0114-KDIP1-2.4012.263.2020.1.JŻ - VAT w zakresie rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (paliw silnikowych).

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 października 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.263.2020.1.JŻ VAT w zakresie rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (paliw silnikowych).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2020 r. (data wpływu 3 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (paliw silnikowych) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (paliw silnikowych).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka (Wnioskodawca) jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą m.in. w zakresie obrotu paliwami ciekłymi (w tym obrotu z zagranicą). Spółka posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi nr (...) oraz koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą nr (...) Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, składa miesięczne deklaracje dla podatku od towarów i usług (VAT-7).

W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje w szczególności nabycia towarów wymienionych w art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT, tj. paliw silnikowych (dalej także: "towar") od podmiotów zagranicznych, w ramach którego towary te są przywożone na terytorium kraju z terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej (WNT).

Powyższe transakcje obywają się z wykorzystaniem instytucji tzw. usługowego składu podatkowego. Towary są wprowadzane z terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska do składu podatkowego na terytorium Polski. Skład podatkowy jest prowadzony przez podmiot trzeci, niebędący stroną transakcji sprzedaży między dostawcą towaru a Spółką. Podmiot prowadzący skład podatkowy, jako płatnik podatku VAT (dalej także: "płatnik"), składa deklarację o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (dalej: "VAT-14") oraz w terminie 5 dni od momentu wprowadzenia paliwa do składu oblicza i wpłaca odpowiednią kwotę podatku VAT na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego. Przed upływem tego terminu Spółka dokonuje zapłaty kwoty podatku do płatnika.

Płatnik obliczając kwotę należnego podatku VAT korzysta z uproszczenia przewidzianego w art. 30a ust. 2a-2b ustawy VAT, tj. podstawą do wyliczenia kwoty podatku do zapłaty w ciągu 5 dni od wprowadzenia towaru do składu jest ilość sprowadzonego towaru w metrach sześciennych pomnożona razy cenę za metr sześcienny paliwa, udostępnioną przez Ministra Finansów w Biuletynie Informacji Publicznej na dany okres według właściwego kodu CN.

Mogą pojawić się również transakcje, w ramach których Spółka dokona WNT towaru wprowadzając go do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych (należącego do Spółki), działając jako zarejestrowany odbiorca z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym. Spółka w tym przypadku będzie działać wyłącznie w swoim imieniu, dokonując WNT wyrobów akcyzowych jedynie na swoją rzecz. W takim przypadku w transakcji nie występuje usługowy skład podatkowy, a Spółka samodzielnie dokonuje zapłaty podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia towarów do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych i składa VAT-14 we własnym imieniu w odniesieniu do tych transakcji.

W opisanym stanie faktycznym, Spółka pragnie potwierdzić sposób obliczenia i wykazania w deklaracji VAT-7, w szczególności w poz. 23, 24, 39, 45, 46 deklaracji VAT-7, ("Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów" - poz. 23 i 24 VAT-7; wg struktury przyszłego JPK_ V7M pozycje K23 i K24, "Kwota podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy, podlegająca wpłacie w terminach, o których mowa w art. 103 ust. 5a i 5b ustawy" - poz. 39 VAT-7, wg struktury przyszłego JPK_V7M pozycja K36; "Nabycie towarów i usług pozostałych" - poz. 45 i 46 VAT-7; wg struktury przyszłego JPK_V7M pozycje K42 i K43; dla uproszczenia w dalszej części wniosku Wnioskodawca referuje do numeracji pozycji w deklaracji VAT-7 (20), ewentualna zmiana numeracji pozycji w kolejnych wersjach deklaracji VAT-7 lub w przyszłej deklaracji elektronicznej JPK_V7M nie wpływa na zmianę opisu stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego.) podstawy opodatkowania VAT i podatku należnego z tytułu WNT paliw silnikowych oraz ujęcia w deklaracji VAT-7 podatku obliczonego, pobranego i wpłaconego przez płatnika.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Pytanie pierwsze:

Czy w przypadku gdy towary są wprowadzane do składu podatkowego prowadzonego przez podmiot trzeci, Spółka prawidłowo przyjmuje, że dla wykazania WNT paliw silnikowych w poz. 23 i 24 deklaracji VAT-7 (20) lub odpowiadających im pozycjach przyszłych wersji deklaracji dla podatku od towarów i usług Spółka ustala podstawę opodatkowania na podstawie art. 30a ust. 1 ustawy o VAT i moment powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, a jednocześnie w poz. 39 deklaracji VAT-7 (20), lub odpowiadającej jej pozycji przyszłych wersji deklaracji dla podatku od towarów i usług, może wykazywać całą kwotę podatku obliczonego, pobranego i wpłaconego przez płatnika w odniesieniu do dokonanego przez Spółkę WNT, wynikającą z deklaracji VAT-14 złożonej przez płatnika za ten sam okres rozliczeniowy, którego dotyczy deklaracja VAT-7?

Pytanie drugie:

Czy w przypadku gdy towary będą wprowadzane do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych (należącego do Spółki działającej w charakterze zarejestrowanego odbiorcy), Spółka prawidłowo przyjmuje, że dla wykazania WNT paliw silnikowych w poz. 23 i 24 deklaracji VAT-7 (20), lub odpowiadających im pozycjach przyszłych wersji deklaracji dla podatku od towarów i usług, Spółka będzie ustalać podstawę opodatkowania na podstawie art. 30a ust. 1 ustawy o VAT i moment powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, a jednocześnie w poz. 39 deklaracji VAT-7 (20), lub odpowiadającej jej pozycji przyszłych wersji deklaracji dla podatku od towarów i usług, może wykazywać całą kwotę podatku obliczonego i wpłaconego w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia towarów do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych, ustaloną na podstawie art. 30a ust. 2a-2b ustawy o VAT i wynikającą z deklaracji VAT-14 złożonej przez Spółkę za ten sam okres rozliczeniowy, którego dotyczy deklaracja VAT-7?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W przedmiocie pytania pierwszego:

Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku gdy towary są wprowadzane do składu podatkowego prowadzonego przez podmiot trzeci, prawidłowo przyjęła, iż dla wykazania WNT paliw silnikowych w poz. 23 i 24 deklaracji VAT-7 (20) lub odpowiadających im pozycjach przyszłych wersji deklaracji dla podatku od towarów i usług, Spółka ustala podstawę opodatkowania na podstawie art. 30a ust. 1 ustawy o VAT i moment powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, a jednocześnie w poz. 39 deklaracji VAT-7 (20), lub odpowiadającej jej pozycji przyszłych wersji deklaracji dla podatku od towarów i usług, wykazuje całą kwotę podatku obliczonego, pobranego i wpłaconego przez płatnika w odniesieniu do dokonanego przez Spółkę WNT, wynikającą z deklaracji VAT-14 złożonej przez płatnika za ten okres rozliczeniowy, którego dotyczy deklaracja VAT-7.

W przedmiocie pytania drugiego:

Zdaniem Spółki, gdy towary są wprowadzane do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych (należącego do Spółki działającej w charakterze zarejestrowanego odbiorcy), Spółka prawidłowo przyjmuje, że dla wykazania WNT paliw silnikowych w poz. 23 i 24 deklaracji VAT-7 (20), lub odpowiadających im pozycjach przyszłych wersji deklaracji dla podatku od towarów i usług, Spółka będzie ustalać podstawę opodatkowania na podstawie art. 30a ust. 1 ustawy o VAT i moment powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, a jednocześnie w poz. 39 deklaracji VAT-7 (20), lub odpowiadającej jej pozycji przyszłych wersji deklaracji dla podatku od towarów i usług, będzie wykazywać całą kwotę podatku obliczonego i wpłaconego w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia towarów do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych, ustaloną na podstawie art. 30a ust. 2a-2b ustawy o VAT i wynikającą z deklaracji VAT-14 złożonej przez Spółkę za ten sam okres rozliczeniowy, którego dotyczy deklaracja VAT-7.

Zgodnie z art. 30a. 1 ustawy VAT:

Do ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w tym dokonywanego na podstawie art. 12 ust. 4-6, stosuje się odpowiednio przepisy art. 29a ust. 1-1b, 6, 7, 10 i 11.

Zatem, co do zasady, podatnik zobowiązany do rozliczenia VAT z tytuł WNT określa podstawę opodatkowania na zasadach ogólnych, tj. podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dostawca otrzymał lub ma otrzymać oraz podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem samego VAT, a także koszty dodatkowe, takie jak prowizja, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy. Przepis art. 30a ust. 1 ustawy o VAT nie przewiduje wyjątków od powyższej zasady (w szczególności w przepisie tym nie ma mowy, że stosowany jest "z zastrzeżeniem" jakiegokolwiek innego przepisu). Na brak jakiekolwiek innego sposobu ustalenia podstawy opodatkowania jednoznacznie wskazują także Objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K i VAT-7D), zgodnie z którymi w poz. 23 wykazuje się wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów obliczoną zgodnie z art. 29a ustawy.

Z kolei zgodnie z art. 103 ust. 5a ustawy VAT:

5a. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w ust. 5aa, podatnik jest obowiązany, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania kwot podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego:

1.

w terminie 5 dni od dnia, w którym towary te zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych - jeżeli towary są nabywane wewnątrzwspólnotowo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez zarejestrowanego odbiorcę z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym;

2.

w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia tych towarów z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego;

3.

z chwilą przemieszczenia tych towarów na terytorium kraju - jeżeli towary są przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym.

Dodatkowo zgodnie z art. 103 ust. 5c ustawy VAT:

Przepisy ust. 5a pkt 1 i 2 stosuje się odpowiednio, jeżeli podatek jest pobierany przez płatnika.

Natomiast zgodnie z art. 17a. ustawy VAT:

Płatnikiem podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a pkt 1 i 2, jest odpowiednio zarejestrowany odbiorca lub podmiot prowadzący skład podatkowy, dokonujący na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 48 ust. 9 lub art. 59 ust. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.

Przepis art. 103 ust. 5a pkt 2 ustawy o VAT ma zastosowanie do towarów wymienionych w art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT do których - jak wskazano w opisie stanu faktycznego - należą paliwa silnikowe, których WNT dokonuje Wnioskodawca. Mając na uwadze, że towary będące przedmiotem WNT są wprowadzane do składu podatkowego, podmiot prowadzący skład podatkowy dokonuje na rzecz Spółki WNT w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, tym samym będąc płatnikiem, o którym mowa w art. 17a ustawy o VAT.

Podmiot prowadzący skład podatkowy nie jest stroną transakcji sprzedaży paliwa, w ramach której Spółka dokonuje WNT. Może się to wiązać m.in. z tym, że podmiot prowadzący skład podatkowy nie ma wszelkich informacji, których potrzebowałby, gdyby obliczał podatek do zapłaty na podstawie art. 30a ust. 1 ustawy o VAT. W związku z powyższym, podmiot prowadzący skład podatkowy zgodnie z przyjętą praktyką rynkową dla potrzeb obliczenia i wpłacenia podatku stosuje uproszenie przewidziane w 30a ust. 2a i 2b ustawy VAT:

2a. Do ustalenia podstawy opodatkowania - w celu obliczenia i wpłacenia kwot podatku - w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa, do określenia kwoty zapłaty, ceny nabycia lub kosztu wytworzenia można przyjąć ceny towarów udostępnione zgodnie z ust. 2b, jeżeli zostaną udostępnione. W takim przypadku stosuje się odpowiednio tylko przepis art. 29a ust. 1 albo 2.

2b. Ceny towarów, o których mowa w ust. 2a, mogą być udostępniane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w formie komunikatu, w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu go obsługującego, na okres miesiąca, ostatniego dnia roboczego poprzedzającego ten miesiąc. Przy określaniu cen tych towarów uwzględnia się ich ceny hurtowe w Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie zatem z obowiązującymi przepisami, gdy dochodzi do WNT paliw silnikowych z wykorzystaniem usługowego składu podatkowego:

1. Podmiot prowadzący skład podatkowy działający w charakterze płatnika na podstawie art. 17a ustawy VAT oblicza, pobiera i wpłaca VAT należny z tytułu WNT oraz składa deklarację VAT-14. Obowiązek złożenia deklaracji przez skład podatkowy wynika z art. 99 ust. 11a ustawy o VAT. Z kolei podstawę opodatkowania stanowi wartość wyliczona na podstawie art. 30a ust. 2a-2b ustawy VAT, tj. z zastosowaniem przewidzianego w tych przepisach uproszczenia. Podstawą do wyliczenia tej kwoty jest nie cena wynikająca z faktury wystawianej Spółce przez dostawcę towaru, ale ilość sprowadzonego towaru w metrach sześciennych, która zostaje pomnożona razy cenę za metr sześcienny paliwa, udostępnioną przez Ministra Finansów w Biuletynie Informacji Publicznej na dany okres według właściwego kodu CN. Spółka uiszcza do płatnika odpowiednią kwotę VAT. W deklaracji VAT-14 płatnik ujmuje WNT, dla których obowiązek zapłaty zgodnie z art. 103 ust. 5a ustawy o VAT powstał w danym miesiącu, za który składana jest ta deklaracja.

2. Następnie podatnik, czyli Wnioskodawca, wykazuje WNT paliw silnikowych w deklaracji VAT-7 (20) w pozycjach 23 (podstawa opodatkowania) i 24 (podatek należny). Dla ustalenia podstawy opodatkowania podatnik stosuje art. 30a ust. 1 ustawy o VAT oraz ustala moment powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy o VAT.

3. Jednocześnie, Spółka wykazuje kwotę VAT obliczonego i zapłaconego za pośrednictwem podmiotu prowadzącego skład podatkowy (płatnika), wynikającą z jego deklaracji VAT-14 złożonej za okres rozliczeniowy, którego dotyczy deklaracja VAT-7, w poz. 39 deklaracji VAT-7, która pomniejsza kwotę VAT należnego z deklaracji VAT-7.

Zdaniem Spółki, również w odniesieniu do WNT, które będą obejmowały wprowadzenie paliwa do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych należącego do Spółki (tj. gdy Spółka będzie działała jako zarejestrowany odbiorca i samodzielnie będzie obliczała i wpłacała podatek na podstawie art. 103 ust. 5a pkt 1 ustawy o VAT), Spółka również może korzystać z zasad ustalenia podstawy opodatkowania wynikających z art. 30a ust. 2a-2b ustawy o VAT. Może to być jedyne dostępne rozwiązanie, gdy na moment wprowadzenia towarów do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych Spółka nie będzie posiadała jeszcze wszelkich niezbędnych dokumentów, które umożliwiłyby ustalenie podstawy opodatkowania na podstawie art. 30a ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem zgodnie z obowiązującymi przepisami, w przypadku planowanego WNT paliw silnikowych, w ramach którego Spółka będzie działała jako zarejestrowany odbiorca:

1. Spółka jako zarejestrowany odbiorca oblicza, i wpłaca VAT należny z tytułu WNT oraz składa deklarację VAT-14. Obowiązek złożenia deklaracji przez Spółkę wynika z art. 99 ust. 11a ustawy o VAT. Z kolei podstawę opodatkowania stanowi wartość wyliczona na podstawie art. 30a ust. 2a-2b ustawy VAT, tj. z zastosowaniem przewidzianego w tych przepisach uproszczenia. Podstawą do wyliczenia tej kwoty jest nie cena wynikająca z faktury wystawianej Spółce przez dostawcę towaru, ale ilość sprowadzonego towaru w metrach sześciennych, która zostaje pomnożona razy cenę za metr sześcienny paliwa, udostępnioną przez Ministra Finansów w Biuletynie Informacji Publicznej na dany okres według właściwego kodu CN. Spółka uiszcza odpowiednią kwotę VAT na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego. W deklaracji VAT-14 Spółka ujmuje WNT, dla których obowiązek zapłaty zgodnie z art. 103 ust. 5a ustawy o VAT powstał w danym miesiącu, za który składana jest ta deklaracja.

2. Następnie Spółka wykazuje WNT paliw silnikowych w deklaracji VAT-7 (20) w pozycjach 23 (podstawa opodatkowania) i 24 (podatek należny). Dla ustalenia podstawy opodatkowania Spółka stosuje art. 30a ust. 1 ustawy o VAT oraz ustala moment powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy o VAT.

3. Jednocześnie, Spółka wykazuje kwotę VAT obliczonego i zapłaconego podatku, wynikającą z deklaracji VAT-14 złożonej przez Spółkę za okres rozliczeniowy, którego dotyczy deklaracja VAT-7, w poz. 39 deklaracji VAT-7, która pomniejsza kwotę VAT należnego z deklaracji VAT-7.

Kwota podatku do zapłaty z tytułu dokonywanego przez Spółkę WNT, deklarowana w VAT-14 płatnika (podmiotu prowadzącego skład podatkowy) lub w VAT-14 Spółki (zarejestrowanego odbiorcy) i następnie w poz. 39 VAT-7 Spółki, nie kreuje nowego, odrębnego obowiązku podatkowego w stosunku do obowiązku podatkowego powstałego dla WNT na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy VAT. Art. 103 ust. 5a ustawy VAT nakłada jedynie na podatnika obowiązek dokonania zapłaty podatku należnego wynikającego z WNT. O tym, że art. 103 ust. 5a ustawy o VAT nie kreuje odrębnego obowiązku podatkowego, ani nie zmienia zasad rozpoznania obowiązku podatkowego przez podatnika dokonującego WNT, świadczy również fakt, że przepis ten umiejscowiony jest w Dziale X ("Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku"), a nie w Dziale IV ustawy o VAT ("Obowiązek podatkowy").

W ocenie Spółki nie ma także podstaw, by obliczenie i opłacenie podatku VAT z WNT paliw silnikowych na podstawie art. 103 ust. 5a ustawy o VAT zwalniało ją z obowiązku wykazania WNT w deklaracji VAT-7 na zasadach ogólnych, tj. w miesiącu, w którym przypada obowiązek podatkowy z art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, oraz z zastosowaniem art. 30a ust. 1 ustawy o VAT w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania.

Jednocześnie możliwość zmniejszenia w deklaracji VAT-7 podatku należnego o kwotę pobraną i wpłaconą do właściwego urzędu skarbowego przez płatnika (podmiotu prowadzącego skład podatkowy) lub przez Spółkę (gdy będzie działać jako zarejestrowany odbiorca) jest naturalną konsekwencją modelu rozliczeń podatku w oparciu o art. 103 ust. 5a ustawy o VAT. Brak możliwości obniżenia podatku należnego o kwoty już wpłacone w związku z WNT paliw silnikowych prowadziłby do nieuzasadnionego podwójnego opodatkowania tych transakcji.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym:

1.

prawidłowe jest wykazanie przez Spółkę WNT paliw silnikowych w poz. 23 i 24 deklaracji VAT-7 (20) (lub odpowiadających im polach w kolejnych wersjach deklaracji dla podatku od towarów i usług) i ustalenie podstawy opodatkowania na podstawie art. 30a ust. 1 ustawy o VAT i moment powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, a jednocześnie wykazanie w poz. 39 deklaracji VAT-7 (20) (lub odpowiadającym mu polu w kolejnych wersjach deklaracji dla podatku od towarów i usług) całej kwoty podatku obliczonego, pobranego i wpłaconego przez płatnika w odniesieniu do dokonanego przez Spółkę WNT, wynikającej z deklaracji VAT-14 złożonej przez płatnika, ustalonej na podstawie art. 30a ust. 2a-2b ustawy VAT;

2.

prawidłowe będzie wykazanie przez Spółkę WNT paliw silnikowych w poz. 23 i 24 deklaracji VAT-7 (20) (lub odpowiadających im polach w kolejnych wersjach deklaracji dla podatku od towarów i usług) i ustalenie podstawy opodatkowania na podstawie art. 30a ust. 1 ustawy o VAT i moment powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, a jednocześnie wykazanie w poz. 39 deklaracji VAT-7 (20) (lub odpowiadającym mu polu w kolejnych wersjach deklaracji dla podatku od towarów i usług) całej kwoty podatku obliczonego i wpłaconego przez Spółkę w odniesieniu do WNT dokonanego przez Spółkę jako zarejestrowanego odbiorcę, wynikającej z deklaracji VAT- 14 złożonej przez Spółkę, ustalonej na podstawie art. 30a ust. 2a-2b ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Przy tym na podstawie art. 103 ust. 5a ustawy, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w ust. 5aa, podatnik jest obowiązany, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania kwot podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego:

1.

w terminie 5 dni od dnia, w którym towary te zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych - jeżeli towary są nabywane wewnątrzwspólnotowo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez zarejestrowanego odbiorcę z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym;

2.

w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia tych towarów z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego;

3.

z chwilą przemieszczenia tych towarów na terytorium kraju - jeżeli towary są przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym.

W przypadku, o którym mowa w ust. 5a pkt 3, obliczenie i wpłacenie kwoty podatku może nastąpić w terminie 5 dni od otrzymania towarów na terytorium kraju, jeżeli podatnik, najpóźniej na 3 dni robocze przed przemieszczeniem towarów na terytorium kraju, złoży do naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawie rozliczania podatku akcyzowego zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (art. 103 ust. 5b ustawy).

Przepisy ust. 5a pkt 1 i 2 stosuje się odpowiednio, jeżeli podatek jest pobierany przez płatnika (art. 103 ust. 5c ustawy).

Jednocześnie zgodnie z art. 103 ust. 5aa ustawy przepis ust. 5a stosuje się do następujących towarów:

1.

benzyn lotniczych (CN 2710 12 31);

2.

benzyn silnikowych (CN 2710 12 25 - z wyłączeniem benzyn lakowych i przemysłowych, CN 2710 12 41, CN 2710 12 45, CN 2710 12 49, CN 2710 12 51, CN 2710 12 59, CN 2710 12 90, CN 2207 20 00);

3.

gazu płynnego (LPG) - (CN 2711 12, CN 2711 13, CN 2711 14 00, CN 2711 19 00);

4.

olejów napędowych (CN 2710 19 43, CN 2710 20 11);

5.

olejów opałowych (CN 2710 19 62, CN 2710 19 64, CN 2710 19 68, CN 2710 20 31, CN 2710 20 35, CN 2710 20 39, CN 2710 20 90);

6.

paliw typu benzyny do silników odrzutowych (CN 2710 12 70);

7.

paliw typu nafty do silników odrzutowych (CN 2710 19 21);

8.

pozostałych olejów napędowych (CN 2710 19 46, CN 2710 19 47, CN 2710 19 48, CN 2710 20 15, CN 2710 20 17, CN 2710 20 19);

9.

paliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2019 r. poz. 660 i 1527), które nie zostały ujęte w pkt 1-4 i 6-8;

10.

biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1155, 1123, 1210 i 1527);

11.

pozostałych towarów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN.

W myśl art. 17a ustawy, płatnikiem podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a pkt 1 i 2, jest odpowiednio zarejestrowany odbiorca lub podmiot prowadzący skład podatkowy, dokonujący na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 48 ust. 9 lub art. 59 ust. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 99 ust. 11a ustawy, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a, podatnik jest obowiązany składać naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawie rozliczania podatku akcyzowego deklaracje o należnych kwotach podatku za okresy miesięczne, w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich zapłaty. W przypadku, o którym mowa w art. 17a, deklarację składa płatnik.

Od dnia 1 listopada 2019 r. obowiązuje wzór deklaracji o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (VAT-14) określony w drodze rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 25 października 2019 r. w sprawie wzoru deklaracji o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 2105).

Integralną częścią deklaracji VAT-14 jest załącznik VAT-14/A - "Rozliczenie wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych", w którym wykazywane są wszystkie ww. transakcje dokonane w danym miesiącu, łącznie z podaniem danych podatnika, na rzecz którego dokonuje się rozliczenia VAT oraz daty i wartości transakcji. Transakcje wpisywane są chronologicznie, według dat ich dokonania wraz z podaniem kwoty podatku należnego, obliczonego od konkretnej transakcji.

W objaśnieniach do deklaracji VAT-14 wyjaśniono, że w poz. 10 należy wpisać łączną kwotę podatku stanowiącą sumę kwot cząstkowych, które winny być wpłacone zgodnie z art. 103 ust. 5a i 5b ustawy. Natomiast w objaśnieniach do załącznika VAT-14/A wskazano, że w kolumnie "f", należy wpisać datę transakcji powodującej powstanie obowiązku zapłaty kwoty podatku, przez datę transakcji należy rozumieć datę, od której liczy się termin wpłaty kwoty podatku zgodnie z art. 103 ust. 5a i 5b ustawy.

Natomiast stosownie do art. 20 ust. 5 ustawy, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio.

Ponadto zgodnie z art. 30a ust. 1 ustawy, do ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stosuje się odpowiednio przepisy art. 29a ust. 1-1b, 6, 7, 10 i 11.

Do ustalenia podstawy opodatkowania - w celu obliczenia i wpłacenia kwot podatku - w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa, do określenia kwoty zapłaty, ceny nabycia lub kosztu wytworzenia można przyjąć ceny towarów udostępnione zgodnie z ust. 2b, jeżeli zostaną udostępnione. W takim przypadku stosuje się odpowiednio tylko przepis art. 29a ust. 1 albo 2 (art. 30a ust. 2a ustawy).

Ceny towarów, o których mowa w ust. 2a, mogą być udostępniane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w formie komunikatu, w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu go obsługującego, na okres miesiąca, ostatniego dnia roboczego poprzedzającego ten miesiąc. Przy określaniu cen tych towarów uwzględnia się ich ceny hurtowe w Rzeczypospolitej Polskiej (art. 30a ust. 2b ustawy).

I tak, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stosownie do ust. 6 tego przepisu, podstawa opodatkowania obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2.

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W myśl art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1.

stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2.

udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3.

otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Zgodnie z ust. 10 ww. przepisu, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

1.

kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2.

wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3.

zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4.

wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Do podstawy opodatkowania nie wlicza się wartości opakowania, jeżeli podatnik dokonał dostawy towaru w opakowaniu zwrotnym, pobierając kaucję za to opakowanie lub określając taką kaucję w umowie dotyczącej dostawy towaru (art. 29 ust. 11 ustawy).

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

W objaśnieniach do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7 i VAT-7K) stanowiących załącznik nr 3 do, obowiązującego do dnia 30 września 2020 r., rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 25 października 2019 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 2104) w części C. "Rozliczenie podatku należnego" w punkcie 9 wskazano, że w poz. 23 "wykazuje się wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów obliczoną zgodnie z art. 29a ustawy. Kwota będzie porównywana z wartością wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów wykazaną w informacji podsumowującej. W pozycji tej należy również wykazać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 138 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy (dane te wykazuje ostatni w kolejności podatnik rozliczający się w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej wg procedury uproszczonej). Również w tej pozycji uwzględnia się wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 136 ustawy (dane dotyczące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, które zostało uznane za opodatkowane na terytorium kraju na podstawie zastosowania w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej procedury uproszczonej, podaje drugi w kolejności podatnik rozliczający się w tej transakcji wg procedury uproszczonej)." W punkcie 10 wskazano, że w poz. 24 "wykazuje się łączną wysokość podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów obliczoną wg obowiązujących stawek, z wyłączeniem transakcji, o których mowa w art. 136 ustawy." Natomiast w punkcie 19 wskazano, że w poz. 39 "wykazuje się łączną kwotę podatku należnego od wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy, w stosunku do których obowiązek zapłaty podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego powstał w okresie, za który składana jest deklaracja."

Zgodnie z art. 99 ust. 11c ustawy, obowiązującym od dnia 1 października 2020 r., deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730 i 848), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Jednocześnie w myśl art. 99 ust. 7c ustawy deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Przy tym stosownie do art. 99 ust. 13a i 13b ustawy, obowiązujących od dnia 1 października 2020 r., minister właściwy do spraw finansów publicznych określi i udostępni na elektronicznej platformie usług administracji publicznej wzór dokumentu, o którym mowa w ust. 11c. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy.

Zatem od dnia 1 października 2020 r. dotychczasowe deklaracje VAT-7 i VAT-7K i informacja o ewidencji zostały zastąpione przez przesyłany łącznie jeden dokument elektroniczny JPK_VAT, w formie JPK_V7M lub JPK_V7K. Oznacza to, że za okresy od dnia 1 października 2020 r. nie ma możliwości składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K oraz ewidencji w inny sposób niż w formie nowego JPK_VAT. Elementy nowego JPK_VAT określa rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1988), zmienione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 1 kwietnia 2020 r. (Dz. U. poz. 576) oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2020 r. (Dz. U. poz. 1127) oraz opracowane na jego podstawie wzory struktury logicznej JPK_VAT, w formie JPK_V7M i JPK_V7K.

Zatem podmioty obowiązane do obliczania i wpłacania podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (paliw silnikowych), co do zasady, określają podstawę opodatkowania na zasadach ogólnych przewidzianych dla wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w art. 30a ust. 1 ustawy. Podstawą opodatkowania jest zatem wszystko, co stanowi zapłatę, którą dostawca otrzymał lub ma otrzymać oraz podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku VAT, a także koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy. Do podstawy opodatkowania nie wlicza się natomiast kwot rabatów, opustów czy obniżek cen.

Niemniej jednak z uwagi na możliwe trudności z określeniem wszystkich elementów wchodzących w skład podstawy opodatkowania przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów (paliw silnikowych) a jednocześnie konieczność obliczenia i wpłacenia podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego w terminach przewidzianych w art. 103 ust. 5a i 5b ustawy, ustawodawca przewidział w art. 30a ust. 2a i 2b ustawy szczególny sposób ustalania podstawy opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (paliw silnikowych), który ma charakter fakultatywny. Metoda ustalania podstawy opodatkowania określona w art. 30a ust. 2a ustawy stanowi alternatywną (opcjonalną) metodę do metody podstawowej, która została określona w art. 30a ust. 1 ustawy. Przy tym uproszczona podstawa opodatkowania ma zastosowanie wyłącznie do obliczenia i wpłacenia kwot należnych podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (paliw silnikowych) na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego w terminach przewidzianych w art. 103 ust. 5a i 5b ustawy. Natomiast ostatecznego rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (paliw silnikowych) - przez podatnika w odpowiedniej w jego przypadku deklaracji dla podatku od towarów i usług - dokonuje się w oparciu o wyliczenie podstawy opodatkowania zgodnie z zasadami ogólnymi, czyli z uwzględnieniem faktycznych elementów transakcji, takich jak kwota zapłaty, koszty dodatkowe, czy podatki (inne niż podatek VAT) i opłaty.

Jak wskazano zgodnie z art. 30a ust. 1 ustawy, do ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (w tym paliw silnikowych) stosuje się odpowiednio przepisy art. 29a ust. 1-1b, 6, 7, 10 i 11.

Jednocześnie mając na uwadze wskazane wyżej przepisy należy wskazać, że dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (paliw silnikowych) zastosowanie znajduje art. 20 ust. 5 ustawy, który stanowi, że obowiązek podatkowy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Ponadto wskazać należy, że złożenie przez płatnika deklaracji VAT-14 o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (paliw silnikowych) nie zwalnia podatnika od zadeklarowania dokonanego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (paliw silnikowych) w deklaracji dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi oraz koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą. Ponadto Wnioskodawca, jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT i składa miesięczne deklaracje dla podatku od towarów i usług (VAT-7). W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca dokonuje w szczególności nabycia towarów wymienionych w art. 103 ust. 5aa ustawy, tj. paliw silnikowych od podmiotów zagranicznych, w ramach którego towary te są przywożone na terytorium kraju z terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej (WNT).

Wątpliwości sformułowane w pytaniu nr 1 dotyczą sytuacji gdy, transakcje stanowiące WNT obywają się z wykorzystaniem instytucji tzw. usługowego składu podatkowego. Jak wskazano towary są wprowadzane z terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska do składu podatkowego na terytorium Polski. Skład podatkowy jest prowadzony przez podmiot trzeci, niebędący stroną transakcji sprzedaży między dostawcą towaru a Spółką. Podmiot prowadzący skład podatkowy, jako płatnik podatku VAT, składa deklarację VAT-14 o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych oraz w terminie 5 dni od momentu wprowadzenia paliwa do składu oblicza i wpłaca odpowiednią kwotę podatku VAT na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego. Przed upływem tego terminu Spółka dokonuje zapłaty kwoty podatku do płatnika. Płatnik obliczając kwotę należnego podatku VAT korzysta z uproszczenia przewidzianego w art. 30a ust. 2a-2b ustawy, tj. podstawą do wyliczenia kwoty podatku do zapłaty w ciągu 5 dni od wprowadzenia towaru do składu jest ilość sprowadzonego towaru w metrach sześciennych pomnożona razy cenę za metr sześcienny paliwa, udostępnioną przez Ministra Finansów w Biuletynie Informacji Publicznej na dany okres według właściwego kodu CN.

Zatem, biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy prawa w kontekście przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy, należy stwierdzić, że w sytuacji gdy towary są wprowadzane do składu podatkowego prowadzonego przez podmiot trzeci, w przypadku wykazania WNT paliw silnikowych w poz. 23 i 24, obowiązującej do dnia 30 września 2020 r., deklaracji VAT-7 (20) lub odpowiadających im pozycjach, obowiązującego od dnia 1 października 2020 r., dokumentu elektronicznego JPK_VAT, w formie JPK_V7M, Spółka prawidłowo ustala podstawę opodatkowania na podstawie art. 30a ust. 1 ustawy i moment powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy, a jednocześnie w poz. 39 deklaracji VAT-7 (20), lub odpowiadającej jej pozycji dokumentu elektronicznego JPK_VAT, w formie JPK_V7M, może wykazywać całą kwotę podatku obliczonego, pobranego i wpłaconego przez płatnika w odniesieniu do dokonanego przez Spółkę WNT, wynikającą z deklaracji VAT-14 złożonej przez płatnika za ten sam okres rozliczeniowy, którego dotyczy deklaracja VAT-7 lub dokument elektroniczny JPK_VAT, w formie JPK_V7M.

Wątpliwości sformułowane w pytaniu nr 2 dotyczą transakcji stanowiących WNT, w ramach których Spółka dokona WNT towaru wprowadzając go do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych (należącego do Spółki), działając jako zarejestrowany odbiorca z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym. Spółka w tym przypadku działa wyłącznie w swoim imieniu, dokonując WNT wyrobów akcyzowych jedynie na swoją rzecz. W takim przypadku w transakcji nie występuje usługowy skład podatkowy, a Spółka samodzielnie dokonuje zapłaty podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia towarów do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych i składa VAT-14 we własnym imieniu w odniesieniu do tych transakcji.

Zatem, biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy prawa w kontekście przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy, należy stwierdzić, że w sytuacji gdy towary będą wprowadzane do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych (należącego do Spółki działającej w charakterze zarejestrowanego odbiorcy), w przypadku wykazania WNT paliw silnikowych w poz. 23 i 24, obowiązującej do dnia 30 września 2020 r., deklaracji VAT-7 (20), lub odpowiadających im pozycjach obowiązującego od dnia 1 października 2020 r., dokumentu elektronicznego JPK_VAT, w formie JPK_V7M, Spółka prawidłowo będzie ustalać podstawę opodatkowania na podstawie art. 30a ust. 1 ustawy i moment powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy, a jednocześnie w poz. 39 deklaracji VAT-7 (20), lub odpowiadającej jej pozycji dokumentu elektronicznego JPK_VAT, w formie JPK_V7M, może wykazywać całą kwotę podatku obliczonego i wpłaconego w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia towarów do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych, ustaloną na podstawie art. 30a ust. 2a-2b ustawy i wynikającą z deklaracji VAT-14 złożonej przez Spółkę za ten sam okres rozliczeniowy, którego dotyczy deklaracja VAT-7 lub dokument elektroniczny JPK_VAT, w formie JPK_V7M.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie organ wskazuje, że niniejsza interpretacja rozstrzyga tylko i wyłącznie w zakresie pytania nr 1 i 2 natomiast w zakresie pytania nr 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl