0114-KDIP1-1.4012.243.2019.1.AM - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 czerwca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.243.2019.1.AM Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2019 r. (data wpływu 9 maja 2019).) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) realizuje operację dot. zrównoważonej turystyki przyrodniczej w ramach poddziałania "Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania" w ramach działania objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014 2020. Celem projektu jest wzrost wiedzy z zakresu rozwoju zrównoważonej turystyki oraz promocja turystyki opartej o zasoby przyrodnicze dzięki wydanym materiałom promocyjnym oraz ich dystrybucji.

Projekt jest realizowany w partnerstwie 2 lokalnych grup działania:

1. Stowarzyszenie wiodące,

2. Stowarzyszenie (Wnioskodawca),

Liderem projektu jest Stowarzyszenie wiodące, Wnioskodawca jest partnerem projektu. Lider i Partner wspólnie odpowiadają za prawidłową realizację projektu, każdy na swoim obszarze w ramach własnego budżetu.

Do zadań Lidera należy monitorowanie i kontrola terminowości realizacji projektu, zgodnie z założonym harmonogramem.

Obowiązkiem Wnioskodawcy jest współpraca na każdym etapie realizacji projektu zgodnie z zapisami umowy.

Każdy partner projektu posiada odrębny budżet. Partnerzy nie przekazują żadnych środków finansowych na rzecz Lidera lub innego partnera projektu.

Nie ma jednego właściciela efektów realizacji projektu. Każdy z partnerów będzie właścicielem efektów projektu, w części realizowanej na swoim obszarze.

Efekty realizacji projektu nie zostaną przekazane innym podmiotom. Partnerzy projektu wnioskowali o wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych, które nie może stanowić więcej niż 36,37% kwoty pomocy. Środki finansowe z wyprzedzającego finansowania wpływają na konta poszczególnych partnerów.

Po zakończeniu realizacji operacji Lider składa wniosek o płatność do instytucji wdrażającej sporządzony na podstawie wydatków poniesionych przez partnerów na podstawie wniosku o płatność odbywa się refundacja pozostałej kwoty pomocy na konta poszczególnych partnerów.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu wystawiane są na poszczególnych partnerów projektu w tym Wnioskodawcę w części odpowiadającej zadaniom realizowanym przez Wnioskodawcę. Zakupione przez Wnioskodawcę w ramach projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Czynności objęte projektem są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie świadczy żadnych usług odpłatnych i nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanej operacji w ramach poddziałania, "Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania", w ramach działania objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014 2020, Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na podstawie art. 15, art. 86, art. 87 i art. 88 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupione przez Wnioskodawcę w ramach projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Czynności objęte projektem są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie świadczy żadnych usług odpłatnych i nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym realizując ww. operację w ramach poddziałania "Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z Lokalną Grupą Działania" w ramach działania objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020 Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania poniesionego podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

W myśl tego przepisu - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje operację dot. zrównoważonej turystyki przyrodniczej w ramach poddziałania "Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania" w ramach działania objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020. Celem projektu jest wzrost wiedzy z zakresu rozwoju zrównoważonej turystyki oraz promocja turystyki opartej o zasoby przyrodnicze dzięki wydanym materiałom promocyjnym oraz ich dystrybucji.

Projekt jest realizowany w partnerstwie 2 lokalnych grup działania:

1. Stowarzyszenie wiodące,

2. Stowarzyszenie (Wnioskodawca),

Liderem projektu jest Stowarzyszenie wiodące, Wnioskodawca jest partnerem projektu. Lider i Partner wspólnie odpowiadają za prawidłową realizację projektu, każdy na swoim obszarze w ramach własnego budżetu.

Do zadań Lidera należy monitorowanie i kontrola terminowości realizacji projektu, zgodnie z założonym harmonogramem.

Obowiązkiem Wnioskodawcy jest współpraca na każdym etapie realizacji projektu zgodnie z zapisami umowy. Każdy partner projektu posiada odrębny budżet. Partnerzy nie przekazują żadnych środków finansowych na rzecz Lidera lub innego partnera projektu.

Nie ma jednego właściciela efektów realizacji projektu. Każdy z partnerów będzie właścicielem efektów projektu, w części realizowanej na swoim obszarze. Efekty realizacji projektu nie zostaną przekazane innym podmiotom.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu wystawiane są na poszczególnych partnerów projektu w tym Wnioskodawcę w części odpowiadającej zadaniom realizowanym przez Wnioskodawcę. Zakupione przez Wnioskodawcę w ramach projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Czynności objęte projektem są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie świadczy żadnych usług odpłatnych i nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w odniesieniu do realizowanej operacji ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika VAT do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano w opisie sprawy, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupione przez Wnioskodawcę w ramach projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od poniesionych wydatków na realizację przedstawionego projektu. Z wniosku wynika, że nie zostaną spełnione podstawowe przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT) tj. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz nabywane towary i usługi nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl