0113-KDIPT2-3.4011.340.2019.1.IS - Obowiązek płatnika PIT w związku z wypłatą wyróżnień i nagród za wysokie osiągnięcia w dziedzinie kultury fizycznej dla zawodników, trenerów i działaczy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 sierpnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.340.2019.1.IS Obowiązek płatnika PIT w związku z wypłatą wyróżnień i nagród za wysokie osiągnięcia w dziedzinie kultury fizycznej dla zawodników, trenerów i działaczy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2019 r. (data wpływu 4 czerwca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą wyróżnień i nagród za wysokie osiągnięcia w dziedzinie kultury fizycznej dla zawodników, trenerów i działaczy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą wyróżnień i nagród za wysokie osiągnięcia w dziedzinie kultury fizycznej dla zawodników, trenerów i działaczy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie zarządzenia w sprawie ogłoszenia naboru wniosków o przyznanie stypendiów sportowych, nagród lub wyróżnień za wysokie osiągnięcia w dziedzinie kultury fizycznej dla zawodników, trenerów lub działaczy reprezentujących Gminę, Burmistrz przyzna nagrody lub wyróżnienia za wysokie osiągnięcia w dziedzinie kultury fizycznej dla trenerów lub działaczy reprezentujących Gminę.

Zarządzenie zostało wydane na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.) oraz art. 31 ust. 1-3 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. sporcie (Dz. U. z 2018 r. poz. 1263) oraz § 4 Uchwały Rady Miejskiej, w sprawie ustalenia regulaminu i przyznawania i cofania oraz obliczania wysokości stypendiów sportowych, nagród i wyróżnień przyznawanych w Mieście i Gminie za wysokie osiągnięcia w dziedzinie kultury fizycznej. Nagroda oraz wyróżnienie pieniężne przyznawane są za osiągnięcia indywidualne lub zespołowe zawodnikom, którzy nie są objęci systemem stypendialnym, trenerom, instruktorom, działaczom stowarzyszeń kultury fizycznej i klubów sportowych z siedzibą w Gminie oraz niezrzeszonym zawodnikom, którzy nie są objęci systemem stypendialnym, zamieszkałym w Gminie.

Z wnioskiem o przyznanie nagród i wyróżnień mogą wystąpić:

* Centrum Kultury i Sportu,

* stowarzyszenia kultury fizycznej oraz kluby sportowe, mające siedzibę na terenie Gminy,

* zainteresowani zawodnicy.

Zgłoszenie następuje w drodze złożenia wniosku o przyznanie wyróżnienia/nagrody. Wniosek o przyznanie nagrody/wyróżnienia składa się na formularzu stanowiącym załącznik nr 2 do zarządzenia. Wniosek rozpatruje i opiniuje komisja do spraw stypendiów sportowych, powołana przez Burmistrza w drodze zarządzenia. Podstawę do ustalenia wysokości nagrody stanowi aktualnie obowiązujące minimalne wynagrodzenie za pracę ustalone zgodnie z ustawą z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177). Szczegółowe wyliczenie kwot nagród zawiera załącznik do uchwały Rady Miejskiej. Nagrody i wyróżnienia będą wypłacane jednorazowo (w całości).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak należy opodatkować wyróżnienia oraz nagrody przyznawane przez Burmistrza za wysokie osiągnięcia w dziedzinie kultury fizycznej dla zawodników, trenerów lub działaczy ?

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość nagrody oraz wyróżnienia przyznanych za wysokie osiągnięcia w dziedzinie kultury fizycznej należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł (zarówno w przypadku gdy otrzymującym nagrodę, wyróżnienie jest osoba małoletnia czy pełnoletnia i niezależnie od osiąganych przychodów), o których mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509), zwaną dalej u.p.d.o.f. Przychody te nagrodzeni powinni wykazać w zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, w którym zostały osiągnięte i opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie informacji, o której mowa w art. 42a u.p.d.o.f. (PIT-11) wystawionej przez Wnioskodawcę.

Zgodnie bowiem z art. 42a u.p.d.o.f., osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są zobowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są zobowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca stycznia następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz (do końca lutego) urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są również inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyte w tym przepisie sformułowanie "w szczególności" oznacza, że przepis ten zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem.

Na podstawie art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Stosownie do art. 42g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy oraz podmioty, o których mowa w art. 42a, przesyłają roczne obliczenie podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, oraz informacje, o których mowa w art. 34 ust. 8, art. 35 ust. 10, art. 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 6:

1.

urzędowi skarbowemu - w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym;

2.

podatnikowi - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

Z treści wniosku wynika, że na podstawie zarządzenia w sprawie ogłoszenia naboru wniosków o przyznanie stypendiów sportowych, nagród lub wyróżnień za wysokie osiągnięcia w dziedzinie kultury fizycznej dla zawodników, trenerów lub działaczy reprezentujących Gminę, Burmistrz przyzna nagrody lub wyróżnienia za wysokie osiągnięcia w dziedzinie kultury fizycznej dla trenerów lub działaczy reprezentujących Gminę. Zarządzenie zostało wydane na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.) oraz art. 31 ust. 1-3 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. sporcie (Dz. U. z 2018 r. poz. 1263) oraz § 4 Uchwały Rady Miejskiej w sprawie ustalenia regulaminu i przyznawania i cofania oraz obliczania wysokości stypendiów sportowych, nagród i wyróżnień przyznawanych w Mieście i Gminie za wysokie osiągnięcia w dziedzinie kultury fizycznej. Nagroda oraz wyróżnienie pieniężne przyznawane są za osiągnięcia indywidualne lub zespołowe zawodnikom, którzy nie są objęci systemem stypendialnym, trenerom, instruktorom, działaczom stowarzyszeń kultury fizycznej i klubów sportowych z siedzibą w Gminie oraz niezrzeszonym zawodnikom, którzy nie są objęci systemem stypendialnym, zamieszkałym w Gminie. Z wnioskiem o przyznanie nagród i wyróżnień mogą wystąpić: Centrum Kultury i Sportu, stowarzyszenia kultury fizycznej oraz kluby sportowe, mające siedzibę na terenie Gminy, zainteresowani zawodnicy. Zgłoszenie następuje w drodze złożenia wniosku o przyznanie wyróżnienia/nagrody. Wniosek o przyznanie nagrody/wyróżnienia składa się na formularzu stanowiącym załącznik do zarządzenia. Wniosek rozpatruje i opiniuje komisja do spraw stypendiów sportowych, powołana przez Burmistrza w drodze zarządzenia. Podstawę do ustalenia wysokości nagrody stanowi aktualnie obowiązujące minimalne wynagrodzenie za pracę ustalone zgodnie z ustawą z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177). Szczegółowe wyliczenie kwot nagród zawiera załącznik do uchwały Rady Miejskiej. Nagrody i wyróżnienia będą wypłacane jednorazowo (w całości).

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że wyróżnienia oraz nagrody przyznawane przez Burmistrza za wysokie osiągnięcia w dziedzinie kultury fizycznej dla zawodników, trenerów lub działaczy stanowią przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zakwalifikowanie przychodów do innych źródeł, w rozumieniu powyższego przepisu powoduje, że Wnioskodawca nie jest obowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy od wypłaty ww. nagród. Na Wnioskodawcy spoczywa wyłącznie obowiązek sporządzenia dla ww. osób "Informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy" - PIT-11, stosownie do treści art. 42a ww. ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl