0114-KDIP1-1.4012.292.2017.1.KOM - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu ochrony cietrzewia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.292.2017.1.KOM Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu ochrony cietrzewia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2017 r. (data wpływu 3 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn. "Ochrona cietrzewia jako gatunku parasolowego cennych siedlisk przyrodniczych Torfowisk" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn. "Ochrona cietrzewia jako gatunku parasolowego cennych siedlisk przyrodniczych Torfowisk".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Towarzystwo to założona w 1991 r. organizacja pozarządowa (działająca w formie stowarzyszenia) o statusie pożytku publicznego, zajmująca się ochroną dzikich ptaków i ich siedlisk.

Celem Stowarzyszenia jest zachowanie dziedzictwa przyrodniczego dla dobra obecnych i przyszłych pokoleń. Działania te wspiera rzesza kilku tysięcy członków i wolontariuszy.

Stowarzyszenie jest partnerem światowej federacji towarzystw ochrony ptaków.

Towarzystwo jest jedną z największych organizacji chroniących przyrodę w Polsce. Prowadzi działania zmierzające do ochrony ptaków, a przez to ochrony całej przyrody. W celu zwiększenia skuteczności, działania są skoncentrowane przede wszystkim na priorytetowych gatunkach, siedliskach i ostojach. Równolegle z działaniami w zakresie cennych siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk ptaków, zgodnie ze statutem organizacji, Towarzystwo prowadzi działania edukacyjne.

Towarzystwo realizuje projekt "Ochrona cietrzewia jako gatunku parasolowego cennych siedlisk przyrodniczych Torfowisk" współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach programu LIFE oraz WFOŚiGW.

Głównym celem projektu jest zatrzymanie spadku liczebności drugiej co do wielkości krajowej populacji cietrzewia występującej na Torfowiskach i zagwarantowanie jej odbudowy w długim okresie. Jednocześnie realizacja zabiegów czynnej ochrony siedlisk zajmowanych przez cietrzewia przyczyni się do zachowania jednego z największych w Polsce kompleksów torfowisk wysokich wraz z występującymi tam cennymi gatunkami roślin i zwierząt.

W ramach projektu założono osiągnięcie następujących celów:

1. Odtworzenie właściwej jakości i struktury siedlisk torfowiskowych wykorzystywanych przez cietrzewia w okresie lęgowym i polęgowym;

2. Zapewnienie odpowiedniej powierzchni i jakości tokowisk cietrzewia;

3. Ograniczenie do bezpiecznego poziomu presji drapieżników (głównie lisa) na populację cietrzewia;

4. Ograniczenie płoszenia ptaków podczas tokowisk i w okresie polęgowym oraz działania minimalizujące antropopresję związaną z ruchem turystycznym i zabudową tego terenu;

5. Przybliżenie kwestii środowiskowych oraz wzmocnienie akceptacji działań związanych z ochroną przyrody wśród samorządów i lokalnych społeczności.

Realizacja powyższych celów zapewni istotne ograniczenie głównych czynników limitujących populację cietrzewia na terenie Torfowisk, co pozwoli na jej odbudowę. Oprócz doraźnych działań mających na celu zahamowanie spadku liczebności cietrzewia w okresie działania projektu podejmowane będą zadania promujące długofalowe rozwiązania, służące odbudowie populacji cietrzewia. Działania te bazują w dużej mierze na lokalnym kapitale społecznym, wspomagając w okresie poprojektowym prośrodowiskową aktywność głównych grup docelowych - rolników, właścicieli gruntów, myśliwych oraz samorządów lokalnych.

Główne działania, dzięki którym zrealizowane zostaną cele strategiczne projektu to:

A.1 Inwentaryzacja miejsc wytypowanych wstępnie do zabiegów ochrony czynnej;

A.2 Przygotowanie projektu i dokumentacji technicznej zastawek oraz uzyskanie wymaganych zezwoleń dla zabiegów ochrony czynnej na torfowiskach;

A.3 Przygotowanie projektu i dokumentacji technicznej oraz uzyskanie wymaganych zezwoleń dla montażu zastawek;

A.4 Prace przygotowawcze do działań mających na celu kanalizację ruchu turystycznego;

C.1 Przywracanie właściwej struktury siedlisk torfowiskowych - zasypywanie rowów odwadniających;

C.2 Przywracanie właściwej struktury siedlisk torfowiskowych - montaż zastawek na rowach poza obszarem;

C.3 Przywracanie właściwej struktury siedlisk torfowiskowych - montaż zastawek na rowach;

C.4 Przywracanie właściwej struktury siedlisk torfowiskowych - niwelacje skarp;

C.5 Przywracanie właściwej struktury siedlisk torfowiskowych - usuwanie niepożądanych drzew/obrączkowanie drzew na torfowiskach poza obszarem;

C.6 Przywracanie właściwej struktury siedlisk torfowiskowych - usuwanie niepożądanych drzew/obrączkowanie drzew na torfowisku;

C.7 Pilotażowa renaturyzacja zdegradowanego fragmentu torfowiska wysokiego;

C.8 Przywracanie właściwej struktury tokowisk;

C.9 Redukcja drapieżników - odstrzał oraz działania wspierające długoterminową kontrolę drapieżnictwa;

C.10 Minimalizacja zagrożeń związanych z płoszeniem ptaków na tokowiskach;

C.11 Kanalizacja ruchu turystycznego - budowa wieży widokowej i wydanie mini-przewodnika;

D.1 Monitoring liczebności populacji cietrzewia;

D.2 Monitoring jakości siedlisk torfowiskowych i łąkowych;

D.3 Monitoring stanu hydrologicznego siedlisk torfowiskowych;

D.4 Monitoring populacji drapieżników;

E.1 Organizacja konferencji rozpoczynającej i podsumowującej projekt;

E.2 Prezentacja wyników projektu - udział w konferencjach naukowych;

E.3 Promocja projektu;

E.4 Publikacje prasowe i popularno-naukowych dotyczące wyników projektu;

E.5 Raporty tematyczne podsumowujące wyniki projektu;

E.6 Przygotowanie i druk publikacji książkowej o walorach przyrodniczych Torfowisk w celu wzmocnienia akceptacji działań związanych z ochroną przyrody;

F.1 Zarządzanie projektem;

F.2 Tworzenie sieci współpracy - wizyty studyjne;

F.3 Tworzenie sieci współpracy - warsztaty propagujące dobre praktyki i wyniki projektu;

F.4 Prace Komitetu Sterującego.

Wymienione działania są związane z czynnościami nieopodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z prowadzonymi działaniami związanymi z czynnościami nieopodatkowanymi w ramach realizacji projektu, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji tych działań ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle poniższej argumentacji prawnej, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów (w tym stanowiących środki trwałe) i usług nabytych w celu realizacji wyżej wymienionego projektu, związanych z czynnościami nieopodatkowanymi.

Artykuł 86 ust. 1 Ustawy z 11 marca 2004 r. opodatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - dalej "uptu") zawiera ogólną zasadę, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 uptu, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przepis ten wyraża zatem prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnoszącego się tylko do realizacji czynności opodatkowanych.

Opisane w stanie faktycznym działania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych i Stowarzyszenie jako organizacja pożytku publicznego nie realizuje w tym zakresie żadnych przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści art. 88 ust. 4 powołanej ustawy wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT, oraz niepodlegających temu podatkowi. Ustawa wyłącza zatem, możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, oraz podatku naliczonego związanego nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową o statusie pożytku publicznego, zajmującą się ochroną dzikich ptaków i ich siedlisk. Stowarzyszenie realizuje projekt "Ochrona cietrzewia jako gatunku parasolowego cennych siedlisk przyrodniczych Torfowisk ", którego głównym celem jest zatrzymanie spadku liczebności drugiej co do wielkości krajowej populacji cietrzewia występującej na Torfowiskach i zagwarantowanie jej odbudowy w długim okresie. Jednocześnie realizacja zabiegów czynnej ochrony siedlisk zajmowanych przez cietrzewia przyczyni się do zachowania jednego z największych w Polsce kompleksów torfowisk wysokich wraz z występującymi tam cennymi gatunkami roślin i zwierząt. Realizacja celów projektu zapewni istotne ograniczenie głównych czynników limitujących populację cietrzewia na terenie torfowisk, co pozwoli na jej odbudowę. Podejmowane będą działania bazujące w dużej mierze na lokalnym kapitale społecznym, wspomagając w okresie poprojektowym prośrodowiskową aktywność głównych grup docelowych - rolników, właścicieli gruntów, myśliwych oraz samorządów lokalnych.

Wnioskodawca wskazał, że działania Stowarzyszenia związane są z czynnościami nieopodatkowanymi podatkiem od towarów usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do wskazania, czy w związku z prowadzonymi czynnościami nieopodatkowanymi w ramach realizowanego projektu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji działań.

Rozpatrując kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnień do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej lub zwolnionych od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego nie płacąc podatku należnego.

Dlatego też po uwzględnieniu opisu analizowanej sprawy i treści wskazanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, stwierdzić należy, że skoro (jak wskazał Wnioskodawca) realizacja przedmiotowych działań związana jest czynnościami nieopodatkowanymi w ramach realizacji projektu pn. "Ochrona cietrzewia jako gatunku parasolowego cennych siedlisk przyrodniczych Torfowisk ", to w niniejszej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Zatem mając na uwadze przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że nie zostaną spełnione przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakup towarów i usług dokonywanych w celu realizacji działań związanych z ww. projektem.

Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę

i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 0/0, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl