0114-KDIP1-2.4012.380.2019.1.RD - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Wydanie książki".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.380.2019.1.RD Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Wydanie książki".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2019 r. (data wpływu 3 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. Wydanie książki (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. Wydanie książki (...)

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Ochotnicza Straż Pożarna zrealizowała zadanie pn.: Wydanie książki (...). Zadanie zrealizowane przy udziale środków zewnętrznych w ramach PROW na lata 2014-2020 w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność". Przedmiotem zadania jest napisanie i wydanie w nakładzie 1500 egzemplarzy książki upowszechniającej wiedzę o działalności (...). Dystrybucja książki, wykonanie zaproszeń oraz plakatów odbyło się nieodpłatnie, przez członków OSP oraz Urząd Gminy. Realizacja projektu zwieńczona została spotkaniem promującym wydany produkt. Udział w wydarzeniu jest całkowicie bezpłatny i otwarty. Operacja będzie miała niekomercyjny i ogólnodostępny charakter oraz posłuży zaspokojeniu potrzeb społeczności lokalnej. W związku z bezpłatnym udostępnieniem wydanej publikacji, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT i wartość projektu ujęta została w kwotach brutto. Koszt całkowity projektu to 112280 zł brutto wartość dofinansowania wynosi 48663 zł brutto. Beneficjent, nie prowadzi działalności opodatkowanej VAT. Operacja jest ogólnodostępna i niekomercyjna. W związku z tym, iż OSP nie uzyskuje dochodu z prowadzonej działalności, a udział w zadaniu był bezpłatny i ogólnodostępny, nie ma możliwości odliczenia podatku w ramach realizowanego zadania. Podstawa prawna art. 15 ust. 6 oraz art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją rzeczową przedmiotowego zadania zostały wystawione na OSP, która nie jest podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu zrealizowanego zadania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy OSP realizując przedmiotowy projekt w zakresie napisania oraz wydania książki, uzyska prawo zwrotu podatku VAT naliczonego w całości do zrealizowanego zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma podstaw do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego zadania, z uwagi na fakt, iż towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, nie były i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych (projekt nie generuje sprzedaży opodatkowanej). OSP nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna zrealizowała zadanie pn.: Wydanie książki (...). Przedmiotem zadania jest napisanie i wydanie w nakładzie 1500 egzemplarzy książki upowszechniającej wiedzę. Dystrybucja książki, wykonanie zaproszeń oraz plakatów odbyło się nieodpłatnie, przez członków OSP oraz Urząd Gminy. Realizacja projektu zwieńczona została spotkaniem promującym wydany produkt. Udział w wydarzeniu jest całkowicie bezpłatny i otwarty. Operacja będzie miała niekomercyjny i ogólnodostępny charakter oraz posłuży zaspokojeniu potrzeb społeczności lokalnej. Beneficjent, nie prowadzi działalności opodatkowanej VAT. Operacja jest ogólnodostępna i niekomercyjna. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją rzeczową przedmiotowego zadania zostały wystawione na OSP, która nie jest podatnikiem podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. Wydanie książki (...).

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy ponownie wskazać należy, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane przez tego podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku warunki uprawniające do odliczenia podatku nie są spełnione. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności opodatkowanej. Realizacja projektu będzie miała niekomercyjny, ogólnodostępny charakter oraz posłuży zaspokojeniu potrzeb społeczności lokalnej. Jak wskazuje Wnioskodawca dystrybucja książki, wykonanie zaproszeń oraz plakatów odbyło się nieodpłatnie przez członków OSP oraz Urząd Gminy. Udział w wydarzeniu jest całkowicie bezpłatny i otwarty. Zatem skoro Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT a nabyte w ramach zadania towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. Wydanie książki (...). Tym samym Wnioskodawca nie ma również prawa do otrzymania różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, Wnioskodawca na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie ma możliwości odliczenia oraz zwrotu podatku w związku z realizacją zadania pn. Wydanie książki (...)".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Tut. Organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl