0114-KDIP1-2.4012.44.2022.2.JO - Rozpoznanie i dokumentowanie eksportu towarów

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.44.2022.2.JO Rozpoznanie i dokumentowanie eksportu towarów

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 stycznia 2022 r. wpłynął za pośrednictwem ePUAP Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania eksportu towarów stawką podatku VAT w wysokości 0%. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 14 kwietnia 2022 r. (wpływ 21 kwietnia 2022 r.) oraz z 15 kwietnia 2022 r. (wpływ 15 kwietnia 2022 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (kod PKD 47.91.Z). Wnioskodawca na zamówienie klienta wytwarza przedmioty w technologii druku 3D, które następnie są wysyłane do klienta. Wszystkie zamówienia składane są przez Internet. Przedmioty są wykonywane według projektów przygotowywanych przez Wnioskodawcę lub na podstawie projektów dostarczanych bezpośrednio przez klientów. W niektórych przypadkach Wnioskodawca kupuje gotowe projekty od osób trzecich lub zleca ich przygotowanie osobom trzecim. Druki 3D są wykonywane maszynami w technologii FDM oraz stereolitografii żywicą (SLA).

Sprzedaż realizowana jest przez Wnioskodawcę zarówno na rzecz klientów indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej jak i na rzecz przedsiębiorców. Główna grupa klientów to osoby nieprowadzące działalności gospodarczej. Zamówienia są wysyłane zarówno do klientów krajowych, klientów z terytorium Unii Europejskiej jak i spoza terytorium Unii Europejskiej (m.in. do USA).

W przypadku sprzedaży poza terytorium Unii Europejskiej na rzecz osób nieprowadzących działalności Wnioskodawca po otrzymaniu zapłaty od klienta obecnie wystawia fakturę ze stawką 23%, następie realizuje zamówienie dokonując wysyłki w terminie maksymalnie 30 dni. Wnioskodawca zamierza wystawiać faktury ze stawką 0% właściwą dla eksportu po potwierdzeniu jego stanowiska wyrażonego w niniejszym wniosku.

Wysyłka towarów do klientów spoza Unii Europejskiej jest realizowana przez publicznego operatora pocztowego (Poczta Polska). Wszystkie przesyłki są monitorowane przez system elektroniczny Poczty Polskiej (Elektroniczny System Nadawcy Poczty Polskiej - nadawca), a status przesyłki można potwierdzić generując dokument elektroniczny z tego systemu w formacie PDF. Dokument ten zawiera w szczególności następujące dane: nazwę, adres i numer NIP Wnioskodawcy, nazwę i adres odbiorcy przesyłki (adresata), miejsce nadania przesyłki, zdarzenia związane z przesyłką (data nadania przesyłki, rejestracji i wysyłki z Polski), numer przesyłki. Ponadto, dokument zawiera jeden z komunikatów: "Doręczenie", "Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia", "Przesyłka wysłana z Polski" lub komunikat sformułowany inaczej, ale o takim samym znaczeniu.

Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonywane przez siebie usługi i samodzielnie ponosi ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności. Wnioskodawca nie wykonuje czynności pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez osobę trzecią. Wnioskodawca niewątpliwie prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o PIT.

Wnioskodawca jest też zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług od 30 grudnia 2020 r. Sprzedaż dokonywana przez Wnioskodawcę nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (ani podmiotowego, ani przedmiotowego).

W uzupełnieniu w odpowiedzi na pytania wskazał Pan następująco: 1. czy transakcja dostawy towarów opisana we wniosku będzie stanowić eksport towarów, w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą",

Transakcja dostawy towarów opisana we wniosku będzie stanowić eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 Ustawy o VAT.

2. należało wyjaśnić w jaki konkretnie sposób, w odniesieniu do komunikatów ze statusem "Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia", "Przesyłka wysłana z Polski" lub sformułowany inaczej, ale o takim samym znaczeniu, ustala Pan / może Pan ustalić, że nastąpiło doręczenie przesyłki do adresata,

W przypadku komunikatów o treści "Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia", "Przesyłka wysłana z Polski" lub podobnych Wnioskodawca może ustalić, że nastąpiło doręczenie przesyłki do adresata łącząc treść komunikatu potwierdzającego wysłanie towaru z kraju z brakiem zgłoszenia jego nieotrzymania przez klienta. Nieotrzymanie towaru przez klienta skutkowałoby bowiem złożoną przez niego reklamacją, co w dalszej kolejności spowodowałoby złożenie przez Wnioskodawcę reklamacji w Poczcie Polskiej. Innymi słowy komunikat pocztowy o wskazanej treści potwierdza wysłanie towaru poza terytorium Unii Europejskiej, a doręczenie do konkretnego adresata, jeżeli nie wynika z komunikatów pocztowych, może być potwierdzone przez adresata.

3. czy w przypadku statusów innych niż "Doręczono" (tj. "Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia", "Przesyłka wysłana z Polski" lub sformułowany inaczej, ale o takim samym znaczeniu) występuje Pan do Poczty Polskiej z reklamacją w celu potwierdzenia doręczenia, jeśli tak, to czy Poczta Polska w Elektronicznym Systemie Nadawcy potwierdza doręczenie do adresata z podaniem daty doręczenia,

Wnioskodawca składa reklamację w Poczcie Polskiej tylko wówczas, gdy posiada informację, że towar nie został doręczony lub w przypadku innych nieprawidłowości w realizacji zawartej umowy.

4. czy w pytaniu mieliśmy odnieść się do sytuacji, że wysyłanie towarów za pośrednictwem Poczty Polskiej następuje do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, mających miejsce zamieszkania poza terytorium UE.

W interpretacji należy odnieść się do sytuacji, gdy wysyłanie towarów za pośrednictwem Poczty Polskiej następuje do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, mających miejsce zamieszkania poza terytorium Unii Europejskiej.

Pytanie

Czy dokument wygenerowany w Elektronicznym Systemie Nadawcy Poczty Polskiej (e-nadawca), zawierający komunikat "Doręczenie", "Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia" lub "Przesyłka wysłana z Polski", stanowi dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy o VAT a tym samym Wnioskodawca ma prawo zastosować dla takiej sprzedaży stawkę podatku 0%, przewidzianą dla eksportu towarów (w przypadku wysyłania towaru do osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, za pośrednictwem Poczty Polskiej, po spełnieniu reszty przesłanek)?

Pana stanowisko

W ocenie Wnioskodawcy jest on uprawniony do zastosowania 0% stawki VAT w przypadku eksportu potwierdzonego komunikatem z elektronicznego systemu Poczty Polskiej (e-nadawca).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm., dalej "ustawa o VAT") opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT przez "eksport" rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz, lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych - jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

W eksporcie towarów stosuje się stawkę 0% pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej (art. 41 ust. 4, 5 i 6 ustawy o VAT).

Przepisy ustawy o VAT nie określają zamkniętego katalogu dokumentów potwierdzających wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej. Określony jest jedynie przykładowy katalog takich dokumentów. Zgodnie z art. 41 ust. 6a ustawy o VAT dokumentem potwierdzającym wywóz jest w szczególności:

a)

dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

b)

dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

c)

zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym;

d)

służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

Otwarty charakter powyższego katalogu wnika z użycia przed wyliczeniem dokumentów sformułowania "w szczególności". Ze względu na sposób wysyłki towaru, Wnioskodawca nie posiada żadnego z dokumentów wskazanych w powyższym, przykładowym katalogu. Dokumentem potwierdzającym wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej dla Wnioskodawcy jest wydruk z systemu elektronicznego Poczty Polskiej (e-nadawca). Istotne jest zatem ustalenie w drodze wykładni przepisów, czy dokument taki jest wystarczający dla zastosowania stawki 0% (przy założeniu spełnienia innych przesłanek zastosowania tej stawki).

Wymóg udokumentowania wywozu ma charakter formalny i służy przede wszystkim potwierdzeniu prawa do zastosowania stawki 0% (ma on potwierdzać spełnienie przesłanki o charakterze materialnoprawnym). Dla stosowania stawki 0% kluczowe jest faktyczne wywiezienie towaru, a drugorzędne znaczenie ma forma i typ dokumentu jakim fakt ten jest potwierdzany. Z tego powodu dokument potwierdzający wywóz musi być - niezależnie od jego formy - m.in. dokumentem wiarygodnym, a przymiot wiarygodności należy oceniać przez pryzmat okoliczności konkretnego przypadku.

Podobne stanowisko zostało również przedstawione w jednym z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 28 marca 2019 r. wydanym w sprawie C-275/18 Milan Vinš przeciwko Odvolaci finančni ředitelstvi, Trybunał orzekł, że art. 146 ust. 1 lit. a, w związku z art. 131 dyrektywy 2006/112/WE należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on temu, aby przepis prawa krajowego uzależniał zwolnienie z podatku od wartości dodanej, przewidziane dla towarów przeznaczonych do wywozu poza terytorium UE, od przesłanki, aby towary te zostały objęte procedurą celną wywozu w sytuacji, w której bezspornym jest, że zostały spełnione przesłanki zwolnienia, w tym w szczególności przesłanka faktycznego wywozu towarów z terytorium Unii. Podobne podejście znajduje też swój wyraz w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (np. wyrok NSA z 21 lipca 2020 r., I FSK 2005/17, LEX nr 3058659, wyrok NSA z 10 września 2014 r., I FSK 1304/13, LEX nr 1504321).

W kontekście przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że dokument, którym dysponuje Wnioskodawca:

a)

jest wystawiany przez niezależnego od Wnioskodawcy, publicznego operatora pocztowego (tym samym uzasadnione jest uznanie tego dokumentu za wiarygodny);

b)

ma formę dokumentu elektronicznego - jest to dokument generowany przez system informatyczny Poczty Polskiej, dokument ten nie jest podpisany;

c)

zawiera w szczególności następujące dane: nazwę, adres i numer NIP Wnioskodawcy, nazwę i adres odbiorcy przesyłki (adresata), miejsce nadania przesyłki, zdarzenia związane z przesyłką (data nadania przesyłki, rejestracji i wysyłki z Polski), numer przesyłki;

d)

zawiera jeden z komunikatów: "Doręczenie", "Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia", "Przesyłka wysłana z Polski" lub komunikat sformułowany inaczej, ale o takim samym znaczeniu.

Mając na uwadze powyższe, potwierdzenie wysyłki towaru z systemu pocztowego e-nadawca jest dokumentem potwierdzającym fakt wywozu towaru poza obszar Unii Europejskiej. Na jego podstawie można bowiem ustalić, czy przesyłka dotarła do adresata, czy została wysłana z kraju i do odbiorcy w jakim kraju została wysłana. Konsekwentnie, Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania stawki 0% dla opisanych transakcji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)

eksport towarów;

3)

import towarów na terytorium kraju;

4)

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy

Rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 5 ustawy

Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami zaś, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, są

Rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy

Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a) dostawcę lub na jego rzecz, lub

b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych - jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Zatem aby dostawę towarów uznać za eksport towarów, w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

a)

musi nastąpić przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel,

b)

towar będący przedmiotem dostawy musi zostać wysłany lub przetransportowany z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej,

c)

wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi być potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

W myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy

Miejscem dostawy towarów jest - w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Przy czym, zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

W myśl art. 41 ust. 6a ustawy

Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1)

dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

2)

dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3)

zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

Jednocześnie stosownie do art. 41 ust. 11 ustawy

Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Zatem, zastosowanie stawki 0% w eksporcie towarów jest możliwe pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a w przypadku eksportu pośredniego dokument, który potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, i z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Na zamówienie klienta wytwarza Pan przedmioty w technologii druku 3D, które następnie są wysyłane do klienta. Wszystkie zamówienia składane są przez Internet. Realizuje Pan sprzedaż zarówno na rzecz klientów indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i na rzecz przedsiębiorców. Zamówienia są wysyłane zarówno do klientów krajowych, klientów z terytorium Unii Europejskiej jak i spoza terytorium Unii Europejskiej (m.in. do USA). Wysyłka towarów do klientów spoza Unii Europejskiej jest realizowana przez publicznego operatora pocztowego (Poczta Polska). Transakcja dostawy towarów będzie stanowić eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 Ustawy o VAT. Wszystkie przesyłki są monitorowane przez system elektroniczny Poczty Polskiej (Elektroniczny System Nadawcy Poczty Polskiej - e-nadawca), a status przesyłki można potwierdzić generując dokument elektroniczny z tego systemu w formacie PDF. Dokument ten zawiera w szczególności następujące dane: nazwę, adres i numer NIP Pana, nazwę i adres odbiorcy przesyłki (adresata), miejsce nadania przesyłki, zdarzenia związane z przesyłką (data nadania przesyłki, rejestracji i wysyłki z Polski), numer przesyłki. Ponadto, dokument zawiera jeden z komunikatów: "Doręczenie", "Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia", "Przesyłka wysłana z Polski" lub komunikat sformułowany inaczej, ale o takim samym znaczeniu. W przypadku komunikatów o treści "Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia", "Przesyłka wysłana z Polski" lub podobnych może Pan ustalić, że nastąpiło doręczenie przesyłki do adresata łącząc treść komunikatu potwierdzającego wysłanie towaru z kraju z brakiem zgłoszenia jego nieotrzymania przez klienta. Nieotrzymanie towaru przez klienta skutkowałoby bowiem złożoną przez niego reklamacją, co w dalszej kolejności spowodowałoby złożenie przez Pana reklamacji w Poczcie Polskiej. Innymi słowy komunikat pocztowy o wskazanej treści potwierdza wysłanie towaru poza terytorium Unii Europejskiej, a doręczenie do konkretnego adresata, jeżeli nie wynika z komunikatów pocztowych, może być potwierdzone przez adresata. Składa Pan reklamację w Poczcie Polskiej tylko wówczas, gdy posiada informację, że towar nie został doręczony lub w przypadku innych nieprawidłowości w realizacji zawartej umowy.

Pana wątpliwości dotyczą, czy dokument wygenerowany w Elektronicznym Systemie Nadawcy Poczty Polskiej zawierający komunikat "Doręczenie" "Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia", "Przesyłka wysłana z Polski" stanowi dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy, w przypadku wysyłania towaru do osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej mającej miejsce zamieszkania poza terytorium Unii Europejskiej za pośrednictwem Poczty Polskiej po spełnieniu reszty przesłanek, a tym samym ma Pan prawo zastosować dla takiej sprzedaży stawkę podatku 0% przewidzianą dla eksportu towarów.

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy wskazać, że z powołanego art. 2 pkt 8 ustawy wynika, że o eksporcie towarów można mówić wówczas, gdy wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych. Z kolei zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy, możliwość zastosowania stawki 0% do eksportu towarów uwarunkowana jest posiadaniem, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

Zatem, aby mógł Pan opodatkować sprzedaż stanowiącą eksport towarów stawką podatku w wysokości 0% - musi Pan posiadać dokument, który w sposób jednoznaczny potwierdza, że wysyłane towary opuściły terytorium Unii Europejskiej. Przykładowy katalog takich dokumentów wymieniony został w art. 41 ust. 6a ustawy. Przy tym jak słusznie Pan zauważył, nie jest to katalog zamknięty, na co wskazuje użyty w tym przepisie zwrot "w szczególności".

Wskazał Pan, że sprzedaje towar na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, mających miejsce zamieszkania na terytorium krajów trzecich. Towar do nabywców dostarcza Poczta Polska. W raporcie generowanym przez Elektroniczny System Nadawcy Poczty Polskiej widoczne są komunikaty: "Doręczenie", "Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia", "Przesyłka wysłana z Polski" lub sformułowany inaczej ale o podobnej treści. W przypadku komunikatów "Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia", "Przesyłka wysłana z Polski" lub o podobnej treści może Pan ustalić, że nastąpiło doręczenie przesyłki do adresata łącząc treść komunikatu potwierdzającego wysłanie towaru z kraju z brakiem zgłoszenia jego nieotrzymania przez klienta. Nieotrzymanie towaru przez klienta skutkowałoby bowiem złożoną przez niego reklamacją, co w dalszej kolejności spowodowałoby złożenie przez Pana reklamacji w Poczcie Polskiej. Jak Pan wskazał komunikat pocztowy o tej treści potwierdza wysłanie towaru poza terytorium Unii Europejskiej, a doręczenie do konkretnego adresata, jeżeli nie wynika z komunikatów pocztowych, może być potwierdzone przez adresata. Zatem, dokonując wysyłki towarów poza terytorium Unii Europejskiej, dysponuje Pan dokumentami z Elektronicznego Systemu Nadawcy Poczty Polskiej potwierdzającymi, że przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia, w ramach realizowanego eksportu towarów. Wskazane dokumenty pochodzące z Elektronicznego Systemu Nadawcy Poczty Polskiej, opatrzone statusem "Doręczenie", "Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia", "Przesyłka wysłana z Polski" lub sformułowany inaczej ale o podobnej treści, nie są dokumentami, które zostały literalnie wymienione w art. 41 ust. 6a ustawy. Są to natomiast dokumenty, o których mowa w art. 41 ust. 6 ustawy, tj. dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej i uprawniające Pana - po spełnieniu reszty przesłanek - do opodatkowania dokonywanych transakcji stawką VAT 0%, przewidzianą dla eksportu towarów.

W tym miejscu wskazać należy, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 28 marca 2019 r., w sprawie C-275/18 dotyczącej podatnika, który wysyłał pocztą poza terytorium Unii Europejskiej przedmioty kolekcjonerskie wskazał, że: "(...) w okolicznościach takich jak w postępowaniu głównym brak poszanowania formalnego wymogu objęcia towarów przeznaczonych do wywozu procedurą wywozu nie może prowadzić do tego, że eksporter traci prawo do zwolnienia w eksporcie, o ile zostało wykazane faktyczne wyprowadzenie danych towarów z terytorium Unii" (pkt 38 wyroku).

Natomiast odpowiadając na pytanie prejudycjalne, TSUE stwierdził, że: "(...) art. 146 ust. 1 lit. a) w związku z art. 131 dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on temu, aby przepis prawa krajowego uzależniał zwolnienie z VAT przewidziane dla towarów przeznaczonych do wywozu poza terytorium Unii od przesłanki, aby towary te zostały objęte procedurą celną wywozu, w sytuacji, w której jest bezsporne, że zostały spełnione materialnoprawne przesłanki zwolnienia, w tym w szczególności przesłanka faktycznego wyprowadzenia danych towarów z terytorium Unii".

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że po spełnieniu pozostałych przesłanek, ma Pan prawo do zastosowania stawki opodatkowania 0% przewidzianej dla eksportu towarów, które są wysyłane za pośrednictwem Poczty Polskiej do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zamieszkałych poza terytorium Unii Europejskiej, w sytuacji, gdy posiada Pan dokumenty pochodzące z Elektronicznego Systemu Nadawcy Poczty Polskiej, opatrzone komunikatem "Doręczenie", a w przypadku komunikatów "Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia", "Przesyłka wysłana z Polski" lub sformułowany inaczej ale o podobnej treści, pod warunkiem, że może Pan ustalić, że nastąpiło doręczenie przesyłki do adresata łącząc treść komunikatu potwierdzającego wysłanie towaru z kraju z brakiem zgłoszenia jego nieotrzymania przez klienta, zaś nieotrzymanie towaru przez klienta skutkowałoby złożoną przez niego reklamacją, co w dalszej kolejności spowodowałoby złożenie przez Pana reklamacji w Poczcie Polskiej. Tym samym należy podkreślić, że w przypadku posiadania dokumentu z Elektronicznego Systemu Nadawcy Poczty Polskiej, opatrzonego statusem "Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia", "Przesyłka wysłana z Polski" lub sformułowany inaczej ale o podobnej treści, dla prawa do zastosowania stawki 0%, powinien Pan jednocześnie posiadać potwierdzenie od konkretnego adresata - jeżeli nie wynika to z komunikatów pocztowych - że nastąpiło doręczenie towarów.

Tym samym Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Zastrzegamy, że rozstrzygnięcie, czy dokumenty, którymi będzie dysponować podatnik, rzeczywiście potwierdzają dokonanie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl