0114-KDIP1-2.4012.30.2019.1.IG - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez ochotniczą straż pożarną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.30.2019.1.IG Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez ochotniczą straż pożarną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2018 r. (data wpływu 16 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Ochotnicza Straż Pożarna wystąpiła z wnioskiem do Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania P o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach projektu grantowego pt. "Lokalne inicjatywy promujące dziedzictwo Ziemi P. w siedzibie Lokalnej Grupy Działania P.

W dniu 3 sierpnia 2018 r. została zawarta umowa o przyznaniu pomocy pomiędzy P reprezentowanym przez Prezesa Zarządu i Skarbnika, a Ochotniczą Strażą Pożarną reprezentowaną przez Prezesa i Skarbnika. W ramach wniosku Ochotnicza Straż Pożarna realizuje zadanie pn. "Zakup instrumentów muzycznych dla Orkiestry OSP. Jest to zadanie zgodne ze statutem OSP. W wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięty następujący cel: Zakup instrumentów aby doposażyć Orkiestrę OSP w celu kultywowania tradycji oraz promocji obszaru LSR do dnia złożenia wniosku o rozliczenie grantu.

W wyniku realizacji operacji, dzięki zakupionym instrumentom artyści będą mogli w dużo lepszy sposób doskonalić swoje umiejętności gry na instrumentach, a poziom artystyczny Orkiestry będzie zdecydowanie wyższy. Odbiorcą tego zadania będą zatem zarówno artyści jak i społeczeństwo lokalne, które uczestniczyć będzie we wszystkich koncertach orkiestry.

Ochotnicza Straż Pożarna po wykonaniu inwestycji nie będzie osiągała przychodów związanych z użytkowaniem instrumentów.

Ochotnicza Straż Pożarna nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, zgodnie z art. 96 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.)

W ramach realizacji projektu OSP będzie nabywała towary i usługi, gdzie faktury będą wystawiane na OSP.

Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również efekty realizowanej operacji nie będą w żadnym czasie i zakresie służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego w wyniku realizacji operacji "Zakup instrumentów muzycznych dla Orkiestry OSP"?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy realizowana przez OSP operacja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, w związku z powyższym nie będzie przysługiwało OSP prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.).

Wobec powyższego OSP powinna otrzymać dofinansowanie ze środków UE do kwoty brutto całego zadania. Interpretacja indywidualna w sprawie braku możliwości odzyskania VAT będzie stanowiła niezbędny załącznik do wniosku o płatność dla realizacji zadania pn. "Zakup instrumentów muzycznych dla Orkiestry OSP" w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach projektu grantowego pt. "Lokalne inicjatywy promujące dziedzictwo Ziemi P".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach projektu grantowego pt. "Lokalne inicjatywy promujące dziedzictwo Ziemi P".

W dniu 3 sierpnia 2018 r. została zawarta umowa o przyznaniu pomocy. W ramach wniosku Wnioskodawca realizuje zadanie pn. "Zakup instrumentów muzycznych dla Orkiestry OSP". Jest to zadanie zgodne ze statutem OSP. W wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięty następujący cel: Zakup instrumentów aby doposażyć Orkiestrę OSP w celu kultywowania tradycji oraz promocji obszaru LSR do dnia złożenia wniosku o rozliczenie grantu.

W wyniku realizacji operacji, dzięki zakupionym instrumentom artyści będą mogli w dużo lepszy sposób doskonalić swoje umiejętności gry na instrumentach, a poziom artystyczny Orkiestry będzie zdecydowanie wyższy. Odbiorcą tego zadania będą zatem zarówno artyści jak i społeczeństwo lokalne, które uczestniczyć będzie we wszystkich koncertach orkiestry.

Wnioskodawca po wykonaniu inwestycji nie będzie osiągał przychodów związanych z użytkowaniem instrumentów. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również efekty realizowanej operacji nie będą w żadnym czasie i zakresie służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W ramach realizacji projektu OSP będzie nabywała towary i usługi, gdzie faktury będą wystawiane na OSP.

Wątpliwości dotyczą tego czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego w wyniku realizacji operacji "Zakup instrumentów muzycznych dla Orkiestry OSP".

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, oraz wskazano, że efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w wyniku realizacji operacji "Zakup instrumentów muzycznych dla Orkiestry OSP.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl