0113-KDIPT2-3.4011.610.2022.2.MS - Opłacenie przez spółdzielnię składek OC członków zarządu jako ich przychód

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 listopada 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.610.2022.2.MS Opłacenie przez spółdzielnię składek OC członków zarządu jako ich przychód

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z opłaceniem przez Spółdzielnię składek z tytułu ubezpieczenia OC członków Zarządu. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 18 października 2022 r. (data wpływu 24 października 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółdzielnia (...) prowadzi działalność na podstawie ustawy z 16 września 1982 r. - Prawo Spółdzielcze (Dz. U. z 2021 r. poz. 648) oraz ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1222 z późn. zm.) i innych ustaw, a także na podstawie zarejestrowanego statutu i regulaminów.

Działalnością Spółdzielni kieruje oraz reprezentuje ją na zewnątrz Zarząd, który inicjuje, organizuje i prowadzi działalność zapewniającą realizację zadań statutowych Spółdzielni, wykonuje uchwały Walnego Zgromadzenia i Rady Nadzorczej, składa tym organom sprawozdania ze swojej działalności oraz realizuje wnioski Rad Osiedli i członków Spółdzielni.

Zarząd pracuje kolegialnie na odbywanych okresowo posiedzeniach. W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarząd wykonuje swoje funkcje w ramach podziału czynności pomiędzy członkami Zarządu. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów. Podział czynności pomiędzy członkami Zarządu, sprawy zastrzeżone do decyzji kolegialnych, tryb obradowania i podejmowania uchwał oraz inne sprawy organizacyjne określa regulamin Zarządu uchwalony przez Radę Nadzorczą. Oświadczenia woli za Spółdzielnię składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i pełnomocnik. Oświadczenia składają upoważnione osoby pod nazwą Spółdzielni w formie zamieszczenia swoich podpisów.

Zarząd, za zgodą Rady Nadzorczej, może udzielić jednemu z członków Zarządu lub innej osobie pełnomocnictwa do dokonywania czynności prawnych związanych z kierowaniem bieżącą działalnością gospodarczą Spółdzielni lub jej wyodrębnionej organizacyjnie i gospodarczo jednostki, a także pełnomocnictwa do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych.

Do kompetencji Zarządu należy podejmowanie wszelkich decyzji niezbędnych do operatywnego kierowania całością działalności Spółdzielni, nie zastrzeżonych w ustawie lub Statucie innym organom Spółdzielni, a w szczególności:

1)

w zakresie spraw członkowsko - mieszkaniowych,

a)

podejmowanie uchwał w sprawach przyjęcia w poczet członków Spółdzielni oraz stwierdzanie nabycia członkostwa z mocy ustawy,

b)

dokonywanie wyboru Członka Spółdzielni spośród współwłaścicieli własnościowego prawa do lokalu lub odrębnej własności lokalu w przypadku zgłoszenia się kilku uprawnionych i niedokonania czynności, o których mowa w Statucie,

c)

zawieranie umów o:

- ustanowienie prawa do mieszkania o charakterze lokatorskim,

- ustanawianie prawa odrębnej własności lokali i przenoszenie ich własności na rzecz osób, które nabyły odzyskany przez Spółdzielnie lokal w trybie przetargu organizowanego przez Zarząd,

- przeniesienie własności lokalu w związku z przekształceniem spółdzielczego lokatorskiego i własnościowego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności lokalu,

- budowę lokalu,

2)

w zakresie organizacji działalności i gospodarki Spółdzielni:

a)

sporządzanie projektów struktury organizacyjnej Spółdzielni i podziału zadań miedzy komórkami funkcjonalnymi Biura Zarządu oraz ilości etatów, zapewniających realizację zadań,

b)

sporządzanie projektów planów gospodarczych i finansowych oraz programów działalności społeczno-kulturalnej,

c)

prowadzenie gospodarki Spółdzielni w ramach uchwalonych planów i wykonywanie związanych z tym czynności organizacyjnych i finansowych oraz przedkładanie Radzie Nadzorczej kwartalnych sprawozdań z realizacji planu gospodarczo-finansowego (...),

d)

zabezpieczenie majątku Spółdzielni i likwidacja środków trwałych nienadających się do dalszego użytkowania,

e)

sporządzanie rocznych sprawozdań i sprawozdań finansowych ze swej działalności i przedkładanie ich Radzie Nadzorczej i Walnemu Zgromadzeniu,

f)

zaciąganie kredytów bankowych do kwoty oznaczonej przez Walne Zgromadzenie i innych zobowiązań za zgodą Rady Nadzorczej,

g)

powoływanie komisji przetargowych, inwentaryzacyjnych, odbioru robót innych,

h)

egzekwowanie zobowiązań finansowych wobec Spółdzielni oraz umarzanie odsetek od zaległości w opłatach za mieszkanie na zasadach określonych przez Radę Nadzorczą,

3)

zwoływanie Walnego Zgromadzenia oraz ustalanie proponowanego porządku obrad,

4)

przygotowywanie projektów uchwał i niezbędnych materiałów, przedstawionych do decyzji Rady Nadzorczej i Walnego Zgromadzenia,

5)

współdziałanie z władzami samorządu terytorialnego i jednostkami administracji rządowej oraz organizacjami spółdzielczymi, społecznymi i gospodarczymi,

6)

zawieranie umów o pracę w Spółdzielni i ich rozwiązywanie oraz wypełnianie roli pracodawcy wobec pracowników Spółdzielni w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy,

7)

inicjowanie i realizowanie inwestycji, zatwierdzanie ich dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz ustalanie kosztów na poszczególne lokale: rozliczanie kosztów inwestycji wg zasad określonych przez Radę Nadzorczą.

Zarząd Spółdzielni składa się trzech członków, w tym Prezesa, Zastępcy Prezesa ds. technicznych oraz Zastępcy Prezesa ds. ekonomicznych - Głównego Księgowego, wybieranych na czas nieokreślony przez Radę Nadzorczą.

Z członkami Zarządu zatrudnionymi w Spółdzielni Rada Nadzorcza nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy stosownie do wymogów Kodeksu Pracy. Odwołanie członka Zarządu nie narusza jego uprawnień wynikających ze stosunku pracy. W Spółdzielni według wpisu do KRS organem uprawnionym do reprezentacji podmiotu, jest Zarząd Spółdzielni. W skład tego organu wchodzą trzy osoby. Dwie osoby, które zostały wymienione w KRS z imienia i nazwiska oraz trzeci członek Zarządu, który na dzień zawarcia umowy ubezpieczenia OC władz spółdzielni w rejestrze KRS nie figuruje, a pełni funkcję członka Zarządu na podstawie uchwały nr 4/2022 Rady Nadzorczej Spółdzielni z 2022 r. Osoby te są zatrudnione na podstawie umowy o pracę, na czas nieokreślony i pełnią funkcję członków Zarządu powołanych bezterminowo przez Radę Nadzorczą Spółdzielni.

W dodatkowych rubrykach KRS Organ nadzoru "Prokurenci, Pełnomocnicy" - brak wpisów (brak osób powołanych przez Radę Nadzorczą Spółdzielni do pełnienia ww. funkcji).

Spółdzielnia podpisała 2022 r. Polisę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej władz spółdzielni mieszkaniowej. Polisa OC została zawarta na okres od 2022 r. do 2023 r. i zostali nią objęci w wariancie ubezpieczenia bezimiennego Członkowie Zarządu, Prokurenci, Pełnomocnicy.

Przedmiotem umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej członków władz Spółdzielni zgodnie z: - wykazem informacji zamieszczonych w ogólnych warunkach ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej władz Spółdzielni zgodnie z Ustawą o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej jest odpowiedzialność cywilna członków władz za szkody wyrządzone przez nich spółdzielni w związku z pełnieniem przez te osoby funkcji członka Zarządu, Prokurenta, Pełnomocnika, a także przez Głównego Księgowego (w sytuacji rozszerzenia zakresu ochrony z tego tytułu), na skutek zawinionego działania lub zaniechania sprzecznego z prawem lub postanowieniami statutu spółdzielni mieszkaniowej.

Przez użyte w OWU pojęcia należy rozumieć:

- członkowie władz spółdzielni mieszkaniowej - byli, obecni i przyszli członkowie Zarządu, członkami władz w rozumieniu niniejszych OWU są również Prokurenci, Pełnomocnicy,

- ubezpieczony:

* w wariancie ubezpieczenia bezimiennego - byli, obecni i przyszli członkowie władz spółdzielni mieszkaniowej, zgodnie z wnioskiem ubezpieczeniowym,

* Główny Księgowy w sytuacji rozszerzenia zakresu ochrony z tego tytułu.

Umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej członków władz Spółdzielni zawarta jest przez Spółdzielnię z ubezpieczycielem na okres jednego roku, na ogólną kwotę w wariancie ubezpieczenia bezimiennego obejmującego członków Zarządu, Prokurentów, Pełnomocników. W skład Zarządu w dniu zawarcia polisy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej władz spółdzielni mieszkaniowej wchodziły łącznie trzy osoby, tj. Prezes Zarządu i dwóch Zastępców Prezesa Zarządu zatrudnionych na umowę o pracę, brak jest powołanych Prokurentów, Pełnomocników. Spółdzielnia jest płatnikiem składki ubezpieczenia OC w związku z zawartą umową ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, o której mowa w opisywanym stanie faktycznym.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, że dotyczy on stanu faktycznego - ubezpieczenia OC Zarządu, nie dotyczy zdarzenia przyszłego - ubezpieczenia członków Rady Nadzorczej.

Wnioskodawca wskazał, że dokonując zakupu usługi ubezpieczeniowej OC Zarządu, Spółdzielnia zna wysokość składki ubezpieczeniowej, która jest określona w polisie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej członków władz Spółdzielni w kwocie w wysokości łącznej 5 871 zł. Składka ubezpieczeniowa płatna jest jednorazowo za cały rok z góry ze środków własnych Spółdzielni. Członkowie Zarządu nie ponoszą żadnych kosztów z tytułu objęcia ich ww. ubezpieczeniem. Skrót OWU oznacza Ogólne Warunki Ubezpieczenia. Beneficjentem ewentualnego odszkodowania z tytułu polisy OC Zarządu jest Spółdzielnia. Zawarta przez Spółdzielnię Polisa ubezpieczenia władz Spółdzielni w wariancie bezimiennym obejmuje: Członków Zarządu, Prokurentów, Pełnomocników w związku z odpowiedzialnością cywilną członków władz za szkody wyrządzone przez nich Spółdzielni w związku z pełnieniem przez te osoby funkcji członka Zarządu. Nie obejmuje ona członków Rady Nadzorczej. Ubezpieczenie OC Rady Nadzorczej dotyczy stanu przyszłego nie stanowi elementu interpretacji indywidualnej zdarzenia faktycznego. Członkowie Rady Nadzorczej zostają powołani uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków Spółdzielni na kadencję trwającą 3 lata.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy opłacone przez Spółdzielnię ze środków własnych składki ubezpieczenia OC Zarządu stanowią przychód w rozumieniu przepisów art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający podatkowi dochodowemu od osób fizycznych członków Zarządu, a Spółdzielnia występować będzie jako płatnik ww. podatku?

Państwa stanowisko w sprawie (po uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy, składki ubezpieczenia OC członków Zarządu zapłacone przez Spółdzielnię zapewniają ochronę ubezpieczeniową, obecnych i przyszłych członków Zarządu i nie mogą stanowić formy przysporzenia majątkowego tylko dla osób pełniących funkcję członków Zarządu w dniu zawarcia polisy OC. W dacie zawierania umowy ubezpieczenia OC znany jest aktualny skład zarządu, który może ulec zmianie w trakcie okresu objętego ubezpieczeniem. Walne Zgromadzenie Członków Spółdzielni, może nie udzielić absolutorium członkom władz, ponadto zgodnie ze statutem członek Zarządu może w każdej chwili zostać odwołany przez Radę Nadzorczą.

Wartość zapłaconej przez Spółdzielnię Mieszkaniową składki ubezpieczenia OC, trudno jednoznacznie przypisać dla poszczególnych członków (polisa bezimienna) i wyliczyć wartość przychodu z nieodpłatnych świadczeń. Bez elementu realnego w postaci otrzymania korzyści przez pracownika nie uzyskuje on przychodu. Nie występuje zdarzenie, z którym ustawa wiąże powstanie obowiązku podatkowego w myśl art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W ocenie Wnioskodawcy, zapłacona przez pracodawcę składka ubezpieczenia OC nie oznacza uzyskania przychodu przez pracownika - członka Zarządu, gdyż brak jest podstaw, by świadczenie adresowane do wszystkich członków Zarządu przypisać indywidualnie poszczególnym członkom, jako ich wymierną korzyść.

Należy podkreślić, że beneficjantem ewentualnego odszkodowania z tytułu polisy ubezpieczenia OC Zarządu nie są Członkowie Zarządu, lecz jest nim Spółdzielnia.

Zatem, zdaniem Spółdzielni, gdy osoby ubezpieczone nie zostały z góry określone w umowie w sposób pozwalający na ich jednoznaczną identyfikację, jako osób ubezpieczonych od odpowiedzialności cywilnej, nie jest możliwe ustalenie przychodu w postaci otrzymania nieodpłatnych świadczeń przez poszczególnych ubezpieczonych, ponieważ brak jest podstaw do przyporządkowania im składek w dacie zawarcia umowy i opłacenia ich przez Spółdzielnię.

Reasumując, zapłacona przez Spółdzielnię składka ubezpieczeniowa z tytułu umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej członków Zarządu nie stanowi dla tych osób przychodu ze stosunku pracy, tym samym Spółdzielnia nie będzie zobowiązana do naliczenia i pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody, należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne świadczenie, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu świadczenie, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Na podstawie art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Z treści art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są: 1) stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W myśl art. 12 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców - jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy.

Stosownie do art. 12 ust. 3 cytowanej ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Wskazać przy tym należy, że na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego, tzn. zarówno pieniężna, jak i niepieniężna. W świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkiem koniecznym do uznania nieodpłatnego świadczenia za przychód, jest jego otrzymanie lub postawienie do dyspozycji podatnika.

Świadczenia pieniężne ponoszone za osoby objęte ubezpieczeniem należą do nieodpłatnych świadczeń. Ich pojęcia nie definiuje jednak ustawa o podatku dochodowym.

Termin "świadczenie" pojawia się na gruncie ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.) i zgodnie z art. 353 Kodeksu cywilnego oznacza przedmiot stosunku zobowiązaniowego, który wyraża się obowiązkiem określonego zachowania się przez podmiot zobowiązany. Dla celów podatkowych pojęcie "nieodpłatnego świadczenia" ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono nie tylko działanie lub zaniechanie na rzecz innej strony, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie kosztem majątku innego podmiotu, mające konkretny wymiar finansowy.

W myśl natomiast art. 805 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę ubezpieczenia ubezpieczyciel zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, spełnić określone świadczenie w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku, a ubezpieczający zobowiązuje się zapłacić składkę.

Stosownie do art. 808 § 1 Kodeksu cywilnego:

Ubezpieczający może zawrzeć umowę ubezpieczenia na cudzy rachunek. Ubezpieczony może nie być imiennie wskazany w umowie, chyba że jest to konieczne do określenia przedmiotu ubezpieczenia.

Natomiast, stosownie do zapisu art. 822 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej ubezpieczyciel zobowiązuje się do zapłacenia określonego w umowie odszkodowania za szkody wyrządzone osobom trzecim, wobec których odpowiedzialność za szkodę ponosi ubezpieczający albo ubezpieczony.

Z treści powyższego przepisu wynika, że umowa ubezpieczenia nie musi koniecznie dotyczyć wyłącznie osoby ubezpieczającej. Osoba ta może zawrzeć umowę, której przedmiotem ubezpieczenia będzie odpowiedzialność za szkody spowodowane przez inną osobę (np. członka zarządu, rady nadzorczej, księgowego). Sytuacja, w której składka opłacana jest przez inną osobę niż ta, w której interesie majątkowym zawierana jest umowa powoduje powstanie przychodu u osoby, na rzecz której zawierana jest umowa. Jest ona bowiem odstępstwem od ogólnej zasady pokrywania kosztów ubezpieczenia przez podmiot, którego interesów umowa dotyczy.

W takiej sytuacji niewątpliwie korzyścią majątkową dla osób ubezpieczonych jest zyskanie ochrony płynącej z umowy ubezpieczeniowej przy jednoczesnym nieponoszeniu wydatków na uzyskanie tej ochrony.

Wskazali Państwo we wniosku, że Spółdzielnia podpisała umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej członków władz Spółdzielni. Składka ubezpieczeniowa płatna jest jednorazowo za cały rok z góry ze środków własnych Spółdzielni. Członkowie Zarządu nie ponoszą żadnych kosztów z tytułu objęcia ich ww. ubezpieczeniem. Dzięki takiemu działaniu u osób ubezpieczonych dojdzie do przysporzenia w majątku, gdyż inny podmiot (Spółdzielnia) poniesie za nich koszt finansowy ubezpieczenia, a tym samym nie będą musieli oni uszczuplać swojego majątku, mimo iż otrzymają stosowne zabezpieczenie finansowe, bo przecież umowa ubezpieczenia, zawarta przez Państwa (Spółdzielnię) w rezultacie zapewniać będzie tym osobom ochronę. Chronić je będzie przed stratami finansowymi wynikającymi z obowiązku pokrycia szkód (gdyby takie zaistniały) powstałych wskutek nieprawidłowego działania.

Należy zwrócić uwagę, że Spółdzielnia nie jest zobligowana żadnymi przepisami prawa do ponoszenia za członków władz Spółdzielni (...) wydatków na ubezpieczenie ich od odpowiedzialności cywilnej za wyrządzone szkody. Fakt, iż umowa ubezpieczeniowa będzie bezimienna nie będzie stanowić trwałej przeszkody do uznania tego świadczenia za przychód i ustalenia wysokości przychodu przypadającego na konkretną osobę. Z wniosku jednoznacznie wynika, iż krąg osób objętych ubezpieczeniem jest zamknięty, ograniczony - dotyczy wyłącznie członków Zarządu. Polisa OC władz Spółdzielni została zawarta przez Państwa na okres jednego roku. W skład Zarządu w dniu zawarcia polisy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej władz Spółdzielni wchodziły łącznie trzy osoby. Znacie więc Państwo skład członków władz Spółdzielni, których dotyczy umowa OC, znacie również dokładny okres, kiedy osoby te pełnią swoje funkcje. W rezultacie możecie wskazać każdą osobę, która będzie objęta tym ubezpieczeniem, a także okres, w którym będzie korzystać z ochrony ubezpieczeniowej. Uwzględniając następnie wysokość zapłaconej składki oraz okres ubezpieczenia można będzie ustalić wysokość przychodu uzyskanego przez daną osobę.

Wszyscy członkowie władz Spółdzielni w równym stopniu będą korzystać z ochrony ubezpieczeniowej, a więc składka płacona przez Spółdzielnię rozłoży się równo na wszystkich ubezpieczonych, co daje możliwość obliczenia przychodu w odniesieniu do każdej z objętych ubezpieczeniem osób.

W przedmiotowej sprawie nie ulega wątpliwości, że katalog osób objętych polisą ubezpieczeniową jest zamknięty. Można bowiem ustalić członków władz Spółdzielni wykonujących w ramach Spółdzielni czynności zarządcze. W tej sytuacji krąg ubezpieczonych jest ograniczony (zamknięty), przychód powstaje, nawet mimo bezimiennego charakteru umowy ubezpieczenia.

Reasumując, objęcie polisą ubezpieczeniową wykupioną przez Państwa dla 3 członków władz Spółdzielni Mieszkaniowej skutkuje po ich stronie powstaniem przychodu z nieodpłatnych świadczeń zaliczanych do tego źródła przychodów, w ramach którego pełnią oni powierzone im funkcje w Spółdzielni, w myśl art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Według art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Tym samym występujecie Państwo jako płatnik, o którym mowa w art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zobowiązany do naliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania tej interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako: "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl