0113-KDIPT2-3.4011.922.2022.2.NM - Opodatkowanie dochodu z pracy na terenie Białorusi

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lutego 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.922.2022.2.NM Opodatkowanie dochodu z pracy na terenie Białorusi

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 listopada 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 24 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem, które wpłynęło 31 stycznia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (po uzupełnieniu)

Wnioskodawca jest obywatelem Białorusi.

Wnioskodawca obecnie posiada rezydencję podatkową w Polsce.

Wnioskodawca przebywa na terytorium Polski więcej niż 183 dni w roku podatkowym. Rodzina Wnioskodawcy również mieszka na terytorium Polski. Polska stanowi dla Wnioskodawcy centrum interesów osobistych oraz gospodarczych.

Od... 202x r. Wnioskodawca jest zatrudniony w polskiej spółce na podstawie umowy o pracę. Wnioskodawca uzyskuje w Polsce przychody ze stosunku pracy. Praca na rzecz polskiej spółki wykonywana jest w Polsce.

Wnioskodawca posiada również umowę o pracę zawartą ze spółką z siedzibą na Białorusi. Zgodnie z zawartą umową, praca ta może być wykonywana na Białorusi, jak i zdalnie.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem zapytania jest 2022 r. i następne lata podatkowe.

Od 2022 r. Wnioskodawca przebywa na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Wnioskodawca w okresie, którego dotyczy wniosek posiadał polską rezydencję podatkową.

Polska spółka, w której Wnioskodawca jest zatrudniony na umowę o pracę posiada siedzibę w Polsce. Wynagrodzenie z polskiej spółki, w której Wnioskodawca jest zatrudniony jest wypłacane przez tę polską spółkę.

Wynagrodzenie z tytuły umowy o pracę zawartej ze spółką białoruską mającą siedzibę na Białorusi jest wypłacane przez tę białoruską spółkę.

Pytania

1) Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochody ze stosunku pracy nawiązanego ze spółką z siedzibą w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce według skali podatkowej oraz dochody uzyskane z umowy o pracę zawartej ze spółka z siedzibą na Białorusi polegają opodatkowaniu w Polsce według skali podatkowej, jeżeli praca wykonywana jest na terytorium Polski?

2) Czy jeżeli Wnioskodawca jako polski rezydent podatkowy wykonywałby pracę na Białorusi na podstawie umowy o pracę zawartej ze spółką z siedzibą na Białorusi, to wówczas dochody z tej umowy opodatkowane byłyby na Białorusi, a w Polsce miałyby wpływ na ustalenie wysokości stawki podatku do dochodów uzyskiwanych na terytorium Polski?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż dochody ze stosunku pracy otrzymywane od spółki z siedzibą w Polsce, na podstawie umowy o pracę zawartej z polską spółka podlegają opodatkowaniu w Polsce. Również opodatkowaniu w Polsce podlegają dochody uzyskiwane z umowy o pracę zawartej przez Wnioskodawcę, jako polskiego rezydenta podatkowego, ze spółką z siedzibą na Białorusi, jeśli praca wykonywana jest na terytorium Polski.

Wnioskodawca, jest zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2467 z późn. zm.; dalej: "Ustawa o PIT"), osobą mającą miejsce zamieszkania na terytoriom Rzeczypospolitej Polskiej. Z tego względu podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Powyższe przepisy dotyczące obowiązku podatkowego stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a Ustawy o PIT).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Mińsku dnia 18 listopada 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 120, poz. 534; dalej: "UPO") - pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie (w przypadku Wnioskodawcy chodzi o rezydencję podatkową w Polsce) osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie (tu: w Polsce), chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie (chodzi o Białoruś). Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie podlega opodatkowaniu w tym drugim Państwie (tu: chodzi o Białoruś).

W myśl art. 15 ust. 2 UPO, bez względu na postanowienia ustępu 1, wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (w przypadku Wnioskodawcy chodzi o Polskę) osiąga z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie (tu chodzi o Białoruś) podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym Umawiającym się Państwie (w Polsce), jeżeli:

a)

odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni podczas danego roku podatkowego oraz

b)

wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Umawiającym się Państwie, oraz

c)

wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład, który pracodawca posiada w drugim Umawiającym się Państwie.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż dochody z umowy o pracę wykonywanej w Polsce przez Wnioskodawcę, jako polskiego rezydenta podatkowego podlegają opodatkowaniu w Polsce według skali podatkowej (12% podatku od dochodu do 120 000 zł, 32% podatku od nadwyżki dochodu ponad 120 000 zł).

Z uwagi na uznanie Wnioskodawcy za polskiego rezydenta podatkowego i wykonywanie pracy na podstawie umowy o pracę zawartej ze spółką z siedzibą na Białorusi w większości na terytorium Polski, dochody uzyskiwane z umowy o pracę zawartej ze spółką z siedzibą na Białorusi podlegają w Polsce opodatkowaniu według skali podatkowej.

Co do zasady na Białorusi nie powinien być pobierany podatek dochodowy, jeśli praca wykonywana na podstawie umowy o pracę zawartej ze spółka z siedzibą na Białorusi będzie wykonywana na terytorium Polski. Dochód uzyskany z umowy o pracę zawartej ze spółką z siedzibą na Białorusi powinien być opodatkowany przez Wnioskodawcę samodzielnie w Polsce, na podstawie dokumentów otrzymanych od pracodawcy (spółki) z siedzibą na Białorusi. Dochód ten podlega zsumowaniu z dochodami z umowy o pracę zawartej ze spółką mającą siedzibę w Polsce i podlega opodatkowaniu według skali podatkowej. Co wynika z art. 15 UPO.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli jednak Wnioskodawca, jako polski rezydent podatkowy, będzie wykonywać pracę na podstawie umowy o pracę zawartej ze spółką z siedzibą na Białorusi na terytorium Białorusi, wówczas dochody z tej umowy o pracę podlegają opodatkowaniu na Białorusi.

W takiej sytuacji dochody osiągnięte na Białorusi będą brane pod uwagę przy ustaleniu stawki podatku w Polsce dla dochodów osiągniętych w Polsce. Co wynika z art. 15 UPO w zw. z art. 23 UPO w zw. z art. 27 ust. 8 Ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.),

albo * w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl