0114-KDIP1-1.4012.441.2022.1.EW - Wyłączenie z VAT zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 września 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.441.2022.1.EW Wyłączenie z VAT zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie uznania, że zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na Dział 1 stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a jego zbycie na rzecz innego podmiotu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania zbywanego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i wyłączenia tej transakcji z opodatkowania podatkiem VAT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i wchodzi w skład szerszej grupy podmiotów (w dalszej części "Grupa"), na czele której stoi Spółka A z siedzibą w (...).

W ramach swojej działalności Wnioskodawca prowadzi trzy linie biznesowe, tj.:

1.

agencja pracy tymczasowej świadcząca usługi pracy tymczasowej na rzecz pracodawców użytkowników mających siedzibę w Polsce, jak również usługi podwykonawcze świadczone na rzecz klientów mających siedzibę w Polsce (segment Dział 1).

2.

agencja pracy tymczasowej świadcząca usługi pracy tymczasowej na rzecz klientów mających siedzibę we Francji (segment Dział 2),

3.

usługi z zakresu długoterminowej opieki domowej nad osobami starszymi, chorymi lub niepełnosprawnymi mieszkającymi w Niemczech (segment Dział 3).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i prowadzi właściwą ewidencję podatkową, w tym odpowiednie ewidencje na potrzeby podatku od towarów i usług.

W ramach działań o charakterze restrukturyzacyjnym planowane jest zbycie przez Wnioskodawcę (w trybie art. 551 i następnych Kodeksu cywilnego) zorganizowanej części przedsiębiorstwa (w dalszej części "ZCP" lub "Dział 1"), przy pomocy której Wnioskodawca prowadzi obecnie działalność wskazaną w pkt 1 powyżej.

Zbycie zostanie dokonane na rzecz innego podmiotu powiązanego z Wnioskodawcą, który prowadzi obecnie działalność tożsamą z działalnością prowadzoną przez Wnioskodawcę przy wykorzystaniu ZCP (m.in. jest wpisany do rejestru agencji zatrudnienia). ZCP zostanie poddany wycenie dokonywanej przez niezależnego rzeczoznawcę.

Wyjaśniając motywy biznesowe planowanego zbycia Wnioskodawca wskazuje przede wszystkim na budowanie długoterminowej wartości fundamentalnej swojej Grupy, której elementem jest wydzielenie głównych typów działalności operacyjnej oraz stworzenie przejrzystej i zrozumiałej struktury dla kontrahentów. Taka transparentna i jasna struktura pozwoli na podniesienie wiarygodności w oczach kontrahentów.

Opis składników majątkowych Działu 1 będącego przedmiotem zbycia

Wnioskodawca zwraca uwagę, że przedmiotem planowanego zbycia będą wszystkie składniki materialne i niematerialne oraz całość procesów, które składają się na segment Dział 1.

W ramach struktury majątkowej istnieje wydzielony organizacyjnie i zorganizowany zespół składników spełniający warunki pozwalające na uznanie go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Z przedmiotu zbycia wyłączone natomiast zostaną składniki przyporządkowane do działalności pozostałych segmentów, tj. Działu 2 i Działu 3.

Wskazany ZCP obejmuje następujące procesy biznesowe:

a.

pozyskiwanie i obsługa klientów mających siedzibę na terenie Polski,

b.

rekrutacja i zatrudnianie personelu tymczasowego kierowanego następnie do świadczenia pracy tymczasowej na rzecz klientów (pracodawców użytkowników) mających siedzibę w Polsce,

c.

rekrutacja i zatrudnianie personelu na potrzeby świadczenia usług podwykonawczych na rzecz klientów mających siedzibę w Polsce i świadczenie usług podwykonawczych na rzecz wspomnianych klientów,

d.

obsługa księgowo - kadrowa i prawna w zakresie niezbędnym do świadczenia usług w obszarze określonym w pkt a-c powyżej.

Przedmiot planowanego zbycia:

a.

stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) powiązanych funkcjonalnie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne),

b.

jest wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy (wyodrębnienie organizacyjne),

c.

jest wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy (wyodrębnienie finansowe),

d.

może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

W celu wyodrębnienia ZCP Wnioskodawca podjął między innymi następujące działania:

a.

podjęcie stosownych uchwał w przedmiocie wydzielenia ZCP zarówno pod względem organizacyjnym, jak i majątkowym oraz funkcjonalnym,

b.

wydzielenie ZCP pod względem organizacyjnym, jak i majątkowym, w tym: ustanowienie Dyrektora, przypisanie jednemu z członków zarządu Spółki nadzoru nad działalnością ZCP, przyjęcie regulaminów i procedur funkcjonowania ZCP (w tym regulaminu pracy, regulaminu premiowania), opracowanie ścieżki raportowania do członka zarządu Spółki nadzorującego ZCP, wyodrębnienie ZCP w materiałach marketingowych oraz informacyjnych (strona internetowa, broszury, papier firmowy, stopki), wyodrębnienie aktywów przypisanych do ZCP (np. wyposażenie biurowe, sprzęt elektroniczny, samochody), wyodrębnienie rachunku bankowego, alokowanie wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do prowadzenia działalności przez ZCP (np. znaki towarowe), przyjęcie i realizacja osobnego budżetu oraz osobnych celów w zakresie osiąganego wyniku finansowego, alokowanie do ZCP zobowiązań i wierzytelności wynikających z jego działalności, przyporządkowanie do ZCP przychodów i kosztów, przypisanie do ZCP aktywów i pasywów związanych z jego działalnością, przypisanie do ZCP polis ubezpieczeniowych pokrywających ryzyka wynikające z prowadzonej przez ZCP działalności, przypisanie do ZCP jego firmy/marki (...), przypisanie do ZCP wszystkich umów związanych z jego działalnością (np. umowy najmu biur regionalnych, umowy najmu lokali mieszkalnych przeznaczonych dla pracowników tymczasowych świadczących pracę w Polsce), przypisanie do ZCP danych i materiałów stanowiących jego tajemnicę przedsiębiorstwa.

W skład majątku obejmującego ZCP wchodzą między innymi:

a)

składniki materialne, tj. wartości niematerialne i prawne, środki trwałe, należności handlowe, środki pieniężne,

b)

składniki niematerialne, tj. umowy zawarte z kontrahentami, koncesje, zezwolenia,

c)

zobowiązania, tj. pożyczki, zobowiązania handlowe, zobowiązania publicznoprawne,

d)

pozostałe elementy, tj. tajemnica przedsiębiorstwa, bazy danych,

e)

zasoby ludzkie, w tym personel.

W ramach zbycia ZCP dojdzie do przeniesienia na nabywcę zakładu pracy w trybie art. 231 Kodeksu pracy oraz przeniesienia (cesji) praw i obowiązków określonych w umowach zawartych przez Spółkę oraz jej klientów.

Dodatkowo, Wnioskodawca zwraca uwagę, że inny podmiot z Grupy świadczy dla Wnioskodawcy usługi wsparcia procesów biznesowych. Po planowanym zbyciu w dalszym ciągu zakładane jest świadczenie tego rodzaju usług na rzecz nabywcy ZCP.

Mając na uwadze specyfikę aktualnie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności Wnioskodawca wskazuje, że Dział 1 jest w widoczny sposób wyodrębniony w strukturze organizacyjnej i finansowej Wnioskodawcy. W planie kont Wnioskodawcy istnieją odrębne konta służące do dokonywania zapisów operacji gospodarczych funkcjonalnie związanych z tym segmentem, a zasady polityki rachunkowości Wnioskodawcy zostały w tym zakresie odpowiednio zaktualizowane.

Co więcej, sposób prowadzenia przez Wnioskodawcę ewidencji rachunkowej pozwala na przyporządkowanie - dla celów rachunkowości zarządczej - Działu 1 przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań, jak również przypisanie innych aktywów i pasywów związanych z działalnością wspomnianego segmentu.

Mając na uwadze powyższe, Dział 1 posiada odpowiednie zasoby (materialne i niematerialne) niezbędne do samodzielnego prowadzenia działalności. Jednocześnie Dział 1 jest wyodrębniony i zorganizowany w wystarczającym stopniu, aby po jego zbyciu u podmiotu nabywającego została zachowana ciągłość w zakresie zbywanego obszaru działalności.

Pytanie

Czy zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na Dział 1, który zostanie zbyty przez Wnioskodawcę na rzecz innego podmiotu, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a w konsekwencji, czy zbycie tego ZCP nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy zbywany przez niego zespół składników materialnych i niematerialnych składający się na Dział 1 stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, w związku z czym jego zbycie przez Wnioskodawcę na rzecz innego podmiotu będzie pozostawało poza zakresem regulacji ustawy o VAT (art. 6 pkt 1 ustawy o VAT).

Mając na względzie uregulowania ustawy o VAT dotyczące zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w celu określenia skutków podatkowych zbycia Działu 1, w pierwszej kolejności należy ustalić status wspomnianego segmentu działalności w kontekście możliwości uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy o VAT zorganizowaną część przedsiębiorstwa stanowi "organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania".

Biorąc pod uwagę wskazaną definicje oraz stanowiska prezentowane zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie sądów administracyjnych, należy przyjąć, że status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która łącznie spełnia następujące warunki:

1)

stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;

2)

zespół ten jest wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej;

3)

zorganizowana część przedsiębiorstwa mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

W opinii Wnioskodawcy stanowiący przedmiot planowanego zbycia zespół składników, tworzący Dział 1, spełnia wszystkie wymienione wyżej warunki, co pozwala uznać go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Dział 1 jako zespół składników materialnych i niematerialnych

Aby zbywany zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa konieczne jest, by stanowił on na tyle zorganizowany kompleks, by był zdolny do realizacji zadań gospodarczych.

Jak wynika z praktyki organów podatkowych "Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań)" (tak m.in. Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 9 sierpnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.479.2021.4.KO).

Zgodnie z informacjami zawartymi w opisie stanu faktycznego, przedmiotem zbycia będzie zespół funkcjonalnie ze sobą połączonych w ramach Działu 1 składników materialnych i niematerialnych, wyodrębnionych faktycznie w ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy.

Składnikami materialnymi są m.in. wartości niematerialne i prawne, środki trwałe, należności handlowe, środki pieniężne, zobowiązania handlowe, zobowiązania publicznoprawne, pożyczki.

Składnikami niematerialnymi są m.in. umowy zawarte z kontrahentami, koncesje, zezwolenia.

W zakresie zobowiązań - wprost wymienionych w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartej w ustawie o VAT - Wnioskodawca zwraca uwagę, iż zobowiązania dotyczące Działu 1 zostaną - w związku ze zbyciem - przeniesione na nabywcę. Podobnie w trybie zbycia ZCP dojdzie do przeniesienia (cesji) na nabywcę wszystkich praw, w tym wierzytelności przypisanych do ZCP i wynikających z prowadzonej przez niego działalności.

Ponadto, jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, zbycie ZCP skutkować także będzie przeniesieniem praw i obowiązków wynikających ze stosunków pracy (z mocy prawa w trybie art. 231 Kodeksu pracy) oraz umów cywilnoprawnych zawartych ze współpracownikami.

W konsekwencji, należy więc stwierdzić, że wszystkie składniki materialne i niematerialne funkcjonalnie związane z Działem 1 zostaną zbyte na rzecz nabywcy.

Wyodrębnienie organizacyjne, finansowe oraz funkcjonalne Działu 1

Aby zespół składników materialnych i niematerialnych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa konieczne jest także, aby odznaczał się odrębnością organizacyjną, finansową oraz mógł samodzielnie funkcjonować spełniając funkcje gospodarcze do jakich został powołany.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że opisany powyżej zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, składający się na Dział 1, nie jest jedynie przypadkowym zbiorem składników, lecz stanowi całość wyodrębnioną w strukturach Wnioskodawcy, która pełni samodzielnie funkcje gospodarcze związane z działalnością w zakresie rekrutacji i zatrudniania personelu tymczasowego oraz podwykonawców na rzecz klientów.

Wyodrębnienie organizacyjne

Aby mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa niezbędne jest, aby zespół składników posiadał swoje miejsce w strukturze organizacyjnej danego podmiotu. Konieczność wyodrębnienia organizacyjnego była niejednokrotnie podkreślana w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz w interpretacjach podatkowych.

Tytułem przykładu wskazać można wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 10 marca 2011 r., sygn. I SA/Po 185/10, w którym wskazane zostało tak: "aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowane) część, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielnego podmiotu gospodarczego. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa, np. zakładu, sklepu czy punktu usługowego. Zatem nieodzownym warunkiem do uznania sprzedawanego majątku za część zorganizowaną przedsiębiorstwa jest posiadanie przez niego elementu organizacyjnego".

Przy czym, wyodrębnienie organizacyjne nie musi mieć sformalizowanego charakteru - rzeczywiste wydzielenie organizacyjne jest wystarczające do uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Potwierdzają to stanowiska prezentowane w interpretacjach indywidualnych, przykładowo w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 października 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.484.2019.2.MH, w której organ stwierdził, że: "O wydzieleniu organizacyjnym i funkcjonalnym świadczy to, że wyodrębniona część jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy (ZCP) nie będzie wydzielona w sposób formalno-prawny, ale w sposób faktyczny, ponieważ możliwe będzie przypisanie określonych umów, zdarzeń gospodarczych, dokumentów oraz operacji do ZCP".

Powyższe stanowisko potwierdzone zostało również w kolejnych interpretacjach indywidualnych wydanych w zbliżonych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych. Przykładowo można tutaj wskazać interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 sierpnia 2020 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.282.2020.3.AKA.

Wnioskodawca podkreśla, że w odniesieniu do Działu 1, stanowiącego przedmiot zbycia, można mówić o jego wyodrębnieniu organizacyjnym. Świadczyć o tym może spójna wewnętrzna organizacja wspomnianego ZCP oraz wykonywane w jego ramach zadania. W ramach działalności Wnioskodawcy Działu 1 stanowi odrębną linię biznesową, ma wyodrębniony przedmiot swojej działalności oraz dedykowane środki trwałe niezbędne do realizacji konkretnych zadań biznesowych, tj. rekrutacji i zatrudniania personelu tymczasowego oraz podwykonawców na rzecz klientów, co stanowi podstawowy element działalności Wnioskodawcy. Wyodrębnienie organizacyjne, operacyjne, raportowane w sposób wystarczający pozwala na uznanie segmentu Działu 1 za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe

Przechodząc do analizy w zakresie wyodrębnienia finansowego. Wnioskodawca wskazuje, że Dział 1 spełnia również warunek odrębności finansowej. Jak przyjmuje się bowiem w praktyce organów podatkowych: "Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa" (tak m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 21 lipca 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.267.2021.3.MD oraz z 11 sierpnia 2021 r., sygn. 0113-KDIPT1- 3.4012.442.2021.2.MJ).

W wyodrębnieniu finansowym kluczowe jest więc to, by przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe było przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji finansowo - księgowej zidentyfikowane są przychody, koszty i aktywa dotyczące Działu 1, w tym również związane z Działem 1 środki trwałe oraz zobowiązania. W ocenie Wnioskodawcy stanowi to wyodrębnienie finansowe Działu 1 w rozumieniu definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że system księgowy wykorzystywany obecnie przez Wnioskodawcę pozwala na wyodrębnianie przychodów, kosztów, należności i zobowiązań związanych z Działem 1. Możliwe jest również wyodrębnienie i przypisanie składników majątkowych dedykowanych segmentowi Działowi 1.

W konsekwencji więc, biorąc pod uwagę, że:

- w planie kont Wnioskodawcy istnieją odrębne konta służące do dokonywania zapisów operacji gospodarczych funkcjonalnie związanych z Działem 1,

- sposób prowadzenia przez Wnioskodawcę ewidencji rachunkowej pozwala na przyporządkowanie - dla celów rachunkowości zarządczej - do Działu 1 przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań, jak również przypisanie innych aktywów i pasywów związanych z działalnością tego Segmentu, oraz

- możliwe jest określenie wartości należności handlowych i zobowiązań handlowych związanych z Działem 1.

- należy uznać, że Dział 1 posiada odpowiedni stopień wyodrębnienia finansowego, by mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Przechodząc do oceny wyodrębnienia funkcjonalnego należy stwierdzić, że w tym aspekcie kluczowe jest posiadanie przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa potencjalnej zdolności do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Zgodnie bowiem z jednolitym stanowiskiem prezentowanym przez organy podatkowe "wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa" (tak m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w przytoczonej wcześniej interpretacji indywidualnej z 21 lipca 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.267.2021.3.MD).

W ocenie Wnioskodawcy punktem odniesienia przy ocenie wyodrębnienia funkcjonalnego Działu 1 powinna być rola, jaką zespół składników przenoszonych przez Wnioskodawcę na inny podmiot odgrywa w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i na ile stanowi w nim wyodrębnioną funkcjonalnie całość.

W tym zakresie Wnioskodawca wyjaśnia, że o wyodrębnieniu funkcjonalnym Działu 1 świadczą między innymi następujące okoliczności:

- z działalnością Działu 1 związany jest określony zespół pracowników świadczących pracę służącą realizacji powierzonych temu segmentowi zadań (w tym pracowników tymczasowych) oraz określony zespół kontrahentów współpracujących wyłącznie z Działem 1. Planowane jest, by współpraca z tymi pracownikami, współpracownikami i kontrahentami była kontynuowana przez nabywcę ZCP,

- przedmiot zbycia obejmował będzie składniki materialne i niematerialne związane z działalnością z działalnością Działu 1, które są zarazem elementami niezbędnymi do prowadzenia działalności w tym obrębie. Składniki te pozostają ze sobą we wzajemnych relacjach, które powodują, że z całą pewnością można o nich mówić jako o zespole składników, a nie o zbiorze niezależnych od siebie elementów;

- zespół składników materialnych i niematerialnych przenoszonych na nabywcę pozwali mu na niezwłoczne kontynuowanie działalności gospodarczej realizowanej w ramach Działu 1.

Z uwagi na to, że nabywca posiada odpowiednie zezwolenie na prowadzenie działalności regulowanej, jaką jest działalność agencji zatrudnienia, dalsze wykorzystanie przez nabywcę Działu 1 nie będzie wymagało podjęcia przez niego dodatkowych działań takich jak zawarcie nowych umów, uzyskanie pozwoleń itp.

Dodatkowo, co równie istotne, przejęcie funkcji gospodarczych Działu 1 zostanie przeprowadzone bez konieczności dokonania restrukturyzacji organizacyjnej przejętych składników. Dział 1 zostanie wykorzystany przez nabywcę na potrzeby kontynuowania działalności bez konieczności dokonywania zmian organizacyjnych, co oznacza, że spełnia on warunki, aby uznać, iż jest wyodrębniony funkcjonalnie.

Zdolność do funkcjonowania segmentu Działu 1 jako niezależnego przedsiębiorstwa

Ostatnim warunkiem koniecznym do uznania zespołu składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest jego zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Miarodajnym kryterium jest zatem ustalenie, czy w skład zespołu składników będącym przedmiotem zbycia wchodzić będzie minimum elementów, bez których kontynuowanie przez nabywcę działalności realizowanej w podmiocie, z którego zorganizowana część jest wydzielona nie byłoby możliwe.

W ocenie Wnioskodawcy Dział 1 obejmujący pracowników, współpracowników, środki trwałe, wartości niematerialne i prawne (w tym licencje na oprogramowania i systemy zarządzania), środki pieniężne, a także uprawnienia wynikające z umów związanych z realizowaną działalnością, należności oraz inne wierzytelności, jest zdolny do samodzielnego kontynuowanie zadań z zakresu rekrutacji i zatrudniania pracowników tymczasowych oraz podwykonawców w ramach innej jednostki.

Segment Dział 1 na moment zbycia wyposażony będzie we wszystkie niezbędne narzędzia do realizacji powierzonych mu zadań, a składniki majątkowe wchodzące w skład tego segmentu umożliwiają prowadzenie działalności gospodarczej w analogicznym zakresie.

Podkreślenia wymaga to, iż faktyczną zdolność kontynuowania działalności Działu 1 umożliwi przeniesienie na nabywcę praw i zobowiązań wynikających z umów zawartych z kontrahentami. Przejęte prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych z kontrahentami, umożliwią płynną, niezakłóconą kontynuację działalności przez nabywcę ZCP.

Istotnym argumentem przemawiającym za uznaniem, że Dział 1 stanowi zorganizowaną i wyodrębnioną funkcjonalnie część przedsiębiorstwa jest również fakt, że segment ten obejmuje także umowy z pracownikami posiadającymi odpowiednie kompetencje i doświadczenie w zakresie zadań przypisanych do działalności prowadzonej w ramach tego segmentu.

W rezultacie w ocenie Wnioskodawcy, Dział 1 spełnia wymogi pozwalające na uznanie go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W świetle powyższego, stanowisko Spółki należy uznać za uzasadnione.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w zakresie uznania, że zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na Dział 1 stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a jego zbycie na rzecz innego podmiotu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl