0113-KDIPT2-3.4011.29.2019.1.RR - PIT w zakresie opodatkowania świadczenia rodzinnego otrzymywanego z USA.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lutego 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.29.2019.1.RR PIT w zakresie opodatkowania świadczenia rodzinnego otrzymywanego z USA.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2019 r. (data wpływu 15 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczenia rodzinnego otrzymywanego z USA - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczenia rodzinnego otrzymywanego z USA.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczenia rodzinnego - dla osób rozwiedzionych - otrzymywanego z USA.

Od 1 stycznia 2018 r. otrzymuje Ona z.... Administration USA świadczenie dla "byłego małżonka", które jest świadczeniem rodzinnym, przyznawanym w USA na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych tam obowiązujących. Na oficjalnej stronie internetowej Ambasady USA.... i Konsulatu Generalnego.... znajduje się ono w zakładce "świadczenia rodzinne-świadczenia małżeńskie". Prawo do tego świadczenia Wnioskodawczyni nabyła, ponieważ Jej były małżonek mieszkał i pracował w USA, gdzie wypracował sobie emeryturę oraz przez spełnienie wymogów amerykańskiego prawa. Świadczenia wypłacane przez.... USA obejmują: świadczenia emerytalne, renty inwalidzkie oraz świadczenia rodzinne dla członków rodziny osoby ubezpieczonej - w tym byłego współmałżonka w wieku minimum 62 lata, pozostającym w stanie wolnym, przy czym wymagana długość małżeństwa wynosi 10 lat. Świadczenie to Wnioskodawczyni otrzymała, ponieważ wszystkie te wymogi spełniła: trwanie w związku małżeńskim ponad 25 lat, pozostaje w stanie wolnym oraz warunek wiekowy 65 lat.

Wnioskodawczyni jest obywatelem polskim, mieszka w Polsce na stałe. W USA nie posiada żadnego majątku, nie jest objęta amerykańską opieką medyczną, emeryturę pobiera w Polsce w ZUS, ponieważ wypracowała ją w Polsce jako nauczyciel (2 227 zł brutto).

Świadczenie, które otrzymuje z USA w wysokości 172 dolarów amerykańskich zostało opodatkowane w Polsce. Bank (...) pobiera comiesięczne zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składkę na ubezpieczenie. Uzasadnia to umową między rządami Polski i USA, zgodnie z którą świadczenia emerytalne i rentowe podlegają opodatkowaniu. Świadczenie dla byłego małżonka nie jest jednak rentą ani emeryturą zagraniczną, lecz świadczeniem rodzinnym. W momencie wpłaty na polskie konto bankowe nie zmienia swojego charakteru i nazwy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie rodzinne dla byłych małżonków otrzymywane z. Administration z USA winno być obciążone podatkiem dochodowym od osób fizycznych czy też zwolnione z opodatkowania?

Zdaniem Wnioskodawczyni, świadczenie dla byłego małżonka przyznane Jej przez. Administration USA winno być traktowane w Polsce jako świadczenie rodzinne, które na mocy art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wolne od podatku dochodowego. Ponadto Wnioskodawczyni uważa, że Jej stanowisko jest spójne z treścią licznych interpretacji wydawanych przez organy podatkowe w Polsce, dotyczących świadczeń małżeńskich otrzymywanych z USA.

Wnioskodawczyni wskazuje przykłady interpretacji indywidualnych, które potwierdzają Jej stanowisko:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr PPB4/4511-1317/15-2/AK, w której Organ stwierdza, że umowa między Polską a USA zostawia opodatkowanie takich świadczeń stronie polskiej, a ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia z daniny świadczenie rodzinne;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 grudnia 2016 r., nr 2461-IBPB-2-2 -4511.857.2016.1.JG;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 czerwca 2013 r., nr ILPB2/415-208/13-4/TR;

* nr IBPB2-1/4511-282/16/HK;

* Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 stycznia 2018 r., nr 0115-KDIT2 -2.4011.389.2017.1.HD stanowiącą odpowiedź na indywidualne zapytanie dotyczące zwolnienia z opodatkowania ww. świadczenia.

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni uważa, że świadczenie rodzinne dla byłych małżonków, które otrzymuje z USA, a które przyznano Jej na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, jest odpowiednikiem polskich świadczeń rodzinnych przyznawanych na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych. Zatem, powinno być zwolnione z opodatkowania w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Świadczenie to nie może być traktowane jako emerytura lub renta zagraniczna, ponieważ nigdy w USA Wnioskodawczyni Jej nie wypracowała. Jest ono świadczeniem rodzinnym, będącym odpowiednikiem polskich świadczeń rodzinnych przyznawanych na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych, a zatem powinno być zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Ww. przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni od 1 stycznia 2018 r. otrzymuje z. Administration USA świadczenie dla "byłego małżonka", które jest świadczeniem rodzinnym, przyznawanym w USA na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych tam obowiązujących. Prawo do tego świadczenia Wnioskodawczyni nabyła, ponieważ Jej były małżonek mieszkał i pracował w USA, gdzie wypracował sobie emeryturę oraz przez spełnienie wymogów amerykańskiego prawa. Wnioskodawczyni jest obywatelem polskim, mieszka w Polsce na stałe. Świadczenie, które otrzymuje z USA w wysokości 172 dolarów amerykańskich zostało opodatkowane w Polsce. Bank (...) pobiera comiesięczne zaliczki na podatek od osób fizycznych oraz składkę na ubezpieczenie.

Stosownie do art. 5 ust. 1 Umowy z dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178), osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Stosownie do art. 5 ust. 2 ww. Umowy, postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

a.

prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b.

przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

W myśl art. 5 ust. 3 ww. Umowy, bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia rodzinnego wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 ww. Umowy, zgodnie z którym państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów, w tym m.in. świadczenia rodzinnego, osobie mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, świadczenie rodzinne otrzymywane przez Wnioskodawczynię z USA podlega opodatkowaniu w Polsce.

Jednocześnie jednak, w sytuacji gdy świadczenie to stanowi świadczenie rodzinne przyznane na podstawie regulacji o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki jest zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl