0114-KDIP1-1.4012.712.2018.1.JO - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa oferty rekreacyjnej poprzez montaż urządzenia sprawnościowego".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 grudnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.712.2018.1.JO Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa oferty rekreacyjnej poprzez montaż urządzenia sprawnościowego".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2018 r. (data wpływu 15 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa oferty rekreacyjnej poprzez montaż urządzenia sprawnościowego"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa oferty rekreacyjnej poprzez montaż urządzenia sprawnościowego".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Klub w dniu 26 czerwca 2018 r. podpisał umowę o dofinansowanie na realizację zadania pod nazwą "Poprawa oferty rekreacyjnej poprzez montaż urządzenia sprawnościowego" w ramach poddziałania 19.2. "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW na lata 2014-2020 - projekt grantowy. Celem niniejszego zadania jest bezpłatne udostępnienie mieszkańcom infrastruktury rekreacyjnej i krzewienie postaw aktywności fizycznej poprzez budowę w okresie realizacji operacji, obiektu małej architektury w miejscowości.

W ramach realizacji przedsięwzięcia powstanie miejsce rekreacji - siłownia plenerowa do street workout'u, która będzie obiektem ogólnodostępnym, za korzystanie z niego nie będą pobierane opłaty. Powstała infrastruktura służyć będzie aktywnemu wypoczynkowi mieszkańców, przyczyni się do czynnego wypoczynku, zwiększy aktywność w czasie wolnym od pracy, umożliwi rozwijanie zainteresowań, wpływa na rozładowanie napięcia nerwowego i służyć będzie odbudowie sił fizycznych i psychicznych.

Rezultatem projektu będzie nowoczesne miejsce do ćwiczeń typu street workout - teren sportowo-rekreacyjny dla dzieci i młodzieży oraz osób starszych, bezpieczny, atrakcyjny, funkcjonalny i trwały. Zagospodarowana w ten sposób działka, stanie się miejscem spotkań dla lokalnej społeczności, gdzie będzie można bezpiecznie i pożytecznie spędzić wolny czas. Umożliwi to wszystkim korzystanie z bezpiecznego ruchu na świeżym powietrzu i da możliwość spotkania się i wymiany doświadczeń na temat rozwoju lokalnego w miejscowości. Teren dostępny będzie dla wszystkich chętnych, zarówno mieszkańców Gminy, jak i osób przybyłych w celu spędzenia wolnego czasu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Klub ma możliwość odzyskania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Klub nie jest płatnikiem podatku VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga dochodów ze sprzedaży towarów i usług. Klub otrzymuje dotacje i refundacje poniesionych kosztów na realizację projektów unijnych. Interpretacja jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność na realizację projektu pn.: "Poprawa oferty rekreacyjnej poprzez montaż urządzenia sprawnościowego" w ramach naboru: "Mieszkańcy inwestujący w swój obszar" w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Zdaniem Wnioskodawcy, Klub, nie prowadzi działalności gospodarczej ze względu na cel zarobkowy, zatem nie spełnia warunków określonych w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, i tym samym nie nabywa statusu podatnika VAT czynnego.

Poza tym Klub nie wykonuje w ogóle czynności opodatkowanych, zatem nie może w myśl art. 86 ust. 1 skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z powyższym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a co za tym idzie Klub nie ma żadnej możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Klub w dniu 26 czerwca 2018 r. podpisał umowę o dofinansowanie na realizację zadania pod nazwa "Poprawa oferty rekreacyjnej poprzez montaż urządzenia sprawnościowego" w ramach poddziałania 19.2. "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW na lata 2014-2020 - projekt grantowy. Celem niniejszego zadania jest bezpłatne udostępnienie mieszkańcom infrastruktury rekreacyjnej i krzewienie postaw aktywności fizycznej poprzez budowę w okresie realizacji operacji, obiektu małej architektury w miejscowości. W ramach realizacji przedsięwzięcia powstanie miejsce rekreacji - siłownia plenerowa do street workout'u, która będzie obiektem ogólnodostępnym, za korzystanie z niego nie będą pobierane opłaty. Powstała infrastruktura służyć będzie aktywnemu wypoczynkowi mieszkańców, przyczyni się do czynnego wypoczynku, zwiększy aktywność w czasie wolnym od pracy, umożliwi rozwijanie zainteresowań, wpływa na rozładowanie napięcia nerwowego i służyć będzie odbudowie sił fizycznych i psychicznych.

Rezultatem projektu będzie nowoczesne miejsce do ćwiczeń typu street workout - teren sportowo-rekreacyjny dla dzieci i młodzieży oraz osób starszych, bezpieczny, atrakcyjny, funkcjonalny i trwały. Zagospodarowana w ten sposób działka, stanie się miejscem spotkań dla lokalnej społeczności, gdzie będzie można bezpiecznie i pożytecznie spędzić wolny czas. Umożliwi to wszystkim korzystanie z bezpiecznego ruchu na świeżym powietrzu i da możliwość spotkania się i wymiany doświadczeń na temat rozwoju lokalnego w miejscowości. Teren dostępny będzie dla wszystkich chętnych, zarówno mieszkańców Gminy, jak i osób przybyłych w celu spędzenia wolnego czasu.

W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania kwoty podatku VAT w związku z realizacją ww. zadania

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż - jak wynika z wniosku - Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji pn. "Poprawa oferty rekreacyjnej poprzez montaż urządzenia sprawnościowego". Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl