0114-KDIP1-1.4012.689.2017.1.AO - VAT w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku zakupem towarów i usług nabytych w celu organizacji dożynek gminno - powiatowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.689.2017.1.AO VAT w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku zakupem towarów i usług nabytych w celu organizacji dożynek gminno - powiatowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2017 r. (data wpływu 13 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku zakupem towarów i usług nabytych w celu organizacji dożynek gminno - powiatowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku zakupem towarów i usług nabytych w celu organizacji dożynek gminno - powiatowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W maju 2017 r. Gmina złożyła w Urzędzie Marszałkowskim Województwa wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji: Dożynki Gminno-Powiatowe - w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na Lata 2014-2020. Plan Operacyjny na lata 2016-2017. Ww. zadanie obejmowało organizację imprezy plenerowej, zrealizowanej w celu zwiększenia zainteresowania mieszkańców z terenu powiatu płockiego we wdrażanie inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, podniesienie jakości życia społeczności lokalnej oraz promocję lokalnych walorów. Celem zadania było również zachowanie dziedzictwa kulturowego, podtrzymanie tradycji ludowej, aktywizacji mieszkańców, kultywowania miejscowych obrzędów i zwyczajów.

Operacja pozytywnie wpłynęła na podniesienie rozwoju świadomości lokalnej społeczności oraz aktywizację mieszkańców gmin. Wspólna zabawa i sportowa rywalizacja przyczyniła się do wzrostu integracji społecznej, a także zaspokojenia potrzeb mieszkańców pod względem sportu i wspólnej zabawy. Wnioskodawca zwiększył chęć udziału i zainteresowanie osób we wdrażanie inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Zaangażowanie mieszkańców obszarów wiejskich przyczyniło się do alternatywnego sposobu spędzania wolnego czasu i budowanie poczucia promocji wsi jako atrakcyjnego miejsca życia, wypoczynku i zabawy.

Realizacja zadania odbyła się 3 września 2017 r. Koszt realizacji operacji 41.685,00 zł. Wnioskowana kwota pomocy - 52,02% kosztów kwalifikowanych tj. 21.685,00 zł. Dożynki Gminno-Powiatowe - zrealizowano częściowo ze środków własnych Gminy, a częściowo ze środków w ramach pomocy Priorytet PROW: Wspieranie włączenia społecznego, ograniczania ubóstwa i rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich. Cel KSOW: Zwiększenie udziału zainteresowanych stron we wdrażaniu inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Informowanie społeczeństwa i potencjalnych beneficjentów o polityce rozwoju obszarów wiejskich i wsparciu finansowym, Działanie KSOW: Promocja zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich.

Realizacja zadania w całości miała na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie kultury, kultury fizycznej i promocji gminy, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1875).

Projekt skierowany był do szerokiego grona odbiorców, tj. w szczególności mieszkańców Gminy oraz powiatu płockiego, przedstawicieli sołectw Gminy i okolic, przedstawicieli miast i gmin sąsiednich, przedstawicieli organizacji pozarządowych, lokalnych przedsiębiorców, lokalnych samorządowych działaczy. Wstęp na imprezę plenerową był nieodpłatny (wolny). Nie osiągnięto także innych dochodów w związku z organizacją tej imprezy.

W ujęciu finansowym Gmina miała więc do czynienia z imprezą o charakterze czysto wydatkowym, tj. generującym po stronie Gminy wydatki (koszty), bez generowania dochodów (przychodów).

W związku z organizacją ww. imprezy gmina poniosła m.in. niżej wymienione wydatki na: wynagrodzenie dla zespołówgwiazd uświetniających imprezę, wynajem sceny, wydruk plakatów. Indywidualna interpretacja jest niezbędna do otrzymania dofinansowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług nabytych w celu realizacji operacji: Dożynki Gminno-Powiatowe polegającej na organizacji imprezy plenerowej na terenie miasta?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług nabytych w celu realizacji operacji: Dożynki Gminno-Powiatowe polegającej na organizacji imprezy plenerowej na terenie miasta.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym, nie ma możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Realizując powyższą operację Gmina poniosła wydatki, które nie są związane z czynnościami opodatkowanymi i jednocześnie nie osiągnęła z tego tytułu żadnych dochodów związanych z organizacją tej imprezy plenerowej. Wstęp na imprezę plenerową był nieodpłatny (wolny). A zatem nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej operacji.

Wobec tego, nie zostanie spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizacji operacji. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1875) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy w zakresie kultury, kultury fizycznej i promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 9, 10 i 18 cyt. ustawy).

Gmina realizując tę operację nie działała jako podatnik VAT, a realizowała zadania własne. Operacja, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, w całości służyła zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie kultury, kultury fizycznej i promocji gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 tej ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Art. 7 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 9, 10 i 18 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w maju 2017 r. złożył w Urzędzie Marszałkowskim Województwa wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji: Dożynki Gminno-Powiatowe - w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na Lata 2014-2020. Plan Operacyjny na lata 2016-2017. Ww. zadanie obejmowało organizację imprezy plenerowej, zrealizowanej w celu zwiększenia zainteresowania mieszkańców z terenu powiatu płockiego we wdrażanie inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, podniesienie jakości życia społeczności lokalnej oraz promocję lokalnych walorów. Celem zadania było również zachowanie dziedzictwa kulturowego, podtrzymanie tradycji ludowej, aktywizacji mieszkańców, kultywowania miejscowych obrzędów i zwyczajów. Realizacja zadania odbyła się 3 września 2017 r. W związku z organizacją ww. imprezy gmina poniosła m.in. wydatki na: wynagrodzenie dla zespołówgwiazd uświetniających imprezę, wynajem sceny, wydruk plakatów. Indywidualna interpretacja jest niezbędna do otrzymania dofinansowania. Operacja pozytywnie wpłynęła na podniesienie rozwoju świadomości lokalnej społeczności oraz aktywizację mieszkańców gmin. Wspólna zabawa i sportowa rywalizacja przyczyniła się do wzrostu integracji społecznej, a także zaspokojenia potrzeb mieszkańców pod względem sportu i wspólnej zabawy. Wnioskodawca zwiększył chęć udziału i zainteresowanie osób we wdrażanie inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Zaangażowanie mieszkańców obszarów wiejskich przyczyniło się do alternatywnego sposobu spędzania wolnego czasu i budowanie poczucia promocji wsi jako atrakcyjnego miejsca życia, wypoczynku i zabawy.

Jak wskazał Wnioskodawca, realizacja zadania w całości miała na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie kultury, kultury fizycznej i promocji gminy, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym. Projekt skierowany był do szerokiego grona odbiorców, tj. w szczególności mieszkańców Gminy oraz powiatu płockiego, przedstawicieli sołectw Gminy i okolic, przedstawicieli miast i gmin sąsiednich, przedstawicieli organizacji pozarządowych, lokalnych przedsiębiorców, lokalnych samorządowych działaczy. Wstęp na imprezę plenerową był nieodpłatny (wolny). Nie osiągnięto także innych dochodów z związku z organizacją tej imprezy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z organizacją imprezy plenerowej tj. Dożynek Gminno - Powiatowych.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego nie został spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - realizacja zadania w całości miała na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie kultury, kultury fizycznej i promocji gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym. Wstęp na imprezę plenerową był nieodpłatny (wolny). Ponadto z wniosku wynika, że nie osiągnięto także innych dochodów w związku z organizacją tej imprezy.

Skoro organizacja przedmiotowej imprezy plenerowej w całości dotyczyła zaspokojenia zbiorowych potrzeb mieszkańców, czyli dokonana była w ramach realizacji zadań własnych nałożonych na Wnioskodawcę ustawą o samorządzie gminnym i - jak wskazano we wniosku - Gmina nie osiągnęła dochodów w związku z organizacją tej imprezy to Gmina w kontekście tej czynności nie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W konsekwencji, Gmina w związku z realizacją przedmiotowej operacji: Dożynki Gminno-Powiatowe - poniosła wydatki, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z organizacją Dożynek Gminno - Powiatowych.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności związku poniesionych wydatków na organizację przedmiotowej imprezy plenerowej zarówno z czynnościami niepodlegającymi przepisom ustawy o VAT oraz czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi. (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl