0114-KDIP1-1.4012.709.2018.2.IZ - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 grudnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.709.2018.2.IZ Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2018 r. (data wpływu 13 listopada 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 listopada 2018 r. (data wpływu 3 grudnia 2018 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 23 listopada 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 30 listopada 2018 r. (data wpływu 3 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego

od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W miesiącu lutym bieżącego roku Wnioskodawca złożył wniosek o dotację na realizację inwestycji w ramach programu operacyjnego - Rozwój Obszarów Wiejskich. Organem dotacyjnym jest Urząd Marszałkowski. W ramach projektu zakupiono sprzęt nagłaśniający i oświetleniowy, który będzie wykorzystany w Centrum Kulturalno - Konferencyjnym. Program przewiduje dotacje 80% poniesionych kosztów kwalifikowanych. Koszty kwalifikowalne to zaakceptowane przez organ dotacyjny wydatki poniesione w kwocie netto (bez podatku VAT) lub w kwocie brutto uwzględniających podatek VAT. Wnioskodawca złożył wniosek o dotację poniesionych kosztów. Wnioskodawca posiada status podatnika zwolnionego podmiotowo i nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, że nie prowadzi dodatkowo żadnej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Inwestycje poniesione w ramach projektu nie wiążą się z ewentualnymi przychodami opodatkowanymi podatkiem VAT. Interpretacja w przedmiotowej sprawie wymagana jest przez Urząd Marszałkowski w celu uznania kosztów wydatków brutto jako koszty kwalifikowalne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie sprzętu nagłaśniającego i oświetleniowego w ramach programu operacyjnego - Rozwój Obszarów Wiejskich - Małe Projekty?

Zdaniem Wnioskodawcy, jako podmiot ustawowo zwolniony z podatku, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupie sprzętu nagłaśniającego i oświetleniowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z póżn.zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że w miesiącu lutym bieżącego roku Wnioskodawca złożył wniosek o dotację na realizację inwestycji w ramach programu operacyjnego - Rozwój Obszarów Wiejskich. Organem dotacyjnym jest Urząd Marszałkowski.

W ramach projektu zakupiono sprzęt nagłaśniający i oświetleniowy, który będzie wykorzystany w Centrum Kulturalno - Konferencyjnym. Wnioskodawca złożył wniosek o dotację poniesionych kosztów. Wnioskodawca posiada status podatnika zwolnionego podmiotowo i nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Jednocześnie Wnioskodawca nie prowadzi dodatkowo żadnej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Inwestycje poniesione w ramach projektu nie wiążą się z ewentualnymi przychodami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony. Jak wynika z okoliczności sprawy, poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na zakup sprzętu oświetleniowego i nagłaśniającego nie będą się wiązać z ewentualnymi przychodami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że nie prowadzi dodatkowo żadnej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Ponadto, Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku VAT. Inwestycje poniesione w ramach projektu nie wiążą się z ewentualnymi przychodami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu, ponieważ towary (sprzęt nagłaśniający i oświetleniowy) związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl