0113-KDIPT3.4011.355.2019.2.MH - 50% kosztów uzyskania przychodów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 września 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT3.4011.355.2019.2.MH 50% kosztów uzyskania przychodów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2019 r. (data wpływu 9 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z możliwością zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2019 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Uniwersytet (dalej: "Wnioskodawca" lub "Uczelnia"), jest uczelnią publiczną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668, z późn. zm., zwanej dalej: "u.p.s.w.n.").

Na podstawie umów o pracę, Uczelnia zatrudnia nauczycieli akademickich, o których mowa w art. 114 u.p.s.w.n., którzy zatrudniani są jako pracownicy dydaktyczni, badawczy, badawczo-dydaktyczni. Uczelnia, jako pracodawca wypłaca nauczycielom akademickim wynagrodzenia za pracę, a także inne świadczenia mające swoje źródło w stosunku pracy. Z tego powodu, jako płatnik podatku dochodowego w rozumieniu art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm., zwanej dalej "ustawą o PIT"), zobowiązana jest do obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wiąże się to z koniecznością zastosowania odpowiednich kosztów uzyskania przychodów.

Prawa i obowiązki nauczycieli akademickich zostały określone w statucie Uniwersytetu... uchwalonym w dniu 24 lutego 2012 r.

Zgodnie z § 84 ust. 1 statutu, pracownik naukowo-dydaktyczny jest obowiązany:

1.

prowadzić badania naukowe i prace rozwojowe, rozwijać twórczość naukową albo artystyczną oraz podnosić swoje kwalifikacje;

2.

kształcić i wychowywać studentów, w tym nadzorować opracowywanie prac zaliczeniowych, semestralnych i dyplomowych;

3.

uczestniczyć w pracach organizacyjnych Uczelni.

Zgodnie § 84 ust. 2 statutu, pracownik naukowy ma obowiązki określone w ww. ust. 1 pkt 1 i 3. Zaś jak stanowi § 84 ust. 4 statutu, pracownik dydaktyczny jest obowiązany:

1.

kształcić i wychowywać studentów, w tym nadzorować opracowywanie prac zaliczeniowych, semestralnych i dyplomowych;

2.

podnosić swoje kwalifikacje zawodowe;

3.

uczestniczyć w pracach organizacyjnych Uczelni.

Powyższe obowiązki są zbieżne z zadaniami ustawowo powierzonymi nauczycielom akademickim na podstawie art. 115 ust. 1 i 2 u.p.s.w.n.

Wskazany przepis stanowi, że do obowiązków nauczycieli akademickich należy:

1.

dla pracowników dydaktycznych: kształcenie i wychowywanie studentów lub uczestniczenie w kształceniu doktorantów,

2.

dla pracowników badawczych: prowadzenie działalności naukowej lub uczestniczenie w kształceniu doktorantów,

3.

dla pracowników badawczo - dydaktycznych: należy prowadzenie działalności naukowej, kształcenie i wychowywanie studentów lub uczestniczenie w kształceniu doktorantów.

Ponadto, do obowiązków nauczycieli akademickich należy uczestniczenie w pracach organizacyjnych na rzecz uczelni oraz stałe podnoszenie kompetencji zawodowych.

Mając na uwadze wyżej wymienione obowiązki nauczycieli akademickich, Wnioskodawca zwraca uwagę, że zgodnie z brzmieniem art. 116 ust. 7 u.p.s.w.n., nauczyciele akademiccy, w ramach stosunku pracy wykonują obowiązki (tzw. obowiązki nauczyciela akademickiego), które stanowią działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1191, z późn. zm. dalej "u.p.a.p.")

Co istotne, ustawą z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1669) określono, że ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668), zawierająca ww. art. 116 ust. 7 wchodzi w życie z dniem 1 października 2018 r.

Wnioskodawca zwraca również uwagę, że wątpliwości w zakresie interpretacji ww. przepisu art. 116 ust. 7 u.p.s.w.n., wyjaśnione zostały w piśmie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Jarosława Gowina z dnia 23 listopada 2018 r., skierowanym do wszystkich rektorów uczelni publicznych. Zgodnie z ww. pismem, całość obowiązków wykonywanych przez nauczyciela akademickiego w ramach stosunku pracy stanowi pracę o charakterze twórczym (dzieło), bez konieczności składania dodatkowych oświadczeń czy prowadzenia ewidencji dotyczących ilości i wartości utworów zrealizowanych w ramach stosunku pracy.

Zatem, w ramach pracy świadczonej na rzecz Wnioskodawcy nauczyciele akademiccy niewątpliwie wykonują utwory, w rozumieniu u.p.a.p., a w szczególności:

* prace naukowe niezbędne do przeprowadzenia procesu dydaktycznego oraz naukowo-badawczego, których wyniki zostały opracowane w formie utworu pisemnego lub w prezentacji utrwalonej na nośnikach magnetycznych umożliwiających ich percepcję,

* konspekty zajęć dydaktycznych,

* odczyty, referaty, artykuły, recenzje, podręczniki, skrypty,

* seminaria i konsultacje,

* przykłady opracowane na potrzeby zajęć dydaktycznych.

Wymienione przez Wnioskodawcę utwory, objęte są dyspozycją art. 12 u.p.a.p, a więc z mocy prawa stają się własnością pracodawcy (Uczelni).

Wnioskodawca nabywa zatem autorskie prawa majątkowe w zakresie pól eksploatacji określonych w art. 50 u.p.a.p.

Z tytułu wykonywania pracy nauczyciele akademiccy, zatrudniani przez Wnioskodawcę, otrzymują wynagrodzenie zasadnicze wraz z pozostałymi składnikami.

Zgodnie z Zarządzeniem nr.... Rektora Uniwersytetu... z dnia 4 lipca 2019 r.) (dalej: "Zarządzenie") w sprawie stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu ze stosunku pracy w Uniwersytecie..., Uczelnia obecnie stosuje 50% koszty uzyskania przychodu do całości wynagrodzenia nauczycieli akademickich zatrudnionych w Uczelni w grupach dydaktycznych, badawczych i badawczo-dydaktycznych.

Zgodnie z § 2 Zarządzenia podwyższone koszty uzyskania przychodu nauczycieli akademickich naliczane będą od:

* wynagrodzenia zasadniczego,

* kwot dodatków do wynagrodzenia zasadniczego (tj. wynagrodzenia zasadniczego uzupełniającego, wynagrodzenia zasadniczego projakościowego, wynagrodzenia za pracę w godzinach ponadwymiarowych, dodatku za staż pracy, dodatku funkcyjnego, dodatku za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych, dodatku z zewnętrznych źródeł finansowania, na wsparcie mobilności naukowca, dodatkowego wynagrodzenia za pełnienie funkcji promotora, wydanie opinii w sprawie nadania stopnia naukowego, za pracę w komisjach rekrutacyjnych, za sprawowanie opieki nad praktykantami),

* dodatkowego wynagrodzona rocznego,

* nagród (jubileuszowych, emerytalnych nagród ministra),

* odpraw (emerytalnych, w związku z redukcją etatów, rentowych),

* przychodu uzyskanego z tytułu zwrotu kosztów przejazdów oraz podróży podejmowanych w celach służbowych (ryczałty za używanie samochodu prywatnego dla potrzeb Uczelni),

* wynagrodzeń za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy (za czas urlopów, choroby) oraz ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy,

* wypłacanych przez Uczelnię zasiłków pieniężnych z ubezpieczania społecznego,

* otrzymywanych przez pracownika świadczeń finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakresie w jakim świadczenia te nie korzystają ze zwolnień z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazuje, że poza przychodami osiąganymi z tytułów wskazanych powyżej, które zostały ujęte wprost w Zarządzeniu, Uczelnia wypłaca swoim pracownikom także:

* zasiłki pieniężne z ubezpieczania wypadkowego,

* wynagrodzenia za dyżury i usługi kliniczne,

* wynagrodzeń za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy z tytułu zwolnienia od pracy udzielonego na podstawie art. 188 Kodeksu pracy,

* dopłat do urlopów z tytułu: godzin ponadwymiarowych, usług i dyżurów klinicznych, rekrutacji.

Kolejna kwestia, na którą Wnioskodawca zwraca uwagę, to fakt iż z umowy o pracę nie wynika, że nastąpi przeniesienie praw na pracodawcę lub rozporządzanie tymi prawami w sposób wynikający z obowiązków ze stosunku pracy - umowa w ogóle nie odnosi się do tych kwestii. W umowach o pracę figuruje jedynie zapis, zgodnie z którym pracownik będący nauczycielem akademickim może mieć prawo do 50% kosztów uzyskania przychodu z tytułu korzystania z praw autorskich lub rozporządzania przez niego tymi prawami, zaś wszelkie prawa do utworów (np. prawo do tworzenia opracowań), w tym dydaktycznych i naukowych, stworzonych w ramach umowy o pracę, przysługują Uniwersytetowi... jako pracodawcy.

Końcowo Wnioskodawca wskazuje również, że nie jest prowadzona ewidencja przejawów (efektów) działalności twórczej, skoro na zasadzie art. 116 ust. 7 u.p.s.w.n. wykonywanie całości obowiązków nauczyciela określonych w art. 115 u.p.s.w.n. stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze. Pracownik nie składa również oświadczeń, o jakiej wartości utwory planuje w danym roku stworzyć (skoro całość wynagrodzenia wypłacana jest za wykonywanie działalności twórczej o indywidualnym charakterze), ani nie składa Wnioskodawcy ewidencji prac twórczych (utworów).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawca, wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w przedstawionym stanie faktycznym, prawidłowo nalicza nauczycielom akademickim zatrudnionym na podstawie umowy o pracę koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT z tytułu korzystania z praw autorskich, od całości ich wynagrodzenia zasadniczego, które jest wynagrodzeniem za pracę o charakterze twórczym?

2. Czy Wnioskodawca, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, jest uprawniony do stosowania kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% przychodu uzyskanego przez pracownika Uczelni będącego nauczycielem akademickim do kwot dodatków do wynagrodzenia zasadniczego (tj. wynagrodzenia zasadniczego uzupełniającego, wynagrodzenia zasadniczego projakościowego, wynagrodzenia za pracę w godzinach ponadwymiarowych, wynagrodzenia za dyżury i usługi kliniczne, dodatku za staż pracy, dodatku funkcyjnego, dodatku za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych, dodatku z zewnętrznych źródeł finansowania, na wsparcie mobilności naukowca, dodatkowego wynagrodzenia za pełnienie funkcji promotora, wydanie opinii w sprawie nadania stopnia naukowego, za pracę w komisjach rekrutacyjnych, za sprawowanie opieki nad praktykantami)?

3. Czy Wnioskodawca, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, jest uprawniony do stosowania kosztów uzyskania przychodu w wysokości 50% przychodu uzyskanego przez nauczyciela akademickiego, także do wypłacanych mu nagród (rocznych, jubileuszowych, emerytalnych, nagród ministra), jak również do dodatkowych wynagrodzeń rocznych tzw. "trzynastki"?

4. Czy Wnioskodawca, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, jest uprawniony do stosowania kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% przychodu uzyskanego przez pracownika Uczelni będącego nauczycielem akademickim z tytułu wypłacanych mu odpraw (emerytalnych, w związku z redukcją etatów rentowych)?

5. Czy Wnioskodawca, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, jest uprawniony do stosowania kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% nieobjętego zwolnieniem z opodatkowania przychodu uzyskanego przez pracownika Uczelni będącego nauczycielem akademickim z tytułu przychodu uzyskanego z tytułu zwrotu kosztów przejazdów oraz podróży podejmowanych w celach służbowych (ryczałty za używanie samochodu prywatnego dla potrzeb Uczelni)?

6. Czy Wnioskodawca, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, jest uprawniony do stosowania kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% przychodu uzyskanego przez pracownika Uczelni będącego nauczycielem akademickim z tytułu wynagrodzeń za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy (za czas urlopów, choroby, jak również zwolnienia od pracy udzielonego na podstawie art. 188 Kodeksu pracy) oraz ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, a także dopłat do urlopów z tytułu: godzin ponadwymiarowych, usług i dyżurów klinicznych, rekrutacji?

7. Czy Wnioskodawca, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, jest uprawniony do stosowania kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% przychodu uzyskanego przez pracownika Uczelni będącego nauczycielem akademickim z tytułu wypłacanych przez Uczelnię zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, z ubezpieczenia wypadkowego oraz z tytułu otrzymywanych przez pracownika świadczeń finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakresie w jakim świadczenia te nie korzystają ze zwolnień z podatku dochodowego od osób fizycznych?

8. Jeżeli odpowiedź na powyższe pytania jest prawidłowa to, czy Uczelnia miała prawo już od dnia 1 października 2018 r. stosować do całości przychodów ze stosunku pracy nauczycieli akademickich, 50% koszty uzyskania przychodów, na podstawie art. 22 ust. 9b pkt 8 ustawy o PIT?

9. Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 8 jest prawidłowa to, czy na Wnioskodawcy ciąży obowiązek dokonania korekt informacji PIT-11 wystawianych za 2018 r. nauczycielom akademickim, zaś na nauczycielach ciąży obowiązek dokonania korekty rocznych zeznań podatkowych, w ten sposób, że korekta będzie dotyczyć miesięcy październik, listopad i grudzień 2018 r., tj. miesięcy w których Organ przyznał rację co do możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu?

10. Czy w celu prawidłowego naliczenia podwyższonych kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawca, jako płatnik zobowiązany jest odbierać od nauczycieli akademickich oświadczenia o wymiarze czasu pracy poświęconego w danym miesiącu na tworzenie utworów oraz o ich wartości w danym miesiącu, a także czy zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji utworów powstałych w związku ze świadczeniem pracy przez nauczycieli akademickich lub innej formy dokumentacji?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w przedstawionym stanie faktycznym, prawidłowo nalicza nauczycielom akademickim zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT z tytułu korzystania z praw autorskich, od całości ich wynagrodzenia, które jest wynagrodzeniem za pracę o charakterze twórczym.

Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT, koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzania przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Na mocy art. 22 ust. 9a ustawy o PIT, w roku omawiane koszty uzyskania nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, czyli 85 528 zł. Ustawą z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1669) wprowadzono zmiany w brzmieniu art. 22 ust. 9b ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 22 ust. 9b, który został zmieniony ww. ustawami, przepis ust. 9 pkt 3 stosuje się również do przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności: 1. badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.

Ponadto przywołane przepisy wskazują, że ustalenie czy określony przychód został osiągnięty z tytułu korzystania z praw autorskich lub pokrewnych (lub rozporządzania tymi prawami) i czy podatnik jest twórcą, czy też artystą wykonawcą - należy oceniać w świetle odrębnych przepisów, czyli przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 u.p.a.p., przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Należy zatem wskazać, że aby móc zastosować 50% KUP w konkretnej umowie, przedmiot umowy powinien każdorazowo spełniać przesłanki utworu w rozumieniu ww. art. 1 ust. 1 u.p.a.p. Co istotne art. 116 ust. 7 u.p.s.w.n. stanowi wprost, że wszystkie czynności realizowane w ramach stosunku pracy przez nauczycieli akademickich mają charakter twórczy.

Z kolei przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych albo rozporządzania tymi prawami występują wówczas, gdy spełnione są dwie przesłanki:

1.

konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych (autorskich) w postaci utworu lub artystycznego wykonania;

2.

osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzaniem nimi, stanowić skutek takiego korzystania lub rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego lub wykonawczego.

Wnioskodawca wskazuje, że wszystkie obowiązki nauczycieli akademickich są albo stricte dydaktycznymi obowiązkami (praca ze studentami) albo stricte badawczymi i naukowymi (prowadzenie badań naukowych i prezentowanie ich wyników, ale także projektowanie procesu badawczego i zarządzanie nim), albo jeżeli mają charakter organizacyjny - są bezpośrednio powiązane z obowiązkami dydaktycznymi (wypełnianie protokołów ocen po egzaminie, udział w zebraniu dydaktyków, podczas którego omawiany jest proces dydaktyczny, oceny prac studentów, zawierające komentarze autorskie itp.), albo są bezpośrednio powiązane z obowiązkami badawczymi i naukowymi (kierowanie zespołem naukowym, sporządzanie sprawozdania z prac zespołu naukowego, sporządzanie sprawozdań z udziału w konferencjach, itp.).

Podkreślenia przy tym wymaga, że ww. art. 116 ust. 7 u.p.s.w.n. stanowi, że wykonywanie obowiązków nauczyciela akademickiego już automatycznie stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w art. 1 ust. 1 u.p.a.p. Dlatego też, mając na względzie art. 116 ust. 7 u.p.s.w.n., należy uznać, że na gruncie tej ustawy każdy z obowiązków nauczyciela akademickiego (zostały one dodatkowo wymienione w powołanym w stanie faktycznym art. 115 u.p.a.p) stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze. W wyniku wykonywania obowiązków pracowniczych, nauczyciel akademicki tworzy nieustannie utwory w rozumieniu art. 1 u.p.a.p., bowiem zgodnie z art. 116 ust. 7 u.p.s.w.n. cała jego praca stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze w myśl art. 1 u.p.a.p.

Wnioskodawca uważa zatem, że ma prawo zastosować do całości wynagrodzenia za wykonywaną przez nauczycieli akademickich pracę, koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT, gdyż wszystkie czynności realizowane w ramach stosunku pracy przez nauczycieli akademickich mają charakter działalności twórczej o indywidualnym charakterze w myśl art. 1 u.p.a.p. Powyższe wynika również wprost z pisma z dnia 15 lutego 2019 r., nr DD3.8223.31.2019 podpisanego z upoważnienia Ministra Finansów, w którym czytamy: "Mając zatem na względzie wyżej wymienione zasady przygotowania interpretacji, przepisy ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, w szczególności art. 115 (obowiązki nauczyciela akademickiego), art. 116 ust. 7 (twórczy, indywidualny charakter całości pracy nauczyciela akademickiego w obszarze prawa autorskiego) są wystarczające do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z treścią art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy PIT, do całości wynagrodzenia nauczyciela akademickiego."

Końcowo Wnioskodawca wskazuje też, że prawidłowość takiego stanowiska znajduje odzwierciedlenie także w następujących interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: sygn. 0112-KDIL3-3.4011.107.2019.1.MW z dnia 25 kwietnia 2019 r., sygn. 0115-KDIT2-1.4011.122.2019.1.MS z dnia 21 maja 2019 r. oraz sygn. 0113-KDIPT3.4011.224.2019.1.JR z dnia 7 czerwca 2019 r.

Ad. 2)

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, jest uprawniony do stosowania kosztów uzyskana przychodów w wysokości 50% przychodu uzyskanego przez pracownika Uczelni będącego nauczycielem akademickim do kwot dodatków do wynagrodzenia zasadniczego (tj. wynagrodzenia zasadniczego uzupełniającego, wynagrodzenia zasadniczego projakościowego, wynagrodzenia za pracę w godzinach ponadwymiarowych, wynagrodzenia za dyżury i usługi kliniczne, dodatku za staż pracy, dodatku funkcyjnego, dodatku za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych, dodatku z zewnętrznych źródeł finansowania, na wsparcie mobilności naukowca, dodatkowego wynagrodzenia za pełnienie funkcji promotora, wydanie opinii w sprawie nadania stopnia naukowego, za pracę w komisjach rekrutacyjnych, za sprawowanie opieki nad praktykantami).

Zgodnie z art. 136 u.p.s.w.n. wynagrodzenie nauczyciela akademickiego składa się z:

1.

wynagrodzenia zasadniczego,

2.

dodatku za staż pracy - które stanowią stałe składniki wynagrodzenia.

Jak również nauczyciel może otrzymywać:

1.

dodatek funkcyjny,

2.

dodatek zadaniowy,

3.

wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe albo godziny nadliczbowe,

4.

dodatku za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych,

5.

innych dodatków, jeżeli zostały określone w zakładowym układzie zbiorowym pracy albo regulaminie wynagradzania - które stanowią zmienne składniki wynagrodzenia.

Zakres obowiązków nauczyciela akademickiego wynika z przepisów Prawa o szkolnictwie wyższym. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, obowiązki nauczyciela akademickiego obejmują w szczególności prowadzenie działalności naukowej, kształcenie i wychowywanie studentów lub uczestniczenie w kształceniu doktorantów, jak również uczestniczenie w pracach organizacyjnych na rzecz Uczelni. Z powyższych uregulowań zatem jasno wynika, że pod pojęciem wynagrodzenia ze stosunku pracy nie kryje się tylko jeden jego składnik (np. wynagrodzenie zasadnicze), a na wynagrodzenie ze stosunku pracy składają się wszystkie ww. składniki tego wynagrodzenia i wszystkie one stanowią wynagrodzenie za wykonywanie obowiązków ze stosunku pracy, o których mowa w art. 115 u.p.s.w.n., a więc wykonywanie działalności twórczej o indywidualnym charakterze (art. 116 ust. 7 u.p.s.w.n. w zw. z art. 1 ust. 1 u.p.a.p.).

Ad. 3)

Wnioskodawca uważa, że jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, jest uprawniony do stosowania kosztów uzyskania przychodu w wysokości 50% przychodu uzyskanego przez nauczyciela akademickiego, także do wypłacanych mu nagród (rocznych, jubileuszowych), jak również do dodatkowych wynagrodzeń rocznych tzw. "trzynastki".

Zdaniem Wnioskodawcy jest On również uprawniony do stosowania podwyższonych kosztów podatkowych do przychodu uzyskanego przez nauczyciela akademickiego z tytułu wypłacanych mu nagród i tzw. "trzynastki", bowiem wynika to również z przepisów Prawa o szkolnictwie wyższym.

Zgodnie z art. 141 u.p.sw.n., nauczycielom akademickim przysługuje prawo do nagród jubileuszowych. Z kolei zgodnie z art. 143 nauczycielom akademickim przysługuje także dodatkowe wynagrodzenie roczne. Nauczycielom akademickim mogą również przysługiwać inne nagrody (np. nagroda rektora - art. 145 u.p.s.w.n.).

Podstawą przyznania wskazanych wyżej świadczeń jest zatem niewątpliwie istnienie stosunku pracy pomiędzy nauczycielem akademickim a uczelnią. Nagrody te są tym samym przyznawane w związku z wykonywaniem przez nauczyciela akademickiego jego określonych ustawowo obowiązków. Z tego to powodu Wnioskodawca uważa, że również do nich należy odnieść regulację wynikającą z art. 116 ust. 7 u.p.s.w.n.

W efekcie Wnioskodawca uważa, że również do tych przychodów nauczycieli akademickich Uczelnia jest obowiązana stosować podwyższone koszty uzyskania przychodu, na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Ad. 4)

Wnioskodawca uważa, że jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, jest uprawniony do stosowania kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% przychodu uzyskanego przez pracownika Uczelni będącego nauczycielom akademickim z tytułu wypłacanych mu odpraw (emerytalnych, w związku z redukcją etatów, rentowych).

Wnioskodawca wskazuje, że zakończenie stosunku pracy nauczyciela wiąże się z obowiązkiem wypłacenia odprawy.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca informuje że niewątpliwie zatem, warunkiem powstania prawa do uzyskania odprawy jest wcześniejsze wykonywanie obowiązków nauczyciela akademickiego. Z tego też powodu Uczelnia uważa, że do nich również odnieść należy regulację wynikającą z art. 116 ust. 7u p.s.w.n. W efekcie zdaniem Wnioskodawcy, również do tych przychodów nauczycieli akademickich Uczelnia jest obowiązana stosować 50% kosztów uzyskania przychodu, na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Ad. 5)

Wnioskodawca uważa, że jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, jest uprawniony do stosowania kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% nieobjętego zwolnieniem z opodatkowania przychodu uzyskanego przez pracownika Uczelni będącego nauczycielem akademickim z tytułu przychodu uzyskanego z tytułu zwrotu kosztów przejazdów oraz podróży podejmowanych w celach służbowych (ryczałty za używanie samochodu prywatnego dla potrzeb Uczelni).

Na wstępie należy wskazać, że zdarza się, że nauczyciele akademiccy w ramach wykonywanych przez siebie obowiązków zobligowani zostają do odbycia przejazdu lokalnego lub podróży służbowej. Wydatki ponoszone przez nauczycieli w związku z taką podróżą są im następnie zwracane.

W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Jednak w części, w której wartość dokonywanych przez Uczelnię zwrotów przekracza wyżej wskazane limity zwolnień z opodatkowania, wartość dokonywanych przez Uczelnię zwrotów stanowi przychód podatkowy pracownika. Niemniej jednak przychód ten jest bezpośrednio związany z wykonywaniem przez pracownika obowiązków nauczyciela akademickiego określonych zgodnie z przytaczanymi wyżej przepisami u.p.s.w.n. Dlatego też zdaniem Wnioskodawcy, również do dokonywanego przez Uczelnię zwrotu kosztów przejazdów oraz podróży podejmowanych w celach służbowych, odnieść należy regulację wynikającą z art. 116 ust. 7 u.p.s.w.n. W efekcie Wnioskodawca uważa, że również do tych przychodów nauczycieli akademickich jest On zobowiązany stosować 50% koszty uzyskania przychodu, na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Ad. 6)

Wnioskodawca uważa, że jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, jest uprawniony do stosowania kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% przychodu uzyskanego przez pracownika Uczelni będącego nauczycielem akademickim z tytułu wynagrodzeń za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy (za czas urlopów, choroby, jak również zwolnienia od pracy udzielonego na podstawie art. 188 Kodeksu pracy) oraz ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, a także dopłat do urlopów z tytułu: godzin ponadwymiarowych, usług i dyżurów klinicznych, rekrutacji.

Wynagrodzenie za czas urlopu, czy też wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy niewątpliwie jest również wynagrodzeniem ze stosunku pracy. Ten sam wniosek dotyczy ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy.

Mając zatem na uwadze, że nauczyciel akademicki w świetle art. 116 ust. 7 u.p.s.w.n, wykonując swoje obowiązki wykonuje działalność twórczą o indywidualnym charakterze, to należy uznać iż warunkiem i przyczyną przyznania nauczycielowi akademickiemu wynagrodzenia za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy, jest zatem uprzednie wykonywanie przez niego, w ramach stosunku pracy, działalności twórczej. Skoro tak, to uzyskiwane przez nauczyciela akademickiego wynagrodzenie za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy jest zatem przejawem czerpania przez niego korzyści z tej - wykonywanej uprzednio - działalności twórczej.

Dlatego też Wnioskodawca uważa, że również w odniesieniu do tego rodzaju wynagrodzeń zastosowanie będą miały koszty uzyskania przychodów w wysokości 50% uzyskiwanego przychodu, na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że powyższe jest także zgodne ze stanowiskiem organów podatkowych. Przykładowo tożsamo uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanej dnia 24 maja 2019 r. interpretacji indywidualnej, sygn. 0113-KDIPT3.4011.219.2019.1 k.k.

Ad. 7)

Wnioskodawca uważa, że jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, jest uprawniony do stosowania kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% przychodu uzyskanego przez pracownika Uczelni będącego nauczycielem akademickim z tytułu wypłacanych przez Uczelnię zasiłków pieniężnych z ubezpieczania społecznego, z ubezpieczenia wypadkowego oraz z tytułu otrzymywanych przez pracownika świadczeń finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakresie w jakim świadczenia te nie korzystają ze zwolnień z podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z art. 31 ustawy o PIT, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Mając na uwadze wyżej wskazany przepis Wnioskodawca zauważa, że jako zakład pracy jest On płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych również w odniesieniu do wypłacanych przez siebie zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego nauczycielom akademickim.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzasadnienie przedstawione w odpowiedzi na pytanie nr 6 jest również aktualne w odniesieniu do zasiłków wypłacanych z ubezpieczenia społecznego i wypadkowego. Warunkiem i przyczyną przyznania nauczycielowi akademickiemu tych zasiłków jest także uprzednie wykonywanie przez niego, w ramach stosunku pracy, działalności, która - zgodnie z art. 116 ust. 7 u.p.s.w.n - jest działalnością twórczą. Skoro tak, to uzyskiwane przez nauczyciela akademickiego zasiłki są przejawem czerpania przez niego korzyści z tej - wykonywanej uprzednio - działalności twórczej.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że również w odniesieniu do tego rodzaju świadczeń zastosowanie będą miały koszty uzyskania przychodów w wysokości 50% uzyskiwanego przychodu na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT. Przepisy u.p.s.w.n regulują również zasady dokonywania przez uczelnie publiczne odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Jak wskazuje bowiem art. 144 ust. 1 u.p.s.w.n. dla pracowników uczelni publicznej dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 6,5% planowanych przez uczelnię w roku poprzednim rocznych wynagrodzeń osobowych. Wysokość odpisu może być zmniejszona po uzgodnieniu ze związkami zawodowymi działającymi w uczelni. Wnioskodawca wskazuje, że dla pracowników korzystających ze świadczeń zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, świadczenia te są niewątpliwie dodatkową - obok wynagrodzenia - korzyścią wynikającą z istniejącego stosunku pracy. W przypadku nauczyciela akademickiego, korzyść ta jest związana z wykonywaniem nałożonych na niego ustawą obowiązków.

Tym samym, skoro wykonywanie tego rodzaju obowiązków - na mocy art. 116 ust. 7 u.p.s.w.n. - zostało uznane za działalność twórczą, to analizowane świadczenia należy również uznać za korzyść, czerpaną przez nauczyciela akademickiego z tej twórczej działalności. Wobec powyższego, Uczelnia, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, jest uprawniona do stosowania kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% przychodu uzyskanego przez pracownika Uczelni będącego nauczycielem akademickim z tytułu otrzymywanych przez niego świadczeń finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakresie w jakim świadczenia te nie korzystają ze zwolnień z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ad. 8)

Wnioskodawca uważa, że jeżeli odpowiedź na powyższe pytania jest zdaniem Organu prawidłowa to, Wnioskodawca uważa, że Uczelnia miała prawo już od dnia 1 października 2018 r. stosować do całości przychodów ze stosunku pracy nauczycieli akademickich 50% koszty uzyskania przychodów, na podstawie art. 22 ust. 9b pkt 8 ustawy o PIT.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że charakter pracy nauczycieli akademickich został uregulowany dzięki ustawie, która weszła w życie z dniem 1 października 2018 r. na podstawie ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1669). Przepisem regulującym charakter pracy nauczycieli akademickich jest już wielokrotnie wyżej powoływany art. 116 ust. 7 u.p.s.w.n., zgodnie z którym wykonywanie obowiązków nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r.u.p.a.p. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1191 i 1293).

Co istotne, wspomnianą ustawą z dnia 3 lipca 2018 r., Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1669) wprowadzono także zmiany w brzmieniu art. 22 ust. 9b ustawy o PIT, polegające na rozszerzeniu katalogu działalności, z których uzyskane przychody mogą uwzględniać 50% koszty podatkowe.

Wśród tych działalności znalazła się bowiem także działalność badawczo-rozwojowa, naukowa, naukowo-dydaktyczna, badawcza, badawczo-dydaktyczna oraz prowadzona w uczelni działalność dydaktyczna.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, że podwyższone koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT można stosować od dnia 1 października 2018 r.

Ad 9)

Wnioskodawca uważa, że jeżeli odpowiedź na pytanie nr 8 zostanie przez Organ uznana za prawidłową to na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek dokonania korekt informacji PIT-11 wystawianych za 2018 r. nauczycielom akademickim, jednak na nauczycielach spoczywa obowiązek dokonania korekty rocznych zeznań podatkowych, w ten sposób, że korekta będzie dotyczyć miesięcy październik, listopad i grudzień 2018 r., tj. miesięcy w których Organ przyznał rację co do możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu.

Na wstępie Wnioskodawca wskazuje, że ustawodawca nałożył na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzania w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Jak stanowi bowiem art. 31 ustawy o PIT, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do art. 38 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35 przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie zaś z ust. 1a ww. artykułu, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby roczną deklarację, według ustalonego wzoru.

W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje, że zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900). Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ustawy - Ordynacja podatkowa, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci. Z przepisu art. 81 § 1 ww. ustawy wynika, ze jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Natomiast § 2 ww. artykułu stanowi, że skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Wnioskodawca zauważa zatem, że z treści art. 81 Ordynacji podatkowej wynika wprost, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy me stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Błędnie mogła zostać określona m.in. wysokość przychodu bądź dochodu, wysokość zobowiązania podatkowego, wysokość nadpłaty lub zwrotu podatku a także inne dane zawarte w treści deklaracji.

Ad 9)

Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Wnioskodawca uważa, że jeżeli Organ podatkowy przyzna Uczelni rację, że nauczycielom akademickim przysługuje już od dnia 1 października 2018 r. prawo do podwyższonych kosztów podatkowych w stosunku do wszystkich wyżej opisanych składników wynagrodzenia, w tym również do dodatków do wynagrodzenia, wynagrodzenia za okres usprawiedliwionej nieobecności, jak i do wypłacanych mu nagród (rocznych, jubileuszowych) i dodatkowych wynagrodzeń rocznych tzw. "trzynastki", wypłacanych odpraw, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, a także zwrotu kosztów przejazdów oraz podróży służbowych - to pracownicy ci powinni skorygować złożone roczne zeznania podatkowe poprzez ponowne wypełnienie rocznych zeznań PIT i zaznaczenie, że jest to korekta zeznania. Korekta powinna dotyczyć tylko trzech miesięcy, tj. październik, listopad i grudzień 2018 r., bowiem są to miesiące, w których Organ przyznał rację co do możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu.

Jeżeli zaś chodzi o roczną informację o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, którą Uczelnia jako pracodawca zobowiązana była przedłożyć podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, Wnioskodawca zauważa, że informacje i deklaracje podatkowe, w tym przedmiotowy PIT-11 służą do odwzorowania zaistniałego w trakcie roku podatkowego stanu faktycznego, a nie do jego kreowania. Tym samym w informacji PIT-11 składanej za dany rok podatkowy płatnik winien wykazać między innymi takie kwoty potrąconych w roku podatkowym ze środków podatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, zaliczek na podatek, które odzwierciedlają jego działania jako płatnika, tzn. kwoty faktyczne pobrane w tym roku podatkowym.

Mając powyższe na względzie, Wnioskodawca uważa, że na gruncie przedstawionego stanu faktycznego nie ciąży na nim obowiązek dokonania korekt informacji PIT-11 wystawianych za 2018 r. Wystawione informacje PIT-11 powinny bowiem odzwierciedlać zaistniały w 2018 r. stan faktyczny, a więc wysokość pobranych przez płatnika - Wnioskodawcę - zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, w związku z czym brak jest podstaw prawnych do ich korygowania. Należy nadmienić, że informacja PIT-11 służy określeniu wysokości pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Podatek pobrany przez płatnika ma charakter zaliczek na podatek, zaś właściwe rozliczenie z dochodu uzyskanego przez pracowników (nauczycieli akademickich) w danym roku podatkowym polega na złożeniu przez nich rocznych zeznań podatkowych (korekt zeznań), w których mogą zastosować 50% koszty uzyskania przychodu.

Ad 10)

Wnioskodawca uważa, że w celu prawidłowego naliczenia podwyższonych kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawca, jako płatnik nie jest zobowiązany odbierać od nauczycieli akademickich oświadczenia o wymiarze czasu pracy poświęconego w danym miesiącu na tworzenie utworów oraz o ich wartości w danym miesiącu, a także nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji utworów powstałych w związku ze świadczeniem pracy przez nauczycieli akademickich.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że przed wejściem w życie przepisu art. 116 ust. 7 u.p.s.w.n. organy podatkowe zwracały uwagę na konieczność dokumentowania efektów działalności twórczej w postać utworów i na konieczność prowadzenia ewidencji utworów stworzonych w ramach stosunku pracy, do których pracownik przeniósł autorskie prawa majątkowe na pracodawcę.

Jednak zdaniem Wnioskodawcy wejście w życie ww. przepisu w sposób zasadniczy zmienia tę sytuację. Przepis ten przesądził bowiem, że wszystko co robi nauczyciel akademicki w ramach stosunku pracy (wykonywanie każdego z obowiązków) stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w art. 1 ust. 1 u.p.a.p. Nie zachodzi więc konieczność rozróżniania pracy twórczej od pracy niebędącej twórczą, bo całość pracy ma charakter twórczy.

Jeżeli zatem nauczyciel akademicki wypełnia swoje obowiązki pracownicze, które całościowo mają charakter działań twórczych, w wyniku których powstają utwory zgodnie z art. 1 u.p.a.p., to zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, iż nie ma konieczności składania przez nauczycieli akademickich oświadczenia o wymiarze czasu pracy poświęconego w danym miesiącu na tworzenie utworów.

Powyższe jest działaniem bezpodstawnym, bowiem należy uznać, że cały swój czas pracy nauczyciele akademiccy poświęcają na tworzenie utworów.

Co za tym idzie dokumentowanie stworzenia utworów oraz prowadzenie ewidencji utworów stworzonych w ramach stosunku pracy nie ma sensu. Z tego wynika też, że dla zastosowania 50% kosztów podatkowych nie jest konieczne wydanie utworów przez pracownika (skoro nie jest konieczne dokumentowanie ich stworzenia) i ich przyjęcie przez pracodawcę, bowiem cała działalność nauczyciela ma charakter twórczy.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że prowadzenie ewidencji utworów, dokumentowanie utworów, a także przekazywanie utworów pracodawcy i ich przyjmowanie przez pracodawcę nie jest konieczne dla zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu do całości wynagrodzenia nauczyciela akademickiego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi, w pkt 1 wymienia się: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Za pracownika w rozumieniu ww. ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy (art. 12 ust. 4 ww. ustawy).

Przechodząc do kwestii kosztów uzyskania przychodów, są one uregulowane w przepisach rozdziału 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Osobom posiadającym status pracownika uzyskującym przychody m.in. ze stosunku pracy przysługuje co do zasady, zgodnie z przepisami art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie jednej pełnej miesięcznej normy kosztów uzyskania przychodów niezależnie od wymiaru czasu pracy.

W odniesieniu do niektórych przychodów ustawodawca dopuścił możliwość ustalania kosztów zryczałtowanych. W przypadku korzystania przez twórców z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzania przez nich tymi prawami, mają zastosowanie 50% koszty uzyskanego przychodu.

W takim przypadku, koszty uzyskania przychodów ustala się zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

W roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 (art. 22 ust. 9a ww. ustawy).

Ustawą z dnia 15 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2018 r. poz. 1291) wprowadzono zmiany w brzmieniu art. 22 ust. 9b, które weszły w życie z dniem 19 lipca 2018 r. i mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 2018 r.

Następnie, ustawą z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1669) wprowadzono zmiany w brzmieniu art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które weszły w życie z dniem 1 października 2018 r.

Zgodnie z art. 22 ust. 9b, ww. ustawy, przepis ust. 9 pkt 3 stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu:

1.

działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa;

2.

działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki;

3.

produkcji audialnej i audiowizualnej;

4.

działalności publicystycznej;

5.

działalności muzealniczej w dziedzinie wystawienniczej, naukowej, popularyzatorskiej, edukacyjnej oraz wydawniczej;

6.

działalności konserwatorskiej;

7.

prawa zależnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1191 i 1293), do opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia;

8.

działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.

Powyższa regulacja tworzy zamknięty katalog działalności twórczych, do których można stosować 50% koszty uzyskania przychodów.

Na podstawie art. 22 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9 pkt 1-4 i pkt 6, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych. Przepisy ust. 5 i ust. 5a pkt 2 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 22 ust. 10a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepis ust. 10 stosuje się również, jeżeli podatnik udowodni, że w roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, były wyższe niż kwota określona w ust. 9a.

O zastosowaniu 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich decyduje wyłącznie fakt uzyskania przychodu jako wynagrodzenia za wykonanie czynności (utworu), będącej przedmiotem prawa autorskiego w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1231, z późn. zm).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć użytych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy, takich jak "twórca", "korzystanie przez twórców z praw autorskich" lub pojęć z nimi związanych, jak np. "utwór", natomiast ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 tej ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W szczególności - jak stanowi ust. 2 tego przepisu - przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1.

wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2.

plastyczne;

3.

fotograficzne;

4.

lutnicze;

5.

wzornictwa przemysłowego;

6.

architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7.

muzyczne i słowno-muzyczne;

8.

sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9.

audiowizualne (w tym filmowe).

Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne (art. 1 ust. 21 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych). Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną, a ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności (art. 1 ust. 3 i ust. 4 cytowanej ustawy).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Natomiast, z przepisu art. 8 ust. 2 tej ustawy, wynika, że domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

W rozumieniu prawa autorskiego jako twórczy traktowany jest taki rezultat działalności, który na tyle związany jest z osobą twórcy, by było mało prawdopodobne, aby inna osoba podejmująca identycznie skierowany wysiłek twórczy uzyskała analogiczny lub zasadniczo zbliżony rezultat.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu, zwana dalej "licencją", obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione (art. 41 ust. 2 ww. ustawy).

Należy zatem podkreślić, że mimo zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w części dotyczącej podniesienia o 100% limitu stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów (do 85 528 zł rocznie) oraz wskazania dziedzin o charakterze twórczym objętych 50% kosztami, zmianie nie uległa jednak generalna zasada, że 50% koszty mogą być stosowane wyłącznie do przychodów autorów uzyskanych z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzania przez nich tymi prawami.

Tym samym, aby możliwe było zastosowanie podwyższonych kosztów uzyskania przychodów do wynagrodzenia związanego z rozporządzeniem prawami autorskimi, muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

* praca wykonywana przez pracownika jest przedmiotem prawa autorskiego, a więc spełnia przesłanki utworu określone w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych,

* pracownik jest twórcą w rozumieniu tej ustawy i uzyskiwanie przychodu przez pracownika wynika z korzystania przez twórcę z tychże praw lub rozporządzania tymi prawami,

* przychody muszą być uzyskiwane z tych rodzajów działalności, o których mowa w art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym prowadzonej działalności naukowo-dydaktycznej, a także prowadzonej na uczelni działalności dydaktycznej.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest uczelnią publiczną, w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Na podstawie umów o pracę, Uczelnia zatrudnia nauczycieli akademickich, o których mowa w art. 114 ww. ustawy, którzy zatrudniani są jako pracownicy dydaktyczni, badawczy, badawczo-dydaktyczni. Uczelnia, jako pracodawca wypłaca nauczycielom akademickim wynagrodzenia za pracę, a także inne świadczenia mające swoje źródło w stosunku pracy. Z tego powodu, jako płatnik podatku dochodowego w rozumieniu art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zobowiązana jest do obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wiąże się to z koniecznością zastosowania odpowiednich kosztów uzyskania przychodów.

Prawa i obowiązki nauczycieli akademickich zostały określone w statucie Wnioskodawcy uchwalonym w dniu 24 lutego 2012 r.

W ramach pracy świadczonej na rzecz Wnioskodawcy nauczyciele akademiccy niewątpliwie wykonują utwory, w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a w szczególności:

* prace naukowe niezbędne do przeprowadzenia procesu dydaktycznego oraz naukowo-badawczego, których wyniki zostały opracowane w formie utworu pisemnego lub w prezentacji utrwalonej na nośnikach magnetycznych umożliwiających ich percepcję,

* konspekty zajęć dydaktycznych,

* odczyty, referaty, artykuły, recenzje, podręczniki, skrypty,

* seminaria i konsultacje,

* przykłady opracowane na potrzeby zajęć dydaktycznych.

Wymienione przez Wnioskodawcę utwory, objęte są dyspozycją art. 12 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych a więc z mocy prawa stają się własnością pracodawcy (Uczelni).

Z tytułu wykonywania pracy nauczyciele akademiccy, zatrudniani przez Wnioskodawcę, otrzymują wynagrodzenie zasadnicze wraz z pozostałymi składnikami.

Zgodnie z Zarządzeniem nr 89/2019 Rektora Wnioskodawcy z dnia 4 lipca 2019 r. (dalej: "Zarządzenie") w sprawie stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu ze stosunku pracy, Uczelnia obecnie stosuje 50% koszty uzyskania przychodu do całości wynagrodzenia nauczycieli akademickich zatrudnionych w Uczelni w grupach dydaktycznych, badawczych i badawczo-dydaktycznych.

Zgodnie z § 2 Zarządzenia podwyższone koszty uzyskania przychodu nauczycieli akademickich naliczane będą od:

* wynagrodzenia zasadniczego,

* kwot dodatków do wynagrodzenia zasadniczego (tj. wynagrodzenia zasadniczego uzupełniającego, wynagrodzenia zasadniczego projakościowego wynagrodzenia za pracę w godzinach ponadwymiarowych dodatku za staż pracy, dodatku funkcyjnego, dodatku za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych, dodatku z zewnętrznych źródeł finansowania, na wsparcie mobilności naukowca, dodatkowego wynagrodzenia za pełnienie funkcji promotora, wydanie opinii w sprawie nadania stopnia naukowego, za pracę w komisjach rekrutacyjnych, za sprawowanie opieki nad praktykantami),

* dodatkowego wynagrodzona rocznego,

* nagród (jubileuszowych, emerytalnych nagród ministra),

* odpraw (emerytalnych, w związku z redukcją etatów, rentowych),

* przychodu uzyskanego z tytułu zwrotu kosztów przejazdów oraz podróży podejmowanych w celach służbowych (ryczałty za używanie samochodu prywatnego dla potrzeb Uczelni),

* wynagrodzeń za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy (za czas urlopów, choroby) oraz ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy,

* wypłacanych przez Uczelnię zasiłków pieniężnych z ubezpieczania społecznego,

* otrzymywanych przez pracownika świadczeń finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakresie w jakim świadczenia te nie korzystają ze zwolnień z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazuje, że poza przychodami osiąganymi z tytułów wskazanych powyżej, które zostały ujęte wprost w Zarządzeniu, Uczelnia wypłaca swoim pracownikom także:

* zasiłki pieniężne z ubezpieczania wypadkowego,

* wynagrodzenia za dyżury i usługi kliniczne,

* wynagrodzeń za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy z tytułu zwolnienia od pracy udzielonego na podstawie art. 188 Kodeksu pracy,

* dopłat do urlopów z tytułu: godzin ponadwymiarowych, usług i dyżurów klinicznych, rekrutacji.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 115 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668, z późn. zm.), do podstawowych obowiązków nauczyciela akademickiego będącego pracownikiem:

1.

dydaktycznym - należy kształcenie i wychowywanie studentów lub uczestniczenie w kształceniu doktorantów;

2.

badawczym - należy prowadzenie działalności naukowej lub uczestniczenie w kształceniu doktorantów;

3.

badawczo-dydaktycznym - należy prowadzenie działalności naukowej, kształcenie i wychowywanie studentów lub uczestniczenie w kształceniu doktorantów.

Ponadto, nauczyciel akademicki jest obowiązany do uczestniczenia w pracach organizacyjnych na rzecz uczelni oraz stałego podnoszenia kompetencji zawodowych (art. 115 ust. 2 ww. ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce).

W myśl, art. 116 ust. 7 ww. ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, wykonywanie obowiązków nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1191 i 1293).

Z postanowień ww. regulacji wynika, że wykonywanie obowiązków nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim.

W myśl art. 128 ust. 1 ww. ustawy, nauczyciel akademicki, z wyjątkiem rektora, podlega ocenie okresowej, w szczególności w zakresie wykonywania obowiązków, o których mowa w art. 115, oraz przestrzegania przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a także o własności przemysłowej. Ocena okresowa może być pozytywna albo negatywna.

Zgodnie z treścią art. 136 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, do składników wynagrodzenia nauczyciela akademickiego należy zaliczyć:

* wynagrodzenie zasadnicze,

* dodatek za straż pracy,

* dodatek funkcyjny,

* dodatek zadaniowy,

* wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe albo godziny nadliczbowe,

* dodatek za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych,

* inne dodatki, jeżeli zostały określone w zakładowym układzie zbiorowym pracy albo regulaminie wynagradzania.

W myśl art. 138 § 1 ww. ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, dodatek za staż pracy przysługuje w wysokości 1% wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok zatrudnienia. Dodatek jest wypłacany w okresach miesięcznych, poczynając od czwartego roku zatrudnienia, z tym że wysokość tego dodatku nie może przekroczyć 20% wynagrodzenia zasadniczego.

Dodatek funkcyjny przysługuje z tytułu kierowania zespołem, w skład którego wchodzi nie mniej niż 5 osób, w tym osoba kierująca. Wysokość dodatku funkcyjnego nie może przekroczyć 67% wynagrodzenia profesora i jest uzależniona od liczby członków zespołu oraz stopnia złożoności zadań (art. 138 § 2 ww. ustawy).

Natomiast, w myśl art. 138 § 3 ww. ustawy, dodatek zadaniowy może być przyznany z tytułu czasowego zwiększenia obowiązków służbowych lub czasowego powierzenia dodatkowych zadań albo ze względu na charakter pracy lub warunki jej wykonywania. Wysokość dodatku zadaniowego nie może przekroczyć 80% sumy wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego pracownika.

Z kolei, art. 138 § 4 ww. ustawy stanowi, ze dodatek funkcyjny i dodatek zadaniowy przysługuje w czasie usprawiedliwionej nieobecności w pracy, nie dłużej jednak niż przez okres 3 miesięcy.

Podkreślić należy, że wynagrodzenie, o którym mowa w art. 136 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 i 2, jest wypłacane nauczycielowi akademickiemu miesięcznie z góry. Prawo to wygasa z ostatnim dniem miesiąca, w którym ustał stosunek pracy, z tym że pracownik zachowuje wypłacone za ten miesiąc wynagrodzenie (art. 139 ww. ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce).

Jak wynika z art. 141 Prawa o szkolnictwie wyższym, nauczycielom akademickim przysługuje również prawo do nagród jubileuszowych, a na podstawie art. 143 tej ustawy także dodatkowe wynagrodzenie roczne. Nauczycielom akademickim mogą ponadto przysługiwać inne nagrody (np. nagroda rektora - art. 145 Prawa o szkolnictwie wyższym).

Na podstawie art. 146 ust. 1 Prawa o szkolnictwie wyższym, przyznaje nauczycielom akademickim przechodzącym na emeryturę albo rentę z tytułu niezdolności do pracy prawo do jednorazowej odprawy w uczelni stanowiącej ich podstawowe miejsce pracy.

Nauczycielom akademickim przysługują lub mogą przysługiwać na podstawie przepisów Prawa o szkolnictwie wyższym, płatne urlopy wypoczynkowe, naukowe, dla poratowania zdrowia.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że wszystkie składniki wynagrodzenia nauczyciela akademickiego stanowią podstawę do uznania ich jako element wynagrodzenia za pracę twórczą w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Tym samym, na gruncie art. 116 ust. 7 ww. ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, całość obowiązków wykonywanych przez nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego oraz przepisy prawa, należy uznać, że całość obowiązków wykonywanych przez nauczyciela akademickiego w ramach stosunku pracy będzie stanowić pracę o charakterze twórczym, a z uwagi na ten charakter - całość jego wynagrodzenia (tj. wszystkie jego składniki) uzyskiwanego z tytułu realizacji ww. obowiązków będzie wynagrodzeniem za pracę o charakterze twórczym, bez konieczności dokumentowania faktu powstania utworów realizowanych w ramach stosunku pracy.

Zatem, w przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca obliczając i odprowadzając podatek dochodowy od osób fizycznych do całości wynagrodzenia mógł zastosować podwyższone koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 9a ustawy, począwszy od dnia 1 października 2018 r., bez konieczności prowadzenia ewidencji utworów powstałych w związku ze świadczeniem pracy przez nauczycieli akademickich lub innej formy dokumentacji.

W myśl art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do art. 38 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Z kolei ust. 1a tegoż artykułu stanowi, że w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru.

Biorąc pod uwagę zacytowane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że ustawodawca nałożył na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzania w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Wskazać należy, że zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ustawy - Ordynacja podatkowa, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach ¬ rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Z przepisu art. 81 § 1 ww. ustawy wynika, że jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Natomiast § 2 ww. artykułu stanowi, że skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Z treści art. 81 Ordynacji podatkowej wynika zatem, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Błędnie mogła zostać określona m.in. wysokość przychodu bądź dochodu, wysokość zobowiązania podatkowego, wysokość nadpłaty lub zwrotu podatku, a także inne dane zawarte w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji.

Podkreślenia również wymaga, że informacje i deklaracje podatkowe, w tym PIT-11, służą do odwzorowania zaistniałego w trakcie roku podatkowego stanu faktycznego, a nie do jego kreowania. Zatem w informacji PIT-11 składanej za dany rok podatkowy Wnioskodawca winien wykazać takie kwoty przychodu, kosztów uzyskania przychodów, dochodu oraz pobranej zaliczki, które odzwierciedlają jego działania jako płatnika.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że na gruncie przedstawionego stanu faktycznego na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek dokonania korekt informacji PIT-11 wystawianych za 2018 r. Wystawione informacje PIT-11 powinny bowiem odzwierciedlać zaistniały w 2018 r. stan faktyczny, a więc wysokość pobranych przez płatnika - Wnioskodawcę - zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, w związku z czym brak jest podstaw prawnych do ich korygowania.

Należy nadmienić, że informacja PIT-11 służy określeniu wysokości pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Podatek pobrany przez płatnika ma charakter zaliczek na podatek, zaś właściwe rozliczenie z dochodu uzyskanego przez pracowników (nauczycieli akademickich) w danym roku podatkowym polega na złożeniu przez nich rocznych zeznań podatkowych (korekt zeznań), w których mogą zastosować 50% koszty uzyskania przychodu, o ile będą im takie koszty przysługiwały.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie Organ podatkowy wydając interpretację indywidualną przepisów prawa opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl