozowego", o którym mowa w art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy, tylko i wyłącznie z listem przewozowym. Za taki dokument uznać należy każdy dokument potwierdzający powierzenie przewoźnikowi lub spedytorowi przewozu lub spedycji towaru, zgodnego ze specyfikacją, poza terytorium kraju i dostarczenie tego towaru do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Jeżeli dokument taki potwierdza essentialia negotii umowy przewozu (obowiązkiem kontrahenta przewoźnika jest wydanie towaru i zapłata wynagrodzenia za przewóz, natomiast podstawowym obowiązkiem przewoźnika jest przewiezienie towaru do miejsca przeznaczenia i wydanie go odbiorcy), nie można mu odmówić mocy dowodowej i uznać, że nie jest on dokumentem, o którym mowa w art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy (chyba, że istnieje dowód przeciwny).

W konsekwencji dokumentem przewozowym, o którym mowa w art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy, może być każdy dokument otrzymany od przewoźnika (spedytora), z którego jednoznacznie wynika, że towary będące przedmiotem dostawy zostały wywiezione i dostarczone nabywcy do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Dokumentem tym może być więc zarówno tradycyjny list przewozowy, jak i każdy inny dokument spełniający warunki formalne i potwierdzający dokonanie dostawy towaru do nabywcy.

Zatem mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego, należy stwierdzić, że dla zastosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wystarczającym jest na gruncie polskich przepisów, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełnione dokumentami wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Dla udokumentowania takiej dostawy podatnik może także posiadać inne dowody w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), zgodnie z którym jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Podsumowując, dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0% podatnik musi posiadać w swojej dokumentacji dowody, które łącznie potwierdzą fakt wywiezienia z terytorium kraju i dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Należy wskazać, że przepisy ustawy nie uzależniają zastosowania stawki 0% od posiadania oryginałów dokumentów w formie papierowej. Skoro przepisy nie stanowią o ich formie, stąd można wnioskować, że każda forma jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność tych dokumentów została uprawdopodobniona. W dobie szeroko rozwiniętych technik komunikacji nie ma podstaw, aby odmawiać mocy dowodowej dokumentowi sporządzonemu i przesłanemu w formie elektronicznej. Jeżeli zatem jest to dokument udostępniony w formie elektronicznej, e-mail, ksero, skan lub faks dokumentu, niebudzący wątpliwości co do jego autentyczności, może on stanowić dowód, o którym mowa w powołanych przepisach ustawy.

Zatem posiadanie przez dostawcę dokumentów, o których mowa w art. 42 ust. 3 i 11 ustawy będzie uprawniało - również od dnia 1 stycznia 2020 r. - do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Ponadto na podstawie § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2350), które utraciło moc z dniem 25 marca 2020 r., zwanego dalej rozporządzeniem 2013, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Przy tym stosownie do § 7 ust. 2 rozporządzenia 2013 przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podatnik dokonujący dostawy towarów:

1.

składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE;

2.

przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym;

3.

wykaże w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

4.

otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;

5.

posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

Również na podstawie § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2020 r. poz. 527), które weszło w życie z dniem 25 marca 2020 r., zwanego dalej rozporządzeniem 2020, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Przy tym stosownie do § 7 ust. 2 rozporządzenia 2020 przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podatnik dokonujący dostawy towarów:

1.

składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE;

2.

przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym;

3.

wykaże w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

4.

otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;

5.

posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

Zatem przy spełnieniu wszystkich warunków wskazanych w § 7 ust. 2 rozporządzenia 2013 bądź rozporządzenia 2020 stawka podatku w wysokości 0% znajduje zastosowanie w stosunku do dostawy towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Odnosząc powyższe do wątpliwości Wnioskodawcy należy uznać, że dokumentacja zgromadzona przez Wnioskodawcę w związku z dokonywanymi wewnątrzwspólnotowymi dostawami produktów lub towarów na rzecz Kontrahentów z UE, posiadających ważny i właściwy numer identyfikacyjny nadany im przez państwo członkowskie właściwe dla tych nabywców dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, tj. dowody w postaci:

w Przypadku 1:

1.

zamówienia produktu lub towaru w formie maila gdy w mailu wyszczególnione są zamawiane produkty lub towary

2.

faktury VAT sprzedaży oraz specyfikacji produktu lub towaru gdy na fakturze znajdują się w szczególności dane sprzedawcy, nabywcy wraz z ich numerami VAT-UE i adresami, a także adres dostawy, jeśli jest inny niż siedziba nabywcy

3.

specyfikacji produktu lub towaru (skan potwierdzonego przez nabywcę dokumentu jest przesyłany drogą mailową do sprzedającego) - potwierdzonej przez przewoźnika odbierającego towar i przez nabywcę, ze wskazaniem daty

4.

dokumentu przewozowego z systemu firmy kurierskiej, z którego wynika, kiedy produkt lub towar zostały dostarczone (data i godzina) do nabywcy (najczęściej dokument pod nazwą Śledzenie i zidentyfikowanie przesyłki (monitoring przesyłki/ tracking), z którego wynika według chronologii zdarzeń, kiedy i gdzie odebrano przesyłkę, czas przesyłki w transporcie, dostarczenie przesyłki do punktu przeładunkowego, przekazanie przesyłki do magazynu znajdującego się najbliżej adresu dostawy i kiedy oraz w jakim stanie dostarczono przesyłkę pod adresem wskazanym w dowodzie nadania produktu lub towaru).

5.

kserokopii dokumentu CMR, z którego wynika data i miejsce nadania oraz data i miejsce odbioru oraz nazwa odbiorcy

6.

pisemnego "Oświadczenia nabywcy potwierdzającego, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez nabywcę lub na jego rzecz w ramach transakcji unijnych WDT zrealizowanych na warunkach EXW" potwierdzonego podpisem osoby odbierającej towar, pieczęcią nabywcy i ze wskazaniem faktycznej daty i miejsca przyjęcia produktu lub towaru (odsyłane do Wnioskodawcy pocztą elektroniczną lub pocztą tradycyjną)

7. bankowego dowodu wpłaty należności za fakturę kiedy terminy zapłaty wynoszą, w zależności od ustaleń handlowych z odbiorcą, od 30 do 60 dni - będą uprawniały Wnioskodawcę w przypadku dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, do zastosowania opodatkowania stawką VAT 0% (przy spełnieniu pozostałych warunków z art. 42 ust. 1 ustawy). Dokumenty te łącznie stanowią dowody potwierdzające fakt dostarczenia produktów lub towarów będących przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej do nabywcy z innego kraju Unii Europejskiej.

W ocenie Organu także w Przypadku 2, posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty obejmujące:

1.

zamówienie produktu lub towaru w formie maila w którym wyszczególnione są zamawiane produkty lub towary

2.

fakturę VAT sprzedaży oraz specyfikację produktu lub towaru gdy na fakturze znajdują się w szczególności dane sprzedawcy, nabywcy wraz z ich numerami VAT-UE i adresami, a także adres dostawy, jeśli jest inny niż siedziba nabywcy

3.

list przewozowy - CMR z którego wynika data i miejsce nadania przesyłki, pieczątka i podpis przewoźnika oraz data i podpis odbiorcy produktu lub towaru

4.

fakturę od firmy przewozowej za wykonaną usługę transportu produktu lub towaru do nabywcy

5.

dowód WZ (w niektórych przypadkach) - wydanie zewnętrzne towaru, na którym nabywca potwierdza odbiór produktu lub towaru, i które zawiera podpis wydającego towar, numery rejestracyjne środka transportu oraz czytelny podpis kierowcy pojazdu

6.

bankowy dowód wpłaty należności za fakturę gdy terminy zapłaty wynoszą, w zależności od ustaleń handlowych z odbiorcą, od 30 do 60 dni.

- będą uprawniały Wnioskodawcę w przypadku dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, do zastosowania opodatkowania stawką VAT 0% (przy spełnieniu pozostałych warunków z art. 42 ust. 1 ustawy). Należy zauważyć, że przedstawione przez Wnioskodawcę dokumenty łącznie potwierdzają fakt dostarczenia produktów lub towarów będących przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej do nabywcy z innego kraju Unii Europejskiej.

Zadaniem Organu również w Przypadku 3, posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty obejmujące:

1.

zamówienie produktu lub towaru w formie maila, w którym wyszczególnione są zamawiane produkty lub towary

2.

bankowy dowód wpłaty należności za fakturę, gdy realizacja zamówienia dokonywana jest dopiero po uprzednim sprawdzeniu czy wpłata wpłynęła na rachunek bankowy sprzedającego

3.

fakturę VAT sprzedaży oraz specyfikację produktu lub towaru, gdy na fakturze znajdują się w szczególności dane sprzedawcy, nabywcy wraz z ich numerami VAT-UE i adresami, a także adres dostawy produktu lub towaru, jeśli jest inny niż siedziba nabywcy

4.

specyfikację produktu lub towaru (skan potwierdzonego przez nabywcę dokumentu jest przesyłany drogą mailową do sprzedającego) - dowód dostawy potwierdzony przez przewoźnika odbierającego towar i przez nabywcę, ze wskazaniem dat

5.

list przewozowy CMR z którego wynika m.in. data i miejsce nadania przesyłki, pieczątka i podpis przewoźnika oraz data i podpis odbiorcy produktu lub towaru

6.

fakturę od firmy przewozowej za wykonaną usługę transportu produktu lub towaru do nabywcy oraz dokument od przewoźnika nazwany "Zaświadczenie dla celów podatkowych", z którego wynika m.in. opis ładunku i rodzaj opakowania, data i miejsce nadania przesyłki, pieczątka i podpis przewoźnika, rodzaj (samochód, naczepa) i numer rejestracyjny środka transportu, oraz data i podpis odbiorcy produktu lub towaru

7. dowód WZ (w niektórych przypadkach) - wydanie zewnętrzne towaru, na którym nabywca potwierdza odbiór produktu lub towaru, i które zawiera podpis wydającego towar, numery rejestracyjne środka transportu oraz czytelny podpis kierowcy pojazdu - będą uprawniały Wnioskodawcę w przypadku dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, do zastosowania opodatkowania stawką VAT 0% (przy spełnieniu pozostałych warunków z art. 42 ust. 1 ustawy). Należy zauważyć, że przedstawione przez Wnioskodawcę dokumenty łącznie potwierdzają fakt dostarczenia produktów i towarów do Nabywcy na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE.

Ponadto, w ocenie Organu również w Przypadku 4, gdy dostawa produktów lub towarów jest dokonywana na warunkach DDU z uszlachetnianiem na terenie kraju (Polski), posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty obejmujące:

1.

zamówienie produktu lub towaru w formie maila, w którym wyszczególnione są zamawiane produkty lub towary

2.

fakturę VAT sprzedaży oraz specyfikację produktu lub towaru, gdy na fakturze znajdują się w szczególności dane sprzedawcy, nabywcy wraz z ich numerami VAT-UE i adresami, a także adres dostarczenia produktu lub towaru, jeśli jest inny niż siedziba nabywcy

3.

specyfikację produktu lub towaru (skan przesyłany drogą mailową do sprzedającego) - dowód dostawy potwierdzony przez przewoźnika odbierającego towar i przez wykonującego usługę uszlachetniania, ze wskazaniem daty

4.

wysłane do firmy dokonującej uszlachetniania produktów lub towarów "Oświadczenie" do potwierdzenia, że produkty lub towary otrzymane od Wnioskodawcy po dokonaniu odpowiednich prac zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywcy na terenie innego kraju Unii Europejskiej (zawierające datę i podpisy sprzedającego i firmy przyjmującej produkty lub towary do uszlachetniania oraz datę i podpisy ww. firmy potwierdzające wywóz produktów lub towarów do określonego nabywcy, na terytorium innego kraju UE)

5.

fakturę od firmy przewozowej za wykonaną usługę transportu produktu lub towaru do podmiotu dokonującej uszlachetnianie produktów

6.

kserokopię dokumentu CMR, z którego wynika data i miejsce nadania przesyłki potwierdzone podpisami wykonującego zamówione prace na produktach lub towarach oraz datę i podpis odbiorcy produktu lub towaru - nabywcy innego kraju Unii Europejskiej.

7. bankowy dowód wpłaty należności za fakturę, gdy zapłata za produkt lub towar następuje przed upływem 60 dni od dnia wydania produktu lub towaru co wynika z dokumentów bankowych - również będą uprawniały Wnioskodawcę w przypadku dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, do zastosowania opodatkowania stawką VAT 0% (przy spełnieniu pozostałych warunków z § 7 ust. 2 rozporządzenia 2013 bądź rozporządzenia 2020). Należy zauważyć, że przedstawione przez Wnioskodawcę dokumenty łącznie potwierdzają fakt, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostają po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE.

W konsekwencji uznać należy, że przedstawione przez Wnioskodawcę w odniesieniu do Przypadku 1, 2, 3 i 4 posiadane dokumenty uprawniają do zastosowania stawki 0% w transakcjach WDT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Organ zastrzega, że rozstrzygnięcie czy dokumenty, którymi będzie dysponować podatnik rzeczywiście potwierdzają dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 i 567) dodany przez art. 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl