0114-KDIP1-1.4012.440.2018.2.KOM - 8% stawka VAT dla dostawy kiełków słodowych sprzedawanych jako gotowa pasza dla zwierząt.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.440.2018.2.KOM 8% stawka VAT dla dostawy kiełków słodowych sprzedawanych jako gotowa pasza dla zwierząt.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2018 r. (data wpływu 30 lipca 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 sierpnia 2018 r. (data wpływu 29 sierpnia 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 10 sierpnia 2018 r. znak 0114-KDIP1-1.4012.440.2018.1.KOM (skutecznie doręczone dnia 17 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę kiełków słodowych sprzedawanych jako gotowa pasza dla zwierząt - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę kiełków słodowych sprzedawanych jako gotowa pasza dla zwierząt.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w nadesłanym uzupełnieniu):

Przedsiębiorstwo Z. Spółka Jawna prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu KRS od dnia 17 kwietnia 2001 r. w zakresie PKD 10.91.Z - "Produkcja gotowej paszy dla zwierząt gospodarskich i sprzedaż pasz dla zwierząt". Zgodnie z PKWiU prowadzi działalność w zakresie handlu kiełkami słodowymi.

Wnioskodawca kupuje kiełki słodowe od dostawców ze stawką VAT 23%, które będzie sprzedawał bezpośrednio rolnikom indywidualnym i gospodarstwom rolnym jako gotową paszę dla zwierząt gospodarskich.

Płatnicy podatku rolnego i płatnicy podatku specjalnego są tak jak w przypadku śruty sojowej objęci 8% stawka VAT, jeśli napiszą oświadczenie o tym, że towar będzie służył im do działalności rolnej. Można wtedy na ten towar skorzystać z uprawnienia do obniżonej stawki podatkowej.

Wnioskodawca do udokumentowania spełnienia tego warunku zobowiązany jest posiadać pisemne oświadczenie nabywcy, z którego wynika, że rozlicza się on z wymaganego rozporządzeniem podatku oraz przeznacza nabyty towar na wymagamy cel.

Firma w przyszłości chciałaby handlować kiełkami słodowymi - gotowa pasza i stosować obniżoną stawką podatku VAT klasyfikując kiełki słodowe jako gotową paszę dla spożycia dla bydła i trzody w gospodarstwach.

W skład kiełków słodowych wchodzi: białko, tłuszcz, i włókno surowe; są to produkty uboczne w procesie warzenia piwa, które są wykorzystywane jako pasza, głównie w żywieniu bydła i trzody.

Zgodnie z symbolem PKWiU kiełki słodowe mieszczą się w grupowaniu 10.91.10.0 - "gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich, z wyłączeniem mączki i granulek lucerny".

Wnioskodawca nie przerabia, nie kisi, a jedynie przewozi do rolników jako paszę gotową do spożycia przez zwierzęta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (doprecyzowane w uzupełnieniu):

Czy Wnioskodawca będzie postępował prawidłowo stosując obniżoną stawkę 8% VAT przy sprzedaży kiełków słodowych rolnikom indywidualnym i gospodarstwom rolnym jako gotową paszę dla bydła i trzody?

Stanowisko Wnioskodawcy (sprecyzowane w uzupełnieniu):

Wnioskodawca uważa, że będzie postępował prawidłowo sprzedając kiełki słodowe - jako gotową do spożycia paszę dla zwierząt gospodarskich ze stawką 8% VAT, ponieważ można zakwalifikować kiełki słodowe jako paszę dla zwierząt wskazana w załączniku nr 3 do Ustawy o VAT, dla której PKWiU to 10.91.10.0.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że dla udzielenia odpowiedzi w zakresie stawki podatku dla świadczeń objętych wnioskiem, istotne jest prawidłowe ich zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym, wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji dla sprzedawanych towarów.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: "PKWiU", zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano na podstawie grupowania PKWiU wskazanego przez Wnioskodawcę we wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy przy tym zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy - dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 49 zostały wymienione "Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich" - PKWiU 10.91.

Zgodnie z pkt 1 objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi m.in. działalność polegającą na sprzedaży kiełków słodowych, kupuje od dostawców ze stawką VAT 23%, a które będzie sprzedawał bezpośrednio rolnikom indywidualnym i gospodarstwom rolnym jako gotową paszę do spożycia dla bydła i trzody w gospodarstwach. W skład kiełków słodowych wchodzi: białko, tłuszcz, i włókno surowe, które są produktami ubocznymi w procesie warzenia piwa. Wnioskodawca ich nie przerabia, ani nie kisi, tylko w postaci niezmienionej przewozi bezpośrednio do rolników jako paszę gotową do spożycia przez zwierzęta. Wnioskodawca klasyfikuje towar zgodnie z PKWiU w grupowaniu 10.91.10.0 - "gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich, z wyłączeniem mączki i granulek lucerny".

W tym miejscu należy wskazać, że z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego wynika, iż grupowanie to obejmuje także:

* gotowe pasze dla ryb oraz koncentraty i dodatki paszowe,

* przedmieszki do karmienia.

Grupowanie to nie obejmuje natomiast:

* mączki rybnej przeznaczonej do karmienia zwierząt, sklasyfikowanej w 10.20.41.0,

* makuchów oraz produktów ubocznych stosowanych bez specjalnego przetworzenia, jako karma dla zwierząt, z nasion oleistych, sklasyfikowanych w 10.41.41.0,

* produktów ubocznych stosowanych bez specjalnego przetworzenia, jako karma dla zwierząt, z przemiału zbóż, sklasyfikowanych w 10.61.40.0.

Mając na uwadze powołane przepisy ustawy należy stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym sprzedaż kiełków słodowych jako gotowej paszy dla zwierząt gospodarskich, dla których Wnioskodawca wskazał symbol statystyczny PKWiU - 10.91.10.0 "Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich, z wyłączeniem mączki i granulek lucerny", będzie podlegała opodatkowaniu stawką w wysokości 8% VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy w powiązaniu z poz. 49 zał. nr 3 do ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl