0113-KDWPT.4011.23.2020.4.IL - Ulga termomodernizacyjna w PIT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDWPT.4011.23.2020.4.IL Ulga termomodernizacyjna w PIT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2020 r. (data wpływu 25 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 czerwca 2020 r. (data wpływu 3 czerwca 2020 r.) oraz pismem z dnia 16 czerwca 2020 r. (data wpływu 17 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 27 maja 2020 r., Nr 0113-KDWPT.4011.23.2020.1.ID wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 27 maja 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 28 maja 2020 r.). W dniu 3 czerwca 2020 r. wpłynęło pismo z dnia 1 czerwca 2020 r. stanowiące uzupełnienie wniosku.

Następnie pismem z dnia 9 czerwca 2020 r., Nr 0113-KDWPT.4011.23.2020.2.IL, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, ponownie wezwano Wnioskodawcę o doprecyzowanie stanu faktycznego, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 9 czerwca 2020 r. (data doręczenia 10 czerwca 2020 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 16 czerwca 2020 r. (data wpływu 17 czerwca 2020 r.).

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w 2019 r. przeprowadził inwestycję związaną z termomodernizacją dachu domu jednorodzinnego, którego jest właścicielem. Przeprowadzono następujące prace: zdjęta została stara blacha, stara papa, stare kontrłaty, nastąpiła wymiana uszkodzonych desek, ułożone zostało nowe pokrycie (nowa papa, łaty, kontrłaty, blacha), wstawione zostało nowe okno dachowe, wymienione orynnowanie budynku. Poniesione wydatki zostały pokryte całkowicie ze środków własnych. Ponadto Wnioskodawca planuje w 2020 r. ocieplić dach od wewnątrz wełną.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 3 czerwca 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że jest jednym właścicielem domu jednorodzinnego znajdującego się w.... Jest to budynek mieszkalny jednorodzinny składający się z 3 kondygnacji, gdzie decyzją z dnia. Prezydenta Miasta.... zostało wydane pozwolenie na użytkowanie części przedmiotowego budynku w części parteru II kondygnacja realizowanego na podstawie pozwolenia na budowę... z dnia..., co stanowi ponad 1/3 całego budynku tj. ponad 30 procent. Zatem, jest to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ww. ustawy, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.), który stanowi, że przez pojęcie budynku mieszkalnego jednorodzinnego należy rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku (art. 3 pkt 2a ww. ustawy).

Wnioskodawca jest podatnikiem opłacającym podatek dochodowy od osób fizycznych według skali podatkowej, nie prowadzi działalności gospodarczej. Od 2019 r. jest emerytem mundurowym. Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę dokumentują faktury związane bezpośrednio z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Polegały one na ulepszeniu, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania. Poniesione wydatki nie były i nie będą sfinansowane ani dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska. Poniesione wydatki nie zostały ani nie zostaną zwrócone w żadnej formie, nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Nie zostaną również uwzględnione w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych.

W wyniku przeprowadzonej modernizacji zmniejszyło się zużycie nośników energii tj. miału (piec miałowy) potrzebnych do ogrzania budynku mieszkalnego. Wydatki poniesione na modernizację, które Wnioskodawca chce odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej są udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez podatników będących czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, tj. niekorzystających ze zwolnień z tego podatku. Faktury wystawione są imiennie na..... Kolejne faktury, jeśli takie będą też wystawiane będą imiennie na Wnioskodawcę. Planowane przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Inwestycja na wykonanie nowego pokrycia dachowego znajduje się ww. katalogu wydatków podlegających odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej znajdujących się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 16 czerwca 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że pozwolenie na budowę przedmiotowego domu jednorodzinnego wydane w dniu... obejmowało wszystkie 3 kondygnacje (w załączeniu ksero decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wraz z załącznikiem). Wnioskodawca wskazał, że nie nastąpił odbiór budowlany całego budynku. Kondygnacja I to wysokie podpiwniczenie i III kondygnacja poddasze - są to lokale mieszkalne i będą mieszkalne, nie są wykorzystywane i nie będą do żadnej działalności gospodarczej, której nigdy Wnioskodawca nie prowadził i nie prowadzi. Jak wcześniej Wnioskodawca informował jest emerytem mundurowym. Z uwagi na ograniczone w tamtym czasie możliwości finansowe oraz trudną sytuację mieszkaniową Wnioskodawca wystąpił o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie tylko części budynku tj. II kondygnacji. Dla I i III kondygnacji - nie zostało wydane pozwolenie na użytkowanie, gdyż nie ma tynków, podłóg, drzwi itp., III kondygnacja nie ma oświetlenia. Pozwolenia na użytkowanie pozostałych kondygnacji z uwagi na skomplikowaną sytuację rodzinną, rozpad małżeństwa (separację, rozwód, podział majątku - wyrok Sądu Rejonowego w..... z dnia..., sygn. akt..., gdzie zawarto ugodę, że składniki majątku wspólnego tj. nieruchomość położona w....., przypada na wyłączną własność Wnioskodawcy, który zobowiązuje się do spłaty na rzecz byłej małżonki zasądzoną kwotę) oraz ograniczone możliwości finansowe nie uzyskano do chwili obecnej. Nie zostały wydane decyzje o pozwolenie na ich użytkowanie z przyczyn wskazanych wyżej tj. osobistych i finansowych. Budynek został wybudowany, jak już wyżej Wnioskodawca wspomniał częściowo oddany do użytku decyzją na użytkowanie II kondygnacji tj. parteru, na pozostałe kondygnacje nie uzyskano decyzji na ich użytkowanie, więc są nie użytkowane. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że obecnie przedmiotowy budynek ani żadna jego część nie jest w trakcie nadbudowy, przebudowy lub rozbudowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 16 czerwca 2020 r.:

Czy poniesione przez Wnioskodawcę wydatki bezpośrednio związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego związanego z ulepszeniem, modernizacją dachu, ociepleniem przegród budowlanych oraz tych część, które wchodzą w skład systemów dociepleń, w wyniku, której zmniejszyło się zapotrzebowanie na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku mieszkalnego Wnioskodawcy, uprawniają do odliczenia w ramach ww. ulgi?

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku z dnia 1 czerwca 2020 r. oraz z dnia 16 czerwca 2020 r.), poniesione wydatki są bezpośrednio związane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym polegającym na termomodernizacji dachu. W ramach tego zostały wykonane następujące prace:

* usunięto starą blachę i założono nową,

* wstawiono okno połaciowe,

* wymieniono stare łat i kontrłaty na nowe,

* założono nową warstwę papy,

* docieplenie dachu wełną mineralną będzie realizowane w przeciągu 3 lat od powzięcia pierwszego wydatku,

* wykonano nowe orynnowanie budynku.

Wszystkie wykonane prace mają na celu zmniejszyć koszty ogrzewania, a co za tym idzie wpłyną korzystnie na środowisko. Wnioskodawca podtrzymuje swoją opinię, że poniesione przez Niego wydatki i przeprowadzone prace uprawniają Go do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki poniesione na materiały budowlane w ramach realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego związane były z ociepleniem przegrody budowlanej (jaką jest ściana dachu), wymianą łat drewnianych, wymianą okna połaciowego, ułożeniem nowego pokrycia dachu blacho - dachówką. W 2020 r. Wnioskodawca planuje także ocieplić przestrzenie od wewnątrz wełną mineralną.

Ponadto Wnioskodawca uważa, że materiały które wykorzystał do realizacji inwestycji, mieszczą się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i podlegają one w całości odliczeniu.

Przedstawione przepisy prawa i stan faktyczny uprawniają Wnioskodawcę do odliczenia poniesionych wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Swoje stanowisko Wnioskodawca opiera na szeregu przeczytanych artykułów, interpretacji i wyjaśnień Ministerstwa Finansów, Krajowej Informacji Skarbowej, artykułów prasowych i internetowych. Wnioskodawca jest jedynym właścicielem budynku - domu jednorodzinnego, na którego część II kondygnację (parter), Prezydent Miasta... decyzją z dnia. Nr.. wydał pozwolenie na jej użytkowanie, na podstawie art. 59 ust. 1 w związku z art. 55 ust. 2 pkt 2 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1186), która to część samodzielnie funkcjonuje oraz została zrealizowana w stanie umożliwiającym właściwe z niej korzystanie, zgodnie z decyzją o pozwoleniu na budowę z dnia... i służy w pełni do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawcy, a dom spełnia wymogi art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2020 r. poz. 22).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a.

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b.

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c.

wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d.

całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489). Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1.

materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem,

2.

węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3.

kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4.

kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5.

zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6.

kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz.Urz.UE.L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),

7.

przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8.

materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9.

materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10.

materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11.

pompa ciepła wraz z osprzętem,

12.

kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13.

ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14.

stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15.

materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1.

wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2.

wykonanie analizy termograficznej budynku,

3.

wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4.

wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5.

docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6.

wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7.

wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8.

montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9.

montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10.

montaż pompy ciepła,

11.

montaż kolektora słonecznego,

12.

montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13.

montaż instalacji fotowoltaicznej,

14.

uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15.

regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16.

demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1.

sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2.

zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 22h ust. 6 ww. ustawy).

W myśl art. 22h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 22h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 22h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Podsumowując, wskazać należy, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Źródło finansowania tych wydatków (kredyt, pożyczka) nie ma znaczenia dla możliwości skorzystania z ulgi, jeżeli to podatnik ostatecznie ponosi wydatek (czy to bezpośrednio ze swoich dochodów czy też zaciągając kredyt, który następnie spłaca).

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnień opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w 2019 r. przeprowadził inwestycję związaną z termomodernizacją dachu domu jednorodzinnego, którego jest właścicielem. Jest to budynek mieszkalny jednorodzinny składający się z 3 kondygnacji, gdzie decyzją z dnia.... zostało wydane pozwolenie na użytkowanie części przedmiotowego budynku w części parteru II kondygnacja. Jest to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. W budynku przeprowadzono następujące prace: zdjęta została stara blacha, stara papa, stare kontrłaty, nastąpiła wymiana uszkodzonych desek, ułożone zostało nowe pokrycie (nowa papa, łaty, kontrłaty, blacha), wstawione zostało nowe okno dachowe oraz wymieniono orynnowanie budynku. Poniesione wydatki zostały pokryte całkowicie ze środków własnych Wnioskodawcy. Ponadto Wnioskodawca planuje w 2020 r. ocieplić dach od wewnątrz wełną mineralną. Poniesione wydatki dokumentują faktury związane bezpośrednio z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Polegały one na ulepszeniu, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania. Poniesione wydatki nie były i nie będą sfinansowane ani dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska. Poniesione wydatki nie zostały ani nie zostaną zwrócone w żadnej formie, nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Nie zostaną również uwzględnione w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych. Planowane przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że pozwolenie na budowę przedmiotowego domu jednorodzinnego wydane w dniu... obejmowało wszystkie 3 kondygnacje. Nie nastąpił odbiór budowlany całego budynku. Kondygnacja I to wysokie podpiwniczenie i III kondygnacja poddasze, są to lokale mieszkalne. Z uwagi na ograniczone w tamtym czasie możliwości finansowe oraz trudną sytuację mieszkaniową Wnioskodawca wystąpił o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie tylko części budynku tj. II kondygnacji. Obecnie przedmiotowy budynek ani żadna jego część nie jest w trakcie nadbudowy, przebudowy lub rozbudowy.

W omawianej sprawie wnioskodawca uzyskał częściowe pozwolenie na użytkowanie budynku mieszkalnego. Zatem rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy to pozwolenie na częściowe użytkowanie budynku, pozwala na traktowanie tego budynku jako spełniającego definicję budynku mieszkalnego.

Zgodnie z informacjami zawartymi na stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego przepisy ustawy - Prawo budowlane wiążą zawiadomienie o zakończeniu budowy lub złożenie wniosku o pozwolenie na użytkowanie z zakończeniem inwestycji w całości tzn. wykonaniem w całości decyzji o pozwoleniu na budowę, na podstawie której dana inwestycja była prowadzona. Należy jednakże podkreślić, że ustawodawca przewidział w ustawie - Prawo budowlane pewne wyjątki od powyższej zasady. W myśl art. 55 ust. 1 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane, przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego należy uzyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, jeżeli przystąpienie do użytkowania ma nastąpić przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych. Należy przy tym zaznaczyć, że ww. unormowanie dotyczy sytuacji, gdy całe zamierzenie nie jest zakończone, zaś do wykonania pozostały roboty budowlane, bez zrealizowania których całość zamierzenia nie może funkcjonować zgodnie z określonym w decyzji o pozwoleniu na budowę przeznaczeniem. (...) Natomiast oddawana do użytkowania, na podstawie art. 59 ust. 1 w zw. z art. 55 ust. 1 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane, część zamierzenia powinna samodzielnie funkcjonować. (...). W takiej sytuacji zastosowanie mają przepisy art. 59 ust. 3 oraz art. 59 ust. 4 ustawy - Prawo budowlane, które pozwalają na wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie tej części obiektu, która samodzielnie funkcjonuje oraz została zrealizowana w stanie umożliwiającym właściwe z niej korzystanie (np. decyzji o pozwoleniu na użytkowanie segmentu budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie szeregowej). Należy jednak dodać, że zakres nie wykonanych robót może obejmować takie roboty budowlane, objęte daną decyzją o pozwoleniu na budowę, bez zrealizowania których obiekt może funkcjonować zgodnie z określonym w tej decyzji przeznaczeniem, a co za tym idzie spełnione są przesłanki do zawiadomienia o zakończeniu budowy lub wystąpienia z wnioskiem o pozwolenie na użytkowanie. (...) W powyższych przypadkach decyzja o pozwoleniu na użytkowanie również jest wydawana po przeprowadzeniu obowiązkowej kontroli, o której mowa w art. 59a. Stosownie zaś do art. 59 ust. 3 ustawy - Prawo budowlane, jeżeli właściwy organ nadzoru budowlanego stwierdzi, że obiekt budowlany spełnia warunki, określone w art. 59 ust. 1 ww. ustawy, pomimo niewykonania części robót wykończeniowych lub innych robót budowlanych związanych z obiektem, w wydanym pozwoleniu na użytkowanie, może określić termin wykonania tych robót. Przy tym, nie dotyczy to realizacji instalacji i urządzeń służących ochronie środowiska, których wykonanie jest niezbędne przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego lub wystąpieniem z wnioskiem o pozwolenie na użytkowanie (art. 59 ust. 4 ustawy - Prawo budowlane). Należy również podkreślić, że zgodnie z treścią art. 59 ust. 4a ustawy - Prawo budowlane, inwestor jest obowiązany zawiadomić właściwy organ o zakończeniu robót budowlanych prowadzonych po przystąpieniu do użytkowania obiektu budowlanego, na podstawie pozwolenia na użytkowanie. Tym samym w powyższym przypadku na inwestorze ciąży jedynie obowiązek zawiadomienia właściwego organu o zakończeniu robót budowlanych. Natomiast zawiadomienia o zakończeniu robót budowlanych z art. 59 ust. 4a ustawy - Prawo budowlane nie należy utożsamiać z zawiadomieniem o zakończeniu budowy, o którym mowa w art. 54 ww. ustawy. Dlatego też, nie mają zastosowania do przedmiotowego zawiadomienia regulacje prawne dotyczące zawiadomienia o zakończeniu budowy. Dodatkowo należy zaznaczyć, że nie można mówić o odstąpieniu od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę, jeżeli zrealizowano jedynie część robót z zamierzonej inwestycji, o ile zrealizowany obiekt (część) może samodzielnie funkcjonować, a wykonane roboty budowlane są zgodne z zatwierdzonym projektem budowlanym lub innymi warunkami pozwolenia na budowę. Z powyższych informacji wynika więc, że ustawa prawo budowlane dopuszcza możliwość uzyskania pozwolenia na użytkowanie części obiektu budowlanego, która samodzielnie funkcjonuje oraz została zrealizowana w stanie umożliwiającym właściwe z niej korzystanie.

Biorąc pod uwagę wskazane regulacje prawa budowlanego oraz definicję zawartą w art. 3 pkt 2a Prawa budowlanego zgodnie z którą, musi to być budynek wolnostojący służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku należy stwierdzić, że wnioskodawca dokonał inwestycji w budynku mieszkalnym, a więc spełniony został warunek, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dokonując zatem analizy wskazanych wyżej przepisów prawa oraz przedstawionego opisu zdarzenia stwierdzić należy, że omawiany budynek mieszkalny jednorodzinny pomimo, że podatnik posiada pozwolenie na użytkowania tylko jednej kondygnacji spełnia definicję zawartą w art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane.

Z opisu przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że budynek mieszkalny jednorodzinny, którego właścicielem jest Wnioskodawca składa się z 3 kondygnacji, gdzie decyzją z dnia.... Prezydenta Miasta...., na podstawie odrębnych przepisów zostało wydane pozwolenie na użytkowanie części przedmiotowego budynku tj. II kondygnacja parter. Zatem stwierdzić należy, że poniesione wydatki na termomodernizację dachu, przegrody budowlanej budynku mieszkalnego jednorodzinnego składającego się z 3 kondygnacji, w którym Wnioskodawca posiada pozwolenie na użytkowanie II kondygnacji tj. parteru, pozwala na skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w pełnej wysokości.

Mając na względzie ww. przepisy oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego sprawy stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca poniósł wydatki (udokumentowane fakturami wystawionymi przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług) na docieplenie dachu, przegrody budowlanej budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o których mowa w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, którego jest właścicielem, i ww. inwestycja zostanie zakończona w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek, to Wnioskodawcy przysługuje możliwość odliczenia od dochodu 100% poniesionych wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo zauważyć należy, że ulga termomodernizacyjna nie przysługuje, jeżeli opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wydatki są elementem prowadzonego procesu budowlanego zmierzającego do oddania do użytkowania budynku w pozostałym zakresie.

Wobec powyższego przyjmując za Wnioskodawcą, że docieplenie dachu, przegrody budowlanej budynku mieszkalnego jednorodzinnego stanowi przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), zauważyć należy, że organ podatkowy wydając interpretację indywidualną przepisów prawa opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego. Ewentualną weryfikację czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.

Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl