0113-KDIPT2-3.4011.465.2023.1.JŚ - Zwolnienie z PIT przychodów z fundacji rodzinnej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 sierpnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.465.2023.1.JŚ Zwolnienie z PIT przychodów z fundacji rodzinnej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest obywatelem polskim posiadającym pełną zdolność do czynności prawnych, który założył - jako jedyny fundator - fundację rodzinną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 lutego 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: "ustawa o fundacji rodzinnej") na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego (dalej: "Fundacja rodzinna").

Fundator nie pozostaje w związku małżeńskim. Wnioskodawca, jako fundator, wniósł całość mienia na pokrycie funduszu założycielskiego w wysokości wynikającej ze statutu Fundacji rodzinnej. Żadne inne mienie nie zostało wniesione do Fundacji rodzinnej.

W świetle art. 28 ust. 2 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej mienie fundacji rodzinnej będzie zatem w całości mieniem wniesionym przez fundatora. Fundator zamierza w przyszłości wnieść do Fundacji rodzinnej kolejne składniki mienia (m.in. udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością). Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości do Fundacji rodzinnej może również zostać wniesione mienie przez Jego małżonka (w razie zawarcia związku małżeńskiego), zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo Wnioskodawcy. Całość mienia, jakie zostanie wniesione do Fundacji rodzinnej przez fundatora lub osoby wymienione w zdaniu poprzednim, będzie stanowić mienie pochodzące od fundatora w rozumieniu art. 28 ust. 2 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej.

Beneficjentami Fundacji rodzinnej, zgodnie z treścią statutu, są m.in. fundator, jego zstępni, wstępni i rodzeństwo, wpisani na listę beneficjentów. Statut stanowi także, iż uprawnionymi do otrzymania majątku Fundacji rodzinnej po jej rozwiązaniu, są fundator i troje jego dzieci będących beneficjentami Fundacji rodzinnej. W powyższym zakresie więc, beneficjentami Fundacji rodzinnej będą osoby będące w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: "ustawa o podatku od spadków i darowizn"), a świadczenia otrzymywane przez beneficjentów (w tym Wnioskodawcę) będą spełniały kryteria określone w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej ("Świadczenia").

Wnioskodawca wskazuje, że Fundacja rodzinna będzie gromadzić mienie oraz zarządzać nim w interesie beneficjentów. Początkowo mienie Fundacji rodzinnej będzie stanowić majątek (składniki majątku) wniesione przez Wnioskodawcę, a w przyszłości również potencjalnie mienie wniesione przez osoby najbliższe Wnioskodawcy (małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo). Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z treścią statutu, Fundacja rodzinna może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej oraz w statucie. W toku funkcjonowania Fundacji rodzinnej, Fundacja rodzinna może zatem m.in. nabywać nowe składniki majątku ze środków wniesionych uprzednio przez Wnioskodawcę (inne bliskie osoby wskazane powyżej) lub też ze środków pochodzących z prowadzonej przez Fundację rodzinną działalności gospodarczej. Zgromadzenie Beneficjentów, władne po myśli statutu i ustawy o fundacji rodzinnej do podjęcia uchwały w przedmiocie wyniku finansowego netto, będzie również uprawnione do zatrzymania wypracowanych środków pieniężnych (bądź z działalności gospodarczej lub osiągniętych pasywnie z tytułu zainwestowanych środków pieniężnych) z przeznaczeniem na dalsze inwestycje. Może zatem dojść do sytuacji, w której składniki majątku przeznaczone na wypłatę Świadczeń na rzecz Beneficjentów Fundacji rodzinnej pochodzić będą z nadwyżek finansowych wypracowanych przez Fundację rodziną lub mienia nabytego przez Fundację rodzinną w toku jej działalności. Wnioskodawca wyklucza, by do Fundacji rodzinnej było wnoszone mienie przez inne osoby, niż on sam lub małżonek, wstępni, zstępni lub rodzeństwo Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 27 ustawy o fundacji rodzinnej Wnioskodawca sporządził spis mienia fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego. Wedle zapisów spisu mienia, proporcja własności mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez fundatora wynosi 100%, zaś przez fundację rodzinną 0%. W razie późniejszego wniesienia do fundacji mienia przez Fundatora lub osoby najbliższe Wnioskodawcy (małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo), spis mienia zostanie zaktualizowany zgodnie z przepisem art. 27 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej.

Pytania

1. Czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, na potrzeby obliczenia proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej w celu zastosowania zwolnienia podmiotowego od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 28 i 185, dalej: "ustawa PIT"), Wnioskodawca powinien potraktować składniki majątku nabyte przez Fundację rodzinną ze środków wniesionych uprzednio przez Wnioskodawcę (inne biskie osoby wskazane powyżej) lub składniki majątku nabyte z zysku wypracowanego przez Fundację rodzinną (m.in. w prowadzonej działalności gospodarczej) lub innych nadwyżek finansowych (w tym osiągniętych jako przychody pasywne z posiadanych inwestycji), jako mienie wniesione przez fundację rodzinną w rozumieniu art. 28 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej?

2. Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego wypłata Świadczenia na rzecz beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, korzystać będzie ze zwolnienia podmiotowego od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o PIT w całości, w przypadku gdy składniki majątku przeznaczone na wypłatę Świadczeń na rzecz ww. beneficjentów Fundacji rodzinnej pochodzić będą z prowadzonej przez Fundację rodzinną działalności gospodarczej lub z nadwyżek finansowych wypracowanych przez Fundację rodzinną lub mienia nabytego przez Fundację w toku jej działalności?

Pana stanowisko w sprawie

Odnośnie pytania nr 1

W ocenie Wnioskodawcy, składniki majątku nabyte przez Fundację rodzinną ze środków wniesionych uprzednio przez Wnioskodawcę (inne bliskie osoby wskazane powyżej) lub składniki majątku nabyte ze środków pochodzących z prowadzonej przez Fundację rodzinną działalności gospodarczej lub innych nadwyżek finansowych (w tym osiągniętych jako przychody pasywne z posiadanych inwestycji), nie stanowią "mienia wniesionego przez fundację rodzinną" w rozumieniu art. 28 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, a więc nie są one uwzględniane w ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej.

W myśl art. 27 ustawy o fundacji rodzinnej, prawa majątkowe wniesione do fundacji rodzinnej przez fundatora albo inne osoby zamieszcza się w spisie mienia.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego fundatora lub przez fundację rodzinną, przy czym mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny lub spadku przez:

a)

fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo - uważa się za wniesione przez fundatora,

b)

inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

Jak wskazał ustawodawca w uzasadnieniu projektu ustawy o fundacji rodzinnej określenie proporcji jest konieczne, ponieważ część otrzymanego przez beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) świadczenia od fundacji rodzinnej odpowiadająca proporcji przypadającej na tego fundatora lub beneficjenta zaliczanego do tzw. "grupy zero" tego fundatora w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn, będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

Natomiast ust. 2 przywołanego art. 29 wskazuje, że proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.

Literalna i językowa wykładnia powyższych przepisów jednoznacznie wskazuje, że wpływ na ustalenie proporcji, o której mowa w art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej, ma mienie "wniesione" do fundacji rodzinnej. W ocenie Wnioskodawcy pojęcie "wniesienia" należy w kontekście tego przepisu wykładać jako "przeniesienie własności" lub "zbycie". Za taką wykładnią przemawia treść art. 28 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, który na potrzeby określenia sposobu wniesienia mienia do fundacji rodzinnej odsyła do rozporządzeń w drodze darowizny albo spadku, czyli czynności o charakterze rozporządzającym. Oczywistym natomiast jest, że Fundacja rodzinna nie może "wnieść" (w powyższym rozumieniu tego słowa) mienia do siebie samej. Ponadto, zakładając racjonalność ustawodawcy, gdyby jego wolą było uznanie mienia nabytego przez Fundację rodzinną lub przez nią wypracowanego, jako mienia "wniesionego przez fundację rodzinną" w rozumieniu ustawy o fundacji rodzinnej, to dałby temu wyraz konstruując stosowne przepisy w ustawie, czego jednak nie uczynił. Nadto zysk wypracowany przez Fundację, nie będzie nigdy mieniem wniesionym w drodze spadku lub darowizny.

Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, że na potrzeby ustalenia proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustaw z o fundacji rodzinnej (na potrzeby ustalenia prawa do zwolnienia spod opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych), Wnioskodawca będzie zobowiązany:

(i) uwzględnić mienie wniesione do Fundacji rodzinnej przez niego osobiście lub osoby mu najbliższe (małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo) - kwalifikując je jako mienie wniesione przez fundatora oraz

(ii) mienie wniesione przez inne osoby - kwalifikując je jako mienie wniesione przez fundację rodzinną.

W żadnym jednak wypadku "inną osobą", o której mowa w art. 28 ust. 2 nie będzie Fundacja rodzinna, a co za tym idzie, zyski osiągane przez Fundację rodzinną w toku prowadzonej działalności, nie wpłyną na proporcję, o której mowa w art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej.

Odnośnie pytania nr 2

W ocenie Wnioskodawcy, w świetle opisanego powyżej zdarzenia przyszłego świadczenia wypłacane na rzecz fundatora lub beneficjentów fundacji, będących osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, będą w całości podlegać zwolnieniu spod opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o PIT, niezależnie od tego, czy składniki majątku przeznaczone na wypłatę Świadczeń na rzecz ww. beneficjentów Fundacji rodzinnej pochodzić będą pochodzić z prowadzonej przez Fundację rodzinną działalności gospodarczej lub z nadwyżek finansowych wypracowanych przez Fundację rodzinną lub mienia nabytego przez Fundację w toku jej działalności.

Wnioskodawca sporządził spis mienia fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego. Wedle zapisów spisu mienia, proporcja własności mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez fundatora wynosi 100%, zaś przez fundację rodzinną 0%. Proporcje te pozostaną nienaruszone również po wniesieniu przez Wnioskodawcę lub jego małżonka (w razie zawarcia związku małżeńskiego), zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo kolejnych składników mienia do fundacji rodzinnej, albowiem stosownie do treści art. 28 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, mienie to będzie uznane za wniesione przez fundatora.

Mając na względzie powyższe, w świetle opisanego zdarzenia przyszłego, proporcja z art. 27 ust. 4 w zw. z art. 28 ust. 1 i 2 ustawy o fundacji rodzinnej wynosić będzie zatem 100% mienia wniesionego przez fundatora do 0% mienia wniesionego przez fundację rodzinną.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o PIT, przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g ustawy o PIT (to jest przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, które to przychody zakwalifikowano jako tzw. "przychody z innych źródeł"):

a)

fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

b)

beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadów i darowizn,

wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 49.

Ustęp 49 zaś przewiduje, iż zwolnienie powyżej opisane stosuje się do tej części przychodów:

1)

fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

2)

beneficjenta będącej fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku do spadków i darowizn,

- odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, wedle stanu na dzień uzyskania przychodu.

Mając na względzie proporcję wykazaną powyżej, zdaniem Wnioskodawcy jakiekolwiek Świadczenie otrzymane przez fundatora lub osoby będące w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku do spadków i darowizn, w tym również pochodzące z prowadzonej przez Fundację rodzinną działalności gospodarczej lub z nadwyżek finansowych wypracowanych przez Fundację rodzinną lub mienia nabytego przez Fundację w toku jej działalności, korzystać będzie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych w całości, albowiem dla ustalenia prawa do zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o PIT znaczenie ma jedynie proporcja mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez fundatora (lub uznanego za wniesione przez fundatora), a nie źródło pozyskania przez Fundację rodzinną środków na sfinansowanie Świadczenia. Ustawa o PIT uzależnia zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych jedynie od tego, w jaki sposób mienie zostało wniesione do fundacji rodzinnej, to jest czy przez fundatora (lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo) czy przez inne osoby. Zatem tylko sposób wniesienia mienia do fundacji rodzinnej determinuje wysokość zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326) został wprowadzony do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.) m.in. art. 5a pkt 50, zgodnie z którym:

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej:

Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

Artykuł 17 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:

Fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.

Stosownie natomiast do art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan obywatelem polskim posiadającym pełną zdolność do czynności prawnych, który założył - jako jedyny fundator - fundację rodzinną w rozumieniu przepisów ustawy o fundacji na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego. Fundacja rodzinna będzie gromadzić mienie oraz zarządzać nim w interesie beneficjentów. Początkowo mienie Fundacji rodzinnej będzie stanowić majątek (składniki majątku) wniesione przez Pana, a w przyszłości również potencjalnie mienie wniesione przez Pana osoby najbliższe (małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo). Ponadto wskazuje Pan, że zgodnie z treścią statutu, Fundacja rodzinna może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej oraz w statucie. W toku funkcjonowania Fundacji rodzinnej, Fundacja rodzinna może zatem m.in. nabywać nowe składniki majątku ze środków wniesionych uprzednio przez Wnioskodawcę (inne bliskie osoby wskazane powyżej) lub też ze środków pochodzących z prowadzonej przez Fundację rodzinną działalności gospodarczej. Zgromadzenie Beneficjentów, władne po myśli statutu i ustawy o fundacji rodzinnej do podjęcia uchwały w przedmiocie wyniku finansowego netto, będzie również uprawnione do zatrzymania wypracowanych środków pieniężnych (bądź z działalności gospodarczej lub osiągniętych pasywnie z tytułu zainwestowanych środków pieniężnych) z przeznaczeniem na dalsze inwestycje. Może zatem dojść do sytuacji, w której składniki majątku przeznaczone na wypłatę Świadczeń na rzecz Beneficjentów Fundacji rodzinnej pochodzić będą z nadwyżek finansowych wypracowanych przez Fundację rodziną lub mienia nabytego przez Fundację rodzinną w toku jej działalności. Wyklucza Pan, by do Fundacji rodzinnej było wnoszone mienie przez inne osoby, niż Pan lub Pana małżonek, wstępni, zstępni lub rodzeństwo.

Przedmiotem Pana wątpliwości jest kwestia uwzględnienia przychodów Fundacji pochodzących ze składników majątku wniesionego przez Pana dla celów ustalenia proporcji do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:

Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:

a)

fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043, z 2022 r. poz. 1846 i 2180 oraz z 2023 r. poz. 326), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

b)

beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

- z zastrzeżeniem ust. 49.

W myśl art. 21 ust. 49 ww. ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:

1)

fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

2)

beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

- odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Zasadą jest zatem, że świadczenia otrzymywane od fundacji przez:

- fundatora i jego małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej;

- a także beneficjenta fundacji z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej jeżeli beneficjentem jest fundator albo jego małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha,

podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jednakże zakres tego zwolnienia wyznaczony jest stosunkiem wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadającej na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

Stosownie do art. 27 ustawy o fundacji rodzinnej:

1. Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.

2. Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego.

3. Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu.

4. W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.

5. Spis mienia sporządza się w formie pisemnej.

Artykuł 28 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:

1. Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.

2. Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:

1)

fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo - uważa się za wniesione przez fundatora;

2)

inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

3. W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.

Zgodnie z art. 29 ustawy o fundacji rodzinnej:

1. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

2. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.

Skoro z przepisu art. 29 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej wynika, że każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej określa się proporcję oznacza, że przychody uzyskane przez Fundację z tytułu składników majątku wniesionych uprzednio przez Pana (Fundatora), nie mają wpływu na ustalenie proporcji, o której mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej. Z przepisu tego jednoznacznie wynika, że proporcję określa się w przypadku wniesienia mienia. Zyski osiągane przez Fundację nie mają zatem wpływu na ustalenie proporcji.

W związku z powyższym prawidłowo Pan ocenił, że na potrzeby ustalenia proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustaw z o fundacji rodzinnej (na potrzeby ustalenia prawa do zwolnienia spod opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych), będzie Pan zobowiązany:

(i) uwzględnić mienie wniesione do Fundacji rodzinnej przez Pana osobiście lub osoby Panu najbliższe (małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo) - kwalifikując je jako mienie wniesione przez fundatora oraz

(ii) mienie wniesione przez inne osoby - kwalifikując je jako mienie wniesione przez fundację rodzinną

oraz, że zyski osiągane przez Fundację rodzinną w toku prowadzonej działalności, nie wpłyną na proporcję, o której mowa w art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej.

Przechodząc do pytania nr 2 zauważyć należy, że z przepisów ustawy o fundacji rodzinnej wynika, że każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej określa się proporcję. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów.

Z przepisu art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika bowiem, że zwolnienie, o którym mowa wart. 21 ust. 1 pkt 157, stosuje się do części wskazanych przychodów odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Odesłanie do art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej zawarte w art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć w ten sposób, że proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej oznacza:

1)

w odniesieniu do danego fundatora - proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora w stosunku do wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną,

2)

w odniesieniu do osoby będącej w stosunku do danego fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn - proporcję ustaloną dla tego fundatora zgodnie z pkt 1 powyżej,

3)

w odniesieniu do osoby będącej osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w stosunku do więcej niż jednego fundatora

- sumę proporcji ustalonych zgodnie z pkt 1 powyżej dla wszystkich fundatorów, w stosunku do których ta osoba jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Dodatkowo należy wyjaśnić, że mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo danego fundatora można, zgodnie z art. 28 ust. 2 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej, uznać za wniesione przez tego fundatora tylko o ile małżonek, zstępni, wstępni lub rodzeństwo tego fundatora nie są jednocześnie pozostałymi fundatorami fundacji rodzinnej.

Należy również zauważyć, że ustawa nie przewiduje określenia na nowo proporcji w przypadku zmiany stosunków rodzinnych fundatora, jeżeli nie towarzyszy jej wniesienie mienia do fundacji rodzinnej. W szczególności przepis art. 28 ust. 2 pkt 1 tej ustawy dotyczący mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej przez małżonka fundatora należy rozumieć w ten sposób, że dotyczy on osoby będącej małżonkiem fundatora w dniu wniesienia mienia.

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia należy zgodzić się z Panem, że w opisanej przez Pana sytuacji, wypłata Świadczenia na Pana rzecz (tj. beneficjenta będącego jedynym fundatorem), korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ww. ustawy w całości, w przypadku gdy składniki majątku przeznaczone na wypłatę Świadczeń na Pana rzecz Fundacji rodzinnej pochodzić będą z prowadzonej przez Fundację rodzinną działalności gospodarczej lub z nadwyżek finansowych wypracowanych przez Fundację rodzinną lub mienia nabytego przez Fundację w toku jej działalności.

Należy jednak zaznaczyć, że na potrzeby zwolnienia w podatku dochodowym należy się kierować aktualną/ostatnią proporcją ustaloną zgodnie z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej (ustaloną na moment ostatniego wniesienia mienia do fundacji rodzinnej, z uwzględnieniem wartości mienia i statusu osób wnoszących mienie na moment tego wniesienia) zamieszczoną w spisie mienia.

W konsekwencji Pana stanowisko w zakresie należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania tej interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - niniejsza interpretacja dotyczy tylko Pana sytuacji prawnopodatkowej. Interpretacja nie rozstrzyga o skutkach podatkowych dla osób będących w stosunku do Pana osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 o podatku od spadków i darowizn.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 259 z późn. zm.; dalej jako: "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl