0114-KDIP1-2.4012.41.2023.3.RM - VAT od aportu importowanej maszyny

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 kwietnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.41.2023.3.RM VAT od aportu importowanej maszyny

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy rozliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów, ustalenia podstawy opodatkowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z aportem maszyny. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(...) Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) należy do grupy przemysłowej zajmującej się opracowywaniem i produkcją membran, pokryć dachowych, systemów wentylacyjnych oraz tekstyliów technicznych.

Państwa działalność gospodarcza skupia się na dystrybucji wyrobów produkowanych przez inne podmioty z grupy, głównie na rynku polskim. Jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Obecnie rozważane jest rozszerzenie Państwa działalności o działalność produkcyjną (do tej pory nie prowadzili Państwo tego typu działalności). W związku z tym planowane jest, iż spółka powiązana z Państwem, w rozumieniu art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy VAT, będąca jedynym Państwa wspólnikiem, ustanowiona zgodnie z prawem obowiązującym w Norwegii (dalej: Spółka powiązana), dokona wkładu niepieniężnego (aportu) do Państwa Spółki w postaci maszyny niezbędnej do rozpoczęcia produkcji przez Państwa w Polsce (dalej: Maszyna).

Maszyna będąca przedmiotem aportu znajduje się obecnie w Turcji i stanowi własność Spółki powiązanej na moment dokonania transakcji (tj. wniesienia aportu do Państwa). Spółka powiązana nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, nie jest również zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT czynny.

W związku z aportem Maszyny, obejmą Państwo prawo do rozporządzania towarami (Maszyną) jak właściciel w wyniku jej przemieszczenia z Turcji do Polski (przed granicą z Polską). Transport Maszyny będzie realizowany przez Państwa samodzielnie lub za pośrednictwem innej spółki z grupy lub wyspecjalizowanego podmiotu trzeciego. Dokonanie aportu Maszyny zostanie potwierdzone odpowiednim dokumentem (np. fakturą/umową), zgodnie z przepisami obowiązującymi w Turcji.

Państwa Spółka dokona odprawy importowej Maszyny w Polsce (zgłoszenie celne zostanie złożone za pośrednictwem agencji celnej, działającej jako przedstawiciel bezpośredni lub pośredni w rozumieniu przepisów celnych). Z tytułu importu Maszyny będą Państwo dłużnikiem, w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny, tj. podmiotem odpowiedzialnym za dług celny. Państwo pokryją koszty ceł (o ile będzie to konieczne) i innych należności związanych z importem Maszyny do Polski.

W celu rozliczenia VAT importowego z tytułu aportu Maszyny zamierzają Państwo skorzystać z uproszczonej procedury rozliczenia VAT importowego, tj. rozliczenia VAT w pliku JPK_V7M bez konieczności jego fizycznej zapłaty. W związku z tym, zamierzają Państwo złożyć stosowne oświadczenia, o których mowa w art. 33a ust. 2a ustawy VAT.

Po dostarczeniu Maszyny do Polski, będzie ona przedmiotem montażu w zakładzie Spółki. Za montaż odpowiedzialna będzie Spółka, przy czym zleci ona prace zewnętrznemu podmiotowi. Spółka powiązana potencjalnie może oddelegować osoby, które wezmą udział w montażu maszyn, niemniej generalnie ich obecność nie będzie niezbędna do wykonania prac montażowych.

W związku z aportem Maszyny do Państwa, Spółka powiązana w zamian za aport obejmie udziały w Państwa kapitale zakładowym (dokonają Państwo podwyższenia kapitału zakładowego i stosownej zmiany umowy spółki). Wartość nominalna udziałów przyznanych Spółce powiązanej w zamian za aport Maszyny będzie niższa od wartości rynkowej Maszyny. Powstała w ten sposób różnica między wartością rynkową Maszyny a wartością przyznanych udziałów zostanie przekazana na Państwa kapitał zapasowy (tj. powstanie agio). Zatem, wartość udziałów wraz z wartością kapitału zapasowego będą odpowiadały wartości rynkowej Maszyny (odpowiednia wycena Maszyny zostanie wykonana przez profesjonalny podmiot specjalizujący się w tym zakresie).

Poza udziałami otrzymanymi w wyniku aportu Maszyny, Spółce powiązanej nie będzie przysługiwać odrębne wynagrodzenie w związku z przekazaniem Państwu Maszyny (w tym związane z pracami dodatkowymi w ramach jej montażu). Przed importem Maszyny do Polski nie dokonają Państwo żadnej płatności zaliczkowej, ani wydania udziałów w Państwa Spółce w zamian za aport.

Maszyna będzie wykorzystywana przez Państwa do celów działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, tj. będą Państwo producentem i dystrybutorem towarów wyprodukowanych z wykorzystaniem Maszyny, a ich sprzedaż będzie podlegała VAT.

Pytania

1) Czy w związku z planowanym nabyciem Maszyny w drodze aportu od Spółki powiązanej będą Państwo zobowiązani do rozliczenia transakcji wyłącznie jako import towarów w Polsce?

2) Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu importu Maszyny, bez konieczności jego fizycznej zapłaty (przy założeniu rozliczenia VAT w JPK_V7M, zgodnie z art. 33a ustawy VAT)?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, w opisanym zdarzeniu przyszłym:

1)

w związku z planowanym nabyciem Maszyny w drodze aportu od Spółki powiązanej będą Państwo zobowiązani do rozliczenia transakcji wyłącznie jako import towarów w Polsce;

2)

będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu importu Maszyny, bez konieczności jego fizycznej zapłaty (przy założeniu rozliczenia VAT w JPK_V7M, zgodnie z art. 33a ustawy VAT).

UZASADNIENIE

Ad 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT, opodatkowaniu VAT podlega import towarów na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 7 ustawy VAT, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

W przypadku Spółki, następuje przywóz Maszyny z terytorium Turcji do Polski, zatem dla celów VAT omawiane przemieszczenie będzie stanowiło import towarów w Polsce.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Jak stanowi art. 33 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 1b, są obowiązani do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek.

Przy czym, na podstawie art. 33a ust. 1 i nast. ustawy VAT podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej (aktualnie JPK_V7M) składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

Z kolei obowiązek uiszczenia cła przez podatnika z tytułu importu towarów jest bezpośrednio związany z powstaniem długu celnego. Zatem istotne jest ustalenie, kiedy powstaje dług celny i kto jest dłużnikiem.

Zgodnie z art. 77 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (dalej: UKC) dług celny w przywozie powstaje w wyniku objęcia towarów nieunijnych podlegających należnościom celnym przywozowym m.in. procedurą celną dopuszczenia do obrotu, w tym na mocy przepisów o końcowym przeznaczeniu. Dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego (art. 77 ust. 2 UKC).

W myśl art. 77 ust. 3 UKC, dłużnikiem jest zgłaszający. W przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na której rzecz dokonuje się zgłoszenia celnego.

Artykuł 5 pkt 19 UKC stanowi, iż dłużnik oznacza każdą osobę odpowiedzialną za dług celny.

Z kolei, zgodnie z art. 5 pkt 15 UKC zgłaszający oznacza osobę, która składa zgłoszenie celne, deklarację do czasowego składowania, przywozową deklarację skróconą, wywozową deklarację skróconą, zgłoszenie do powrotnego wywozu lub powiadomienie o powrotnym wywozie we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu takie zgłoszenie, deklaracja lub powiadomienie są składane.

Przedstawicielstwo celne może być bezpośrednie - w tym przypadku przedstawiciel celny działa w imieniu i na rzecz innej osoby, lub pośrednie - w tym przypadku przedstawiciel celny działa we własnym imieniu, lecz na rzecz innej osoby (art. 18 ust. 1 UKC).

Zatem, na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, że Spółka, która będzie zgłaszać Maszynę do dopuszczenia do obrotu w Polsce lub w jej imieniu takie zgłoszenie zostanie złożone będzie dłużnikiem, tj. podmiotem odpowiedzialnym za dług celny w rozumieniu art. 77 ust. 3 UKC. Z kolei, gdy agencja celna będzie działać na rzecz Spółki jako przedstawiciel bezpośredni, Spółka będzie zgłaszającym w rozumieniu przepisów UKC - za zgłaszającego uznawana jest bowiem osoba, w której imieniu zgłoszenie celne jest składane.

Również w przypadku działania za pośrednictwem agencji celnej działającej w charakterze przedstawiciela pośredniego będą Państwo dłużnikiem w rozumieniu przepisów celnych. W tym przypadku Spółka nie będzie zgłaszającym (agencja będzie bowiem działać na Państwa rzecz, ale w imieniu własnym), to jednak w art. 77 ust. 3 UKC wprost wskazano, iż w przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na której rzecz dokonuje się zgłoszenia celnego (tu: Państwo).

W konsekwencji, Państwo, jako podmiot, na którym ciąży obowiązek uiszczenia cła od importu Maszyny ze względu na posiadanie statusu dłużnika w rozumieniu przepisów UKC będą podatnikiem VAT z tytułu importu Maszyny. Tym samym, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT będą Państwo zobowiązani do rozliczenia VAT w Polsce z tytułu importu Maszyny.

Jednocześnie, na terytorium Polski nie dojdzie do krajowej dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu VAT, w szczególności nabycie Maszyny, w Państwa ocenie, nie może zostać uznane za dostawę towarów z montażem, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT. Zgodnie ze wskazanym przepisem miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane.

Pragną Państwo zaznaczyć, iż Maszyna będzie montowana w Państwa zakładzie, niemniej montaż nie będzie dokonywany na Państwa rzecz przez Spółkę powiązaną (dostawcę), ale przez podmiot trzeci działający na Państwa rzecz. Spółka powiązana potencjalne może oddelegować pracowników wspierających proces montażu Maszyny w Polsce, niemniej ich obecność nie będzie niezbędna do poprawnego zainstalowania Maszyny. Zatem w wyniku importu Maszyny nie wystąpi dostawa z montażem, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt ustawy VAT.

Podsumowując, Spółka z tytułu nabycia Maszyny, która będzie przemieszczana z Turcji do Polski będzie zobowiązana do rozpoznania dla celów VAT wyłącznie importu towarów.

Za potwierdzenie stanowiska Spółki może posłużyć stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) wyrażone w interpretacji indywidualnej z 28 grudnia 2022 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.274.2018.1.PK), w której wskazano, iż: "(...) wniesienie aportem maszyn i urządzeń, które będą przywiezione z Ukrainy na terytorium Polski, będzie stanowiło dla Spółki import towarów opodatkowany podatkiem od towarów i usług".

Ad 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu towarów - kwota podatku wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego.

Natomiast w sytuacji rozliczania podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej (JPK_V7M), zgodnie z art. 33a ustawy VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. kwota podatku należnego (por. art. 86 ust. 2 pkt 2 lit. b).

Z kolei w art. 88 ustawy VAT wskazano przypadki, w których prawo do odliczenia jest ex lege wyłączone.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż prawo do odliczenia przysługuje podatnikowi, gdy są spełnione tzw. pozytywne przesłanki odliczenia, tj.:

i. odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz

ii. towary lub usługi, z tytułu nabycia których podatek został naliczony, będą wykorzystywane przez tego podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych oraz

iii. nie zachodzą żadne przesłanki wyłączające prawo do odliczenia wskazane w art. 88 ustawy VAT (tzw. negatywne przesłanki odliczenia).

Odnosząc się do przesłanek pozytywnych prawa do odliczenia, należy po pierwsze zauważyć, iż prowadzą Państwo działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT, jesteście Państwo czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym na potrzeby tego podatku.

W odniesieniu do przesłanki związku pomiędzy dokonywanymi zakupami a wykonywanymi przez nabywcę czynnościami opodatkowanymi, należy wskazać, iż przepisy ustawy VAT nie precyzują, jakiego rodzaju związek musi to być, aby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia VAT. W praktyce przyjmuje się, iż związek ten może być bezpośredni (np. wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika odsprzedany) lub pośredni (np. tzw. koszty ogólne zarządu).

Państwa zdaniem, nie powinno także ulegać wątpliwości, iż w niniejszych okolicznościach przesłanka związku pomiędzy wydatkami ponoszonymi z tytułu nabycia Maszyny a wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi VAT będzie spełniona. Maszyna będzie wykorzystywana przez Państwa do celów działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, tj. będą Państwo producentem i dystrybutorem towarów wyprodukowanych z wykorzystaniem Maszyny, a ich sprzedaż będzie podlegała VAT. Nabycie Maszyny w drodze aportu pozwoli na wygenerowanie przez Państwa obrotu z tytułu czynności opodatkowanych VAT. W konsekwencji, spełniona zostanie zasadnicza przesłanka warunkująca możliwość skorzystania z prawa do odliczenia VAT naliczonego, określona w art. 86 ust. 1 ustawy VAT.

Ponadto, należy w tym miejscu zaznaczyć, iż w przedstawionych okolicznościach nie będą zachodzić negatywne przesłanki odliczenia VAT wskazane w art. 88 ustawy VAT, których zaistnienie wykluczałoby możliwość skorzystania przez Spółkę z prawa do odliczenia VAT naliczonego.

W konsekwencji, należy uznać, iż w niniejszych okolicznościach wszystkie przesłanki warunkujące prawo do odliczenia VAT zostaną spełnione.

Jednocześnie, zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 33a ustawy VAT, pozwalające na rozliczenie VAT należnego z tytułu importu w deklaracji podatkowej (JPK_V7M), tj.:

1) Spółka nie będzie posiadać zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa, przekraczających odrębnie z każdego tytułu, w tym odrębnie w każdym podatku, odpowiednio 3% kwoty należnych składek i należnych zobowiązań podatkowych w poszczególnych podatkach;

2) Spółka będzie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny;

3) Spółka przedstawi stosowne zaświadczenia/oświadczenia potwierdzające spełnienie warunków wskazanych w pkt 1 i 2, wydane/sporządzone nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dokonaniem importu;

4) Spółka dokona zgłoszenia celnego przez przedstawiciela bezpośredniego lub pośredniego w rozumieniu przepisów celnych (przez agencję celną).

Zatem, ze względu na fakt spełnienia wszystkich przesłanek pozytywnych warunkujących odliczenie i nie wystąpienie przesłanek negatywnych, będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu importu Maszyny, bez konieczności jego fizycznej zapłaty, przy założeniu rozliczenia VAT w JPK_V7M, zgodnie z art. 33a ustawy VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1)

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)

eksport towarów;

3)

import towarów na terytorium kraju;

4)

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 2 ust. 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy:

Przez import towarów należy rozumieć przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Jednocześnie, stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Przy czym wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć "montaż lub instalacja", niemniej jednak stosownie do cytowanego art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, do instalacji lub montażu nie zalicza się prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem. Jako "proste czynności" należy rozumieć działania, umożliwiające funkcjonowanie danego towaru/sprzętu, które potencjalny nabywca mógłby wykonać we własnym zakresie. Zatem, za montaż lub instalację należy uznać takie czynności, które wymagają specjalistycznej wiedzy i umiejętności znanych przede wszystkim dostawcy montowanego lub instalowanego towaru/sprzętu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednocześnie w myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Natomiast, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)

dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów:

- innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,

- innej niż transfer bonów jednego przeznaczenia

- podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b)

nabywcą jest:

- w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej - podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4,

- w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem dostawy towarów, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,

- w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4,

c)

dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub sprzedaży na odległość towarów importowanych rozliczanej w procedurze szczególnej, o której mowa w dziel XII w rozdziale 9, lub na zasadach odpowiadających tym regulacjom.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ww. ustawy:

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

W myśl art. 17 ust. 1a ustawy:

Przepisy ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 2 stosuje się również, w przypadku gdy usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów, jeżeli usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, nie uczestniczy w tych transakcjach.

Natomiast zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy:

Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

W myśl art. 26a ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy towary zostaną objęte z momentem ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej jedną z następujących procedur:

1)

uszlachetniania czynnego,

2)

odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych,

3)

składowania celnego,

4)

tranzytu, w tym także składowaniem czasowym przed objęciem towarów jedną z procedur celnych,

5) wolnego obszaru celnego - miejscem importu takich towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te przestaną podlegać tym procedurom.

W myśl art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Natomiast, zgodnie z art. 19a ust. 9 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 10a i 11.

Oznacza to, że w przypadku gdy na podstawie przepisów celnych powstaje dług celny w związku z dopuszczeniem towarów do obrotu wówczas także, co do zasady, powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu importu tych towarów.

Z treści wniosku wynika, że planują Państwo rozpocząć działalność produkcyjną.

Maszyna niezbędna do rozpoczęcia produkcji zostanie wniesiona do Spółki w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) przez Spółkę powiązaną.

Spółka powiązana to spółka prawa norweskiego, która jest jedynym Państwa wspólnikiem, powiązana z Państwem, w rozumieniu art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy. Spółka powiązana nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, nie jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT czynny.

Dokonanie aportu Maszyny będzie potwierdzone odpowiednim dokumentem (np. fakturą/umową), zgodnie z przepisami obowiązującymi w Turcji.

W zamian za aport Spółka powiązana obejmie udziały w Państwa kapitale zakładowym. Podwyższą Państwo kapitał zakładowy i dokonają stosownej zmiany umowy spółki. Wartość nominalna udziałów przyznanych Spółce powiązanej w zamian za aport Maszyny będzie niższa od wartości rynkowej Maszyny. Powstała w ten sposób różnica między wartością rynkową Maszyny a wartością przyznanych udziałów zostanie przekazana na Państwa kapitał zapasowy, powstanie agio (wartość udziałów wraz z wartością kapitału zapasowego będą odpowiadały wartości rynkowej Maszyny).

Maszyna będąca przedmiotem aportu jest własnością Spółki powiązanej, obecnie znajduje się w Turcji. Transport Maszyny będzie realizowany przez Państwa samodzielnie lub za pośrednictwem innej spółki z grupy lub wyspecjalizowanego podmiotu trzeciego. W związku z aportem Maszyny, obejmą Państwo prawo do rozporządzania towarami (Maszyną) jak właściciel - przed granicą z Polską. Dokonają Państwo odprawy importowej Maszyny w Polsce. Zgłoszenie celne złoży agencja celna działająca jako przedstawiciel bezpośredni lub pośredni, w rozumieniu przepisów celnych. Z tytułu importu Maszyny będą Państwo dłużnikiem, w rozumieniu UKC, tj. podmiotem odpowiedzialnym za dług celny. Pokryją Państwo koszty ceł (o ile będzie to konieczne) i innych należności związanych z importem Maszyny do Polski. Po dostarczeniu Maszyny do Polski, będzie ona zamontowana w Państwa zakładzie.

Ad 1

Państwa wątpliwości dotyczą m.in. ustalenia, czy w związku z planowanym nabyciem Maszyny w drodze aportu od Spółki powiązanej będą Państwo zobowiązani do rozliczenia transakcji jako import towarów w Polsce czy jako dostawę z montażem.

W analizowanej sprawie Spółka powiązana dokona wkładu niepieniężnego (aportu) do Spółki w postaci Maszyny do produkcji. W związku z aportem Maszyny, obejmą Państwo prawo do rozporządzania towarem (Maszyną) jak właściciel. W zamian za aport Spółka powiązana obejmie udziały w Państwa kapitale zakładowym.

W tym miejscu wskazać należy, że aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aport pieniężny), rzeczy lub prawa (aport rzeczowy) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.

Czynność wniesienia aportu (w zależności od jego przedmiotu) może zatem spełniać przesłanki uznania jej za dostawę towarów w myśl art. 7 ustawy (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) lub za świadczenie usług w świetle art. 8 ustawy (każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów, w szczególności przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych).

Z odpłatnością za dostawę towarów lub świadczenie usług mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usługi a zapłatą istnieje adekwatny związek.

Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszana - zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność. Odpłatnością jest więc także, np. otrzymanie akcji/udziałów spółki, w związku z którym wnoszący aport uzyskuje pewną, wymierną korzyść.

Przenosząc powyższe ustalenia na grunt analizowanej sprawy należy zatem uznać, że wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Maszyny przez Spółkę powiązaną do Państwa Spółki wpisuje się w definicję odpłatnej dostawy towarów, istnieje bowiem bezpośredni związek między dostawą towarów (Maszyny) a otrzymanym wynagrodzeniem (udziały), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jednocześnie, należy zgodzić się z Państwem, że aport Maszyny dokonany przez Spółkę powiązaną na Państwa rzecz nie stanowi dostawy z montażem, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W analizowanej sprawie, po dostarczeniu do Polski Maszyna będzie przedmiotem montażu w Państwa zakładzie. Spółka powiązana może potencjalnie oddelegować osoby, które wezmą udział w montażu Maszyny. Niemniej jednak obecność tych osób nie będzie niezbędna do wykonania prac montażowych. Jak Państwo jednoznacznie wskazują - to Państwo zlecą wykonanie prac montażowych podmiotowi zewnętrznemu i to Państwo będą odpowiedzialni za montaż Maszyny. Zatem prawidłowo Państwo rozpoznali, że transakcja dokonana przez Spółkę powiązaną na Państwa rzecz nie stanowi dostawy z montażem, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy. W ocenie tut. Organu aport Maszyny opisany we wniosku należy opodatkować z zastosowaniem przepisów dotyczących importu towarów.

W analizowanej sprawie, towar (Maszyna) będąca przedmiotem aportu znajduje się w Turcji. Państwo - samodzielnie lub za pośrednictwem innego podmiotu - przetransportujecie Maszynę do Polski. Przed granicą z Polską nabędziecie Państwo prawo do rozporządzania towarem (Maszyną) jak właściciel. Jednocześnie dokonacie Państwo odprawy importowej Maszyny w Polsce (zgłoszenie celne złoży agencja celna działająca jako przedstawiciel bezpośredni lub pośredni, w rozumieniu przepisów celnych). Przy tym, jak Państwo wskazali, z tytułu importu Maszyny będą Państwo dłużnikiem, w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny, tj. podmiotem odpowiedzialnym za dług celny. Państwo pokryją koszty ceł (o ile będzie to konieczne) i innych należności związanych z importem Maszyny do Polski.

Zatem, biorąc pod uwagę okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy uznać, że w opisanej sytuacji, będą spełnione przesłanki pozwalające uznać nabycie towaru (aport Maszyny) przywiezionej z kraju trzeciego (Turcja) na terytorium Polski za opodatkowany na terytorium kraju import towaru, o którym mowa w art. 2 pkt 7 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy. Jednocześnie w związku z dokonaną transakcją, Państwa Spółka będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym, stanowisko w zakresie pytania nr 1, z którego wynika, że w związku z planowanym nabyciem Maszyny w drodze aportu od Spółki powiązanej będą Państwo zobowiązani do rozliczenia transakcji wyłącznie jako import towarów w Polsce jest prawidłowe.

Ad 2

Wątpliwości wyrażone w pytaniu nr 2 dotyczą ustalenia, czy będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu importu Maszyny, bez konieczności jego fizycznej zapłaty, w deklaracji JPK_V7M, zgodnie z art. 33a ustawy.

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu towarów kwota podatku:

a)

wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,

b)

należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,

c)

wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b,

d)

wynikająca z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 i art. 34.

Jednocześnie, stosownie do art. 168 lit. e Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.):

Jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, który jest zobowiązany zapłacić - VAT należnego lub zapłaconego z tytułu importu towarów na terytorium tego państwa członkowskiego.

Zatem, zgodnie z powołanym art. 86 ustawy, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym - stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy - w przypadku, o którym mowa w art. 33a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego. Jednocześnie, jak wskazał TSUE w wyroku z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie C-187/14 DSV Road, koszt świadczeń powodujących naliczenie podatku powinien być włączony w cenę poszczególnych transakcji objętych podatkiem należnym lub w cenę towarów lub usług świadczonych przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej. Należy również zauważyć, że do odliczenia kwot podatku z tytułu importu towarów uprawnieni są podatnicy będący podatnikami z tytułu importu towarów, a więc podatnicy, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła.

Ponadto, na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 1b, są obowiązani do obliczenia i wykazania w:

1) zgłoszeniu celnym albo

2) rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 rozporządzenia 2015/2446, w przypadkach, o których mowa w art. 324 lub art. 325 rozporządzenia 2015/2447 - kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.

Zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy:

Podatnik jest obowiązany w terminie 10 dni, licząc od dnia jego powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych, do wpłacenia kwoty obliczonego podatku, z zastrzeżeniem art. 33a i art. 33b.

Przy tym, jak stanowi art. 33a ust. 1 ustawy:

Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

Jednocześnie, na podstawie art. 33a ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem:

1)

przedstawienia przez podatnika naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, wydanych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dokonaniem importu:

a)

zaświadczeń o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa, przekraczających odrębnie z każdego tytułu, w tym odrębnie w każdym podatku, odpowiednio 3% kwoty należnych składek i należnych zobowiązań podatkowych w poszczególnych podatkach; udział zaległości w kwocie składek lub podatku ustala się w stosunku do kwoty należnych wpłat za okres rozliczeniowy, którego dotyczy zaległość,

b)

potwierdzenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego.

2)

(uchylony)

3)

dokonywania zgłoszeń celnych przez przedstawiciela bezpośredniego lub pośredniego w rozumieniu przepisów celnych.

W myśl art. 33a ust. 2a ustawy:

Wymóg przedstawienia przez podatnika dokumentów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się za spełniony również w przypadku złożenia przez podatnika oświadczeń o tej samej treści.

Jak stanowi art. 33a ust. 5 ustawy:

W przypadku gdy zgłoszenie celne dotyczące towarów, o których mowa w ust. 1, jest dokonywane przez przedstawiciela pośredniego w rozumieniu przepisów celnych, uprawnienie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje podatnikowi, na rzecz którego jest składane zgłoszenie celne. Przepisy ust. 2-3 stosuje się odpowiednio.

W opisie zdarzenia przyszłego wskazali Państwo, że w celu rozliczenia VAT z tytułu importu Maszyny zamierzają Państwo skorzystać z uproszczonej procedury rozliczenia VAT importowego.

Wskazać należy, że procedurę uproszczoną rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów reguluje powołany art. 33a ustawy. Procedura ta polega na wykazaniu transakcji zarówno po stronie podatku VAT należnego, jak i naliczonego w deklaracji. Dzięki zastosowaniu tej procedury podatnik nie wpłaca podatku VAT w terminie 10 dni od momentu powstania długu celnego, tak jak w przypadku rozliczania importu na zasadach ogólnych, lecz wykazuje go dopiero w deklaracji składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów. Zatem, istotą uproszczenia jest umożliwienie podatnikowi rozliczenia podatku jedynie poprzez wykazanie kwot podatku w deklaracji podatkowej. Podatek ten powinien być wykazywany jako podatek należny i naliczony (podlegający odliczeniu na zasadach ogólnych).

W analizowanej sprawie Spółka - zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT - będzie dokonywać importu towarów, w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy. Spółka dokona zgłoszenia celnego przez agencję celną działającą jako Jej przedstawiciel bezpośredni lub pośredni w rozumieniu przepisów celnych. Jak wskazano w niniejszym rozstrzygnięciu Spółka będzie podatnikiem, w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przy tym, importowana Maszyna będzie przez Spółkę wykorzystywana do produkcji towarów, które następnie będą przedmiotem sprzedaży dokonywanej przez Spółkę. Sprzedaż towarów wyprodukowanych przy użyciu importowanej Maszyny będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem w analizowanej sprawie będzie istniał związek pomiędzy importem towaru (Maszyny) a świadczeniami realizowanymi przez Spółkę w ramach opodatkowanej działalności gospodarczej. Jednocześnie Spółka złoży oświadczenia, o których mowa w art. 33a ust. 2a ustawy, co oznacza, że zostanie spełniony wymóg określony w art. 33a ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy.

Zatem, mając na uwadze obowiązujące przepisy ustawy oraz przedstawiony opis sprawy należy uznać, że Spółka będzie mogła rozliczyć podatek należny z tytułu importu Maszyny z Turcji w deklaracji JPK_V7M składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu tego importu, na podstawie art. 33a ustawy.

Tym samym stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie pytania 1 i 2 z zakresu podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie objętym pytaniem nr 3 dotyczącym podatku od towarów i usług oraz w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako "p.p.s.a."). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl