0114-KDIP1-2.4012.513.2018.1.IG - VAT w zakresie odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu "Rozbudowa systemu infrastruktury rekreacyjno-turystycznej gminy poprzez zagospodarowanie terenów publicznych".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.513.2018.1.IG VAT w zakresie odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu "Rozbudowa systemu infrastruktury rekreacyjno-turystycznej gminy poprzez zagospodarowanie terenów publicznych".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2018 r. (data wpływu 14 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operację w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej na zadanie "Rozbudowa systemu infrastruktury rekreacyjno-turystycznej gminy poprzez zagospodarowanie terenów publicznych".

Stowarzyszenie uwzględniło w budżecie przedmiotowego projektu koszty podatku VAT do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymało do nich dofinansowanie. W związku z tym musi wykazać, że podatek VAT nie będzie mógł być przez Stowarzyszenie odzyskany w całości lub części, zarówno podczas realizowania projektu, jak i po jego zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji Stowarzyszenie może zaliczyć podatek VAT, poniesiony na realizację projektu, jako wydatek kwalifikowany projektu.

Operacja składa się z części inwestycyjnej oraz opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej koniecznej z punktu widzenia Prawa budowlanego. Część inwestycyjna zawierać będzie: zagospodarowanie terenu publicznego poprzez budowę ścieżki wokół zbiornika wodnego z tłucznia, rozbudowę pomostu widokowego na zbiorniku, odmuleniu stawu oraz zabezpieczeniu jego linii brzegowej, wykonaniu oświetlenia terenu oraz zakupie ławek wypoczynkowych i koszy na śmieci.

W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji Stowarzyszenie ponosi wszelkie koszty związane z realizacją wymienionych zadań. Wydatki te będą dokumentowane wystawianymi na Stowarzyszenie przez wykonawców fakturami.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi i nie planuje prowadzić rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej w związku z realizowanym projektem. Projekt nie będzie również generował dochodu z tytułu jego realizowania dla Stowarzyszenia. Wykonane w ramach projektu działania nie będą również wykorzystane przez Stowarzyszenie w przyszłości do działalności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do działań projektowych Stowarzyszenie jako podmiot niebędący podatnikiem podatku od towarów i usług będzie miał możliwość odzyskania podatku naliczonego w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania "Rozbudowa systemu infrastruktury rekreacyjno-turystycznej gminy poprzez zagospodarowanie terenów publicznych"?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie w związku z planowanym przedsięwzięciem nie będzie miało możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Planowane działania mieszczą się w całości w zakresie działalności statutowej Stowarzyszenia, a także Stowarzyszenie nie będzie prowadziło sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem efektów projektu. Stowarzyszenie nie będzie również osiągało dochodu z tytułu wybudowanej infrastruktury - korzystanie z niej będzie nieodpłatne z racji ogólnodostępnego niekomercyjnego charakteru publicznej infrastruktury rekreacyjno-turystycznej. W związku z powyższym nie zaistnieją przesłanki do wykorzystywania produktów do prowadzenia działalności opodatkowanej.

Majątek powstały wskutek realizacji przedmiotowej inwestycji będzie służył zaspokajaniu potrzeb mieszkańców obszaru LGD w szczególności nie będzie on wykorzystywany przez Stowarzyszenie do prowadzenia działalności opodatkowanej. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. poz. 1054 z późn. zm.) Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczania podatku naliczonego od wydatków związanych z działaniami przedmiotowego projektu, ponieważ nie będą one wykorzystane przez Stowarzyszenie do czynności podlegających opodatkowaniu. Stowarzyszenie OSP nie będzie miało możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tym samym Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy od podatku o towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast w myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operację w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej na zadanie "Rozbudowa systemu infrastruktury rekreacyjno-turystycznej gminy poprzez zagospodarowanie terenów publicznych".

Operacja składa się z części inwestycyjnej oraz opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej koniecznej z punktu widzenia Prawa budowlanego. Część inwestycyjna zawierać będzie: zagospodarowanie terenu publicznego poprzez budowę ścieżki wokół zbiornika wodnego z tłucznia, rozbudowę pomostu widokowego na zbiorniku, odmuleniu stawu oraz zabezpieczeniu jego linii brzegowej, wykonaniu oświetlenia terenu oraz zakupie ławek wypoczynkowych i koszy na śmieci.

W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji Stowarzyszenie ponosi wszelkie koszty związane z realizacją wymienionych zadań. Wydatki te będą dokumentowane wystawianymi na Stowarzyszenie przez wykonawców fakturami.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej w związku z realizowanym projektem. Projekt nie będzie również generował dochodu z tytułu jego realizowania dla Stowarzyszenia. Wykonane w ramach projektu działania nie będą również wykorzystane przez Stowarzyszenie w przyszłości do działalności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy w odniesieniu do działań projektowych jako podmiot niebędący podatnikiem podatku od towarów i usług będzie miał możliwość odzyskania podatku naliczonego w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania "Rozbudowa systemu infrastruktury rekreacyjno-turystycznej gminy poprzez zagospodarowanie terenów publicznych".

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku z tytułu realizacji inwestycji.

Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie ma więc możliwości odzyskania podatku VAT na zasadach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl