0113-KDIPT3.4011.126.2019.1.KK - PIT w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłacaniem uczestnikom projektu świadczenia stażowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT3.4011.126.2019.1.KK PIT w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłacaniem uczestnikom projektu świadczenia stażowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2019 r. (data wpływu 11 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłacaniem uczestnikom projektu świadczenia stażowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2019 r. do tutejszego Organu został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Politechnika X (dalej również jako: "Wnioskodawca"; " Politechnika" lub "X") realizuje projekt dotyczący poprawy efektywności funkcjonowania Politechniki X w jej kluczowych obszarach, tj. w dydaktyce i zarządzaniu zasobami zgodnie z oczekiwaniami otoczenia społeczno-gospodarczego, m.in. podniesienie kluczowych kompetencji wśród 2 136 studentów X. Projekt jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014- 2020, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych w ramach naboru......: "Nowa jakość - zintegrowany program rozwoju Politechniki X"......w okresie od dnia 1 października 2018 r. - do dnia 30 września 2022 r.

Wydatki kwalifikowane projektu będą finansowane w wysokości 84,28% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 15,72% ze środków dotacji celowej oraz wkładu własnego. Dofinansowanie przekazywane będzie w ramach zaliczki na przyszłe wydatki oraz refundacji poniesionych kosztów na podstawie składanych wniosków o płatność. W ramach projektu w okresie lipiec - wrzesień 2019-2021 wypłacane będzie wynagrodzenie stażowe (stypendium stażowe) dla studentów Politechniki X objętych projektem. Wynagrodzenie stażowe wypłacane będzie studentowi za faktycznie przepracowaną godzinę stażu u wybranego Pracodawcy.

Realizacja staży dla studentów odbywać się będzie na podstawie zawartych umów trójstronnych pomiędzy:

* Zakładem pracy, w którym student odbywa staż;

* Politechniką X dokonującą wypłaty wynagrodzenia stażowego (stypendium stażowego);

* Studentem odbywającym staż.

Zgodnie z zapisami modułu nr 3 - Moduł programów stażowych (wysokiej jakości programy stażowe) na beneficjencie spoczywa odpowiedzialność za jakość prowadzonych w projekcie działań. W odniesieniu do sposobu realizacji wsparcia w ramach modułu programów stażowych, beneficjent, przy współpracy z ewentualnym partnerem, zapewnia co najmniej, że rodzaje i forma wsparcia dobierane są adekwatnie do potrzeb, kwalifikacji i kompetencji uczestników, co pozwala na pozyskanie przez stażystę doświadczenia zawodowego adekwatnego do realizowanej ścieżki kształcenia i efektywne wykorzystanie stażu.

Staż będzie realizowany w sposób niezależny i odrębny od obowiązkowych 4 tygodni praktyk wynikających z toku studiów. Staże będą odbywać się w okresie lipiec - październik 2019-2021. Studenci odbywający staże wykonywać będą prace o charakterze merytorycznym, organizacyjnym i pomocniczym. Politechnika X planuje wysłać na staż 1003 osoby.

Zgodnie z załącznikiem nr 8 - standardy dotyczące kosztów w projekcie - wykaz maksymalnych stawek w zakresie niektórych wydatków finansowych w ramach PO WER: 3) Moduł programów stażowych, dla przedmiotowego projektu przyjęto następującą kalkulację:

1. Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury (3/m-ce, 390 h staż, 30 h/tyg., 226 osób)

Stawka 14 zł 40 gr brutto/godzina + 4 zł 10 gr (28,45%) = 18 zł 50 gr, jako pełny koszt wynagrodzenia. Studenci będą pracować średnio ok. 130 godzin miesięcznie. Każda z tych osób nie przekroczy stawki godzinowej 14 zł 40 gr brutto oraz miesięcznie 1 872 zł 32 gr brutto; pełny miesięczny koszt wynagrodzenia dla 1 osoby to 2 405 zł 00 gr.

2. Wydział Chemiczny (2 m/ce, 320 h staż, 40 h/tyg., 195 osób)

Stawka 14,13 zł brutto/godzina + 4 zł 37 gr (30,90%) = 18 zł 50 gr, jako pełny koszt wynagrodzenia.

Studenci będą pracować średnio ok. 160 godzin miesięcznie. Każda z tych osób nie przekroczy stawki godzinowej 14 zł 13 gr brutto oraz miesięcznie 2 261 zł 27 gr brutto; pełny miesięczny koszt wynagrodzenia dla 1 osoby to 2 960 zł 00 gr. Kwota brutto przekracza wysokość minimalnej stawki miesięcznej, co wymusza naliczenie dodatkowo Funduszu Pracy w wysokości 2,45%. Wobec tego, aby zachować maksymalny dopuszczalny koszt w wysokości 18 zł 50 gr obniżono stawkę stypendium stażowego do wysokości 14 zł 13 gr.

3. Wydział Elektrotechniki i Informatyki (2 m/ce, 240 h staż, 8 tyg./30 h, 271 osób)

Stawka 14 zł 40 gr brutto/godzina + 4 zł 10 gr (28,45%) = 18 zł 50 gr, jako pełny koszt wynagrodzenia. Studenci będą pracować średnio ok. 120 godzin miesięcznie. Każda z tych osób nie przekroczy stawki godzinowej 14 zł 40 gr brutto oraz miesięcznie 1 728 zł 30 gr brutto; pełny miesięczny koszt wynagrodzenia dla 1 osoby to 2 220 zł 00 gr.

4. Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej (3 m/ce, 360 h staż, 30 h/ tydz., 86 osób)

Stawka 14 zł 40 gr brutto/godzina + 4 zł 10 gr (28,45%) = 18 zł 50 gr, jako pełny koszt wynagrodzenia. Studenci będą pracować średnio ok. 120 godzin miesięcznie. Każda z tych osób nie przekroczy stawki godzinowej 14 zł 40 gr brutto oraz miesięcznie 1 728 zł 30 gr brutto; pełny miesięczny koszt wynagrodzenia dla 1 osoby to 2 220 zł 00 gr.

5. Wydział Zarządzania (3 m/ce, 360 h staż, 30 h/tydz., 225 osób)

Stawka 14 zł 40 gr brutto/godzina + 4 zł 10 gr (28,45%) = 18 zł 50 gr, jako pełny koszt wynagrodzenia. Studenci będą pracować średnio ok. 120 godzin miesięcznie. Każda z tych osób nie przekroczy stawki godzinowej 14 zł 40 gr brutto oraz miesięcznie 1 728 zł 30 gr brutto; pełny miesięczny koszt wynagrodzenia dla 1 osoby to 2 220 zł 00 gr.

Pełny koszt wynagrodzenia określony przez Politechnikę we wniosku o dofinansowanie Projektu wynosi 18 zł 50 gr - dotyczy całego okresu realizacji projektu.

Płatnikiem składek osób pobierających ww. wynagrodzenie w okresie odbywania stażu jest podmiot kierujący na staż, czyli Politechnika. W przypadku zmian procentowych składek ubezpieczeniowych do wynagrodzenia stażowego (stypendium stażowego) Politechnika zastrzega sobie zmianę stawki kwoty wynagrodzenia brutto za godzinę pracy, celem zmieszczenia pełnego wynagrodzenia w kwocie 18 zł 50 gr, mając jednocześnie na uwadze, że godzinowa stawka brutto nie może być mniejsza niż 12 zł 00 gr (stawki brutto wstępnie skalkulowane w punktach 1-5). Wynagrodzenia stażowe wypłacane w ramach projektu przyznawane są na podstawie wewnętrznych regulaminów opracowanych na potrzeby realizacji projektów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z opisaną wyżej sytuacją, środki wypłacane przez Wnioskodawcę tytułem wynagrodzenia stażowego uczestnikom projektu (studentom) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, do stypendiów stażowych przyznanych studentom w ramach projektów współfinansowanych ze środków europejskich należy zastosować zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200; dalej: ustawa o PIT).

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszystkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52,52a i 52c oraz dochodów od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wnioskodawca realizuje projekt dotyczący poprawy efektywności funkcjonowania Politechniki w jej kluczowych obszarach, tj. dydaktyce i zarządzaniu zasobami zgodnie z oczekiwaniami otoczenia społeczno-gospodarczego, m.in. podniesienie kluczowych kompetencji studentów Politechniki, współfinansowany jest ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych w ramach naboru.... Wydatki kwalifikowalne ww. projektu będą finansowane w wysokości 84,28% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 15,72% ze środków dotacji celowej oraz wkładu własnego.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 i 1948).

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.), przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego), wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu należy rozumieć osoby, dla których faktycznie jest udzielona pomoc w ramach projektu, tj. w przedmiotowej sprawie - studenci. Użyte w powyższym przepisie pojęcie "z udziałem środków europejskich" należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie należy stwierdzić, iż środki wypłacane przez Wnioskodawcę tytułem wynagrodzenia stażowego uczestnikom powołanych wyżej projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Działanie 3.1 Kompetencje Szkolnictwa Wyższego - będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

W myśl art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Natomiast zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane m.in. uczelnie, federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk, instytuty badawcze, międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt dotyczący poprawy efektywności funkcjonowania Politechniki w jej kluczowych obszarach, tj. w dydaktyce i zarządzaniu zasobami zgodnie z oczekiwaniami otoczenia społeczno-gospodarczego, m.in. podniesienie kluczowych kompetencji wśród studentów Politechniki. Wydatki kwalifikowane projektu będą finansowane w wysokości 84,28% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 15,72% ze środków dotacji celowej oraz wkładu własnego. Dofinansowanie przekazywane będzie w ramach zaliczki na przyszłe wydatki oraz refundacji poniesionych kosztów na podstawie składanych wniosków o płatność. W ramach projektu w okresie lipiec - wrzesień 2019-2021 wypłacane będzie wynagrodzenie stażowe (stypendium stażowe) dla studentów Politechniki objętych projektem. Wynagrodzenie stażowe wypłacane będzie studentowi za faktycznie przepracowaną godzinę stażu u wybranego pracodawcy. Realizacja staży dla studentów odbywać się będzie na podstawie zawartych umów trójstronnych pomiędzy: zakładem pracy, w którym student odbywa staż, Politechniką dokonującą wypłaty wynagrodzenia stażowego (stypendium stażowego) oraz studentem odbywającym staż. Wynagrodzenia stażowe wypłacane w ramach projektu przyznawane są na podstawie wewnętrznych regulaminów opracowanych na potrzeby realizacji projektów.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych

Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Ponadto, użyte w powyższym przepisie pojęcie "z udziałem środków europejskich" należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Niewątpliwie, w rozpatrywanej sprawie, fundusze na stypendium będą pochodziły ze środków europejskich, o których mowa w przepisie statuującym rozpatrywane zwolnienie przedmiotowe. Natomiast, studenci, jako uczestnicy projektu będą ostatecznie osobami, którym faktycznie udzielana jest pomoc w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że wypłacane przez Wnioskodawcę studentom (tj. uczestnikom projektu) wynagrodzenie (stypendium) stażowe - w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - będzie stanowiło dla uczestników projektu przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 tej ustawy.

W konsekwencji Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie zobowiązany do naliczania, pobrania i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych wynagrodzeń (stypendiów) stażowych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w.......... w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl