0114-KDIP1-1.4012.306.2020.3.AKA - Odliczanie VAT w mechanizmie podzielonej płatności z przeliczeniem walutowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.306.2020.3.AKA Odliczanie VAT w mechanizmie podzielonej płatności z przeliczeniem walutowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2020 r. (data wpływu 26 maja 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 sierpnia 2020 r. (data wpływu 3 września 2020 r.) na wezwanie z dnia 21 sierpnia 2020 r. nr 0114-KDIP1-1.4012.306.2020.2.AKA oraz 0114-KDIP3-1.4011.403.2020.3.EC (data doręczenia 26 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w przypadku dokonania zapłaty za fakturę w mechanizmie podzielonej płatności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w przypadku dokonania zapłaty za fakturę w mechanizmie podzielonej płatności.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą A. Wnioskodawca produkuje i sprzedaje pomoce dydaktyczne, m.in. tablice szkolne. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane.

Do produkcji Wnioskodawca zakupuje surowce od dostawców zagranicznych i krajowych. Od niektórych dostawców krajowych Wnioskodawca otrzymuje faktury w walucie euro (taka jest umowa między nimi). Na tych fakturach kwota netto i kwota VAT są wykazane w EUR i PLN (przeliczone na PLN zgodnie z zasadami), dodatkowo faktury takie bywają objęte mechanizmem podzielonej płatności w zależności od kwoty faktury i rodzaju nabywanych towarów czy usług.

W takim przypadku, Wnioskodawca dokonuje zapłaty za taką fakturę w ten sposób, że płatność kwoty netto zlecana jest w walucie obcej czyli w euro (zgodnie z umową). Jest to zwykły przelew z firmowego rachunku walutowego Wnioskodawcy na rachunek walutowy kontrahenta ujawniony na tzw. białej liście podatników prowadzonej przez KAS. Podatek VAT natomiast zostaje zapłacony w PLN drugim przelewem. Wnioskodawca dokonuje go ze swojego firmowego rachunku w PLN na rachunek rozliczeniowy VAT dostawcy - również z listy KAS. Zapłata kwoty VAT dokonywana jest (jak wcześniej Wnioskodawca zaznaczył) w złotych polskich przy użyciu komunikatu przelewu udostępnionego przez bank przeznaczonego do dokonywania płatności w mechanizmie podzielonej płatności, w którym to jako podatnik Wnioskodawca wskazuje:

a.

kwotę odpowiadającą całości kwoty podatku wynikającej z faktury, która ma zostać zapłacona w mechanizmie podzielonej płatności;

b.

numer faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność;

c.

numer, za pomocą którego dostawca towaru lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

1. Kontrahenci Wnioskodawcy wystawiają na jego rzecz faktury VAT za towary i usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o PTU.

2. Wartość poszczególnych otrzymywanych od kontrahentów faktur stanowi ogółem kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 z późn. zm. tj. przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty (przeliczaną na PLN wg średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.)

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku jako część pytania 1):

Czy dokonanie zapłaty w mechanizmie podzielonej płatności - jeśli przepisy tego wymagają - w taki sposób, że kwota netto jest wpłacana zwykłym przelewem w euro na konto nabywcy ujawnione w wykazie KAS, a VAT wykazany na fakturze zostaje zapłacony w złotówkach drugim przelewem na rachunek rozliczeniowy VAT dostawcy ujawniony w wykazie KAS (gdy dostawcą jest również polski czynny podatnik VAT, a czynności będące przedmiotem transakcji są opodatkowane na terytorium RP) uprawnia Wnioskodawcę do odliczenia VAT z tak opłaconej faktury?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy sposób zapłaty opisany i stosowany przez Wnioskodawcę w rozliczeniach z niektórymi dostawcami w przypadku dostaw objętych mechanizmem podzielonej płatności jest prawidłowy i uprawnia go do odliczenia VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Co do zasady, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.

W myśl art. 31a ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Podatnik może wybrać sposób przeliczania tych kwot na złote według ostatniego kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny na ostatni dzień poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego; w takim przypadku waluty inne niż euro przelicza się z zastosowaniem kursu wymiany każdej z nich względem euro.

Zgodnie zaś z art. 31a ust. 2 ustawy, w przypadku gdy podatnik wystawia fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego, a kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone na tej fakturze w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury. Przepis ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Przepis art. 31a ustawy znajduje zatem zastosowanie, kiedy podstawa opodatkowania jest wyrażona w walucie obcej. Wówczas kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Alternatywnie podatnik kwoty wyrażone w walucie obcej może przeliczać na złote według ostatniego kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny na ostatni dzień poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego.

Stosownie do art. 108a ust. 1 ustawy, podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Natomiast w myśl art. 108a ust. 1a ustawy - obowiązującego od dnia 1 listopada 2019 r. - przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 z późn. zm.), podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności.

W myśl art. 108a ust. 1b ustawy - dodanego do ustawy od dnia 1 listopada 2019 r. - podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Zgodnie z art. 108a ust. 2 ustawy - zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

1.

zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;

2.

zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Stosownie do art. 108a ust. 3 ustawy, zapłata z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności dokonywana jest w złotych polskich przy użyciu komunikatu przelewu udostępnionego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, przeznaczonego do dokonywania płatności w mechanizmie podzielonej płatności, w którym podatnik wskazuje:

1.

kwotę odpowiadającą całości albo części kwoty podatku wynikającej z faktury, która ma zostać zapłacona w mechanizmie podzielonej płatności;

2.

kwotę odpowiadającą całości albo części wartości sprzedaży brutto;

3.

numer faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność;

4.

numer, za pomocą którego dostawca towaru lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.

Z powołanych przepisów wynika, że nie jest możliwe dokonanie zapłaty na rachunek VAT w walutach obcych. Przy czym umówienie się na transakcję w walucie innej niż złoty nie zwalnia jednak z obowiązku stosowania obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności.

W przypadku transakcji walutowych, dotyczących towarów lub usług objętych obligatoryjnym mechanizmem podzielonej płatności należy dokonać dwóch płatności:

1.

kwoty odpowiadającej kwocie podatku VAT za pomocą komunikatu przelewu na rachunek VAT w złotówkach, według kwoty VAT wskazanej w złotówkach na fakturze,

2.

kwoty netto - ta część powinna być opłacona odrębnym przelewem w obcej walucie lub może być rozliczona w inny sposób.

Dla ustalenia, czy wartość brutto faktury przekracza limit wskazany do stosowania obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności (15.000 zł), jeżeli wartość brutto faktury jest wskazana w walucie obcej, należy stosować kursy walut zgodnie z zasadami przyjętymi w ustawie o VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, jest czynnym podatnikiem VAT, wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane. Wnioskodawca produkuje i sprzedaje pomoce dydaktyczne, m.in. tablice szkolne. Do produkcji Wnioskodawca zakupuje surowce od dostawców zagranicznych i krajowych. Od niektórych dostawców krajowych Wnioskodawca otrzymuje faktury w walucie euro (taka jest umowa między nimi). Na tych fakturach kwota netto i kwota VAT są wykazane w EUR i PLN (przeliczone na PLN zgodnie z zasadami), dodatkowo faktury takie bywają objęte mechanizmem podzielonej płatności w zależności od kwoty faktury i rodzaju nabywanych towarów czy usług.

W takim przypadku, Wnioskodawca dokonuje zapłaty za taką fakturę w ten sposób, że płatność kwoty netto zlecana jest w walucie obcej czyli w euro (zgodnie z umową). Jest to zwykły przelew z firmowego rachunku walutowego Wnioskodawcy na rachunek walutowy kontrahenta ujawniony na tzw. białej liście podatników prowadzonej przez KAS. Podatek VAT natomiast zostaje zapłacony w PLN drugim przelewem. Wnioskodawca dokonuje go ze swojego firmowego rachunku w PLN na rachunek rozliczeniowy VAT dostawcy - również z listy KAS. Zapłata kwoty VAT dokonywana jest w złotych polskich przy użyciu komunikatu przelewu udostępnionego przez bank przeznaczonego do dokonywania płatności w mechanizmie podzielonej płatności, w którym to jako podatnik Wnioskodawca wskazuje:

a.

kwotę odpowiadającą całości kwoty podatku wynikającej z faktury, która ma zostać zapłacona w mechanizmie podzielonej płatności;

b.

numer faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność;

c.

numer, za pomocą którego dostawca towaru lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.

Kontrahenci Wnioskodawcy wystawiają na jego rzecz faktury VAT za towary i usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy. Wartość poszczególnych otrzymywanych od kontrahentów faktur stanowi ogółem kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 Prawo przedsiębiorców tj. przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty (przeliczaną na PLN wg średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.)

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy dokonanie zapłaty w mechanizmie podzielonej płatności - jeśli przepisy tego wymagają - w taki sposób, że kwota netto jest wpłacana zwykłym przelewem w euro na konto nabywcy ujawnione w wykazie KAS, a VAT wykazany na fakturze zostaje zapłacony w złotówkach drugim przelewem na rachunek rozliczeniowy VAT dostawcy ujawniony w wykazie KAS (gdy dostawcą jest również polski czynny podatnik VAT, a czynności będące przedmiotem transakcji są opodatkowane na terytorium RP) uprawnia Wnioskodawcę do odliczenia VAT z tak opłaconej faktury.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Podkreślić należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W tym miejscu należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie uzależniają prawa do odliczenia podatku VAT od sposobu dokonania płatności za otrzymane faktury. W opisanym przypadku Wnioskodawca poprawnie chce regulować należność za otrzymane faktur dokumentujące nabycie towarów i usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy, których wartość przekracza (lub stanowi równowartość) kwotę 15.000 zł w ten sposób, że kwota podatku VAT wykazana na fakturze zostanie zapłacona w złotówkach w Mechanizmie Podzielonej Płatności poleceniem przelewu na rachunek VAT kontrahenta a kwota netto zostanie zapłacona przelewem zwykłym na konto nabywcy w EURO. Niemniej jednak prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie powyższe warunki są spełnione, bowiem jak wskazał Wnioskodawca jest on czynnym podatnikiem VAT i wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane. Towary, których zakupu Wnioskodawca dokonuje do produkcji pomocy dydaktycznych, m.in. tablic szkolnych wykorzystywane są więc do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że dokonanie zapłaty w mechanizmie podzielonej płatności - jeśli przepisy tego wymagają - w taki sposób, że kwota netto jest wpłacana zwykłym przelewem w euro na konto nabywcy ujęte w wykazie KAS, a VAT wykazany na fakturze zostaje zapłacony w złotówkach drugim przelewem na rachunek rozliczeniowy VAT dostawcy ujęty w wykazie KAS (gdy dostawcą jest również polski czynny podatnik VAT, a czynności będące przedmiotem transakcji są opodatkowane na terytorium RP) nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturze za towary z załącznika nr 15 do ustawy. W opisanej sytuacji spełnione są warunki do odliczenia podatku VAT gdyż Wnioskodawca - czynny podatnik podatku VAT nabywa towary i usługi, które są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy nadmienić, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy podatku od towarów i usług wyłącznie w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w przypadku dokonania zapłaty za fakturę w mechanizmie podzielonej płatności. W zakresie podatku od towarów i usług w części dotyczącej braku zastosowania dodatkowych sankcji oraz w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl