0114-KDIP1-2.4012.138.2020.2.RM - Przemieszczenie towarów z Polski na terytorium USA.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.138.2020.2.RM Przemieszczenie towarów z Polski na terytorium USA.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2020 r. (data wpływu 31 marca 2020 r.), uzupełnionym w dniu 13 lipca 2020 r. (data wpływu 17 lipca 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 23 czerwca 2020 r. (doręczone w dniu 7 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nie uznania przemieszczenia towarów z Polski na terytorium USA za eksport towarów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nie uznania przemieszczenia towarów z Polski na terytorium USA za eksport towarów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Wniosek uzupełniony został w dniu 13 lipca 2020 r. (data wpływu 17 lipca 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 23 czerwca 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Towar kupiony u polskiego producenta przez brytyjską spółkę. Ltd. (Wnioskodawca) zarejestrowaną na potrzeby VAT w Polsce jest przesłany do magazynu firmy A. (dalej A.)

Przy zakupie, Spółka... identyfikuje się polskim nr NIP: (...).

Spółka... nie prowadzi na terenie Polski sprzedaży swoich towarów, rozlicza tylko VAT z tytułu nabycia towarów i ich przesunięć.

Firma A. wykonuje czynności magazynowe, logistyczne i dystrybucyjne dla spółki....

Spółka... odlicza podatek VAT od towarów nabytych od polskich kontrahentów, są to....

Przez pracowników firmy A. towar jest sprawdzany, oznakowany i pakowany. Firma ta zamawia kurierów, odbiera towar i wysyła zgodnie z dyspozycją Wnioskodawcy. Towar w żaden sposób nie jest ulepszany czy modyfikowany.

Następnie Wnioskodawca zleca odbiór przygotowanego towaru przez firmę kurierską. Przesyłka, odebrana przez kuriera..., trafia do magazynu a dokładnie do miejsca uznanego do procedury celnej uproszczonej firmy spedycyjnej. To wynika z pozwolenia na odprawy scentralizowane, tj. przesyłki z miejsca uznanego w O... a zgłoszone w K.... Tam, zazwyczaj w tym samym dniu (zależy to od ilości przesyłek w danym dniu) jest zgłaszana do procedury wywozu. Jeśli Urząd Celny nie zarządzi weryfikacji, przesyłka jest zwalniana do procedury wywozu. Magazynierzy otrzymują informację o możliwości wydania przesyłki, drukują etykietę międzynarodową i załączają dokumenty z odprawy. Cała procedura zamyka się zwykle w jednym dniu. Następnie drogą lotniczą jest przemieszczany do USA, a konkretnie do magazynu X. pod adresem: (...). Całość odprawy potwierdzona jest dokumentem "Potwierdzenie wywozu IE599".

Wnioskodawca korzysta z magazynów w USA gdzie przechowuje towar. Po złożeniu zamówienia przez klienta na platformie X. w sklepie Wnioskodawcy, pracownik firmy X. towar pakuje, przykleja etykietę z adresem odbiorcy i zleca wysyłkę. Wnioskodawca posiada indywidualne numery "sales and Use Tax" w Stanach Zjednoczonych i opodatkowuje sprzedaż tych towarów na terenie USA. X. za usługę pakowania, wysyłkę i magazynowanie towaru pobiera opłatę od Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania co konkretnie oznacza, że Wnioskodawca na terytorium Polski " (...) rozlicza tylko VAT z tytułu nabycia towarów i ich przesunięć (...)" w tym co należy rozumieć przez "rozliczanie VAT z tytułu nabycia towarów" oraz "rozliczanie VAT z tytułu przesunięć towarów", wskazano, że nabywa w Polsce towary i usługi, z których odlicza podatek VAT po czym wskutek transakcji przesunięcia towaru do innych krajów EU rozpoznaje wewnątrzwspólnotową dostawę towarów wystawiając faktury ze stawką 0%.

W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania na jakich konkretnie zasadach i warunkach realizowane są transakcje między Wnioskodawcą a polskim producentem, wskazano, że Wnioskodawca zamawia konkretne towary u polskiego przedsiębiorcy i ten, zgodnie z zamówieniem, dostarcza towary za pośrednictwem kuriera.

Odnosząc się do pytania Organu dotyczącego wskazania na jakich zasadach się odbywa, przez kogo jest organizowany transport towarów od polskiego producenta do magazynu A. na terytorium Polski wskazano, że towar zostaje dostarczany do magazynu Wnioskodawcy kurierem.

W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania kiedy (w którym momencie) dochodzi do przeniesienia przez polskiego producenta na rzecz Wnioskodawcy prawa do rozporządzania towarem (...) jak właściciel, wskazano, że towar przechodzi na własność Spółki w momencie odbioru towaru.

W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania gdzie konkretnie znajduje się towar (...) w momencie przeniesienia przez polskiego producenta na rzecz Wnioskodawcy prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, wskazano, że towar zostaje dostarczony do magazynu Wnioskodawcy.

Odnosząc się do pytania Organu dotyczącego wskazania przez jaki okres czasu (w przybliżeniu) towar jest magazynowany w magazynie A. na terytorium Polski, wskazano, że nie można określić czasu na jak długo towar znajduje się w magazynie, wszystko zależy od stanów magazynowych towaru w innych krajach dostawy. Jeżeli są braki jest on wysyłany niezwłocznie jeżeli nie spółka oczekuje na "alert" z magazynów zagranicznych.

W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania od czego (jakich okoliczności/przesłanek), co do zasady, zależy długość okresu przez jaki towary są magazynowane w magazynie A. na terytorium Polski, wskazano, że od ilości zamówień w innych krajach EU.

W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy podczas magazynowania towarów w magazynie A. na terytorium Polski prawo do rozporządzania towarem (...) jak właściciel należy do Wnioskodawcy, wskazano, że Spółka posiada prawo do rozporządzania towarami.

Odnosząc się do pytań Organu dotyczących wskazania co konkretnie oznacza, że "towar jest sprawdzany, oznakowany, pakowany" przez pracowników A., wskazano, że sprawdzenie polega na tym czy towar jest zgodny z zamówieniem i czy nie ma wad zewnętrznych. Zgodnie z zamówieniami z magazynów w innych krajach EU czy też w USA zostaje oznakowany odpowiednim kodem kreskowym, aby został prawidłowo przetransportowany. Towar jest dostarczany w dużych kartonach, często luzem, pracownicy przepakowują go w pojedyncze woreczki.

W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy wywóz towarów (...) z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej następuje w wyniku transakcji dostawy towarów w ramach, której następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, wskazano, że nie, wywóz towarów następuje wskutek przesunięcia towarów pomiędzy magazynami na terenie EU oraz USA, do momentu sprzedaży należy on nadal do Wnioskodawcy.

W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania kiedy znany jest Wnioskodawcy końcowy nabywca towarów (...), w tym gdzie wówczas znajduje się towar (...), wskazano, że Spółce znany jest nabywca ostateczny, gdy towar opuści magazyn (poza terenem Polski), zgodnie z zamówieniem złożonym przez portal X.

W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy Wnioskodawca "poszukuje" końcowego nabywcy towarów (...) dopiero gdy towary znajdują się w magazynie zlokalizowanym na terytorium USA, wskazano, że towar sprzedawany w USA jest wystawiany przez portal X, spółka zajmuje się przygotowaniem oferty i jak najlepszym wypozycjonowaniem swojego towaru na tym portalu sprzedażowym. Sama bezpośrednio nie sprzedaje towarów.

W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy podczas magazynowania towarów w magazynie zlokalizowanym na terytorium USA prawo do rozporządzania towarem (...) jak właściciel należy do Wnioskodawcy, wskazano, że tak, Wnioskodawca do momentu sprzedaży jest jego właścicielem.

Odpowiadając na pytanie Organu dotyczące wskazania kto (jaki podmiot) i w czyim imieniu dokonuje odprawy celnej towarów na terytorium Polski, wskazano, że Spółka wynajmuje usługę agencji celnej. Sp. z o.o. z siedzibą w K. (NIP:..), która w jego imieniu dokonuje odprawy. Agencja Celna odebrała od podatnika pełnomocnictwo do działania w formie przedstawiciela pośredniego.

W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy w dokumencie potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jako eksporter wskazany jest Wnioskodawca, wskazano, że jako eksporter wykazywany jest Wnioskodawca. Spółka jest zarejestrowana do celów eksportowych i otrzymała nr....

W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy z posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów jednoznacznie wynika, że towar zakupiony od polskiego producenta opuścił terytorium Unii Europejskiej, wskazano, że tak.

W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy gdyby dokonywana przez Wnioskodawcę sprzedaż towarów poza terytorium kraju (tj. na terenie USA), podlegała opodatkowaniu na terytorium Polski nie korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania lecz byłaby opodatkowana według właściwej stawki podatku, wskazano, że towar opodatkowany byłby stawką podstawową, nie korzystałby ze zwolnienia.

Odpowiadając na pytanie Organu dotyczące wskazania jak należy rozumieć sformułowanie zawarte w pytaniu Wnioskodawcy: "Czy przemieszczenie towaru pomiędzy tym samym podmiotem zarejestrowanym w Polsce i USA w podatku od wartości dodanej jest eksportem towaru (...)", w tym co/kogo należy rozumieć przez "ten sam podmiot", Wnioskodawca wskazał, że przez "ten sam podmiot" należy rozumieć Wnioskodawcę zarejestrowanego dla celów VAT w Polsce jak i w Stanach Zjednoczonych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przemieszczenie towaru pomiędzy tym samym podmiotem zarejestrowanym w Polsce i USA w podatku od wartości dodanej jest eksportem towaru oraz czy podatnikowi służy prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabyć towaru w Polsce?

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcja przemieszczenia towaru pomiędzy Polską, a Stanami Zjednoczonymi nie spełnia przesłanek eksportu towarów, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy, za eksport rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz lub przez nabywcę (...) - jeżeli wywóz towarów poza terytorium UE jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Ustawodawca wyraźnie wskazał, że chodzi o dostawę towarów (nie jak przy WDT dopuszcza również samo przemieszczenie). Dostawa jest przeniesieniem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. W tej sytuacji, podatnik do momentu sprzedaży towaru nie przenosi tego prawa. Następuje tylko fizyczne przemieszczenie towaru należącego do tego samego podmiotu pomiędzy 2 krajami, które nie mieści się w definicji eksportu. Towar nadal pozostaje we władaniu tej samej spółki.

Podatnik w powyższej sytuacji również zachowuje pełne prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony od krajowych zakupów, na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT. Trzeba uznać, że określenie "podatnik" dotyczy każdego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą (w rozumieniu ustawy), niezależnie od tego, gdzie ma on "rezydencję" podatkową. Prawo do odliczenia na tej podstawie przysługuje zatem podatnikom zarówno z Polski, jak i z innych państw. Wniosek taki jest zgodny z przepisami dyrektywy VAT, które przewidują prawo do odliczenia dla każdego podatnika, zarówno tego posiadającego rezydencję podatkową w danym państwie członkowskim, jak i nieposiadającego ani siedziby, ani miejsca zamieszkania, ani rejestracji podatkowej w państwie członkowskim. Towary, które Spółka nabywa na terenie Polski i rozlicza z faktur podatek naliczony, następnie są transportowane do USA gdzie ich sprzedaż będzie opodatkowana amerykańskim odpowiednikiem podatku od wartości dodanej.

Reasumując, zdaniem podatnika, transakcja przemieszczenia towaru nie jest eksportem w rozumieniu ustawy o VAT, a podatnik zachowuje prawo do odliczania podatku naliczonego z faktur od kontrahentów krajowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (z zastrzeżeniem art. 2a). Natomiast przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 (art. 2 pkt 5 ustawy).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Towarami zaś są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Przez eksport towarów, zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy, rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a. dostawcę lub na jego rzecz, lub

b. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych - jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Wobec powyższego, aby dostawę towarów uznać za eksport towarów, w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

1.

musi nastąpić przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel,

2.

towar będący przedmiotem dostawy musi zostać wysłany lub przetransportowany z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej,

3.

wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi być potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Jednocześnie na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Natomiast w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy (art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści art. 86 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów będących przedmiotem dostawy, czy też niezbędne do świadczenia usług; bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.

Co więcej, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Uprawnienie wynikające z powyższego przepisu odnosi się do podatników, którzy dokonują dostaw towarów bądź świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju, a zakupy, jakich dokonują, są związane właśnie z tymi czynnościami. Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Wskazane warunki dotyczące skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług odzwierciedlają zapisy art. 168 i art. 169 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347, str. 1, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 169 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE Rady, poza prawem do odliczenia, o którym mowa w art. 168, podatnik ma prawo do odliczenia VAT określonego w tym artykule, jeżeli towary i usługi są wykorzystywane do następujących celów transakcji podatnika związanych z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, dokonywanych poza terytorium państwa członkowskiego, w którym podatek jest należny lub został zapłacony, w odniesieniu do których VAT podlegałby odliczeniu, gdyby zostały one dokonane na terytorium tego państwa członkowskiego.

Regulacja ta rozszerza prawo podatnika do dokonywania odliczeń wyłącznie podatku związanego z działalnością opodatkowaną podatnika, wyrażoną w art. 168, o prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych następnie w takich transakcjach podatnika, które w ogóle nie podlegają opodatkowaniu VAT w kraju nabycia (kraju odliczenia podatku naliczonego). Transakcjami, które nie podlegają opodatkowaniu w kraju nabycia, mogą być zarówno czynności wykonane za granicą w związku z prowadzoną tam działalnością gospodarczą, jak i czynności wykonane w ramach działalności prowadzonej w kraju zakupu, w stosunku do których za miejsce powstania obowiązku podatkowego uważana jest zagranica.

Podkreślić również należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka) jest brytyjską spółką, zarejestrowaną w Polsce na potrzeby VAT. W Polsce Wnioskodawca rozlicza VAT z tytułu nabycia towarów i ich przesunięć, tj. nabywa w Polsce towary i usługi, od których odlicza podatek VAT, a następnie w wyniku transakcji przesunięcia towaru do innych krajów UE rozpoznaje wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i wystawia faktury ze stawką 0%.

Wnioskodawca nabywa od polskiego producenta..., przy zakupie wskazując polski nr NIP. Towar zakupiony od polskiego producenta przesyłany jest do magazynu spółki A., która świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługi magazynowe, logistyczne i dystrybucyjne. Wnioskodawca uzyskuje prawo do rozporządzania towarem jak właściciel, w momencie odbioru towaru i zachowuje je podczas magazynowania towarów w magazynie A., na terytorium Polski. Czas magazynowania towarów zależy od stanów magazynowych oraz liczby składanych zamówień w innych krajach UE. Pracownicy firmy A. sprawdzają czy towar jest zgodny z zamówieniem, czy nie ma wad zewnętrznych, znakują odpowiednim kodem kreskowym oraz przepakowują w pojedyncze woreczki (towar dostarczany jest w dużych kartonach, często luzem). Podczas magazynowania towar nie jest w żaden sposób ulepszany ani modyfikowany. Następnie towar transportowany jest do miejsca uznanego do procedury celnej uproszczonej firmy spedycyjnej, co wynika z pozwolenia na odprawy scentralizowane (tj. przesyłki z miejsca uznanego w O. zgłoszone w K.), gdzie przesyłka zgłaszana jest do procedury wywozu. Po zwolnieniu przesyłki z procedury wywozu, magazynierzy drukują etykietę międzynarodową i załączają dokumenty dotyczące odprawy. Odprawę celną towarów na terytorium Polski, w imieniu Wnioskodawcy wykonuje agencja celna (przedstawiciel pośredni). Procedura potwierdzona jest dokumentem "Potwierdzenie wywozu IE599". W dokumencie potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, jako eksporter, wskazany jest Wnioskodawca. Z posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów jednoznacznie wynika, że towar zakupiony od polskiego producenta opuścił terytorium Unii Europejskiej.

Następnie towar drogą lotniczą jest przemieszczany do USA, do magazynu firmy X. (Wnioskodawca korzysta z magazynów w USA, w których przechowuje towar). Wywóz towarów z Polski nie jest wynikiem dostawy towarów, w ramach której następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel lecz w wyniku przesunięcia towarów pomiędzy magazynami zlokalizowanymi na terenie UE oraz USA. Na terytorium USA, Spółka nie prowadzi bezpośredniej sprzedaży towarów - portal X. wystawia towar, natomiast Spółka przygotowuje ofertę i zajmuje się jak najlepszym "wypozycjonowaniem" swojego towaru na portalu sprzedażowym. Podczas magazynowania towarów na terytorium USA, prawo do rozporządzania towarem (...) jak właściciel należy do Wnioskodawcy. Spółka pozostaje właścicielem towaru do momentu sprzedaży. W momencie gdy klient złoży zamówienie na platformie X.com, w sklepie Wnioskodawcy, wówczas pracownik X. pakuje towar, przykleja etykietę z adresem odbiorcy i zleca wysyłkę. Spółka poznaje ostatecznego nabywcę, gdy towar opuści magazyn.

Wnioskodawca posiada w Stanach Zjednoczonych indywidualne numery "sales and Use Tax" i opodatkowuje sprzedaż tych towarów na terenie USA. Wnioskodawca wskazał, że gdyby sprzedaż towarów poza terytorium kraju (tj. na terenie USA) podlegała opodatkowaniu na terytorium Polski, to nie korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania lecz byłaby opodatkowana według podstawowej stawki podatku.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. ustalenia czy przemieszczenie towaru pomiędzy tym samym podmiotem zarejestrowanym w Polsce i USA jest eksportem towaru. Przy czym jak wyjaśnił Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku, przez "ten sam podmiot" należy rozumieć Wnioskodawcę, który jest zarejestrowany dla celów VAT w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych.

Jak wskazano, aby wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej mógł być uznany za eksport towarów, w ramach danej transakcji musi nastąpić dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, tj. musi nastąpić przeniesienie - z dostawcy na nabywcę - prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, a w konsekwencji dokonanej dostawy musi nastąpić wywóz towarów z kraju poza terytorium Unii Europejskiej, który zostanie potwierdzony przez właściwy organ celny.

Przenosząc powyższe ustalenia na grunt rozpoznawanej sprawy należy uznać, że opisane przez Wnioskodawcę przemieszczenie towarów z Polski do USA nie stanowi dla Wnioskodawcy eksportu towarów, w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy.

Wnioskodawca będący brytyjską spółką nabywa prawo do rozporządzania towarem jak właściciel na terytorium Polski, w momencie odbioru towaru (...) od polskiego producenta i zachowuje to prawo zarówno podczas magazynowania towarów na terytorium Polski przez Spółkę A. jak również podczas magazynowania towarów na terytorium USA przez X. - aż do momentu sprzedaży. Wnioskodawca wskazał jednoznacznie, że wywóz... z Polski poza terytorium Unii Europejskiej nie następuje w wyniku transakcji dostawy towarów w ramach, której następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, ale w wyniku przesunięcia towarów pomiędzy magazynami zlokalizowanymi na terenie UE i USA. Towar, do momentu sprzedaży należy do Spółki. Zatem, pomimo że towar jest wywożony z Polski na terytorium państwa trzeciego (USA) i wywóz ten jest potwierdzony przez właściwy organ celny, analizowana transakcja nie stanowi dla Wnioskodawcy eksportu towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy - ponieważ w tym konkretnym przypadku wywóz poza terytorium Unii Europejskiej nie następuje w wyniku przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Tym samym, przemieszczenie towarów dokonywane przez Spółkę z Polski na terytorium USA nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce jako eksport towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 2 pkt 8 ustawy.

Wnioskodawca powziął również wątpliwości dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów w Polsce.

Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowany w Polsce na potrzeby VAT. W Polsce Wnioskodawca w wyniku transakcji przesunięcia towaru do innych krajów UE rozpoznaje wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i wystawia faktury ze stawką 0%. Wnioskodawca wskazał również, że posiada indywidualne numery "sales and Use Tax" w Stanach Zjednoczonych i opodatkowuje sprzedaż towarów zakupionych w Polsce na terenie USA. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że gdyby sprzedaż towarów wykonywana była na terytorium Polski, nie korzystałyby ze zwolnienia z podatku lecz była opodatkowana podstawową stawką podatku VAT.

Zatem skoro towary nabywane w Polsce (...) następnie są sprzedawane przez Spółkę w ramach czynności opodatkowanych poza terytorium kraju (sprzedaż w USA) i jednocześnie jak wskazano, gdyby sprzedaż towarów poza terytorium kraju (tj. na terenie USA) podlegała opodatkowaniu na terytorium Polski, to nie korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania lecz byłaby opodatkowana według podstawowej stawki podatku, Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów (...) od polskich producentów, na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy. Przy czym Wnioskodawca winien posiadać dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie nie uznania przemieszczenia towarów z Polski na terytorium USA za eksport towarów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl