0114-KDIP1-2.4012.309.2017.2.RD - Brak prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją programu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.309.2017.2.RD Brak prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją programu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 3 lipca 2017 r. (data wpływu 6 lipca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 25 lipca 2017 r. (data wpływu 27 lipca 2017 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 18 lipca 2017 r. (skutecznie doręczone w dniu 21 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją programu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją programu.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 25 lipca 2017 r., złożonym w dniu 25 lipca 2017 r. (data wpływu 27 lipca 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 18 lipca 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Agencja jest państwową osobą prawną, utworzoną na podstawie ustawy. Zgodnie z art. 4 ust. 1. tego aktu prawnego Agencja realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w ramach rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania: przedsiębiorczości, w szczególności mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą; eksportu; rozwoju regionalnego; działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej; tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich; rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Agencja uczestniczy, po raz piąty, w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) pn. Enterprise Europe NetWork (EEN) finansowanej ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności Przedsiębiorstw oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw (COSME), z dnia 17 lutego 2017 r., w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje.

KE za pośrednictwem Agencji Wykonawczej ds. małych i średnich przedsiębiorstw (EASME) dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu EEN (edycja V) na obszarze wszystkich krajów członkowskich w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych, który został ogłoszony w marcu 2016 r. i rozstrzygnięty pod koniec 2016 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez KE do realizacji projektu EEN zostało wybrane konsorcjum Enterprise Europe NetWork - C (EEN-C), w skład którego wchodzą instytucje.

Dodatkowo, w latach 2017-2018, partnerzy konsorcjum EEN-C będą realizować projekt pn. K, w ramach którego będą świadczyć usługi innowacyjnym przedsiębiorstwom z sektora MSP, w oparciu o oddzielną umowę podpisaną z EASME. Te zadania będą w 100% finansowane z Programu Ramowego na rzecz Badań i Innowacji Horyzont 2020.

Koordynatorem i liderem konsorcjum jest Agencja na mocy dwóch umów: (1) umowy z EASME - umowa ramowa o partnerstwie (Framework Partnership Agreement - FPA) - Enterprise Europe Network (EEN), oraz (2) szczegółowej umowy o dotację (Specific Grant Agreement - SGA) - K-2.

Usługi świadczone przez ośrodki realizujące projekt K dotyczą zarządzania innowacją w przedsiębiorstwie i skierowane są do innowacyjnych MŚPo wysokim potencjale wzrostu. Koszty wygenerowane w trakcie realizacji ww. projektu (świadczone usługi) są pokrywane w 100% z grantu KE, finansowanego ze środków programu Horyzont 2020.

W związku z realizacją zadań projektu K, Agencja zapewnia personel merytoryczny: koordynatora projektu. Umowa ramowa o partnerstwie zawarta z EASME wyróżnia następujące kategorie kosztów kwalifikowanych: koszty osobowe i inne koszty (takie jak: koszty zakwaterowania w czasie delegacji, zakup biletów kolejowych czy autobusowych, materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, wynajmu powierzchni biurowej, etc.) Zgodnie z Art. 5.5 umowy szczegółowej o dotację, kwota podatku VAT nie jest kosztem kwalifikowanym w projekcie K, chyba, że Agencja może wykazać, że odzyskanie podatku VAT nie jest możliwe.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji projektu K (tj.m.in. koszty zakwaterowania w czasie delegacji, zakup biletów kolejowych na przejazdy środkami transportu, materiały biurowe, usługi telekomunikacyjne, najem powierzchni biurowej, itp.) są wystawiane na Wnioskodawcę. Ponadto na pytanie Organu czy nabywane towary i usługi w ramach realizacji programu K będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji programu K nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Realizacja programu obejmuje nieodpłatne świadczenie dla przedsiębiorców usług, których koszty w całości są pokrywane z grantu Komisji Europejskiej w ramach Programu Horyzont 2020.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Agencja ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji programu K?

Zdaniem Wnioskodawcy: Agencja nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w opisanym przypadku. Dokonywane zakupy towarów i usług nie służą czynnościom opodatkowanym. Nie ma też związku pomiędzy czynionymi zakupami, a jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi. Zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT zawarty w zakupach podatek nie podlega odliczeniom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Agencja będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT uczestniczy, po raz piąty, w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) pn. Enterprise Europe NetWork (EEN) finansowanej ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności Przedsiębiorstw oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw (COSME), z dnia 17 lutego 2017 r., w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje. KE za pośrednictwem Agencji Wykonawczej ds. małych i średnich przedsiębiorstw (EASME) dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu EEN (edycja V) na obszarze wszystkich krajów członkowskich w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych, który został ogłoszony w marcu 2016 r. i rozstrzygnięty pod koniec 2016 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez KE do realizacji projektu EEN zostało wybrane konsorcjum Enterprise Europe NetWork - C (EEN-C) którego koordynatorem jest Agencja. W latach 2017 -2018 partnerzy konsorcjum będą realizować projekt pn. K. W związku z realizacją zadań projektu K, Agencja zapewnia personel merytoryczny: koordynatora projektu. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji projektu (tj.m.in. koszty zakwaterowania w czasie delegacji, zakup biletów kolejowych na przejazdy środkami transportu, materiały biurowe, usługi telekomunikacyjne, najem powierzchni biurowej, itp.) są wystawiane na Wnioskodawcę. Jednocześnie jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji programu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT. Biorąc pod uwagę okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony jeden z podstawowych warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy. Mianowicie jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji programu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją programu.

Reasumując skoro towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji programu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Agencja nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego programu K.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz pytanie, w którym Wnioskodawca wskazywał na nazwę projektu "K" uznano, że w uzupełnieniu do wniosku również nazwa projektu powinna brzmieć "K" a nie jak wskazał Wnioskodawca "K - 2". Tym samym Organ uzupełniając opis stanu faktycznego o treść uzupełnienia do wniosku posłużył się nazwą "K".

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl