0114-KDIP1-1.4012.435.2019.1.IZ - Prawo do odliczenia VAT przez powiat w związku z realizacją projektu w zakresie ochrony różnorodności biologicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 września 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.435.2019.1.IZ Prawo do odliczenia VAT przez powiat w związku z realizacją projektu w zakresie ochrony różnorodności biologicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2019 r. (data wpływu 13 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu pn. "X" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu pn. "X".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność - art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814). Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej.

Prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu Powiatu.

Powiat będzie realizował projekt pn. "X".

Projekt zakłada ochronę różnorodności biologicznej w Powiecie w oparciu zasiedlone ptactwo i rodzimy drzewostan. Projekt obejmuje dwie lokalizacje:

1.

park przy Centrum Medycznym, który zostanie uporządkowany poprzez wycinkę drzew i krzewów oraz poddanie go pielęgnacji. Wykonane zostaną ścieżki edukacyjne o nawierzchni żwirowo - gliniastej, wchłaniające wodę z opadów, zamontowane zostaną tablice i urządzenia edukacyjne oraz domki dla ptaków i owadów. Dokonana zostanie inwentaryzacja ornitologiczna ze względu na występowanie zwierząt objętych ochroną. Wykonane zostaną nasadzenia rodzimych gatunków drzew, krzewów zagrożonych wyginięciem. Dokonane zostanie zgłoszenie drzew do Rejestru Pomników Przyrody.

2.

park przy Zespole Szkół, który zostanie uporządkowany poprzez wycinkę drzew i krzewów oraz poddanie go pielęgnacji. Wykonane zostaną ścieżki edukacyjne o nawierzchni żwirowo - gliniastej, wchłaniające wodę z opadów, zamontowane zostaną tablice i urządzenia edukacyjne oraz domki dla ptaków i owadów. Dokonana zostanie inwentaryzacja ornitologiczna ze względu na występowanie zwierząt objętych ochroną. Wykonane zostaną nasadzenia rodzimych gatunków drzew, krzewów zagrożonych wyginięciem. Dokonane zostanie zgłoszenie drzew do Rejestru Pomników Przyrody.

W obiekcie Zespołu Szkół powstanie Centrum ochrony różnorodności biologicznej w oparciu o zagrożone ptactwo m.in. dzięcioł zielony, zięb zwyczajny, sikorka bogatka, kos zwyczajny, szpak, gawron, kawka, nietoperze oraz wiewiórki. Powstanie sala edukacyjna wyposażona w urządzenia multimedialne, wejście do sali dostosowane zostanie do osób niepełnosprawnych.

Powiat występuje w projekcie jako partner.

Powiat jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny od dnia 11 czerwca 2010 r. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu wystawiane będą na Powiat.

Realizacja projektu będzie służyła wykonywaniu zadań własnych Powiatu, określonych w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu pn. "X" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 istnieje możliwość odzyskania podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Z uwagi na fakt iż realizowany projekt nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Powiat stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. "X" w ramach regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. w przypadku gdy czynności takie są wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, nie występują jako podatnicy podatku VAT.

W tym miejscu należy wskazać, że powiat, stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Przymiot podatnika podatku od towarów i usług przypisany jest osobie fizycznej, osobie prawnej, jednostce organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, samodzielnie wykonującej działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Samodzielność gospodarcza w prowadzeniu działalności gospodarczej oznacza możliwość podejmowania decyzji, a zarazem posiadanie odpowiedniego stopnia odpowiedzialności za podjęte decyzje, w tym za szkody poniesione wobec osób trzecich, jak również ponoszenie przez podmiot ryzyka gospodarczego.

Należy ponadto zwrócić uwagę na treść przepisów dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.). Mianowicie zgodnie z art. 9 Dyrektywy, podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu. Powyższe przepisy wskazują, że niezależnie od częstotliwości wykonania danej czynności, czynność ta podlega opodatkowaniu jeśli podmiot wykorzystuje w sposób ciągły w celach zarobkowych swój majątek.

Zatem, za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że Powiat będzie realizował projekt pn. "X".

Projekt zakłada ochronę różnorodności biologicznej w Powiecie w oparciu zasiedlone ptactwo i rodzimy drzewostan. Projekt obejmuje dwie lokalizacje:

1.

park przy Centrum Medycznym, który zostanie uporządkowany poprzez wycinkę drzew i krzewów oraz poddanie go pielęgnacji. Wykonane zostaną ścieżki edukacyjne o nawierzchni żwirowo - gliniastej, wchłaniające wodę z opadów, zamontowane zostaną tablice i urządzenia edukacyjne oraz domki dla ptaków i owadów. Dokonana zostanie inwentaryzacja ornitologiczna ze względu na występowanie zwierząt objętych ochroną. Wykonane zostaną nasadzenia rodzimych gatunków drzew, krzewów zagrożonych wyginięciem. Dokonane zostanie zgłoszenie drzew do Rejestru Pomników Przyrody.

2.

park przy Zespole Szkół, który zostanie uporządkowany poprzez wycinkę drzew i krzewów oraz poddanie go pielęgnacji. Wykonane zostaną ścieżki edukacyjne o nawierzchni żwirowo - gliniastej, wchłaniające wodę z opadów, zamontowane zostaną tablice i urządzenia edukacyjne oraz domki dla ptaków i owadów. Dokonana zostanie inwentaryzacja ornitologiczna ze względu na występowanie zwierząt objętych ochroną. Wykonane zostaną nasadzenia rodzimych gatunków drzew, krzewów zagrożonych wyginięciem. Dokonane zostanie zgłoszenie drzew do Rejestru Pomników Przyrody.

W obiekcie Zespołu Szkół powstanie Centrum ochrony różnorodności biologicznej w oparciu o zagrożone ptactwo m.in. dzięcioł zielony, zięb zwyczajny, sikorka bogatka, kos zwyczajny, szpak, gawron, kawka, nietoperze oraz wiewiórki. Powstanie sala edukacyjna wyposażona w urządzenia multimedialne, wejście do sali dostosowane zostanie do osób niepełnosprawnych.

Powiat występuje w projekcie jako partner. Powiat jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu wystawiane będą na Powiat. Realizacja projektu będzie służyła wykonywaniu zadań własnych Powiatu, określonych w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony. Jak wskazał Wnioskodawca realizowany projekt będzie służył wykonywaniu zadań własnych Powiatu i nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opisem sprawy stwierdzić należy, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług na potrzeby realizowanego projektu pn. "X". Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl