0113-KDIPT2-3.4011.312.2020.3.IR - PIT w zakresie opodatkowania otrzymanej wygranej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.312.2020.3.IR PIT w zakresie opodatkowania otrzymanej wygranej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2020 r. (data wpływu 17 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 czerwca 2020 r. (data wpływu 15 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanej wygranej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanej wygranej.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 5 czerwca 2020 r., wezwano Wnioskodawcę na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 8 czerwca 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 9 czerwca 2020 r.), zaś w dniu 15 czerwca 2020 r. wpłynęło za pośrednictwem platformy e-PUAP uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Będąc na konferencji w USA, Wnioskodawca wziął udział w loterii organizowanej przez słowacką firmę E. Aby wziąć udział w loterii należało się tylko zapisać, nie była wymagana żadna opłata. Po powrocie do kraju okazało się, że Wnioskodawca wygrał wycieczkę zagraniczną o wartości do 10 000 USD. Sponsorem wycieczki jest słowacka firma E. Po powrocie z wycieczki Wnioskodawca otrzymał od firmy E. dwie faktury: jedną z dnia 2 sierpnia 2019 r. na kwotę 2 087,28 euro (za bilety lotnicze) wystawioną przez firmę L., drugą z dnia 16 października 2019 r. na kwotę 6 951 euro wystawioną przez firmę T. (za resztę kosztów wycieczki). Na fakturach nie ma żadnej informacji na temat podatku zapłaconego na Słowacji. Przedstawicielka firmy E. odniosła się do tego w następujący sposób: bilety lotnicze - zgodnie ze słowackim prawem, wszystkie loty międzynarodowe są zwolnione z VAT i podatków. Faktura z T. - niektóre mniejsze firmy w Słowacji nie są objęte podatkiem VAT, takie firmy nie wpisują VAT w faktury, które wystawiają. W treści regulaminu loterii widnieje zapis mówiący o tym, że wszelkie dodatkowe koszty związane z wygraną, w tym podatki lokalne ponosi wygrywający.

Wartość wygranej Wnioskodawca obliczył biorąc pod uwagę kursy walut ogłoszone przez Narodowy Bank Polski w dniach poprzedzających dni wystawienia obydwu otrzymanych faktur:

* faktura za loty z dnia 2 sierpnia 2019 r. na wartość 2 087,28 euro:

kurs NBP z dnia 1 sierpnia 2019 r. wynosił 4,2931 zł

2 087,28 euro × 4,2931 = 8 960,9018 zł = 8 960,90 zł

* faktura z T. z dnia 16 października 2019 r. na wartość 6 951 euro

kurs NBP z dnia 15 października 2019 r. wynosił 4,2949 zł

6 951 euro × 4,2949 = 29 853,8499 zł = 29 853,85 zł

Wartość wygranej: 29 853,85 zł + 8 960,90 zł = 38 814,75 zł.

W dniu 5 marca 2020 r. Wnioskodawca złożył deklarację podatkową PIT-36 oraz PIT/ZG, w których wykazał dochód z wygranej jako dochód uzyskany za granicą w kwocie 38 814 zł 75 gr w poz. 25 PIT/ZG.

W piśmie z dnia 15 czerwca 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że w rozliczeniu podatkowym wskazał wygraną jako swój przychód z zagranicy (PIT/ZG). Nie wie czy właściwie rozliczył się z tytułu wygranej ¬ być może powinien wykazać ją jako wygraną na loterii, a nie jako przychód z zagranicy. W roku podatkowym, którego dotyczy zapytanie Jego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych było w Polsce. Nigdy nie prowadził działalności gospodarczej. W rozliczeniu podatkowym uzupełnił PIT/ZG, w którym w pozycji 25 wpisał obliczoną przez siebie wartość wygranej, w PIT-36 został obliczony podatek dochodowy, który został przez Niego opłacony.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy kwotę wygranej Wnioskodawca powinien wykazać jako dochód uzyskany za granicą (z tytułu czego zapłacił podatek dochodowy), czy Jego przypadek dotyczy wygranej i podatek powinien wynosić 10% wysokości wygranej (na podstawie np. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 30 ust. 1 pkt 2)?

Zdaniem Wnioskodawcy przedstawionym w uzupełnieniu wniosku):

Na tą chwilę wygrana została wykazana jako przychód za granicą i został zapłacony od tego podatek dochodowy. Wnioskodawca uważa, że powinien stworzyć korektę do swojego rozliczenia podatkowego i wygraną rozliczyć jako wygraną, a nie jako dochód z zagranicy. Jego zdaniem powinien On zapłacić 10% podatku, zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - art. 30 ust. 1 pkt 2, gdyż wygraną (udokumentowaną fakturami) otrzymał z państwa UE - Słowacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem "lub", co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie - podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że będąc na konferencji w USA, Wnioskodawca wziął udział w loterii organizowanej przez słowacką firmę. Aby wziąć udział w loterii należało się tylko zapisać. Wnioskodawca wygrał wycieczkę zagraniczną o wartości do 10 000 USD. Sponsorem wycieczki jest słowacka firma. Po powrocie z wycieczki Wnioskodawca otrzymał od tej firmy dwie faktury. Na fakturach nie ma żadnej informacji na temat podatku zapłaconego na Słowacji. W treści regulaminu loterii widnieje zapis mówiący o tym, że wszelkie dodatkowe koszty związane z wygraną, w tym podatki lokalne ponosi wygrywający. Wartość wygranej Wnioskodawca obliczył biorąc pod uwagę kursy walut ogłoszone przez Narodowy Bank Polski w dniach poprzedzających dni wystawienia obydwu otrzymanych faktur. W dniu 5 marca 2020 r. Wnioskodawca złożył deklarację podatkową PIT-36 oraz PIT/ZG, w których wykazał dochód z wygranej jako dochód uzyskany za granicą. W roku podatkowym, którego dotyczy zapytanie, Jego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych było w Polsce. W rozliczeniu podatkowym uzupełnił PIT/ZG, w którym w pozycji 25 wpisał obliczoną przez siebie wartość wygranej, w PIT-36 został obliczony podatek dochodowy, który został przez Niego opłacony.

W związku z tym, że Wnioskodawca wygrał wycieczkę zagraniczną, której sponsorem była słowacka firma w sprawie ma zastosowanie Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 1046).

W myśl art. 22 ust. 1 ww. Umowy, części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a które nie zostały wymienione w poprzednich artykułach niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że w okresie kiedy Wnioskodawca uzyskał przychód w postaci wygranej wycieczki, Jego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych było w Polsce. Zatem, mając na uwadze treść art. 3 ust. 1 i ust. 1a ww. ustawy, w okresie podatkowym będącym przedmiotem zapytania posiadał On miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce.

Tak więc, w świetle postanowień art. 22 ust. 1 ww. Umowy, uzyskana przez Wnioskodawcę w loterii zorganizowanej przez firmę słowacką nagroda w postaci wycieczki zagranicznej podlega opodatkowaniu tylko w Polsce, tj. w miejscu zamieszkania Wnioskodawcy, na zasadach określonych w obowiązującej w Polsce ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przychody w walutach obcych przelicza się nas złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu (art. 11a ust. 1 ww. ustawy).

Katalog źródeł przychodów zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Źródłem przychodów są m.in. inne źródła (pkt 9 ww. przepisu).

Przychód z tytułu wygranej w postaci wycieczki zagranicznej należy zakwalifikować jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 20 ust. 1 powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają legalnej definicji konkursu. Zgodnie zatem z definicją "konkursu" przytoczoną w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.) konkurs to "impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami".

Istotnym elementem każdego konkursu jest rywalizacja pomiędzy jego uczestnikami, zaś od strony formalnej - regulamin określający porządek oraz zasady wyłaniania zwycięzców. W orzecznictwie wskazuje się, że zasadniczo definicja konkursu zawiera w sobie kilka elementów. Pierwszym z nich powinno być ogłoszenie konkursu wraz ze stosowanym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu winni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu powinny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa jego uczestników, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu.

W związku z tym, że wygrana przez Wnioskodawcę w loterii wycieczka zagraniczna nie stanowi wygranej w konkursie, grach i zakładach wzajemnych lub nagrody związanej ze sprzedażą premiową do opodatkowania tej wygranej przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania.

Opisany stan faktyczny w szczególności sposób uzyskania przez Wnioskodawcę wygranej w drodze loterii, wskazuje, że otrzymanie wycieczki zagranicznej nie nastąpiło w drodze konkursu i nie ma charakteru wygranej w konkursie. W przypadku loterii brak jest bowiem elementu rywalizacji, współzawodnictwa, mającego na celu wyłonienie zwyciężcy.

W związku z tym nie jest możliwe opodatkowanie wygranej na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Na podstawie natomiast art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że otrzymana przez Wnioskodawcę wygrana w postaci wycieczki zagranicznej podlega opodatkowaniu w Polsce. Wartość otrzymanej wygranej należy zakwalifikować do innych źródeł przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkować na zasadach ogólnych.

Przychód uzyskany z tytułu wygranej w postaci wycieczki zagranicznej podlega opodatkowaniu w zeznaniu podatkowym za dany rok podatkowy łącznie z innymi przychodami osiągniętymi w tym samym roku podatkowym przy zastosowaniu skali podatkowej przewidzianej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznej.

Zatem, Wnioskodawca powinien wykazać dochód z powyższego tytułu jako dochód z innych źródeł uzyskany za granicą w zeznaniu podatkowym na formularzu PIT-36 oraz w załączniku PIT-ZG.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, że wygrana powinna podlegać opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy oraz, że powinien On sporządzić korektę do swojego rozliczenia podatkowego, w którym wykazał wygraną jako dochód z zagranicy - należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Organ wskazuje, że załączone do wniosku dokumenty, nie podlegają ocenie przez tutejszy Organ w toku postępowania w sprawie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego. Wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, Organ podatkowy nie przeprowadza postępowania dowodowego, tym samym nie jest ani zobligowany, ani uprawniony do analizy tych dokumentów, a związany jest wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl