0114-KDIP1-2.4012.190.2021.2.RD - Czynności między zagraniczną firmą i jej polskim oddziałem a VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lipca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.190.2021.2.RD Czynności między zagraniczną firmą i jej polskim oddziałem a VAT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2021 r. złożonego za pośrednictwem platformy e-PUAP, uzupełnionym w dniu 9 lipca 2021 r. za pośrednictwem platformy e-PUAP na wezwanie Organu z dnia 2 lipca 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy świadczenia nabywane przez Centralę, których koszty są alokowane do działalności Oddziału oraz świadczenia dokonywane przez Oddział na rzecz Centrali podlegają opodatkowaniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy świadczenia nabywane przez Centralę, których koszty są alokowane do działalności Oddziału oraz świadczenia dokonywane przez Oddział na rzecz Centrali podlegają opodatkowaniu.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 9 lipca 2021 r. złożonym za pośrednictwem platformy e-PUAP, będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 2 lipca 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka Akcyjna Oddział w Polsce (dalej: "Oddział") jest oddziałem jednostki macierzystej - A. z siedzibą w (...) Irlandii (dalej: "jednostka macierzysta" lub "Centrala").

W obrocie gospodarczym Oddział funkcjonuje jako oddział przedsiębiorcy zagranicznego. Oddział nie posiada odrębnej osobowości prawnej od jednostki macierzystej (Centrali) oraz nie jest odrębnym przedsiębiorcą, natomiast posiada samodzielną strukturę pod względem techniczno-organizacyjnym oraz został wpisany do rejestru przedsiębiorców KRS. Jednostka macierzysta (Centrala) została zarejestrowana w Polsce jedynie na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: "VAT").

Oddział wykonuje działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego (jednostki macierzystej), do których należy świadczenie usług ubezpieczenia na życie. Jednostka macierzysta w Irlandii, razem z niektórymi innymi jednostkami z grupy kapitałowej P. jest członkiem grupy VAT, tzn. zgodnie z prawem podatkowym Irlandii, za podatnika VAT nie jest uważana sama Centrala, ale grupa podmiotów, w skład której wchodzi również Centrala. Taka grupa podmiotów w Irlandii dla celów podatku VAT stanowi jednego podatnika VAT. Oddział nie należy do grupy VAT.

W trakcie prowadzenia działalności, Centrala nabywa świadczenia (w szczególności opisane poniżej usługi Run i Change), które są wykorzystywane przez Oddział, a ich koszty są przypisywane do działalności tego oddziału. Jednocześnie, Oddział wspiera Centralę w zakresie niektórych czynności techniczno-operacyjnych, a do września 2020 r. także w zakresie technologii teleinformatycznych (dalej razem jako "Świadczenia").

Przedmiotem Świadczeń, jakie Oddział wykonuje na rzecz Centrali jest w szczególności wsparcie w zakresie tzw. back-office oraz (do września 2020 r.) w zakresie systemów teleinformatycznych (IT), które może dotyczyć:

* wsparcia operacyjnego, obejmującego planowanie oraz raportowanie, wsparcie techniczne (produktowe i procesowe), szkolenia dla pracowników back-office, udoskonalanie procesu zarządzania;

* obsługi polis, w szczególności:

o weryfikacji i akceptacji zgłoszeń klientów,

o zarządzania premiami ubezpieczeniowymi,

o czynności administracyjne,

o wypłaty zobowiązań i zarządzanie procesem wypowiadania umów,

o o działań dotyczących przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy;

* analiz i przygotowania rozwiązań IT, rozwoju w zakresie teleinformatyki, wsparcia

związanego z utrzymaniem infrastruktury.

Jednocześnie, przedmiotem Świadczeń jakie Centrala nabywa (dotychczas od podmiotu powiązanego z Centralą - A z siedzibą w Wielkiej Brytanii, a które dotyczą działalności Oddział i do niej są alokowane, jest w szczególności wsparcie informatyczne. Alokacja świadczeń do działalności oddziału oznacza, że koszty nabywanych świadczeń są przypisywane do działalności wykonywanej przez Oddział jako zakładu Centrali. Świadczenia nabywane od A podlegające alokacji do Oddział obejmują czynności typu Run (zwane dalej: "usługi Run") oraz czynności typu Change (zwane dalej: "usługi Change"):

1. Usługi Run

Usługi Run dotyczą usług informatycznych świadczonych w sposób ciągły. W ogólnym ujęciu, usługi typu Run mają na celu zapewnienie pracownikom lub współpracownikom bieżącego dostępu do określonego środowiska informatycznego (tj. systemów, aplikacji, rozwiązań IT) przez A, jak również dalszą kompleksową obsługę użytkowników w ramach świadczonych usług IT. Wnioskodawca nabywa usługi w zależności od aktualnych potrzeb biznesowych, w związku z czym precyzyjny zakres świadczeń może się zmieniać w czasie.

Na bazę kosztową usług Run składają się koszty bezpośrednie, w tym głównie koszty wynagrodzeń i innych świadczeń pracowniczych oraz inne koszty, w tym określona część kosztów amortyzacji sprzętu (hardware) oraz oprogramowania (software) wykorzystywanego do świadczenia usług przez A, koszty pośrednie administracyjne oraz koszty usług zewnętrznych podmiotów.

2. Usługi Change

Usługi Change dotyczą projektów IT realizowanych w grupie Wnioskodawcy (na poziomie globalnym). W przeciwieństwie do usług Run, usługi Change posiadają charakter jednorazowy i dotyczą czynności podejmowanych przez A związanych z szeroko pojętym rozwojem infrastruktury i rozwiązań IT w grupie Wnioskodawcy, wykorzystywanej w ramach usług Run. Przedmiotowe koszty nie są przy tym jednak przypisane do konkretnych projektów realizowanych przez jednostki biznesowe w Grupie, ale mogą podlegać alokacji do działalności prowadzonej przez konkretny zakład, tak jak w przypadku Oddział.

Od października 2020 r. świadczenia te Centrala nabywa od innej spółki z grupy Wnioskodawcy (B, z siedzibą w Wielkiej Brytanii).

W uzupełnieniu wniosku na pytanie Organu "Czy Oddział stanowi stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej Centrali" wskazano, że Oddział na terytorium Polski stanowi stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej Centrali. W ocenie Wnioskodawcy nie zmienia to jednak faktu, iż Oddział, mimo że posiada samodzielność organizacyjną nie posiada możliwości prowadzenia działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek, zaś prowadzona przez Oddział działalność stanowi jedynie część działalności gospodarczej Centrali. Podmiotem prowadzącym działalność w Polsce pozostaje, pomimo utworzenia i funkcjonowania oddziału w Polsce, przedsiębiorca zagraniczny, a zatem mimo, że na terytorium kraju funkcjonuje oddział przedsiębiorcy zagranicznego (Oddział), to podatnikiem podatku od towarów i usług pozostaje przedsiębiorca zagraniczny (Centrala) prowadzący działalność za pośrednictwem utworzonego w tym celu oddziału.

Na pytanie Organu "czy usługi typu Run oraz typu Change dokonywane są na rzecz Oddział " wskazano iż usługi typu Run i Change są wykorzystywane przez Centralę (Centrala jest również beneficjentem tych usług), a Oddział obciążany jest tą częścią wynagrodzenia, jakie go dotyczy. A zatem świadczenie usług informatycznych (typu Run i Change) jest dokonywane przez dostawcę (A i / lub B) na rzecz Centrali (włączając w to również jednostki organizacyjne, wchodzące w skład Centrali, w tym Oddział), a nie wyłącznie na rzecz Oddziału.

Usługi typu Run i Change, są nabywane przez Centralę a następnie są alokowane przez Centralę do działalności wykonywanej przez Oddział, w części w jakiej dotyczą działalności Oddziału. W pozostałej - niealokowanej do Oddziału części - z usług typu Run i Change korzysta Centrala (bądź ewentualnie inne jednostki organizacyjne Centrali), zatem w ocenie Wnioskodawcy świadczenie usług typu Run i Change dokonywane jest na rzecz Centrali (której integralną cześcią jest Oddział), zaś Centrala dokonuje jedynie odpowiedniej alokacji kosztów na Oddział w tej cześci, w której dotyczą Oddziału. W ocenie Wnioskodawcy alokacja taka, jako dokonywana w ramach jednego podatnika (gdyż to Centrala, nie zaś Oddział jest podatnikiem VAT), powinna zostać uznana jako pozostająca poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT.

Na pytanie Organu "czy usługi typu Run oraz typu Change stanowią usługi, do których znajduje zastosowanie art. 28b ustawy o VAT" wskazano, że świadczenia typu Change i Run, alokowane przez Centralę do działalności Oddziału, nie są usługami, do których zastosowanie powinien znaleźć art. 28b ustawy o VAT, z uwagi na przytoczone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej argumenty. Jak wskazywał Wnioskodawca we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (nie odnosząc się przy tym specyficznie do przepisu art. 28b ustawy o VAT, lecz wskazując na fakt, że przedmiotowe świadczenia, tj. czynności typu Run i czynności typu Change, powinny pozostawać poza zakresem opodatkowania VAT), w okolicznościach opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, należy jego zdaniem przyjąć, że przedmiotowe świadczenia mają charakter tzw. czynności wewnątrzzakładowych, niepodlegających opodatkowaniu, jako że centrala i oddział jednej osoby prawnej nie mogą być uznane za odrębnych podatników. A zatem skoro świadczenia te, w ocenie Wnioskodawcy, nie podlegają opodatkowaniu VAT, to w odniesieniu do czynności typu Run i Change alokowanych do Oddzialu przez Centralę nie powinien znaleźć zastosowania art. 28b ustawy o VAT. Przepis ten dostarcza dyspozycji w zakresie miejsca świadczenia usług, tymczasem w analizowanym wypadku zdaniem Wnioskodawcy nie dochodzi do świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż nie jest to świadczenie pomiędzy dwoma podmiotami, a w ramach jednego podatnika, a zatem reguły dotyczące ustalania miejsca świadczenia usług nie powinny w tym wypadku znaleźć zastosowania.

Wnioskodawca pragnie jednocześnie wskazać, iż usługi typu Run i Change są wykorzystywane przez Centralę (której częścią jest Oddział), a Oddział obciążany jest przez Centralę częścią wynagrodzenia, jakie go dotyczy. Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż Oddział nabywa również usługi informatyczne, tzw. BU Funded, które nie są przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a które Oddział traktuje jako opodatkowane VAT na terytorium Polski (zgodnie z dyspozycją art. 28b ustawy o VAT). Przy czym usługi BU Funded są / będą realizowane przez A i/lub B bezpośrednio na rzecz i na korzyść Oddziału (beneficjentem tych usług nie jest Centrala), który zleca ich realizację, zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem. Koszty Projektów BU Funded dotyczą zatem dedykowanych usług IT i są świadczone bezpośrednio na rzecz Oddział u oraz są finansowane bezpośrednio przez Oddział (bez udziału Wnioskodawcy).

Na pytanie Organu "czy alokacja usług typu Run oraz typu Change do działalności Oddział (alokacja kosztów nabywanych usług typu Run i typu Change od A)

* oznacza, że usługi te są nabywane przez Centralę po czym dochodzi do wykonania świadczenia przez Centralę na rzecz Oddział

czy też

* oznacza, że usługi te świadczone są bezpośrednio przez A na rzecz Oddział a Centrala jedynie płaci za wykonanie usługi przez A i poniesione koszty przypisywane są do Oddział "

wskazano, że Centrala nabywa świadczenia od podmiotu powiązanego (A i/lub B). Wnioskodawca uzupełnia niniejszym, że z usług tych korzysta Centrala, w tym również jednostki organizacyjne wchodzące w jej skład (w tym Oddział), a w części, w jakiej z czynności typu Run i czynności typu Change korzysta Oddział, ich koszty są następnie alokowane przez Centralę do działalności wykonywanej przez Oddział. Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż usługi te świadczone są na rzecz Centrali, gdyż Centrala, włączając w to również poszczególne jednostki organizacyjne Centrali (w tym Oddział) korzysta z usług typu Run i typu Change.

Z powyższego wynika zatem, że A i /lub B świadczy usługi na rzecz Centrali (w tym Oddział u jako jej części), zaś Centrala alokuje na Oddział część kosztów przypadającą na Oddział, dokonując tym samym obciążenia w ramach jednego podatnika, co w ocenie Wnioskodawcy spełnia dyspozycję uznania przedmiotowego świadczenia jako świadczenia wewnątrzzakładowego, niepodlegającego VAT, jako że nie zachodzi tu relacja pomiędzy Oddziałem a osobami trzecimi, a wyłącznie relacja w ramach jednego podatnika (na linii Centrala - Oddział).

Na pytanie Organu "czy A posiada w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego świadczone są usługi Run i usługi Change" wskazano, że ani A, ani B, którego również dotyczy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, nie posiadają w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wyżej opisane Świadczenia, nabywane przez Centralę, których koszty są alokowane do działalności Oddział, oraz którymi Oddział wspiera Centralę, podlegają opodatkowaniu VAT w rozumieniu ustawy VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy opisane Świadczenia, nabywane przez Centralę, których koszty są alokowane do działalności Oddział, jak i świadczenia którymi Oddział wspiera Centralę nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem VAT wyznacza przepis art. 5 ustawy VAT, która stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Nadto, zgodnie z przepisem art. 8 ustawy VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy VAT.

Istotne jest przy tym, iż aby doszło do opodatkowania podatkiem VAT usług muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

I.

świadczenie musi być wykonane przez podmiot występujący w charakterze podatnika VAT,

II.

świadczenie musi mieć charakter odpłatny,

III.

świadczenie musi być uznane za wykonane na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej,

IV.

świadczenie musi być wykonane na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, oraz

V.

wiadczenie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy.

W odniesieniu do wyżej wskazanych przesłanek należy też mieć na uwadze, że stosownie do art. 15 ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy VAT, działalność gospodarcza obejmuje przy tym wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, także działalność osób wykonujących wolne zawody, a w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przytoczonych przepisów expressis verbis wynika, że dla uznania, iż konkretna czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należy ustalić, czy jest ona wykonywana przez podmiot będący na gruncie ww. przepisów podatnikiem, tj. podmiotem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą. Niemniej, przypisanie osobie realizującej daną czynność statusu podatnika nie jest wystarczające dla uznania, że podlega ona przepisom ustawy VAT. Na gruncie tych regulacji niezbędne jest bowiem każdorazowe określenie, czy w ramach transakcji podmiot będący, co do zasady podatnikiem VAT, działa w takim charakterze, tj. czy transakcja ta ma miejsce w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

W ocenie Wnioskodawcy, okolicznością wymagającą rozważenia jest zatem, czy Oddział może być uznany za podatnika w rozumieniu ustawy VAT.

W literaturze przedmiotu zasadnie podkreśla się, że pojęcie świadczenia zakłada istnienie podmiotu będącego jego odbiorcą (konsumentem usługi). Istotne jest, że musi to być podmiot inny niż wykonujący usługę. Świadczenie na własną rzecz nie jest usługą, gdyż nie występuje wówczas konsument usługi (odbiorca świadczenia). O tym, że świadczenie musi być wykonywane na rzecz podmiotu innego niż świadczący daną czynność, przekonuje również brzmienie regulacji art. 27 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1 z późn. zm., "dyrektywa VAT"), który tylko wyjątkowo i to pod warunkiem konsultacji z ciałami doradczymi Unii (Komitetem do spraw Podatku od Wartości Dodanej) dopuszcza możliwość uznania za usługę usług świadczonych dla samego siebie, a i to tylko wówczas, gdyby w przypadku kupna takich usług od innego podmiotu podatek nie podlegał odliczeniu. Skoro brak takich wyjątkowych regulacji w ustawie, to dokonywanie świadczeń na rzecz swojej własnej działalności nie stanowi usług. (vide: Bartosiewicz Adam, VAT. Komentarz, wyd. XIII, Warszawa 2019).

Zagadnienie funkcjonowania oddziału podmiotu zagranicznego w Polsce regulują przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1252). Zgodnie z art. 3 pkt 5 oraz pkt 7 przedmiotowej ustawy przedsiębiorcą zagranicznym jest osoba zagraniczna wykonująca działalność gospodarczą za granicą, tj. osoba fizyczna nieposiadająca obywatelstwa polskiego, osoba prawna z siedzibą za granicą i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną posiadająca zdolność prawną, z siedzibą za granicą wykonujące działalność gospodarczą za granicą oraz obywatel polski wykonujący działalność gospodarczą za granicą.

Z kolei, w myśl art. 3 pkt 4 ww. ustawy, oddział jest wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie częścią działalności gospodarczej, wykonywanej przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. Oznacza to zatem, że pomimo organizacyjnego wyodrębnienia, oddział to część działalności przedsiębiorcy zagranicznego z punktu widzenia prawnego oraz podatkowego. Jednocześnie zgodnie z art. 17 ww. ustawy, przedsiębiorca zagraniczny może rozpocząć działalność w ramach oddziału po uzyskaniu wpisu oddziału do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Przepis ten więc wprost wskazuje na to, że podmiot zagraniczny poprzez utworzenie oraz rejestrację oddziału może prowadzić we własnym imieniu działalność gospodarczą na terytorium Polski.

Zatem z przywołanych powyżej przepisów wynika wprost, że w przypadku utworzenia oddziału w Polsce, podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w Polsce pozostaje w dalszym ciągu zagraniczny przedsiębiorca.

W ocenie Wnioskodawcy, Oddział nie spełnia definicji podatnika, o której mowa w powołanym art. 15 ust. 1 ustawy VAT, bowiem zgodnie z przepisami ustawy VAT oraz przyjętą praktyką - zgodnie z przedstawioną powyżej analizą - oddziały zagranicznych przedsiębiorców stanowią jedynie ich integralną część, która realizuje na terytorium danego państwa działalność gospodarczą jednostek macierzystych. Oddział nie dysponuje możliwością prowadzenia działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek, bowiem stanowi on część działalności gospodarczej swojej jednostki macierzystej.

Podkreślić należy, że Oddział nie posiada odrębnej od podmiotu macierzystego (Centrali) osobowości prawnej. Status przedsiębiorcy (podatnika VAT) posiada wyłącznie ten podmiot, który utworzył oddział na użytek prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Działalność prowadzona przez Oddział ma w zasadzie charakter zależny i powoduje bezpośrednie powstawanie praw i obowiązków po stronie przedsiębiorcy zagranicznego, tj. jednostki macierzystej.

Pomimo organizacyjnego, technicznego, kadrowego czy finansowego wyodrębnienia, Oddział nie posiada odrębnej podmiotowości (osobowości, zdolności) prawnej. Podstawą aktywności oddziału jest zawsze osobowość (zdolność) prawna przedsiębiorcy zagranicznego - jednostki macierzystej. Nie mając własnej zdolności prawnej, zdolności sądowej ani zdolności upadłościowej, Oddział nie może być traktowany jako samodzielny przedsiębiorca.

W odniesieniu do powyższego wskazać należy na postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 9 maja 2007 r. (sygn. akt II CSK 25/07), w którym to Sąd wskazał, że oddział, choć jest ośrodkiem wyodrębnionym przestrzennie oraz organizacyjnie, wyposażonym z reguły w majątek i posiadającym własne kierownictwo, a także księgowość, to może dokonywać tylko takich czynności, które należą do przedmiotu działalności jednostki macierzystej, znajduje się pod zwierzchnim kierownictwem ośrodka głównego, a przede wszystkim nie ma odrębnej od przedsiębiorcy podmiotowości prawnej w sferze prawa cywilnego. Oddział nie ma zdolności prawnej oraz zdolności do czynności prawnych, nie będąc chociażby ułomną osobą prawną w rozumieniu prawa polskiego. Oddział nie funkcjonuje w obrocie samodzielnie, we własnym imieniu, będąc całkowicie zależnym na płaszczyźnie prawnej, ekonomicznej oraz organizacyjnej od przedsiębiorcy zagranicznego. Zbieżne z powyższym stanowiskiem podejście zaprezentowano ponadto w postanowieniu Sądu Najwyższego z dnia 9 lipca 2015 r., sygn. akt. I CSK 669/14.

Mając na uwadze powyższe, z uwagi na okoliczność, że Oddział nie ma osobowości prawnej, nie wykonuje samodzielnie i niezależnie działalności gospodarczej oraz nie ponosi sam ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością, nie może być uznany za podmiot niezależny od jednostki macierzystej ani nie może być uznany za odrębnego podatnika VAT.

Podejmując działania, oddział korzysta z podmiotowości przedsiębiorcy zagranicznego i działania te prowadzi na jego ryzyko i odpowiedzialność. Dla kontrahentów stroną czynności jest przedsiębiorca zagraniczny. Należy więc uznać, że wydzielenie organizacyjne oddziału nie oznacza, że staje się on samodzielnym przedsiębiorcą. Gdyby wolą ustawodawcy było przyznanie podmiotowości prawnopodatkowej w VAT oddziałom, uczyniłby to w sposób jednoznaczny. Skoro zatem czynności wykonywane przez oddział nie noszą cechy samodzielności w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT to oddział nie jest podatnikiem VAT odrębnym od jednostki macierzystej - stanowią jeden podmiot i jednego podatnika VAT.

Również w definicji podatnika, stosownie do art. 9 ust. 1 dyrektywy VAT, uwypuklono samodzielność prowadzenia działalności gospodarczej. Jak wskazał Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku w sprawie Ministero Dell Economia e delle Finanze, Agenzia delle Entrate przeciwko FCE Bank plc z dnia 23 marca 2006 r. o sygn. akt C-210/0411, oddział osoby prawnej nie jest odrębnym podatnikiem w sytuacji, gdy nie prowadzi samodzielnej działalności gospodarczej i ryzyko ekonomiczne ponosi osoba prawna. Pomimo iż na terytorium kraju funkcjonuje oddział przedsiębiorcy zagranicznego, to podatnikiem podatku od towarów i usług pozostaje przedsiębiorca zagraniczny prowadzący działalność za pośrednictwem utworzonego w tym celu oddziału.

Skutkiem powyższej zależności Oddział wobec jednostki macierzystej (Centrali) jest to, że Świadczenia wykonywane pomiędzy oddziałem a macierzystym podmiotem zagranicznym mają charakter tzw. czynności wewnątrzzakładowych, niepodlegających opodatkowaniu VAT. Dotyczy to zarówno Świadczeń nabywanych przez Centralę, których koszty są przypisywane (alokowane) do działalności Oddział, jak i Świadczeń wykonywanych przez Oddział na rzecz Centrali, gdyż oba te rodzaje przepływów mają charakter czynności wewnątrzzakładowych.

Na potwierdzenie przedstawionego stanowiska, Wnioskodawca pragnie przywołać następujące orzecznictwo sądów administracyjnych oraz interpretacje indywidualne:

* wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 lipca 2014 r. o sygn. akt I FSK 301/13, w którym podkreślono, że oddział zagranicznego przedsiębiorcy nie stanowi odrębnego podatnika podatku od towarów i usług. Przedsiębiorstwo zagraniczne rejestrując swój oddział w Polsce nie dokonało rejestracji odrębnego podatnika lecz rejestracji własnego przedsiębiorstwa. W związku z powyższym mimo, iż na terytorium kraju funkcjonuje oddział przedsiębiorcy zagranicznego, to podatnikiem podatku od towarów i usług pozostaje przedsiębiorca zagraniczny prowadzący działalność za pośrednictwem utworzonego w tym celu oddziału". Podobne wnioski płyną również z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 lutego 2014 r. (sygn. akt I FSK 353/13);

* wyrok Naczelnego Sądu administracyjnego z dnia 26 lutego 2013 r. o sygn. akt I FSK 493/12, w którym wskazano, że z braku we wzajemnych relacjach pomiędzy jednostką macierzystą a jej oddziałem możliwości wyodrębnienia dwóch stron transakcji, nie można uznać, że czynności między tymi podmiotami podlegają opodatkowaniu VAT. Takie transakcje należy traktować jako czynności dokonywane w ramach jednego przedsiębiorstwa, które z uwagi na swój wewnętrzny charakter, nie mieszczą się w pojęciu świadczenia usług;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 stycznia 2020 r., znak: 0112-KDIL4.4012.504.2019.2.JK, w której wskazano, że czynności wykonywane pomiędzy oddziałem a macierzystym podmiotem zagranicznym mają charakter tzw. czynności wewnątrzzakładowych. Natomiast w świetle art. 8 ustawy VAT, czynności wykonywanych w ramach jednego podmiotu gospodarczego będącego osobą prawną, nie można uznać za świadczenie usług, gdyż nie jest możliwe świadczenie usług "samemu sobie";

* interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 kwietnia 2019 r., znak: 0114-KDIP1-2.4012.101.2019.1.IG, w której wskazano, że podmiot zagraniczny prowadzący działalność na terytorium Polski w formie oddziału, zarejestrowany dla potrzeb podatku od towarów i usług, traktowany jest jako jeden podmiot - przedsiębiorca zagraniczny. Rejestracja tego oddziału jest jednoznaczna z rejestracją przedsiębiorcy zagranicznego. Oddział posiada więc jedynie samodzielność organizacyjną (jest wydzielony ze struktur firmy macierzystej), natomiast nie posiada możliwości prowadzenia działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek, zaś prowadzona działalność stanowi jedynie część działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego. Zatem podmiotem prowadzącym działalność w Polsce pozostaje, pomimo utworzenia i funkcjonowania oddziału w Polsce, przedsiębiorca zagraniczny. W kontekście posiadanej podmiotowości prawnej należy stwierdzić, że oddział nie jest odrębnym podmiotem w stosunku do jednostki macierzystej, lecz jest jej częścią. Mimo, że na terytorium kraju funkcjonuje oddział przedsiębiorcy zagranicznego, to podatnikiem podatku od towarów i usług pozostaje przedsiębiorca zagraniczny prowadzący działalność za pośrednictwem utworzonego w tym celu oddziału. Zatem czynności wykonywane pomiędzy oddziałem a macierzystym podmiotem zagranicznym mają charakter tzw. czynności wewnątrzzakładowych (realizowanych na rzecz jednostki macierzystej);

* interpretacja indywidulna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 listopada 2018 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.233.2018.4.PK, w której organ rozstrzygał kwestię czy czynności na rzecz Oddziału wykonywane przez Spółkę macierzystą podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stwierdzając, że czynności wykonywanych w ramach jednego podmiotu gospodarczego będącego osobą prawną nie można uznać za świadczenie usług, gdyż nie jest możliwe świadczenie usług "samemu sobie". Z uwagi na powyższe, czynności wykonywane na rzecz Oddziału przez Spółkę macierzystą nie są czynnościami wykonywanymi na rzecz innej osoby prawnej, lecz są czynnościami wykonywanymi w ramach jednego podmiotu, co skutkuje uznaniem tych czynności za niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

* interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 października 2019 r., znak: 0114-KDIP1-2.4012.543.2019.1.WH, w której organ interpretacyjny podzielił ocenę podatnika i wskazał, że czynności wykonywane na rzecz oddziału przez Bank oraz czynności na rzecz Banku wykonywane przez oddział nie są czynnościami wykonywanymi na rzecz innej osoby prawnej, lecz są czynnościami wykonywanymi w ramach jednego podmiotu, co skutkuje uznaniem tych czynności za niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Analogiczne rozstrzygnięcie zapadło w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 stycznia 2017 r., znak: 1462-IPPP3.4512.707.2016.2.ISZ.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że oddział, jako emanacja działalności zagranicznego podmiotu także w sferze prawa podatkowego, nie może być postrzegany jako odrębny od swej jednostki macierzystej byt prawny. Każda czynność podejmowana przez oddział wywiera bowiem bezpośrednie skutki dla osoby zagranicznej. To podejście dotyczy też sytuacji, w której czynności są nabywane przez jednostkę macierzystą a ich koszty przypisywane do działalności zakładu, której dotyczą, gdyż opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają czynności wykonywane pomiędzy podmiotami niezależnymi. W tych okolicznościach nie można przyjąć, że czynności wykonywane pomiędzy jednostką macierzystą a oddziałem są wykonywane na rzecz odrębnego podmiotu - centrala i oddział jednej osoby prawnej nie mogą być uznane za odrębnych podatników. W tym świetle, nie ma znaczenia, czy czynności wykonuje jednostka macierzysta na rzecz oddziału, czy odwrotnie, gdyż w dalszym ciągu są to czynności wykonywane w ramach jednego podmiotu. Podobnie rzecz przedstawia się w odniesieniu do czynności wykonywanych między jednostką samorządu terytorialnego a jej zakładem budżetowym (vide: VAT. Komentarz., red. Michalik Tomasz, wyd. 15, Warszawa 2019).

Na marginesie, Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że na powyższą konstatacje nie może negatywnie wpłynąć stanowisko zaprezentowane przez ETS w wyroku z dnia 17 września 2014 r. o sygn. akt C 7/13 w sprawie Skandia America Corp. (USA), filial Sverige przeciwko Skatteverket, w którym to Trybunał wskazał, że jeżeli oddział wchodzi w skład grupy VAT, to powstaje nowy, odrębny podatnik VAT właśnie w postaci tej grupy VAT, a w takim razie czynności wykonywane pomiędzy jednostką macierzystą a jej oddziałem będącym w grupie VAT odbywają się już nie w ramach jednego pomiotu, ale pomiędzy dwoma odrębnymi podatnikami VAT (jednostką macierzystą i grupą VAT).

Przedmiotowe orzeczenie zapadło w odrębnym od zaprezentowanego stanu faktycznego, bowiem Oddział nie wchodzi w skład podatkowej grupy podatkowej VAT. To jednostka macierzysta (Centrala) jest członkiem podatkowej grupy VAT. W ocenie Wnioskodawcy, wnioski płynące ze sprawy Skandia nie znajdują zastosowania do opodatkowania VAT czynności realizowanych pomiędzy jednostką macierzystą, a Oddział, ponieważ występują zasadnicze różnice pomiędzy stanem faktycznym będącym przedmiotem orzeczenia TSUE, a zaprezentowanym w niniejszym Wniosku. Z uwagi na fakt, że wyrok TSUE w sprawie Skandia dotyczył istotnie odmiennego stanu faktycznego, nie powinien on wpłynąć na ocenę konsekwencji podatkowych czynności dokonywanych pomiędzy Oddział a Centralą. Wyrok, który zapadł w sprawie na kanwie sporu pomiędzy Skandia America Corp. oraz Skatteverket dotyczy innej sytuacji faktycznej, w której strony miały inny charakter niż strony na gruncie sytuacji przedstawionej w niniejszym wniosku. W szczególności, przepisy polskich ustaw podatkowych nie wprowadzają instytucji "grupy VAT", a oceną TSUE objęte były transakcje pomiędzy jednostką a grupą VAT (a nie oddziałem), z czego Trybunał wywiódł, że dopiero uczestnictwo w grupie VAT zmienia status oddziału względem swojej jednostki macierzystej. Sytuacja opisana w niniejszym wniosku jest inna, gdyż to nie Oddział jest członkiem grupy VAT, a Centrala. Te elementy stanu faktycznego będącego przedmiotem oceny TSUE sprawiają, że wyrok ten nie ma wpływu na konkluzje płynące z przedstawionych w niniejszym wniosku analiz.

W świetle przedstawionych analiz, oraz w ocenie Wnioskodawcy, brak jest podstaw do przyjęcia, że świadczenia pomiędzy oddziałem a centralą, choćby wchodziła ona w skład grupy VAT, powinny podlegać opodatkowaniu VAT, a także w sytuacji, gdy dane czynności są nabywane przez centralę a ich przypisanie do oddziału wynika z alokacji danej czynności do działalności oddziału (tj. uznania, że dana czynność jest ściśle związana z działalnością tego zakładu). Obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, a zwłaszcza przytoczony już art. 15 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie definicji podatnika VAT oraz wymogu "samodzielności", a także przepis art. 8 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie definicji odpłatnego świadczenia usługi dla celów VAT jako świadczeń wymienianych w ramach stosunku prawnego pomiędzy dwoma podmiotami nakazują uznać, że Świadczenia pomiędzy Oddział i Centralą mają charakter czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Mając zatem na względzie powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie stanowiska, zgodnie z którym opisane Świadczenia nie są czynnościami wykonywanymi na rzecz innej osoby prawnej, lecz są czynnościami wykonywanymi w ramach jednego podmiotu, w związku z czym Świadczenia te nie spełniają definicji usług na gruncie ustawy o VAT, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem usługą jest każde świadczenie wykonane przez podatnika w ramach działalności gospodarczej, które nie jest dostawą towarów, w tym m.in. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). W przypadku uznania danego świadczenia za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, winien istnieć bezpośredni konsument, beneficjent świadczenia, odnoszący wymierną korzyść.

Dana czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można stwierdzić, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Kwestie dotyczące funkcjonowania oddziału podmiotu zagranicznego działającego w Polsce regulują przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 994 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych, dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorcy zagraniczni z państw członkowskich mogą tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Pojęcie "oddział" zdefiniowane zostało w art. 3 pkt 4 ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych, jako wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności.

Przedsiębiorca zagraniczny w ramach oddziału może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie, w jakim prowadzi tę działalność za granicą (art. 15 ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych).

W myśl art. 19 pkt 1 ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych, przedsiębiorca zagraniczny, który utworzył oddział, jest obowiązany używać do oznaczenia oddziału oryginalnej nazwy przedsiębiorcy zagranicznego wraz z przetłumaczoną na język polski nazwą formy prawnej przedsiębiorcy oraz dodaniem wyrazów "oddział w Polsce".

Oddział posiada więc jedynie samodzielność organizacyjną (jest wydzielony ze struktur firmy macierzystej), natomiast nie dysponuje możliwością prowadzenia działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek, a prowadzona działalność stanowi jedynie część działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego.

W świetle powołanych regulacji prawnych, podmiot zagraniczny prowadzący działalność na terytorium Polski w formie oddziału, zarejestrowany dla potrzeb podatku od towarów i usług, traktowany jest jako jeden podmiot - przedsiębiorca zagraniczny. Rejestracja tego oddziału jest jednoznaczna z rejestracją przedsiębiorcy zagranicznego. Zatem podmiotem prowadzącym działalność w Polsce pozostaje, pomimo utworzenia i funkcjonowania oddziału w Polsce, przedsiębiorca zagraniczny. Oddział nie jest odrębnym podmiotem w stosunku do jednostki macierzystej, lecz jest jej częścią, a tym samym nie stanowi odrębnego podatnika podatku od towarów i usług.

Pogląd ten jest zgodny z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z 23 marca 2006 r. w sprawie FCE Bank, sygn. C-210/04, Trybunał stwierdził, że stały zakład mający siedzibę w innym państwie członkowskim, niebędący pod względem prawnym podmiotem odrębnym od spółki (będącej nierezydentem), do której należy (...) pozbawiony jest niezależności i stanowi jedynie część składową spółki. Tak więc spółkę oraz jej oddział należy uznać za jednego i tego samego podatnika w rozumieniu art. 4 ust. 1 Szóstej Dyrektywy.

Tym samym, czynności wykonywane pomiędzy oddziałem a macierzystym podmiotem zagranicznym bądź innym oddziałem mają charakter tzw. czynności wewnątrzzakładowych co skutkuje uznaniem tych czynności za niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W świetle art. 8 ustawy, czynności wykonywanych w ramach jednego podmiotu gospodarczego będącego osobą prawną, nie można uznać za świadczenie usług, gdyż nie jest możliwe świadczenie usług "samemu sobie".

Z opisu sprawy wynika, że Oddział jest oddziałem jednostki macierzystej (Centrali) posiadającej siedzibę w Irlandii, która została zarejestrowana w Polsce jedynie na potrzeby podatku od towarów i usług (VAT). Oddział na terytorium Polski stanowi stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej Centrali. W obrocie gospodarczym Oddział funkcjonuje jako oddział przedsiębiorcy zagranicznego. Oddział nie posiada odrębnej osobowości prawnej od jednostki macierzystej (Centrali) oraz nie jest odrębnym przedsiębiorcą, natomiast posiada samodzielną strukturę pod względem techniczno-organizacyjnym oraz został wpisany do rejestru przedsiębiorców KRS. Oddział wykonuje działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego (jednostki macierzystej), do których należy świadczenie usług ubezpieczenia na życie.

Oddział wykonuje na rzecz Centrali Świadczenia, tj. wspiera Centralę w zakresie niektórych czynności techniczno-operacyjnych, a do września 2020 r. także w zakresie technologii teleinformatycznych. Przedmiotem Świadczeń, jakie Oddział wykonuje na rzecz Centrali jest w szczególności wsparcie w zakresie tzw. back-office oraz (do września 2020 r.) w zakresie systemów teleinformatycznych (IT), które może dotyczyć:

* wsparcia operacyjnego, obejmującego planowanie oraz raportowanie, wsparcie techniczne (produktowe i procesowe), szkolenia dla pracowników back-office, udoskonalanie procesu zarządzania;

* obsługi polis, w szczególności:

o weryfikacji i akceptacji zgłoszeń klientów,

o zarządzania premiami ubezpieczeniowymi,

o czynności administracyjne,

o wypłaty zobowiązań i zarządzanie procesem wypowiadania umów,

o o działań dotyczących przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy;

* analiz i przygotowania rozwiązań IT, rozwoju w zakresie teleinformatyki, wsparcia

związanego z utrzymaniem infrastruktury.

Centrala nabywa Świadczenia (w szczególności usługi Run i Change), które są wykorzystywane przez Oddział, a ich koszty są przypisywane do działalności tego oddziału. Centrala nabywa świadczenia od podmiotu powiązanego (A i/lub B). Usługi te świadczone są na rzecz Centrali, gdyż Centrala, włączając w to również poszczególne jednostki organizacyjne Centrali (w tym Oddział) korzysta z usług typu Run i typu Change. A i /lub B świadczy usługi na rzecz Centrali (w tym Oddział u jako jej części), zaś Centrala alokuje na Oddział część kosztów przypadającą na Oddział, dokonując tym samym obciążenia w ramach jednego podatnika. Z usług tych korzysta Centrala, w tym również jednostki organizacyjne wchodzące w jej skład (w tym Oddział), a w części, w jakiej z czynności typu Run i czynności typu Change korzysta Oddział, ich koszty są następnie alokowane przez Centralę do działalności wykonywanej przez Oddział. Usługi typu Run i Change są wykorzystywane przez Centralę (Centrala jest również beneficjentem tych usług), a Oddział obciążany jest tą częścią wynagrodzenia, jakie go dotyczy. W pozostałej - niealokowanej do Oddziału części - z usług typu Run i Change korzysta Centrala (bądź ewentualnie inne jednostki organizacyjne Centrali). Alokacja świadczeń do działalności oddziału oznacza, że koszty nabywanych świadczeń są przypisywane do działalności wykonywanej przez Oddział jako zakładu Centrali. Usługi Run dotyczą usług informatycznych świadczonych w sposób ciągły. W ogólnym ujęciu, usługi typu Run mają na celu zapewnienie pracownikom lub współpracownikom bieżącego dostępu do określonego środowiska informatycznego (tj. systemów, aplikacji, rozwiązań IT) przez A, jak również dalszą kompleksową obsługę użytkowników w ramach świadczonych usług IT. Usługi Change dotyczą projektów IT realizowanych w grupie Wnioskodawcy (na poziomie globalnym). W przeciwieństwie do usług Run, usługi Change posiadają charakter jednorazowy i dotyczą czynności podejmowanych przez A związanych z szeroko pojętym rozwojem infrastruktury i rozwiązań IT w grupie Wnioskodawcy, wykorzystywanej w ramach usług Run. Przedmiotowe koszty nie są przy tym jednak przypisane do konkretnych projektów realizowanych przez jednostki biznesowe w Grupie, ale mogą podlegać alokacji do działalności prowadzonej przez konkretny zakład, tak jak w przypadku Oddział.

Wątpliwości dotyczą kwestii czy Świadczenia nabywane przez Centralę, których koszty są alokowane do działalności Oddział oraz którymi Oddział wspiera Centralę podlegają opodatkowaniu VAT w rozumieniu ustawy VAT.

Jak wskazano Oddział nie dysponuje możliwością prowadzenia działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek, a prowadzona działalność stanowi jedynie część działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego. Podmiotem prowadzącym działalność w Polsce pozostaje, pomimo utworzenia i funkcjonowania Oddziału w Polsce, przedsiębiorca zagraniczny. Oddział nie jest odrębnym podmiotem w stosunku do przedsiębiorcy zagranicznego (jednostki macierzystej), lecz jest jej częścią, a tym samym czynności wykonywane pomiędzy przedsiębiorcą zagranicznym a Oddziałem nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu. Czynności wykonywane pomiędzy Oddziałem a macierzystym podmiotem zagranicznym bądź innym oddziałem mają charakter tzw. czynności wewnątrzzakładowych co skutkuje uznaniem tych czynności za niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W świetle art. 8 ustawy, czynności wykonywanych w ramach jednego podmiotu gospodarczego będącego osobą prawną, nie można uznać za świadczenie usług, gdyż nie jest możliwe świadczenie usług "samemu sobie".

Zatem, mając na uwadze wskazane przez Wnioskodawcę informacje należy uznać, że opisane Świadczenia między Centralą a Oddziałem oraz między Oddziałem a Centralą nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl