0114-KDIP1-1.4012.405.2020.1.RR - Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadań w projekcie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.405.2020.1.RR Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadań w projekcie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2020 r. (data wpływu 15 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadań w projekcie pn. (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadań w projekcie pn. (...).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat (...) (dalej Powiat) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Powiat wraz z innymi podmiotami publicznoprawnymi będzie wspólnie realizował projekt pn. (...) (dalej: "Projekt") w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa (...) na lata 2014-2020, poddziałanie 3.1.2. Strategie niskoemisyjne w (...).

W ramach Projektu zrealizowane zostaną przez Powiat zadania polegające na:

* budowie ciągu pieszo-rowerowego na odcinku (...), wzdłuż Drogi Powiatowej nr (...);

* przebudowie jezdni Drogi Powiatowej nr (...) na odcinku (...) polegający na jej częściowym poszerzeniu wzdłuż budowanego ciągu pieszo-rowerowego;

* budowie odwodnienia ciągu pieszo-rowerowego i jezdni drogi (...) na odcinku (...);

* budowie oświetlenia ciągu pieszo-rowerowego i jezdni drogi (...) na odcinku (...);

* promocja Projektu (tablica informacyjno-promocyjna i ogłoszenie w prasie).

Wykonanie ciągu pieszo-rowerowego przyczyni się do rozwoju turystyki na terenie gminy (...) jak i poprawie ulegnie infrastruktura pieszo-rowerowa na terenie powiatu (...). Inwestycja realizowana będzie w charakterze "zaprojektuj i wybuduj" na podstawie programu funkcjonalno-użytkowego.

Realizatorem ww. zadań w imieniu Powiatu (...) będzie Zarząd Dróg (...) (dalej ZD), który jest budżetową jednostką organizacyjną bezpośrednio podlegająca Powiatowi (...). ZD nie posiada osobowości prawnej.

Zarząd Dróg (...) ogłosi zamówienie publiczne na wykonanie dokumentacji budowlano-wykonawczej oraz robót budowlanych. ZD podpisze umowy z wykonawcami usług i robót budowlanych w ramach realizowanych zadań w Projekcie.

Faktury VAT będą wystawiane na Powiat (...).

Odbiorcą faktur będzie ZD, które pokryje należności za wystawione faktury VAT ze środków przekazanych przez Powiat (...). Realizowany Projekt należy do zadań własnych Powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 6 i pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920). Powstała w ramach Projektu infrastruktura tj. ciąg pieszo-rowerowy, z odwodnieniem i oświetleniem będą ogólnodostępne dla społeczeństwa.

Powiat nie będzie czerpał z tego tytułu żadnych przychodów, w szczególności nie będą pobierane opłaty za korzystanie z powstałej infrastruktury, jak również powstała infrstruktura nie będzie dzierżawiona osobom trzecim. Biorąc pod uwagę powyższe Powiat stoi na stanowisku, że wydatki, które zostaną poniesione w ramach Projektu, będą związane z wykonywaniem przez Powiat działalności niepodlegającej ustawie o VAT (będą przejawem działalności Powiatu w ramach reżimu publicznoprawnego).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy - Powiatowi (...) będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadań w Projekcie?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowi (...), nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadań w Projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

1.

podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami prawa, oraz

2.

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast na mocy art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych. Zaś według art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie ochrony środowiska i przyrody.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Jak stanowi art. 6 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Powiat wraz z innymi podmiotami publicznoprawnymi będzie wspólnie realizował Projekt pn. (...) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa (...) na lata 2014-2020, poddziałanie 3.1.2. Strategie niskoemisyjne w (...).

W ramach Projektu zrealizowane zostaną przez Powiat zadania polegające na:

* budowie ciągu pieszo-rowerowego na odcinku (...), wzdłuż Drogi Powiatowej nr (...);

* przebudowie jezdni Drogi Powiatowej nr (...) na odcinku (...) polegający na jej częściowym poszerzeniu wzdłuż budowanego ciągu pieszo-rowerowego;

* budowie odwodnienia ciągu pieszo-rowerowego i jezdni drogi (...) na odcinku (...);

* budowie oświetlenia ciągu pieszo-rowerowego i jezdni drogi (...) na odcinku (...);

* promocja Projektu (tablica informacyjno-promocyjna i ogłoszenie w prasie).

We wniosku wskazano, że wykonanie ciągu pieszo-rowerowego przyczyni się do rozwoju turystyki na terenie gminy (...) jak i poprawie ulegnie infrastruktura pieszo-rowerowa na terenie powiatu (...). Inwestycja realizowana będzie w charakterze "zaprojektuj i wybuduj" na podstawie programu funkcjonalno-użytkowego. Realizatorem ww. zadań w imieniu Powiatu (...) będzie Zarząd Dróg (...) (dalej ZD), który jest budżetową jednostką organizacyjną bezpośrednio podlegająca Powiatowi (...). ZD nie posiada osobowości prawnej.

Zarząd Dróg (...) ogłosi zamówienie publiczne na wykonanie dokumentacji budowlano-wykonawczej oraz robót budowlanych. ZD podpisze umowy z wykonawcami usług i robót budowlanych w ramach realizowanych zadań w Projekcie. Faktury VAT będą wystawiane na Powiat (...). Odbiorcą faktur będzie ZD, które pokryje należności za wystawione faktury VAT ze środków przekazanych przez Powiat (...). Realizowany Projekt należy do zadań własnych Powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 6 i pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920). Powstała w ramach Projektu infrastruktura tj. ciąg pieszo-rowerowy, z odwodnieniem i oświetleniem będą ogólnodostępne dla społeczeństwa. Powiat nie będzie czerpał z tego tytułu żadnych przychodów, w szczególności nie będą pobierane opłaty za korzystanie z powstałej infrastruktury jak również powstała infrstruktura nie będzie dzierżawiona osobom trzecim. Biorąc pod uwagę powyższe Powiat stoi na stanowisku, że wydatki, które zostaną poniesione w ramach Projektu, będą związane z wykonywaniem przez Powiat działalności niepodlegającej ustawie o VAT (będą przejawem działalności Powiatu w ramach reżimu publicznoprawnego).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadań w Projekcie.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie, realizowany Projekt pn. (...) odbywa się w ramach zadań własnych Powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 6 i pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym. W takim ujęciu Powiat bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizuje on w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Powiat będzie realizował opisany Projekt w ramach zadań własnych nałożonych na niego ustawą o samorządzie powiatowym, zatem w tym zakresie będzie działał w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym, w analizowanym przypadku Powiat nie poniesie wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadań w Projekcie pn. (...).

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl