0113-KDIPT2-3.4011.795.2019.4.MS - Powstanie przychodu w związku z uczestnictwem w programie motywacyjnym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 marca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.795.2019.4.MS Powstanie przychodu w związku z uczestnictwem w programie motywacyjnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2019 r. (data wpływu 24 grudnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 marca 2020 r. (data wpływu 11 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z uczestnictwem Osób Uprawnionych w programie motywacyjnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z uczestnictwem Osób Uprawnionych w programie motywacyjnym.

Z uwagi na braki formalne wniosku, Organ podatkowy pismem z dnia 21 lutego 2020 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.795.2019.1.MS (doręczonym w dniu 28 lutego 2020 r.) wezwał Wnioskodawcę na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 11 marca 2020 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 6 marca 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Grupa kapitałowa

X Holding S.A. (dalej: Spółka Holdingowa lub Wnioskodawca) pełni funkcję spółki holdingowej w ramach grupy podmiotów powiązanych kapitałowo (grupy kapitałowej) prowadzącej działalność m.in. w segmencie produktów spożywczych (dalej: Grupa Kapitałowa). Grupę Kapitałową tworzą Wnioskodawca oraz podmioty od Niego zależne, tj. w stosunku do których Wnioskodawca jest jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości (dalej: Spółki Zależne).

Program motywacyjny - cel programu, forma prawna oraz osoby uprawnione

Dążąc do zwiększenia wartości Grupy Kapitałowej, wzmocnienia mechanizmów zapewniających jej dalszy rozwój rozumiany przede wszystkim jako wzrost wyników finansowych i zwiększanie pozycji rynkowej Spółki Holdingowej i Jej Spółek Zależnych, Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Wnioskodawcy zamierza wprowadzić program motywacyjny (dalej: Program Motywacyjny lub Program).

Program Motywacyjny oparty będzie na akcjach Spółki Holdingowej i będzie adresowany do wybranych, kluczowych osób zajmujących kierownicze stanowiska, zatrudnionych w Grupie Kapitałowej na podstawie umowy o pracę, kontraktu menedżerskiego lub powołanych do zarządu (dalej łącznie: Osoby Uprawnione), uzyskujących świadczenia i inne należności z tytułów określonych w art. 12, art. 13 pkt 7 lub art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Celem programu będzie zarówno zwiększenie motywacji, jak również długoterminowe związanie kluczowej kadry menedżerskiej ze Spółką Holdingową i Spółkami Zależnymi. Program będzie obejmował lata 2020-2025 i będzie mógł być przedłużony na kolejne lata. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki Holdingowej podejmie uchwałę w sprawie stworzenia i wprowadzenia programu motywacyjnego dla kluczowej kadry menedżerskiej - Osób Uprawnionych (dalej odpowiednio: Uchwała).

W ramach Uchwały, Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki Holdingowej upoważni Radę Nadzorczą do przyjęcia w drodze uchwały regulaminu Programu (dalej: Regulamin), określającego szczegółowe zasady i warunki realizacji Programu, przy uwzględnieniu postanowień Uchwały. Uczestnictwo w Programie będzie dobrowolne, a przystąpienie do niego będzie potwierdzone stosowną umową zawartą pomiędzy Spółką Holdingową a każdą z Osób Uprawnionych (dalej: Umowa).

Program motywacyjny - obejmowanie/nabywanie akcji Spółki Holdingowej

Program będzie przewidywał możliwość objęcia lub nabycia akcji Spółki Holdingowej (dalej: Akcje) przez Osoby Uprawnione. Objecie akcji będzie dotyczyło nowo wyemitowanych akcji Spółki Holdingowej (akcji nowej emisji), czyli będzie tzw. pierwotnym nabyciem akcji, w tym przypadku Osoba Uprawniona będzie pierwszym właścicielem akcji.

Natomiast nabycie akcji będzie dotyczyło akcji własnych Spółki Holdingowej (uzyskanych w ramach odkupu akcji własnych zgodnie z art. 362 § 1 Kodeksu spółek handlowych (dalej: k.s.h.), czyli będzie tzw. wtórnym nabyciem, w tym przypadku Osoba Uprawniona będzie kolejnym właścicielem akcji.

Po uzyskaniu stosownej zgody Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy, Wnioskodawca dokona warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego, na podstawie art. 448 § 2 pkt 3 k.s.h. i emisji warrantów subskrypcyjnych (dalej: Warrant lub Warranty), o których mowa w art. 453 § 2 k.s.h. Jeden Warrant będzie upoważniał do objęcia jednej akcji Spółki Holdingowej (tj. akcji nowej emisji).

Program będzie przyznawać Osobom Uprawnionym prawo do:

* nabycia po preferencyjnej cenie akcji własnych Spółki Holdingowej,

* nieodpłatnego nabycia Warrantów, uprawniających do objęcia akcji nowej emisji Spółki Holdingowej,

* objęcia, w wykonaniu prawa z Warrantów, akcji nowej emisji Spółki Holdingowej po preferencyjnej cenie (Spółka Holdingowa sfinansuje część ceny emisyjnej z utworzonego w tym celu kapitału rezerwowego pochodzącego z zysku).

Będzie to mogło nastąpić po spełnieniu warunków i kryteriów (dalej: KPI), określonych w Regulaminie lub innych dokumentach Programu.

Program motywacyjny okres blokady, zasady obrotu akcjami uzyskanymi w ramach programu motywacyjnego i jego ograniczenia

Obecnie akcje Spółki Holdingowej nie są notowane na giełdzie i nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, obrót akcjami nie będzie podlegał regulacjom tego rynku, stąd konieczne będzie zapewnienie jasnych reguł obrotu/zbywalności akcji dla Osób Uprawnionych. W związku z powyższym, w Regulaminie określone zostaną szczegółowe zasady zbywania akcji (w tym na rzecz Spółki Holdingowej) przez Osoby Uprawnione. Do czasu dopuszczenia akcji Spółki Holdingowej do obrotu na rynku regulowanym, Osoby Uprawnione będą mogły zbywać akcje zasadniczo tylko na rzecz Spółki Holdingowej - ma to na celu ograniczenie kręgu akcjonariuszy.

Uregulowanie zbycia Akcji na rzecz Spółki Holdingowej jest również istotne dla samego Wnioskodawcy, zwłaszcza w przypadkach szczególnych, takich jak: rozwiązanie stosunku pracy, odwołanie członka zarządu czy rozwiązanie kontraktu menedżerskiego. Stąd zasady Programu będą również określać konsekwencje pewnych zdarzeń szczególnych (w szczególności: rozwiązania stosunku pracy/rozwiązania kontraktu menadżerskiego/odwołania członka zarządu w trakcie trwania Programu, niespełnienia kryteriów w Okresie Blokady, śmierci Osoby Uprawnionej). Jednocześnie, w Regulaminie będą zapewnione mechanizmy, które zabezpieczą przed zbyt szybkim zbyciem akcji Spółki Holdingowej przez Osoby Uprawnione (dalej: Okres Blokady). Spółki Zależne będą obciążane kosztami Programu w związku z uczestnictwem w Programie Osób Uprawnionych związanych z tymi Spółkami Zależnymi.

W piśmie z dnia 6 marca 2020 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazano, że Wnioskodawca jest osobą prawną, która podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, papiery wartościowe oznaczają papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Z kolei zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, przez papiery wartościowe rozumie się:

a.

akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,

b.

inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).

W związku z powyższym, warranty subskrypcyjne przyznane Osobom Uprawnionym stanowić będą papiery wartościowe, o których mowa w art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, jak wskazano w uzasadnieniu zdarzenia przyszłego, warrant subskrypcyjny jest prawem majątkowym.

Zgodnie z art. 44 Kodeksu cywilnego, mieniem jest własność i inne prawa majątkowe. Zgodnie z doktryną prawa cywilnego, rozróżnienie praw majątkowych od niemajątkowych odbywa się w oparciu o kryterium interesu - majątkowego bądź niemajątkowego, którego realizacji dane prawo służy.

Wobec powyższego, analizując charakter uprawnień wynikających z papieru wartościowego, jakim jest warrant subskrypcyjny, należy stwierdzić, że służy on realizacji interesu majątkowego, a zatem nie powinna budzić wątpliwości klasyfikacja warrantów subskrypcyjnych jako praw majątkowych.

Z kolei, w art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca odnosi się do praw majątkowych innych, niż prawa majątkowe z realizacji papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi lub praw majątkowych z realizacji pochodnych instrumentów finansowych. Tym samym, jak wskazał Wnioskodawca w uzasadnieniu własnego stanowiska, objęcie akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie w związku z wykonaniem prawa do warrantu subskrypcyjnego nastąpi w wyniku realizacji innych praw majątkowych wskazanych w art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. prawa majątkowego ograniczonego w czasie do objęcia akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie.

Uczestnictwo w Programie nie wynika z umowy o pracę lub z innych umów o podobnym charakterze wynikających np. z art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto, uczestnictwo w Programie nie wynika z regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, uczestnictwo w Programie konkretnych Osób Uprawnionych, będzie dobrowolne i potwierdzone stosowną, odrębną Umową uczestnictwa w Programie zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a każdą z Osób Uprawnionych, a sam Program zostanie wprowadzony uchwałą Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy X Holding S.A. w sprawie stworzenia i wprowadzenia programu motywacyjnego.

Spółki, w których Osoby Uprawnione zatrudnione są na podstawie umów o pracę, kontraktów menadżerskich lub powołania do zarządu nie będą miały wpływu na wybór osób uprawnionych do przystąpienia do Programu motywacyjnego.

Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki Holdingowej przekaże Radzie Nadzorczej Spółki Holdingowej kompetencje do ustalenia i zatwierdzenia listy osób zaproszonych do przystąpienia do Programu motywacyjnego. Zarząd Spółki Holdingowej będzie wskazywał listę potencjalnych osób uprawnionych do uczestnictwa w Programie. W ocenie Wnioskodawcy, Program motywacyjny, o którym mowa we wniosku stanowi system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy X Holding S.A. zgodnie z art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ocenie Wnioskodawcy, dla Osób Uprawnionych nie sposób ustalić wartość rynkową warrantów subskrypcyjnych w momencie ich nabycia. Zdaniem Spółki, wynika to między innymi z faktu, że prawo to będzie prawem warunkowym, którego zbywalność będzie ograniczona, co powoduje, że nie będzie mogło być przedmiotem obrotu rynkowego. Osoba Uprawniona nie może swobodnie dysponować warrantami subskrypcyjnymi - w szczególności nie może ich zbyć, ani w żaden inny sposób zrealizować przed upływem okresu wskazanego w Programie. Co więcej, w przypadku odejścia z pracy przed realizacją warrantu subskrypcyjnego, utraci to prawo. Osoby Uprawnione poniosą wydatki na objęcie/nabycie Akcji po preferencyjnej cenie, tj. po wartości niższej niż ich wartość rynkowa (w przypadku objęcia akcji nowej emisji będzie to 10% ceny emisyjnej). Co do zasady, zgodnie z istotą papieru wartościowego, warranty subskrypcyjne będą zbywalne, natomiast Wnioskodawca, zamierza wprowadzić ograniczenia ich zbywalności, w konsekwencji Osoba Uprawniona nie będzie miała prawa zbycia warrantu subskrypcyjnego. Do czasu wejścia akcji Spółki Holdingowej do obrotu na rynku regulowanym odkup byłby dokonywany nie częściej niż raz w roku, po sporządzeniu i zbadaniu przez biegłego rewidenta skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej. W takim przypadku, cena odkupu ustalana byłaby przez Radę Nadzorczą Spółki i nie mogłaby być niższa niż wartość księgowa kapitałów netto przypadających na akcję. Z momentem wejścia akcji Spółki Holdingowej do obrotu na rynku regulowanym, cena podlegałaby regulacjom tego rynku. Wynagrodzenie za zbycie akcji na rzecz Spółki wypłacane będzie w formie pieniężnej. Do czasu dopuszczenia akcji Spółki do obrotu na rynku regulowanym, Osoby Uprawnione będą mogły zbywać akcje wyłącznie na rzecz Spółki. Jest to typowe rozwiązanie stosowane w krajowych i zagranicznych programach motywacyjnych spółek, których akcje nie podlegają obrotowi na rynkach regulowanych. Ma to na celu ograniczenie kręgu akcjonariuszy. Dopiero wejście na rynek regulowany Spółki, umożliwi dowolne zbycie akcji na tym rynku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy uczestnictwo Osoby Uprawnionej w Programie (tj.: (i) przystąpienie do Programu, (ii) przyznanie praw do nabycia w przyszłości Warrantów do objęcia w przyszłości Akcji, (ii) nabycie Warrantów, (iv) realizacja praw z Warrantów do objęcia Akcji, (v) objęcie/nabycie Akcji, (vi) sprzedaż Akcji) wiąże się z powstaniem przychodu/dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (a jeśli tak, to z jakiego źródła, w jakiej wysokości i w jakim momencie należy rozpoznać przychód i koszt uzyskania przychodu) i czy w konsekwencji na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika z tego tytułu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i obowiązki informacyjne?

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), Program spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11-11b oraz z art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, zasady opodatkowania zawarte w tych regulacjach znajdą zastosowanie.

W konsekwencji, jakikolwiek przychód po stronie Osób Uprawnionych, zgodnie z art. 24 ust. 11 ww. ustawy, powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki Holdingowej. Tym samym, przychód po stronie Osoby Uprawnionej zakwalifikowany do źródła przychodów z kapitałów pieniężnych powstanie dopiero w momencie (i) zbycia akcji nowej emisji Spółki Holdingowej objętych w wyniku realizacji prawa z Warrantów, które wcześniej zostały przyznane Osobie Uprawnionej lub (ii) zbycia akcji własnych Spółki Holdingowej nabytych bezpośrednio przez Osoby Uprawnione.

W takim przypadku, u Osoby Uprawnionej powstanie przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy. Przy czym, Osoba Uprawniona będzie miała prawo rozpoznać koszt uzyskania tego przychodu w wysokości poniesionych wydatków na objęcie/nabycie tych Akcji zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 w związku z art. 24 ust. 11-11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto, Osoba Uprawniona będzie zobowiązana do złożenia odrębnego zeznania rocznego i wpłaty podatku zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 1 oraz ust. 4 pkt 2 ww. ustawy.

W konsekwencji powyższego, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika z tytułu uczestnictwa Osób Uprawnionych w Programie. Jedynie w przypadku odkupienia przez Wnioskodawcę Akcji od Osób Uprawnionych, Wnioskodawca będzie zobowiązany do wypełnienia obowiązków informacyjnych, o których mowa w art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. do sporządzenia Informacji PIT-8C) w terminie określonym w art. 42g ww. ustawy.

Jednocześnie, zdarzenia poprzedzające zbycie Akcji, takie jak: (i) przystąpienie do Programu, (ii) przyznanie praw do nabycia w przyszłości Warrantów, do objęcia w przyszłości Akcji, (iii) nabycie Warrantów, (iv) realizacja praw z Warrantów do objęcia Akcji, (v) objęcie/nabycie Akcji, nie będą skutkować powstaniem jakiegokolwiek przychodu po stronie Osób Uprawnionych. W konsekwencji, na Spółce nie będą ciążyć jakiekolwiek obowiązki płatnika i obowiązki informacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: (i) przystąpienia do Programu Osób Uprawnionych, (ii) uzyskania przez Osoby Uprawnione praw do nabycia w przyszłości Warrantów do objęcia w przyszłości Akcji, (iii) nabycia przez Osoby Uprawnione Warrantów, (iv) realizacji przez Osoby Uprawnione praw z Warrantów do objęcia Akcji, (v) objęcia/nabycia Akcji przez Osoby Uprawnione po preferencyjnej cenie, tj. po cenie niższej niż wartość rynkowa.

UZASADNIENIE

Program motywacyjny a. program motywacyjny oparty na akcjach - przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Zdaniem Wnioskodawcy, aby wskazać skutki podatkowe uczestniczenia przez Osobę Uprawnioną w Programie, należałoby w pierwszej kolejności ocenić, czy w odniesieniu do Programu zastosowanie będą miały przepisy art. 24 ust. 11-12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 24 ust. 11 ww. ustawy, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

1. spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,

2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Jednocześnie, dochód ze zbycia tych akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustala się jako różnicę między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy.

Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za program motywacyjny, o którym mowa w art. 24 ust. 11 uznać należy system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez jeden z podmiotów wskazanych powyżej, w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (dalej: ObrlFinU), lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Przy czym, na mocy art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy art. 24 ust. 11-11b ww. ustawy, stosuje się do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Warto również wskazać na treść uzasadnienia do projektu ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ustawodawca uzasadniając potrzebę zmian wskazał, że "dotychczas opodatkowaniu podlegały dochody uzyskane ze zbycia akcji otrzymanych na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki. Nie ustalano natomiast dochodu na moment otrzymania akcji. Wprowadzone od dnia 1 stycznia 2018 r. regulacje doprecyzowały powyższe rozwiązanie, wskazując, że w przypadku otrzymania przychodu w ramach realizacji programu motywacyjnego, przychód powstaje tylko w momencie odpłatnego zbycia akcji. Wszystkie zatem zdarzenia zaistniałe w ramach realizacji programu motywacyjnego (np. objęcie pochodnego instrumentu finansowego, jako nieodpłatne świadczenie, realizacja praw z tego instrumentu wykonane poprzez nabycie akcji) są neutralne podatkowo".

b. Program motywacyjny Wnioskodawcy w kontekście spełnienia warunków wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

W świetle powyższego, przychód uzyskany z tytułu uczestnictwa w Programie motywacyjnym opartym na akcjach powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia tych akcji, a zatem wszelkie zdarzenia zaistniałe w ramach tego Programu poprzedzające zbycie akcji (tj. przystąpienie do Programu, przyznanie uprawnienia do objęcia/nabycia w przyszłości akcji, objęcie/nabycie pochodnego instrumentu finansowego/papieru wartościowego, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ObrlFin/innego prawa majątkowego, a następnie realizacja praw z tych instrumentów, czy też bezpośrednie nabycie/objęcie akcji) są obojętne podatkowo, jeśli spełnione są następujące warunki:

1.

program motywacyjny jest utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia,

2.

program motywacyjny jest utworzony przez spółkę akcyjną, która ma siedzibę na terytorium UE lub EOG lub w kraju, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania,

3.

akcje przyznawane w ramach programu motywacyjnego, to akcje spółki akcyjnej, która utworzyła ten program,

4.

uczestnik programu motywacyjnego jest zatrudniony: (a) w spółce akcyjnej, która utworzyła program motywacyjny lub (b) w spółce, w stosunku do której spółka akcyjna, która utworzyła program jest jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości, przy czym przez zatrudnienie należy rozumieć uzyskiwanie od tych podmiotów świadczeń lub innych należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. ze stosunku pracy lub działalności wykonywanej osobiście),

5.

uczestnik programu faktycznie obejmuje/nabywa akcje: (a) bezpośrednio lub (b) w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub (c) w wyniku realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ObrIFinU lub (d) w wyniku realizacji innych praw majątkowych.

Spełnienie powyższych warunków oznacza, że u uczestnika programu motywacyjnego przychód z tytułu uczestnictwa w programie powstanie dopiero w chwili odpłatnego zbycia akcji objętych/nabytych w ramach programu motywacyjnego.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym, wszystkie warunki pozwalające na odroczenie momentu podatkowego do czasu zbycia akcji objętych/nabytych w ramach Programu na zasadach preferencyjnych należy uznać za spełnione.

Powyższe wynika z faktu, że:

* charakter Programu - Program posiada charakter motywacyjny - objęcie/nabycie Akcji przez pracowników jest uzależnione od osiągnięcia przez Wnioskodawcę określonych celów, stąd oczekuje się, że Osoby Uprawnione będą zmotywowane do realizacji tych celów;

* forma prawna wprowadzenia Programu - Walne Zgromadzenie Spółki Holdingowej podejmie uchwałę w sprawie utworzenia i wprowadzenia Programu. W ramach Uchwały Walne Zgromadzenie Spółki Holdingowej upoważni Radę Nadzorczą do przyjęcia w drodze uchwały Regulaminu Programu, określającego szczegółowe zasady i warunki realizacji Programu, przy uwzględnieniu postanowień Uchwały;

* forma prawna i rola organizatora Programu - X HOLDING S.A. jest spółką akcyjną i będzie organizatorem (podmiotem, który utworzy) Programu. Jednocześnie, Wnioskodawca pełni funkcję spółki holdingowej w ramach Grupy Kapitałowej. Grupę Kapitałową tworzą Wnioskodawca oraz Spółki Zależne, a Wnioskodawca jest jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w Grupie Kapitałowej;

* siedziba organizatora Programu - spółka X HOLDING S.A. ma siedzibę w Polsce, czyli na terytorium Unii Europejskiej;

* Akcje w ramach Programu - akcje przyznawane w ramach Programu będą akcjami spółki X HOLDING S.A. (tj. Wnioskodawcy, Spółki Holdingowej), która utworzy Program;

* Uczestnicy Programu - program będzie adresowany do wybranych, kluczowych osób zajmujących kierownicze stanowiska w Grupie Kapitałowej, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, kontraktu menedżerskiego lub powołanych do zarządu, a zatem uzyskujących świadczenia i inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

* nagroda w ramach Programu - w ramach programu Osoba Uprawniona faktycznie nabędzie/obejmie Akcje Spółki Holdingowej.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, Program spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11, ust. 11b oraz z art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W ocenie Wnioskodawcy, spełniony jest również warunek dotyczący sposobu objęcia/nabycia Akcji w ramach Programu, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ww. ustawy (uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w tym zakresie przedstawione poniżej).

c. sposób objęcia/nabycia akcji w ramach Programu motywacyjnego

W ocenie Wnioskodawcy, Osoby Uprawnione nabędą Akcje Spółki Holdingowej zgodnie z art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. (a) nabędą bezpośrednio akcje własne Spółki Holdingowej lub (b) obejmą pośrednio w wyniku realizacji innych praw majątkowych akcje nowej emisji.

W ocenie Wnioskodawcy, w odniesieniu do objęcia akcji, objęcie akcji nowej emisji Spółki Holdingowej w wykonaniu prawa z Warrantu nastąpi zgodnie z art. 24 ust. 11b ww. ustawy (tj. "w wyniku realizacji innych praw majątkowych"), bowiem zdaniem Wnioskodawcy, Warranty zaliczane są do "innych praw majątkowych", o których mowa w art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w ramach programu motywacyjnego uczestnik takiego programu musi nabyć prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji:

1.

bezpośrednio lub

2.

pośrednio:

a.

w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub

b.

w wyniku realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ObrIFinU lub

c.

w wyniku realizacji innych praw/majątkowych.

W pierwszej kolejności warto wskazać, że ustawodawca posługuje się pojęciami "nabycia" lub "objęcia" akcji. Objęcie jest tak zwanym pierwotnym nabyciem (podmiot obejmujący akcje staje się ich pierwszym właścicielem), a zatem objęcie dotyczy nowo wyemitowanych akcji. Natomiast, nabycie jest tak zwanym wtórnym nabyciem (podmiot nabywający akcje staje się kolejnym ich właścicielem).

Przy czym, sposób objęcia akcji (czyli tzw. pierwotnego nabycia) może zależeć od samego charakteru emisji akcji czy też sposobu podwyższenia kapitału zakładowego. I tak m.in. można objąć akcje w wykonaniu prawa z: (i) prawa poboru (art. 433 § 1 k.s.h.), (ii) warrantu subskrypcyjnego (art. 453 § 2 k.s.h. lub art. 444 § 7 k.s.h.), (iii) prawa do akcji (art. 3 pkt 29 ObrIFinU).

Jak wskazano we wniosku, Spółka Holdingowa dokona warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego na podstawie art. 448 § 2 pkt 3 k.s.h. i emisji warrantów subskrypcyjnych, o których mowa w art. 453 § 2 k.s.h.

Zgodnie z art. 453 § 2 k.s.h., w celu podwyższenia kapitału zakładowego spółka może emitować papiery wartościowe imienne lub na okaziciela uprawniające ich posiadacza do zapisu lub objęcia akcji, z wyłączeniem prawa poboru (warranty subskrypcyjne).

Podkreślić należy również, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera definicję pojęcia "pochodne instrumenty finansowe", i tak zgodnie art. 5a pkt 13 ww. ustawy, za pochodne instrumenty finansowe uważa się instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ObrIFinU.

Podstawiając do art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, definicje z ustawy ObrIFinU, do których odwołuje się ww. ustawa, należy uznać, że zgodnie z treścią art. 24 ust. 11b możliwe są następujące sposoby objęcia/nabycia akcji.

1.

bezpośrednio lub

2.

pośrednio

a.

w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych, tj. realizacji praw z instrumentów finansowych (niebędących papierami wartościowymi), o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ObrIFinU, lub

b.

w wyniku realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ObrFinU (tj. (i) inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub (ii) inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne)), lub

c.

w wyniku realizacji innych praw majątkowych.

W ocenie Wnioskodawcy, konstrukcja art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, skłania do interpretacji, że ustawodawca wskazując w przepisie "inne prawa majątkowe" miał na myśli inne prawa majątkowe niż:

i. prawa majątkowe z realizacji papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ObrFinU (tj. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne),

ii. prawa majątkowe z realizacji pochodnych instrumentów finansowych, - niewymienione wprost w tym przepisie.

Co więcej, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazuje definicji praw majątkowych lub innych praw majątkowych. W art. 18 ww. ustawy, jest mowa jedynie o przychodach z praw majątkowych. Zgodnie z tą regulacją, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw. Natomiast w artykule 44 Kodeksu cywilnego, zawarta jest definicja mienia, przez które należy rozumieć własność i inne prawa majątkowe, tj. wszystkie prawa podmiotowe majątkowe. Pojęcie to wiąże się z takimi prawami podmiotowymi, które wyrażają m.in. prawo własności, użytkowanie wieczyste, prawa rzeczowe ograniczone (prawa podmiotowe bezwzględne), wierzytelności, roszczenia (prawa podmiotowe względne), a także z innymi przedmiotami stosunków majątkowych, rzecz jasna, o charakterze majątkowym (z określonymi dobrami niematerialnymi, jak np. autorskie prawa osobiste mogą łączyć się z majątkowymi prawami autorskimi - art. 17 prawa autorskiego czy majątkowe prawa uregulowane w ustawie prawo własności przemysłowej). Pojęcie "prawa majątkowego" należy zatem interpretować szeroko.

W ocenie Wnioskodawcy, Warrant jest prawem majątkowym, służy interesom majątkowym osoby, której przypisano Warrant - możliwość objęcia Akcji Spółki Holdingowej po preferencyjnej cenie.

Jednocześnie, warranty subskrypcyjne, o których mowa w art. 453 § 2 k.s.h., które wyemituje Wnioskodawca, to zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. a ObrIFinU, papiery wartościowe.

Przy czym, zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. a ObrIFinU, za papiery wartościowe dla celów ObrlFin, uznaje się wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego instrumenty wprost wskazane w tym przepisie (takie jak: akcje, prawa poboru, prawa do akcji, warranty subskrypcyjne i inne wprost wymienione) oraz inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne). Użycie kwantyfikatora "inne" w przepisie art. 3 pkt 1 lit. a ObrIFinU wskazuje, że papiery wartościowe wskazane w lit. a tego przepisy są również prawami majątkowymi.

Podsumowując, tak jak wcześniej wskazano, w ocenie Wnioskodawcy, konstrukcja art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, skłania do interpretacji, że ustawodawca wskazując w przepisie "inne prawa majątkowe" miał na myśli inne prawa majątkowe niż (i) prawa majątkowe z realizacji papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ObrFinU (tj. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne), (ii) prawa majątkowe z realizacji pochodnych instrumentów finansowych.

Wskazując w treści przepisu "inne prawa majątkowe", oprócz powyższych ((i) oraz (ii)), ustawodawca rozszerzył katalog praw majątkowych pozwalających na nabycie/objęcie akcji w ramach programu motywacyjnego o inne prawa majątkowe niewymienione wprost w tym przepisie.

A zatem, warrant subskrypcyjny w analizowanym zdarzeniu przyszłym jest "innym prawem majątkowym", tj. prawem majątkowym ograniczonym w czasie do objęcia akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie.

Podobnie w kwestii objęcia akcji w wykonaniu warrantu subskrypcyjnego wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej:

* z dnia 19 czerwca 2019 r., sygn. 0115-KDIT2-1.4011.87.2019.3.k.k.,

* z dnia 26 października 2018 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.490.2018.1.JG1.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, nie budzi wątpliwości, że Warranty zaliczane są do kategorii "innych praw majątkowych", o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym samym Program spełnia warunki przewidziane w tym przepisie.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, przedstawiony we wniosku Program spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11, ust. 11b oraz z art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

d. skutki podatkowe uczestniczenia w Programie motywacyjnym, o którym mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych

Mając na uwadze, że w ocenie Wnioskodawcy, Program przedstawiony we wniosku spełnia warunki, o których mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, co zostało wykazane powyżej, dochód Osoby Uprawnionej z tytułu uczestnictwa w Programie będzie opodatkowany zgodnie z zasadami przewidzianymi w art. 24 ust. 11-11a ww. ustawy.

W konsekwencji, jakikolwiek przychód po stronie Osób Uprawnionych, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki Holdingowej, tj. (i) zbycia akcji nowej emisji Spółki Holdingowej objętych w wyniku realizacji prawa z Warrantów, które wcześniej zostały przyznane Osobie Uprawnionej lub (ii) zbycia akcji własnych Spółki Holdingowej nabytych bezpośrednio.

Tym samym, zdarzenia poprzedzające zbycie, takie jak: (i) przystąpienie do programu, (ii) przyznanie praw do nabycia w przyszłości Warrantów, do objęcia w przyszłości Akcji, (iii) nabycie Warrantów, (iv) realizacja praw z Warrantów do objęcia Akcji, (v) objęcie/nabycie Akcji, nie będą skutkować powstaniem dla Osoby Uprawnionej przychodów.

Powyższe potwierdza również uzasadnienie do projektu ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym "dotychczas opodatkowaniu podlegały dochody uzyskane ze zbycia akcji otrzymanych na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki. Nie ustalano natomiast dochodu na moment otrzymania akcji. Wprowadzone od 1 stycznia 2018 r. regulacje doprecyzowały powyższe rozwiązanie, wskazując, że w przypadku otrzymania przychodu w ramach realizacji programu motywacyjnego, przychód powstaje tylko w momencie odpłatnego zbycia akcji. Wszystkie zatem zdarzenia zaistniałe w ramach realizacji programu motywacyjnego (np. objęcie pochodnego instrumentu finansowego, jako nieodpłatne świadczenie, realizacja praw z tego instrumentu wykonana poprzez nabycie akcji) są neutralne podatkowo".

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje również potwierdzenie w pismach organów podatkowych. Takie stanowisko zajął przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej:

* z dnia 19 czerwca 2019 r., sygn. 0115-KDIT2-1.4011.87.2019.3.k.k.: "W świetle powyższego należy stwierdzić, iż przedstawiony we wniosku Program spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11-11b oraz z art. 24 ust. 12a ustawy o p.d.o.f. Tym samym, zasady opodatkowania zawarte w tych regulacjach znajdą zastosowanie w analizowanym we wniosku zdarzeniu przyszłym";

* z dnia 27 lipca 2018 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.324.2018.2.AK: "W związku z tym należy stwierdzić, że opisany we wniosku program spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdą zastosowanie w niniejszej sprawie. Wobec powyższego na pracodawcach nie będzie ciążył obowiązek płatnika w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych";

* z dnia 4 kwietnia 2018 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.29.2018.2.MK: "stwierdzić należy, że w momencie nabycia akcji i uzyskania niezbywalnego warunkowego prawa do otrzymania darmowych akcji lub nieodpłatnego objęcia darmowych akcji pracowników Spółki w ramach uczestnictwa w programie motywacyjnym, nie powstaje przychód do opodatkowania. Sama okoliczność nabycia lub objęcia akcji, nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wskazuje na to również wprost powołany przepis art. 24 ust. 11 ustawy. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika, ani żadne inne obowiązki informacyjne, również Sprzedaż akcji nabytych oraz objętych w wyniku realizacji niezbywalnego warunkowego prawa w związku z uczestnictwem pracowników w organizowanym programie akcji pracowniczych również nie będzie rodzić żadnych obowiązków płatnika po stronie Wnioskodawcy";

* z dnia 30 kwietnia 2018 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.118.2018.2.LS, w której wskazano, że: "na potrzeby oceny przez Spółkę jej ewentualnych obowiązków jako płatnika oraz jej ewentualnych obowiązków informacyjnych, Spółka powinna przyjąć, że Program Motywacyjny stanowi program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, a w konsekwencji przychód dla Członków Zarządu Spółki w związku z realizowanym Programem Motywacyjnym powstanie wyłącznie w momencie odpłatnego zbycia przez Członków Zarządu Spółki Odpłatnych Akcji C. S.A. albo odpłatnego zbycia Akcji Bonusowych C. S.A., uzyskanych w ramach Programu Motywacyjnego przez Członków Zarządu Spółki. (...) na Spółce nie spoczywa obowiązek płatnika, jak również na Spółce (...) nie powstaje obowiązek sporządzenia imiennych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy i PIT lub, w szczególności, na Spółce nie spoczywa obowiązek pobrania podatku dochodowego od przychodu (dochodu) otrzymywanego przez Członków Zarządu Spółki w ramach Programu Motywacyjnego jak również nie spoczywa obowiązek sporządzenia imiennych informacji o uzyskanym dochodzie".

Zasady opodatkowania zbycia Akcji

Mając na uwadze, że w ocenie Wnioskodawcy, Program przedstawiony w zdarzeniu przyszłym spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11-11b oraz z art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym samym, zasady opodatkowania zawarte w tych regulacjach znajdą zastosowanie w analizowanym we wniosku zdarzeniu przyszłym.

W konsekwencji zgodnie z art. 24 ust. 11 ww. ustawy, jakikolwiek przychód po stronie Osób Uprawnionych powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki Holdingowej. Jednocześnie, zgodnie z art. 24 ust. 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy.

Dochód z odpłatnego zbycia akcji będzie przychodem ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. ze źródła kapitały pieniężne. Albowiem, za przychody z kapitałów pieniężnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy, uważa się między innymi przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

Wobec powyższego, w opinii Wnioskodawcy, przychód podatkowy po stronie Osoby Uprawnionej powstanie dopiero w momencie sprzedaży Akcji Spółki Holdingowej jako przychód z kapitałów pieniężnych podlegający opodatkowaniu 19% stawką podatku w oparciu o art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, Osoba Uprawniona będzie miała prawo rozpoznać koszt uzyskania tego przychodu zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 w związku z art. 24 ust. 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w wysokości poniesionych wydatków na objęcie/nabycie Akcji Spółki Holdingowej.

Osoba Uprawniona będzie zobowiązana - na podstawie art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - do złożenia odrębnego zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy, w terminie do 30 kwietnia roku następnego po roku podatkowym i w tym samym terminie - zgodnie z art. 45 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - będzie zobowiązana wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z tego zeznania.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, rozliczenie uzyskanych przez Osoby Uprawnione dochodów z tytułu uczestnictwa w Programie następować będzie w drodze samoopodatkowania, albowiem do obliczenia i zapłaty podatku zobowiązane będą bezpośrednio Osoby Uprawnione. Przychód po stronie Osoby Uprawnionej powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki Holdingowej przez Osobę Uprawnioną zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, u Osoby Uprawnionej powstanie przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy, podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym, Osoba Uprawniona będzie miała prawo rozpoznać koszt uzyskania tego przychodu w wysokości poniesionych wydatków na objęcie/nabycie tych Akcji zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 w związku z art. 24 ust. 11-11a ww. ustawy. Osoba Uprawniona będzie zobowiązana do złożenia odrębnego zeznania rocznego i wpłaty podatku zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 1 oraz ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Obowiązki płatnika

W ocenie Wnioskodawcy, Program przedstawiony w zdarzeniu przyszłym spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11-11b oraz z art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym samym, zgodnie z art. 24 ust. 11 ww. ustawy jakikolwiek przychód po stronie Osób Uprawnionych powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki Holdingowej.

W związku z powyższym, zdarzenia poprzedzające zbycie Akcji, takie jak: (i) przystąpienie do Programu, (ii) przyznanie praw do nabycia w przyszłości Warrantów, do objęcia w przyszłości Akcji, (iii) nabycie Warrantów, (iv) realizacja praw z Warrantów do objęcia Akcji, (v) objęcie/nabycie Akcji, nie będą skutkować powstaniem jakiegokolwiek przychodu po stronie Osób Uprawnionych.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć jakiekolwiek obowiązki płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu: (i) przystąpienia do Programu Osób Uprawnionych, (ii) uzyskania przez Osoby Uprawnione praw do nabycia w przyszłości Warrantów do objęcia w przyszłości Akcji, (iii) nabycia przez Osoby Uprawnione Warrantów, (iv) realizacji przez Osoby Uprawnione praw z Warrantów do objęcia Akcji, (v) objęcia/nabycia Akcji przez Osoby Uprawnione po preferencyjnej cenie, tj. po cenie niższej niż wartość rynkowa.

Jednocześnie, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jakikolwiek przychód po stronie Osób Uprawnionych powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki Holdingowej. Przy czym, to Osoba Uprawniona będzie zobowiązana - na podstawie art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy - do złożenia odrębnego zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze, że rozliczenie uzyskanych przez Osoby Uprawnione dochodów następuje w drodze samoopodatkowania, albowiem do obliczenia i zapłaty podatku zobowiązane będą bezpośrednio Osoby Uprawnione, tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstaną obowiązki płatnika podatku dochodowym od osób fizycznych z tego tytułu.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje również odzwierciedlenie w wydanych interpretacjach indywidualnych, i tak przykładowo wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej:

* z dnia 27 lipca 2018 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.324.2018.2.AK: "Reasumując należy stwierdzić, że w związku z uczestnictwem pracowników Zainteresowanego będącego stroną postępowania jak i Zainteresowanych nie będących stroną postępowania w programie motywacyjnym organizowanym przez spółkę dominującą nie będą na nich ciążyły żadne obowiązki płatnika. Natomiast pracownicy uczestniczący w opisanych programach motywacyjnych uzyskają przychód z kapitałów pieniężnych w momencie zbycia akcji na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatny do 30 kwietnia bez obowiązku wpłacania zaliczki na podatek w ciągu roku";

* z dnia 30 kwietnia 2018 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.118.2018.2.LS, w której stanowisko podatnika uznano w pełni za prawidłowe, zgodnie z którym: "Reasumując, w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego (...) Spółka powinna przyjąć, ze Program Motywacyjny stanowi program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, a w konsekwencji przychód dla Członków Zarządu Spółki w związku z realizowanym Programem Motywacyjnym powstanie wyłącznie w momencie odpłatnego zbycia przez Członków Zarządu Spółki Odpłatnych Akcji C. S.A. albo odpłatnego zbycia Akcji Bonusowych C. S.A., uzyskanych w ramach Programu Motywacyjnego przez Członków Zarządu Spółki. Ponadto, przychód uzyskiwany przez Członków Zarządu Spółki w związku z realizowanym Programem Motywacyjnym w całości stanowi wyłącznie przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PIT, opodatkowany 19% stawką podatku dochodowego od osób fizycznych";

* z dnia 29 maja 2018 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.215.2018.2.MG, w której wskazano: "w związku z tym należy stwierdzić, że opisany we wniosku Plan spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdą zastosowanie w niniejszej sprawie. Uczestnicy (w tym pracownicy Wnioskodawcy) uzyskają zatem przychód dopiero w momencie zbycia akcji spółki dominującej - zaliczany do źródła przychodów kapitały pieniężne. (...) Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. (...) Zatem w związku z uczestnictwem w Planie przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Uczestników dopiero w momencie sprzedaży nabytych przez nich w ramach Planu akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

Podsumowując, Zdaniem Wnioskodawcy, nie będą na Nim ciążyły obowiązki płatnika z tytułu uczestnictwa Osób Uprawnionych w Programie.

Obowiązki informacyjne płatnika

W myśl art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane przesłać podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru (tj. informację PIT-8C) w terminach określonych w art. 42g ww. ustawy.

Z uzasadnienia projektu ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956), którą wprowadzono obowiązek sporządzania informacji PIT-8C do art. 39 ust. 3, wynika, że do sporządzenia imiennej informacji będą zobowiązane jedynie "podmioty za pośrednictwem, których podatnik dokonuje odpłatnego zbycia papierów wartościowych". W świetle powyższego, jedynie w przypadku odkupu przez Spółkę Holdingową Akcji własnych od Osób Uprawnionych obowiązki informacyjne będą ciążyły na Wnioskodawcy. Będzie On zobowiązany do sporządzenia dla każdej Osoby Uprawnionej, od której odkupił Akcje informacji PIT-8C i przekazania tej Osobie Uprawnionej, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpi odkupienie Akcji od Osób Uprawnionych, a właściwemu urzędowi skarbowemu w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpi odkupienie Akcji od Osób Uprawnionych.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje również odzwierciedlenie w wydanych interpretacjach indywidualnych i judykaturze, i tak przykładowo:

* Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 29 maja 2018 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.215.2018.2.MG, wskazał: "Biorąc pod uwagę powyższe rozwiązania, zdaniem Wnioskodawcy należy przyjąć, że odpowiedzialnym za wystawienie i przekazanie informacji PIT-8C, powinna być X. Spółka z o.o. jako podmiot każdorazowo dokonujący faktycznego rozliczenia finansowego związanego z daną transakcją (w szczególności wypłaty należności sprzedającemu z tytułu zbycia papierów wartościowych), w sytuacji, gdzie jest zarówno płatnikiem jak i stroną transakcji";

* wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 17 maja 2013 r., sygn. akt I SA/Wr 380/13, w którym wskazano na temat art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, że "nie sposób przyjąć, że obarczone obowiązkiem informacyjnym zostały wszystkie osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które w jakikolwiek sposób i w jakiekolwiek sytuacji powzięły wiadomość co do uzyskanego przez osobę fizyczną dochodu". W wyroku tym za podmioty zobowiązane do sporządzania informacji PIT-8C uznano spółkę, która dokonuje nabycia akcji od pracowników, czy spółkę wydającą swoje akcje z tytułu wniesienia do niej wkładu niepieniężnego w innej postaci aniżeli przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Są to zatem w każdym przypadku podmioty prawnie zaangażowane w obrót prawami majątkowymi, który generuje przychody, o których mowa w art. 30 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, jedynie w przypadku odkupienia przez Niego Akcji od Osób Uprawnionych, będzie On zobowiązany do wypełnienia obowiązków informacyjnych, o których mowa w art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. do sporządzenia Informacji PIT-8C) w terminie określonym w art. 42g ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Tutejszy Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ww. ustawy jest sam przepis prawa. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl