0114-KDIP1-2.4012.259.2020.1.JŻ - VAT od sprzedaży towarów cudzoziemcom.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.259.2020.1.JŻ VAT od sprzedaży towarów cudzoziemcom.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 3 kwietnia 2020 r.) uzupełnionym w dniu 15 czerwca 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 15 czerwca 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 5 czerwca 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 8 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku rozpoznania czynności podlegających opodatkowaniu na terytorium Polski z tytułu sprzedaży towarów w przypadku gdy klientem będącym nabywcą i jednocześnie odbiorcą zakupionych towarów jest obywatel jednego z krajów Unii Europejskiej bądź obcokrajowiec zamieszkały poza obszarem Unii Europejskiej (pytanie oznaczone we wniosku nr 2 b i c) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku rozpoznania czynności podlegających opodatkowaniu na terytorium Polski z tytułu sprzedaży towarów w przypadku gdy klientem będącym nabywcą i jednocześnie odbiorcą zakupionych towarów jest obywatel jednego z krajów Unii Europejskiej bądź obcokrajowiec zamieszkały poza obszarem Unii Europejskiej. Wniosek został uzupełniony w dniu 15 czerwca 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 15 czerwca 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 5 czerwca 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 8 czerwca 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka A. posiada siedzibę wyłącznie na terytorium Polski i jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka nie posiada oddziałów w Polsce ani za granicą. Prowadzona obecnie działalność Spółki obejmuje model logistyczny sprzedaży zamówionych przez klienta Spółki towarów za pośrednictwem Internetu. tzw. dropshipping. Szczegółowo ujmując temat, klient Spółki dokonuje zamówienia wybranego towaru za pośrednictwem strony internetowej, a następnie otrzymuje go drogą przesyłkową za pomocą firmy kurierskiej. Płatności za wybrany towar klient dokonuje przelewem online w momencie zaakceptowania swojego zamówienia. Zamówiony towar zostaje wyprodukowany u producenta zewnętrznego, tj. firmy znajdującej się na terenie Chin, która wystawia Spółce A. fakturę za jego zakup. Mimo to towar jest fizycznie przekazywany bezpośrednio od producenta do odbiorcy ostatecznego, czyli klienta Spółki. Tak więc rola ww. Spółki w tym modelu logistycznym ogranicza się do zbierania zamówień online od klientów, które są następnie przekazywane producentowi będącemu jednocześnie dostawcą z punktu widzenia Wnioskodawcy. Klientami (odbiorcami) Spółki są wyłącznie osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej zarówno z terenu Polski, krajów Unii Europejskiej, jak również i osoby z pozostałych krajów. Zamawiane towary nigdy nie są dostarczane do Spółki, ponieważ klienci otrzymują je przesyłkami kurierskimi od producenta. Spółka otrzymuje od producenta faktury za zakupione towary i następnie również wystawia swoim klientom faktury na sprzedaż tych towarów (oczywiście stosując odpowiednią marżę).

W odpowiedzi na wezwanie Organu do przypadku gdy klientem będącym nabywcą i jednocześnie odbiorcą zakupionych towarów jest obywatel jednego z krajów Unii Europejskiej Wnioskodawca na zadane pytania odpowiedział następująco:

1. Pytanie: czy za organizację transportu/przemieszczenia towaru od Producenta do klienta odpowiada (organizuje go) Producent

Odpowiedź: Spółka udostępnia dane adresowe, ale samo pakowanie oraz "zamówienie" firmy przewozowej następuje przez spółkę chińską i to ona przekazuje produkt kurierowi, który następnie trafia bezpośrednio do zamawiającego produkt.

2. Pytanie: czy w ramach transakcji najpierw Producent dokonuje dostawy towarów (przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) na Spółkę a następnie Spółka dokonuje dostawy towarów (przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) na klienta

Odpowiedź: producent z Chin dokonuje dostawy towaru bezpośrednio do zamawiającego - z pominięciem Spółki.

3. Pytanie: czy klient płatność/zapłatę za towar dokonuje (w momencie zaakceptowania swojego zamówienia) na rzecz Spółki

Odpowiedź: tak, dokonuje go zaraz po zatwierdzeniu zamówienia.

4. Pytanie: czy towar w żadnym momencie nie jest transportowany/przemieszczany na terytorium Polski

Odpowiedź: w żadnym momencie towar nie znajduje się na terytorium Polski.

5. Pytanie: jeżeli Wnioskodawca wyłącznie pośredniczy w transakcjach dokonywanych pomiędzy producentem a nabywcą (nie jest stroną transakcji kupna/sprzedaży), należy dokładnie opisać model funkcjonowania sprzedaży internetowej, w którym uczestniczy Wnioskodawca, tj. w szczególności wskazać, na czym polega rola Wnioskodawcy w tych transakcjach, jakie konkretnie wykonuje czynności i na czyją rzecz (na czyje zlecenie), co stanowi wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu tych świadczeń i w jaki sposób jest kalkulowane, jakie elementy składają się na kwoty wynikające z wystawianych przez Wnioskodawcę faktur; czy w takiej sytuacji nabywca (odbiorca) towaru zna warunki na jakich dokonywana jest transakcja (posiada wiedzę, że dokonuje zakupu od dostawcy z Chin)

Odpowiedź: czynnościami leżącymi po stronie wnioskodawcy są: promowanie produktów, zachęcanie do zakupu, odbiór transakcji płatniczych, obsługa złożonego zamówienia (zlecenie go bezpośrednio Producentowi), obsługa klienta (zamawiającego), oferowanie produktów w witrynie internetowej, odbieranie transakcji od klienta, zamawianie konkretnego produktu u Producenta. Spółka działa na własne zlecenie. Wynagrodzeniem Spółki jest przychód z tytułu zapłaty za sprzedany produkt w witrynie internetowej. Kalkulacja dotyczy elementów na które składają się wystawiane przez wnioskodawcę faktury. Tymi elementami są: koszty opłat skarbowych, księgowych, koszty związane z utrzymaniem witryn internetowych. Nabywca (odbiorca) towaru ma możliwość zapoznania się z warunkami na jakich dokonywana jest transakcja, ponieważ istnieje taka informacja na stronie internetowej.

Ponadto w odpowiedzi na wezwanie Organu do przypadku gdy klientem będącym nabywcą i jednocześnie odbiorcą zakupionych towarów jest obcokrajowiec zamieszkały poza obszarem Unii Europejskiej Wnioskodawca na zadane pytania odpowiedział następująco:

6. Pytanie: czy za organizację transportu/przemieszczenia towaru od Producenta do klienta odpowiada (organizuje go) Producent

Odpowiedź: Spółka udostępnia dane adresowe, ale samo pakowanie oraz "zamówienie" firmy przewozowej następuje przez spółkę chińską i to ona przekazuje produkt kurierowi, który następnie trafia bezpośrednio do zamawiającego produkt.

7. Pytanie: czy w ramach transakcji najpierw Producent dokonuje dostawy towarów (przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) na Spółkę a następnie Spółka dokonuje dostawy towarów (przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) na klienta

Odpowiedź: producent z Chin dokonuje dostawy towaru bezpośrednio do zamawiającego - z pominięciem Spółki.

8. Pytanie: czy klient płatność/zapłatę za towar dokonuje (w momencie zaakceptowania swojego zamówienia) na rzecz Spółki

Odpowiedź: tak, dokonuje go zaraz po zatwierdzeniu zamówienia.

9. Pytanie: czy towar w żadnym momencie nie jest transportowany/przemieszczany na terytorium Polski

Odpowiedź: w żadnym momencie towar nie znajduje się na terytorium Polski.

10. Pytanie: jeżeli Wnioskodawca wyłącznie pośredniczy w transakcjach dokonywanych pomiędzy producentem a nabywcą (nie jest stroną transakcji kupna/sprzedaży), należy dokładnie opisać model funkcjonowania sprzedaży internetowej, w którym uczestniczy Wnioskodawca, tj. w szczególności wskazać, na czym polega rola Wnioskodawcy w tych transakcjach, jakie konkretnie wykonuje czynności i na czyją rzecz (na czyje zlecenie), co stanowi wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu tych świadczeń i w jaki sposób jest kalkulowane, jakie elementy składają się na kwoty wynikające z wystawianych przez Wnioskodawcę faktur; czy w takiej sytuacji nabywca (odbiorca) towaru zna warunki na jakich dokonywana jest transakcja (posiada wiedzę, że dokonuje zakupu od dostawcy z Chin)

Odpowiedź: czynnościami leżącymi po stronie wnioskodawcy są: promowanie produktów, zachęcanie do zakupu, odbiór transakcji płatniczych, obsługa złożonego zamówienia (zlecenie go bezpośrednio Producentowi), obsługa klienta (zamawiającego), oferowanie produktów w witrynie internetowej, odbieranie transakcji od klienta, zamawianie konkretnego produktu u Producenta. Spółka działa na własne zlecenie. Wynagrodzeniem Spółki jest przychód z tytułu zapłaty za sprzedany produkt w witrynie internetowej. Kalkulacja dotyczy elementów na które składają się wystawiane przez wnioskodawcę faktury. Tymi elementami są: koszty opłat skarbowych, księgowych, koszty związane z utrzymaniem witryn internetowych. Nabywca (odbiorca) towaru ma możliwość zapoznania się z warunkami na jakich dokonywana jest transakcja, ponieważ istnieje taka informacja na stronie internetowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 2 b i c):

Czy w przypadku stosowania przez A. wyłącznie wyżej opisanego modelu sprzedaży w którym przedmiotami handlowymi są rzeczy użytkowe Spółka będzie zobowiązana naliczać i odprowadzać w Polsce do właściwego Urzędu Skarbowego należny podatek od towarów i usług z tytułu tej sprzedaży w przypadkach gdy:

* klientem Spółki będącym nabywcą i jednocześnie odbiorcą zakupionych online towarów jest obywatel i mieszkaniec jednego z krajów Unii Europejskiej będący osobą fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej;

* klientem Spółki będącym nabywcą i jednocześnie odbiorcą zakupionych online towarów jest obcokrajowiec zamieszkały poza obszarem Unii Europejskiej będący osobą fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej?

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 2 b i c):

W przypadku, gdy sprzedaż towaru w wyżej opisanym modelu sprzedaży jest na rzecz osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej i będącej obywatelem i mieszkańcem jednego z krajów należących do Unii Europejskiej - będzie to dostawa niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, gdyż zgodnie z ww. artykułem podatek ten ma charakter terytorialny a sprzedawany towar nigdy nie będzie się znajdował na terenie Polski. W przypadku, gdy sprzedaż towaru w wyżej opisanym modelu sprzedaży jest na rzecz osoby fizycznej z zagranicy spoza obszaru Unii Europejskiej, nie prowadzącej działalności gospodarczej i zamieszkałej również poza obszarem Unii Europejskiej - będzie to również dostawa niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, zgodnie z nawiązaniem do wcześniej już przytoczonego art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, sprzedawany towar również nigdy nie będzie znajdował się na terytorium Polski, wobec czego nie będzie również podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez terytorium kraju - zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. Natomiast w myśl art. 2 pkt 4 ustawy przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. Zaś stosownie do art. 2 pkt 5 ustawy przez terytorium państwa trzeciego należy rozumieć terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przy czym jak stanowi art. 7 ust. 8 ustawy, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Ponadto stosownie do art. 2 ust. 7 ustawy przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Z kolei przez eksport towarów, zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy, rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a. dostawcę lub na jego rzecz, lub

b. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych - jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Natomiast stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zaś w myśl art. 13 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Jednocześnie stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejscem dostawy towarów jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy (art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy).

Zgodnie zaś z art. 22 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2020 r., w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru są przyporządkowane tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towaru należy przyporządkować jego dostawie.

W myśl art. 22 ust. 3 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2020 r., w przypadku, o którym mowa w ust. 2, dostawę towarów, która:

1.

poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;

2.

następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Stosownie zaś do art. 22 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.

Przy tym w myśl art. 25 ust. 1 ustawy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.

Natomiast zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka (Wnioskodawca) posiada siedzibę na terytorium Polski i jest czynnym podatnikiem VAT. Prowadzona obecnie działalność Spółki obejmuje model logistyczny sprzedaży zamówionych przez klienta Spółki towarów za pośrednictwem Internetu. tzw. dropshipping. Jak wskazano klient Spółki dokonuje zamówienia wybranego towaru za pośrednictwem strony internetowej, a następnie otrzymuje go drogą przesyłkową za pomocą firmy kurierskiej. Płatności za wybrany towar klient dokonuje przelewem online w momencie zaakceptowania swojego zamówienia. Zamówiony towar zostaje wyprodukowany u producenta zewnętrznego, tj. firmy znajdującej się na terenie Chin. Towar jest fizycznie przekazywany bezpośrednio od producenta do odbiorcy ostatecznego, czyli klienta Spółki (zamawiane towary nigdy nie są dostarczane do Spółki). Spółka udostępnia dane adresowe, ale samo pakowanie oraz "zamówienie" firmy przewozowej następuje przez spółkę chińską i to ona przekazuje produkt kurierowi, który następnie trafia bezpośrednio do zamawiającego produkt. Klientami (odbiorcami) Spółki są wyłącznie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej m.in. z krajów Unii Europejskiej, jak również z pozostałych krajów. W przypadku gdy klientem będącym nabywcą i jednocześnie odbiorcą zakupionych towarów jest obywatel jednego z krajów Unii Europejskiej bądź obcokrajowiec zamieszkały poza obszarem Unii Europejskiej w żadnym momencie towar nie znajduje się na terytorium Polski.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy w przypadku stosowania opisanego modelu sprzedaży, w którym przedmiotami handlowymi są rzeczy użytkowe jest zobowiązany naliczać i odprowadzać w Polsce do właściwego urzędu skarbowego należny podatek od towarów i usług z tytułu sprzedaży towarów w przypadkach, gdy:

* klientem Spółki będącym nabywcą i jednocześnie odbiorcą zakupionych online towarów jest obywatel i mieszkaniec jednego z krajów Unii Europejskiej będący osobą fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej;

* klientem Spółki będącym nabywcą i jednocześnie odbiorcą zakupionych online towarów jest obcokrajowiec zamieszkały poza obszarem Unii Europejskiej będący osobą fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej.

Odnosząc się do niniejszych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym, co oznacza, że opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane w tym państwie, a ściślej te czynności, które zostaną uznane za wykonane w danym miejscu. Z opisu stanu faktycznego wynika, że w przypadku gdy klientem będącym nabywcą i jednocześnie odbiorcą zakupionych towarów jest obywatel jednego z krajów Unii Europejskiej bądź obcokrajowiec zamieszkały poza obszarem Unii Europejskiej w żadnym momencie towar nie znajduje się na terytorium Polski. Zatem skoro, w analizowanym przypadku w żadnym momencie towar nie znajduje się na terytorium Polski, a tym samym towar nie jest przemieszczany na terytorium Polski bądź z terytorium Polski Wnioskodawca nie jest zobowiązany naliczać i odprowadzać w Polsce podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży towarów w przypadku gdy klientem będącym nabywcą i jednocześnie odbiorcą zakupionych towarów jest obywatel jednego z krajów Unii Europejskiej bądź obcokrajowiec zamieszkały poza obszarem Unii Europejskiej.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym sprzedaż realizowana na rzecz klientów z krajów Unii Europejskiej jak i spoza UE w opisanym stanie faktycznym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce przez Wnioskodawcę należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku rozpoznania czynności podlegających opodatkowaniu na terytorium Polski z tytułu sprzedaży towarów w przypadku gdy klientem będącym nabywcą i jednocześnie odbiorcą zakupionych towarów jest obywatel jednego z krajów Unii Europejskiej bądź obcokrajowiec zamieszkały poza obszarem Unii Europejskiej (pytanie oznaczone we wniosku nr 2 b i c). Natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, tj. podatku dochodowego od osób prawnych oraz pytania oznaczonego nr 2 a, tj. obowiązku rozpoznania czynności podlegających opodatkowaniu na terytorium Polski z tytułu sprzedaży towarów w przypadku gdy klientem będącym nabywcą i jednocześnie odbiorcą zakupionych towarów jest klient z Polski zostało/zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl