0114-KDIP1-1.4012.566.2019.1.IZ - Zwolnienie z VAT zajęć organizowanych na uniwersytecie trzeciego wieku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.566.2019.1.IZ Zwolnienie z VAT zajęć organizowanych na uniwersytecie trzeciego wieku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2019 r. (data wpływu 10 października 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla zajęć organizowanych na Uniwersytecie Trzeciego Wieku w zamian za czesne wnoszone przez słuchaczy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla zajęć organizowanych na Uniwersytecie Trzeciego Wieku w zamian za czesne wnoszone przez słuchaczy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług, wykonuje zadania nałożone na nią przepisami prawa dla realizacji, do których została powołana. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy z ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r.:

* pomocy społecznej (art. 7 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy)

* edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

W celu wykonywania ww. zadań własnych Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne. Przykładem takiej jednostki jest Ośrodek Pomocy Społecznej (dalej: OPS). Jednostka ta została powołana do realizacji zadań własnych gminy z zakresu pomocy społecznej (art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym). Zadaniem OPS jest realizacja zadań wymienionych w ustawie o pomocy społecznej oraz zadań z zakresu zabezpieczenia społecznego. W strukturze organizacyjnej OPS działa Klub (...) nr... wpisu do Rejestru Wojewody (...) Zgodnie z ustawą o zatrudnieniu socjalnym z dnia 13 czerwca 2003 r. rozdział 7 Kluby Integracji Społecznej. W ramach działalności W ramach działalności Klubu prowadzony jest Uniwersytet Trzeciego Wieku (dalej: UTW). Uniwersytetem kieruje kierownik OPS w partnerstwie z Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji i Biblioteką Publiczną. UTW współpracuje z kadrą naukową wyższych uczelni, gwarantując wysoki poziom merytoryczny wykładów i seminariów. UTW działa w oparciu o statut OPS i wypełnia zadania określone w ustawie o pomocy społecznej w zakresie integracji społecznej. Celem UTW jest:

* propagowanie wiedzy, kultury i zdrowia oraz idei kształcenia i aktywności społecznej przez całe życie,

* ułatwienie osobom starszym lepszego zrozumienia współczesnego świata oraz prawideł jego funkcjonowania w aspekcie gospodarczym, społecznym i praktycznym,

* umożliwienie miłego, twórczego i ciekawego spędzania czasu wolnego,

* pozostanie w sprawności psychofizycznej do późnych lat życia,

* przeciwdziałanie samotności.

Zgodnie z regulaminem organizacyjnym Uniwersytetu Trzeciego Wieku, słuchaczem UTW może zostać każdy mieszkaniec miasta i gminy po 50-tym roku życia, który zakończył już karierę zawodową (emeryt, rencista, również bezrobotny). Słuchacz zobowiązany jest do akceptacji regulaminu oraz opłacenia czesnego, którego wysokość jest corocznie ustalona przez organ prowadzący, tj. OPS (Rada Programowa słuchaczy na pierwszym posiedzeniu w roku akademickim). Uczestnictwo w UTW opiera się na podpisanym wywiadzie środowiskowym, w którym określa się plan pomocy i działań na rzecz słuchacza. Wywiad podpisywany jest przez pracownika socjalnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy usługi świadczone przez OPS polegające na organizacji zajęć na UTW w zamian za czesne wnoszone przez słuchaczy podlegają zwolnieniu od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 Ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Usługi świadczone przez OPS polegające na organizacji zajęć na UTW w zamian za czesne wnoszone przez słuchaczy podlegają zwolnieniu od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 Ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Przy czym przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują dla niektórych towarów i usług obniżone lub zwolnienie od podatku. Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a zwalnia się od podatku VAT usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej.

Warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy. Podmiotem mogącym świadczyć usługi społeczne korzystającym ze zwolnienia może być m.in. ośrodek pomocy społecznej. Gmina jest zobowiązana przepisami o samorządzie gminnym do realizacji zadań własnych z zakresu pomocy społecznej, w szczególności pracy socjalnej. Tworząc ośrodek pomocy społecznej gmina jest podmiotem mogącym świadczyć usługi społeczne korzystającym ze zwolnienia od podatku.

Z kolei spełnienia warunku przedmiotowego odnosi się do świadczenia usług pomocy społecznej, która polega w szczególności na pracy socjalnej. Praca socjalna ze słuchaczem odbywa się na podstawie przeprowadzonego wywiadu środowiskowego, który jest podstawowym dokumentem w pracy socjalnej. Praca odbywa się trzecią metodą pracy socjalnej - organizowanie społeczności lokalnej. UTW jako komórka organizacyjna OPS realizuje powyższe działania określone przepisami ustawy o pomocy społecznej. Zatem Gmina, organizując zajęcia na UTW świadczy pomoc społeczną, do czego jest zobowiązana, w zakresie poprawy jakości życia osób starszych, pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie. UTW wypełnia zadania w zakresie reintegracji społecznej, dotyczące organizowania różnorodnych form integracji mieszkańców. Celem UTW jest prowadzenie działalności edukacyjnej, twórczej, zdrowotnej dla osób starszych, aktywizacja psychospołeczna słuchaczy, a co za tym idzie ogólne poprawienie jakości życia tych osób, a także ułatwienie osobom starszym odnalezienie się we współczesnym świecie, co stanowi pracę socjalną, a tym samym stanowi świadczenie usług pomocy społecznej w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej.

Słuchaczami są emeryci i renciści, którzy są wykluczeni lub w dużym stopniu narażeni są na wykluczenie społeczne, a zatem wymagają pomocy społecznej. Gmina świadcząc usługi opisane we wniosku będzie podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 Ustawy o VAT, świadczącym usługi pomocy społecznej tworząc jednostkę budżetową tj. Ośrodek Pomocy Społecznej dla którego prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Zgodnie z regulaminem Uniwersytetu Trzeciego Wieku, bez opłaty nie byłoby możliwości uczestniczenia w zajęciach, zatem w odniesieniu do pobieranych opłat za uczestnictwo w ramach UTW, powyższe opłaty będą pobierane za uczestnictwo w zajęciach, których celem jest świadczenie usług pomocy społecznej. Tym samym w odniesieniu do opłat, została spełniona przesłanka zastosowania powyższego zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawców w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednocześnie zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych usług stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

I tak w myśl art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

a.

regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,

b.

wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:

* domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,

* placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,

c.

placówki specjalistycznego poradnictwa,

d.

inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,

e.

specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Aby zatem skorzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, musi być łącznie spełniony warunek podmiotowy (ściśle wskazany podmiot świadczący usługę) i przedmiotowy (konkretna usługa), a dodatkowo musi być ona świadczona na rzecz konkretnego podmiotu.

Co istotne, zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, objęta jest także dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami pomocy społecznej oraz usługami określonymi w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Przy czym również w tym przypadku świadczenia te muszą być realizowane przez wskazany w przepisie podmiot i bezpośrednio na rzecz beneficjentów opieki społecznej. Co więcej, w odniesieniu do tych świadczeń nie mogą zaistnieć przesłanki wyłączające prawo do zwolnienia wskazane w art. 43 ust. 17 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że wszelkie działania (usługi i dostawa towarów), które nie mają charakteru niezbędnego do świadczenia usług wymienionych m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, nie mają charakteru czynności ściśle związanych z tymi usługami w rozumieniu ustawy.

Wskazać należy, że art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, odpowiada rozwiązaniu przewidzianemu w art. 132 ust. 1 lit. g Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), dalej: Dyrektywa 2006/112/WE. Zgodnie z ww. przepisem Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką i pomocą społeczną, wraz z usługami świadczonymi przez domy spokojnej starości, dokonywane przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie.

Jak wynika z przywołanego przepisu Dyrektywy 2006/112/WE, warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od wartości dodanej jest spełnienie zarówno przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług (usług pomocy społecznej), jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, będącego ściśle określonym podmiotem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia "opieka". Zatem przy dokonywaniu interpretacji ww. przepisu, należy posłużyć się wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z definicją zawartą we "Współczesnym słowniku języka polskiego" (Wydawnictwo Langenscheidt, Warszawa 2007 r. tom II str. 1119), "opieka" oznacza "troskliwe zajmowanie się kimś, dbanie o kogoś, zaspokajanie czyichś potrzeb; strzeżenie, pilnowanie kogoś lub czegoś; dozór, piecza, kuratela (...)".

Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług, definiując zakres zwolnień, odnosi się do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o pomocy społecznej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej, pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Stosownie do zapisu art. 3 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka.

Z art. 7 pkt 1-6 ustawy o pomocy społecznej wynika, że pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom w szczególności z powodu:

1.

ubóstwa;

2.

sieroctwa;

3.

bezdomności;

4.

bezrobocia;

5.

niepełnosprawności;

6.

długotrwałej lub ciężkiej choroby.

Obowiązek zapewnienia realizacji zadań pomocy społecznej spoczywa na jednostkach samorządu terytorialnego oraz na organach administracji rządowej w zakresie ustalonym ustawą (art. 16 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej).

Gmina i powiat, obowiązane zgodnie z przepisami ustawy do wykonywania zadań pomocy społecznej, nie mogą odmówić pomocy osobie potrzebującej, mimo istniejącego obowiązku osób fizycznych lub osób prawnych do zaspokajania jej niezbędnych potrzeb życiowych (art. 16 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej).

Do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi; kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu (art. 17 ust. 1 pkt 11 i 16 ustawy o pomocy społecznej).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina do realizacji zadań własnych z zakresu pomocy społecznej (art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym) utworzyła Ośrodek Pomocy Społecznej. Zadaniem OPS jest realizacja zadań wymienionych w ustawie o pomocy społecznej oraz zadań z zakresu zabezpieczenia społecznego. W strukturze organizacyjnej OPS działa Klub Integracji Społecznej - nr. wpisu do Rejestru Wojewody, zgodnie z ustawą o zatrudnieniu socjalnym z dnia 13 czerwca 2003 r. rozdział 7 Kluby (...). W ramach działalności Klubu prowadzony jest Uniwersytet Trzeciego Wieku (dalej: UTW). Uniwersytetem kieruje kierownik OPS w partnerstwie z Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji i Biblioteką Publiczną. UTW współpracuje z kadrą naukową wyższych uczelni, gwarantując wysoki poziom merytoryczny wykładów i seminariów. UTW działa w oparciu o statut OPS i wypełnia zadania określone w ustawie o pomocy społecznej w zakresie integracji społecznej. Celem UTW jest: - propagowanie wiedzy, kultury i zdrowia oraz idei kształcenia i aktywności społecznej przez całe życie, ułatwienie osobom starszym lepszego zrozumienia współczesnego świata oraz prawideł jego funkcjonowania w aspekcie gospodarczym, społecznym i praktycznym, umożliwienie miłego, twórczego i ciekawego spędzania czasu wolnego, pozostanie w sprawności psychofizycznej do późnych lat życia, przeciwdziałanie samotności.

Zgodnie z regulaminem organizacyjnym Uniwersytetu Trzeciego Wieku, słuchaczem UTW może zostać każdy mieszkaniec miasta i gminy po 50-tym roku życia, który zakończył już karierę zawodową (emeryt, rencista, również bezrobotny). Słuchacz zobowiązany jest do akceptacji regulaminu oraz opłacenia czesnego, którego wysokość jest corocznie ustalona przez organ prowadzący, tj. OPS (Rada Programowa słuchaczy na pierwszym posiedzeniu w roku akademickim). Uczestnictwo w UTW opiera się na podpisanym wywiadzie środowiskowym, w którym określa się plan pomocy i działań na rzecz słuchacza. Wywiad podpisywany jest przez pracownika socjalnego.

W niniejszej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii uznania czy usługi świadczone przez OPS polegające na organizacji zajęć na UTW w zamian za czesne wnoszone przez słuchaczy podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Na wstępie należy podkreślić, że zgodnie z omawianym przepisem ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnieniu podlegają jedynie te usługi, które:

1.

są usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, względnie usługami określonymi w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (w tym przypadku nie są to usługi pomocy społecznej);

2.

są świadczone na rzecz beneficjenta tej pomocy;

3.

są świadczone przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy.

Zatem aby możliwe było zwolnienie od podatku VAT usług świadczonych przez Ośrodek Pomocy Społecznej polegających na organizacji zajęć na Uniwersytecie Trzeciego Wieku w zamian za czesne wnoszone przez słuchaczy, konieczne jest spełnienie zarówno przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług na rzecz beneficjentów tej pomocy (usług pomocy społecznej), jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, będącego ściśle określonym podmiotem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Z okoliczności sprawy wynika, że OPS jest podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, który świadczy usługi z zakresu pomocy społecznej. W związku z czym warunek podmiotowy uprawniający do zwolnienia jest pełniony.

Analizując z kolei przesłankę przedmiotową należy wskazać, że Gmina nie została zobowiązana przepisami ustawy o pomocy społecznej do organizacji zajęć na Uniwersytecie Trzeciego Wieku. Ponadto, analizując treść przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, stwierdzić należy, że usługa polegająca na organizacji zajęć na UTW nie jest świadczona wyłącznie na rzecz beneficjentów pomocy społecznej. Sam Wnioskodawca wskazał bowiem, że słuchaczem UTW może zostać każdy mieszkaniec miasta i gminy po 50-tym roku życia, który zakończył już karierę zawodową (emeryt, rencista, również bezrobotny). Fakt, że uczestnictwo na UTW opiera się na podpisanym wywiadzie środowiskowym, w którym określa się plan pomocy i działań na rzecz słuchacza, nie oznacza, że słuchacz wymaga, oczekuje udzielenia pomocy społecznej z powodu np. ubóstwa, bezdomności, bezrobocia, niepełnosprawności.

Należy w tym miejscu jeszcze na podkreślić, że pomoc społeczna ma na celu wsparcie osób w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia ich niezbędnych potrzeb życiowych i ma umożliwić im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka.

W ocenie tut. Organu świadczonych przez OSP usług w zakresie organizacji zajęć na Uniwersytecie Trzeciego Wieku polegających na propagowaniu wiedzy, kultury i zdrowia oraz idei kształcenia i aktywności społecznej przez całe życie, ułatwieniu osobom starszym lepszego zrozumienia współczesnego świata oraz prawideł jego funkcjonowania w aspekcie gospodarczym, społecznym i praktycznym, umożliwieniu miłego, twórczego i ciekawego spędzania czasu wolnego, pozostaniu w sprawności psychofizycznej do późnych lat życia czy przeciwdziałaniu samotności nie można uznać za działania mające na celu zaspokojenie niezbędnych potrzeb życiowych słuchaczy.

W konsekwencji stwierdzić należy, że opisane we wniosku usługi nie wypełniają definicji usług pomocy socjalnej, co oznacza, że niespełniona jest przesłanka przedmiotowa, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy.

Zatem należy wskazać, że usługi świadczone przez OPS polegające na organizacji zajęć na UTW w zamian za czesne wnoszone przez słuchaczy nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Czesne wnoszone przez słuchaczy UTW nie jest wynagrodzeniem za usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej.

Oznacza to więc, że usługi świadczone przez OPS w postaci organizacji zajęć na UTW w zamian za czesne wnoszone przez słuchaczy, nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl