0113-KDIPT2-3.4011.22.2021.1.AC - Wypłaty z zysku spółki komandytowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 marca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.22.2021.1.AC Wypłaty z zysku spółki komandytowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2021 r. (data wpływu 8 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką komandytową z siedzibą w Polsce, która w gronie wspólników posiada komandytariuszy (dalej: "Komandytariusze") i komplementariuszy (dalej: "Komplementariusze"). Komplementariusze i Komandytariusze będą zwani łącznie "Wspólnikami". Wszyscy Wspólnicy mają prawo do udziału w zysku Spółki. Wspólnikami Spółki są wyłącznie osoby fizyczne.

Spółka wypłaca zysk wypracowany przez siebie za dany rok co do zasady w częściach na przestrzeni roku następnego po roku, w którym został wypracowany zysk, na rzecz poszczególnych Wspólników, proporcjonalnie do ich udziału w zysku. W wyjątkowych sytuacjach Spółka wypłaca Wspólnikom w trakcie bieżącego roku zaliczki na poczet udziału w zysku w tym roku.

Z uwagi na wejście w życie dnia 1 stycznia 2021 r. przepisów, na podstawie których spółki komandytowe zostaną podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: "CIT"), Wnioskodawca podejmie decyzję, zgodnie z którą od dnia 1 maja 2021 r. zostanie podatnikiem podatku dochodowego. Tym samym, od dnia 1 maja 2021 r. na Spółce ciążyć będą obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego o osób fizycznych (dalej także jako "PIT") w odniesieniu do wypłat zysku na rzecz Wspólników.

Spółka zaznacza, że przedstawione zdarzenie przyszłe i przedstawione pytania odnoszą się do obowiązków Wnioskodawcy, jakie zostaną na Niego nałożone po objęciu Go opodatkowaniem podatkiem dochodowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r. Spółka jako płatnik będzie uprawniona do pomniejszenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych pobieranego od przychodów wypłacanych Komplementariuszom z tytułu udziału w zysku Spółki, wypracowanego po uzyskaniu przez Spółkę statusu podatnika CIT, o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału danego Komplementariusza w zysku Spółki i podatku należnego od dochodu Spółki za ubiegły rok podatkowy Spółki na podstawie art. 30a ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2. Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r. Spółka jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych pobieranego od przychodów wypłacanych Komandytariuszom z tytułu udziału w zysku Spółki, wypracowanego po uzyskaniu przez Spółkę statusu podatnika CIT, będzie uprawniona do pomniejszenia podstawy opodatkowania każdego Komandytariusza o kwotę wolnych do podatku przychodów uzyskiwanych przez Komandytariusza zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 51a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz pobrania zryczałtowanego podatku od pomniejszonej w ten sposób podstawy opodatkowania?

Zdaniem Wnioskodawcy, wniosek dotyczy obowiązków Spółki będącej spółką komandytową jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w świetle przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426; dalej "ustawa o PIT"), w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r.

Dnia 30 listopada 2020 r. opublikowana została ustawa z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (dalej: "Ustawa Zmieniająca"), zgodnie z którą spółki komandytowe objęte zostały przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "ustawa o CIT"), stając się podatnikami CIT.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 Ustawy Zmieniającej, do dochodów wspólników spółki komandytowej lub spółki jawnej uzyskanych z udziału w zyskach takiej spółki, osiągniętych przez taką spółkę przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, stosuje się przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu obowiązującym przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

To oznacza, że obowiązki Spółki jako płatnika obejmować będą wypłaty zysków Spółki wypracowanych po uzyskaniu przez Spółkę statusu podatnika podatku CIT. Natomiast dochody przypisane do wspólników spółek komandytowych, które pochodzą z zysków wypracowanych przed uzyskaniem przez Spółkę statusu podatnika CIT pozostają pod rządami przepisów obowiązujących przed nowelizacją.

Oznacza to, że zyski Wnioskodawcy wypracowane do dnia 1 maja 2021 r., a wypłacane Wspólnikom po tym dniu nie będą przedmiotem opodatkowania podatkiem CIT na poziomie Spółki, ani Spółka nie będzie zobligowana jako płatnik do pobrania zryczałtowanego PIT od przychodów wypłacanych Wspólnikom.

Ad 1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w stanie prawnym obowiązującym od dnia

1 stycznia 2021 r. Spółka jako płatnik będzie uprawniona do pomniejszenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych pobieranego od przychodów wypłacanych Komplementariuszom z tytułu udziału w zysku Spółki, wypracowanego po uzyskaniu przez Spółkę statusu podatnika CIT, o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału danego Komplementariusza w zysku Spółki i podatku należnego od dochodu Spółki za ubiegły rok podatkowy Spółki, na podstawie art. 30a ust. 6a ustawy o PIT.

Zgodnie ze znowelizowanym art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, obejmując tym samym zakresem ustawy o CIT spółki komandytowe.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Na podstawie art. 5a pkt 31 ustawy o PIT poprzez udział w zyskach osób prawnych rozumie się również udział w zysku spółki, o której mowa między innymi w art. 5a pkt 28 lit. c ustawy o PIT, tj. spółce komandytowej i spółce komandytowo-akcyjnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zatem, przepis art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT znajdzie zastosowanie dla zdarzenia przyszłego opisanego przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 41 ust. 4e ustawy o PIT, spółki, o których mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, obowiązane są jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa

w art. 30a ust. 1 pkt 4, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 6a-6e.

Zgodnie z art. 30a ust. 6a ustawy o PIT, zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.

Tym samym, przywołany przepis wprowadza możliwość obniżenia wysokości zryczałtowanego PIT pobieranego od wypłat zysków spółki komandytowej na rzecz komplementariuszy,o CIT zapłacony przez tę spółkę.

Zgodnie z art. 30a ust. 6b ustawy o PIT, kwota pomniejszenia, o którym mowa w ust. 6a, nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego zgodnie z ust. 1 pkt 4.

Zgodnie z art. 30a ust. 6c ustawy o PIT, przepisy ust. 6a i 6b stosuje się również w przypadku, gdy przychód z tytułu udziału w zysku spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, za dany rok podatkowy zostanie uzyskany przez komplementariusza w innym roku niż rok następujący po danym roku podatkowym, jednak nie dłużej niż przez 5 kolejnych lat podatkowych, licząc od końca roku podatkowego następującego po roku, w którym zysk został osiągnięty.

Ustawodawca wprowadził w przedmiotowych przepisach mechanizm odliczenia - od kwoty podatku zryczałtowanego - kwoty podatku dochodowego od osób prawnych należnego od spółki komandytowej za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany. Skoro w art. 30a ust. 6a ustawy o PIT, mowa jest o podatku należnym obliczonym wg art. 19 ustawy o CIT, to oznacza to, że ustawodawcy chodziło o możliwość odliczenia od należnego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, równowartości odpowiedniej części podatku CIT wynikającej z zeznania rocznego Wnioskodawcy.

Intencją ustawodawcy było zróżnicowanie opodatkowania wspólników spółek komandytowych ze względu na cechy podmiotowe (tj. role pełnione w spółce), a nie ze względu na sposób lub tryb albo czas otrzymywania wypłat z zysku. Istotą omawianego uregulowania i zarazem ratio legis było to, by komplementariusz w spółce komandytowej był wspólnikiem uprzywilejowanym, tj. chronionym przed efektami podwójnego opodatkowania.

Wprowadzając nowelizację przepisów ustawodawca stworzył hybrydowy mechanizm opodatkowania spółki komandytowej (podobnie jak ma to miejsce w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej), w którym zysk przypadający komandytariuszom podlega - analogicznie jak w przypadku spółek kapitałowych - de facto podwójnemu opodatkowaniu (raz na poziomie samej spółki i raz na poziomie komandytariuszy w momencie wypłaty dywidendy). Natomiast zysk przypadający komplementariuszowi podlega jednokrotnemu opodatkowaniu (na poziomie Spółki). Aby uzyskać ten efekt jednokrotnego opodatkowania ustawodawca wprowadził mechanizm odliczania podatku uregulowany w art. 30a ust. 6a ustawy o PIT dla komplementariuszy będących osobami fizycznymi.

W efekcie, zryczałtowany podatek dochodowy obciążający zysk komplementariusza jest pomniejszany o taką część podatku dochodowego spółki komandytowej, która odpowiada udziałowi tego komplementariusza w zyskach tej spółki. Innymi słowy, zryczałtowany podatek płacony przez komplementariusza pomniejsza się o część, w jakiej zapłacony przez spółkę podatek ekonomicznie obniżał wypłacony komplementariuszowi zysk.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, zysk Spółki osiągnięty w poprzednim roku podatkowym podlega podziałowi pomiędzy Wspólników w roku następnym, proporcjonalnie do udziału każdego ze Wspólników w zysku Spółki.

Mając na względzie powyższe przepisy oraz zaprezentowane zdarzenie przyszłe, zdaniem Wnioskodawcy, powinien On jako płatnik na podstawie art. 41 ust. 4e ustawy o PIT pomniejszać zryczałtowany podatek dochodowy pobierany od przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (tj. od zysku wypłacanego Komplementariuszom) o proporcjonalną część CIT przypadającą na każdego Komplementariusza, jaki uiszczony został przez Spółkę za rok podatkowy, z którego wypłacany jest ten zysk (względnie również za lata poprzednie, z zachowaniem 5-letniego terminu wymaganego przez przepisy).

Za takim stanowiskiem, przemawia fakt, że zysk wypłacany będzie już po zakończeniu roku podatkowego Spółki, w związku z czym znana będzie dokładna kwota CIT zapłaconego przez Spółkę. W związku z tym możliwe będzie skalkulowanie, jaka dokładnie kwota CIT przypada na danego Komplementariusza i w konsekwencji, o jaką kwotę pomniejszony może zostać podatek PIT od przychodów Komplementariuszy z tytułu zysków w Spółce, pobierany od wypłaty na rzecz danego Komplementariusza.

Znana będzie również kwota zryczałtowanego podatku PIT od przychodów z tytułu udziału w zysku Spółki, która obliczana będzie od każdej części wypłacanego zysku - nie istnieje więc ryzyko, że kwota pomniejszenia wynikająca z art. 30a ust. 6a ustawy o PIT może przekroczyć kwotę tego podatku, co jest zgodne z art. 30a ust. 6b ustawy o PIT.

Podejścia takiego nie zmienia również fakt, że zysk może być wypłacany w częściach, a nie jednorazowo, gdyż w momencie częściowych wypłat zysku, Spółka będzie miała zamknięty rok podatkowy i będzie znała dokładną wartość CIT przypadającego każdemu wspólnikowi jako tzw. "kredyt podatkowy". Co więcej, sam ustawodawca przewidział możliwość, że zysk wypłacany może być nie tylko w roku następnym po jego osiągnięciu, ale również w ciągu 5 kolejnych lat podatkowych i podmiot zachowuje możliwość pomniejszenia zryczałtowanego podatku, zgodnie z art. 30a ust. 6c. W związku

z tym, że pomniejszenie dopuszczalne jest nawet od wypłaty w piątym roku po wypracowaniu zysku, to tym bardziej dopuszczalne powinno być pomniejszenie zryczałtowanego podatku od każdej z części wypłacanego zysku następującej w roku następnym po jego uzyskaniu.

Podkreślić również należy, że brak możliwości zastosowania przez Spółkę działającą jako płatnik powyższego przepisu art. 30a ust. 6a ustawy o PIT oznaczałby, że przychód z tytułu udziału w zysku Spółki za 2021 r. i kolejne opodatkowany zostałby dwa razy, tj. raz na poziomie Spółki (jako jej dochód), a drugi raz w momencie wypłaty zysków Spółki do Komplementariuszy. Taka sytuacja jest sprzeczna z wykładnią celowościową art. 30a ust. 6a ustawy o PIT, który zapewnić miał komplementariuszom brak podwójnego opodatkowania ich dochodów i zbliżyć poziom jego opodatkowania do takiego, jaki osiągany byłby w przypadku posiadania udziałów w spółce transparentnej podatkowo.

Konkluzje takie płyną również z uzasadnienia do Ustawy Zmieniającej, w którym ustawodawca podkreślił, że "w takim przypadku do komplementariusza takiej spółki znajdować będą zastosowanie przepisy art. 22 ust. 1a-1e ustawy o CIT oraz art. 30a ust. 6a-6e ustawy o PIT pozwalające na odliczenie przez ten podmiot od podatku dochodowego wyliczonego od dochodu z udziału w zyskach spółki komandytowej, kwoty podatku zapłaconej przez tę spółkę, proporcjonalnie obciążającej zysk komplementariusza uzyskany z udziału w takiej spółce. W konsekwencji komplementariusz spółki komandytowej podlegać będzie podobnym obciążeniom podatkowym jak wspólnicy spółek podatkowo transparentnych (spółek niebędących podatnikami podatku dochodowego)".

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w stanie prawnym obowiązującym od dnia

1 stycznia 2021 r. Spółka jako płatnik będzie uprawniona do pomniejszenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych pobieranego od przychodów wypłacanych Komplementariuszom z tytułu udziału w zysku Spółki, wypracowanego po uzyskaniu przez Spółkę statusu podatnika CIT, o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału danego Komplementariusza w zysku Spółki i podatku należnego od dochodu Spółki za ubiegły rok podatkowy na podstawie art. 30a ust. 6a ustawy o PIT.

Ad 2

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r. Spółka jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych pobieranego od przychodów wypłacanych Komandytariuszom z tytułu udziału w zysku Spółki, wypracowanego po uzyskaniu przez Spółkę statusu podatnika CIT, będzie uprawniona do pomniejszenia podstawy opodatkowania każdego Komandytariusza o kwotę wolnych do podatku przychodów uzyskiwanych przez Komandytariusza zgodniez art. 21 ust. 1 pkt 51a ustawy o PIT oraz pobrania zryczałtowanego podatku od pomniejszonej w ten sposób podstawy opodatkowania.

Ustawa Zmieniająca wprowadziła obowiązujący od dnia 1 stycznia 2021 r.- art. 21 ust. 1 pkt 51a ustawy o PIT w brzmieniu: wolne od podatku dochodowego są kwoty stanowiące 50% przychodów uzyskanych przez komandytariusza z tytułu udziału w zyskach w spółce komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie więcej jednak niż 60 000 zł w roku podatkowym odrębnie z tytułu udziału w zyskach w każdej takiej spółce komandytowej, w której podatnik jest komandytariuszem.

Zgodnie z art. 21 ust. 40 ustawy o PIT, zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 51a, nie stosuje się do komandytariusza spółki komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który:

1.

posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej lub

2.

jest członkiem zarządu:

a.

spółki posiadającej osobowość prawną lub spółki kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub

b.

spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub

3.

jest podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 z członkiem zarządu lub wspólnikiem spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej.

Zgodnie z opisanym zdarzeniem przyszłym, żaden z Komandytariuszy nie spełnia przesłanek wyłączających możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 51a ustawy o PIT.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 51a ustawy o PIT ma na celu ograniczenie obciążenia podatkowego komandytariuszy poprzez zwolnienie 50% uzyskiwanych przez nich przychodów z tytułu udziału w zysku spółki komandytowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jako płatnik zryczałtowanego PIT od przychodów z wypłacanych zysków, będzie uprawniona, w momencie wypłaty, do pomniejszenia podstawy opodatkowania każdego z Komandytariuszy o kwotę wolnych od podatku przychodów zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 51a ustawy o PIT. To znaczy, że efektywnie Spółka pobierać będzie zryczałtowany PIT jedynie od 50% przychodów z zysków wypłacanych Komandytariuszom, do maksymalnej kwoty zwolnienia wynoszącej 60 000 zł.

Zgodnie z art. 40 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Natomiast zgodnie z art. 8 ustawy - Ordynacja podatkowa, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Mimo braku bezpośredniego wskazania w art. 30a ustawy o PIT uprawnienia płatnika do pomniejszenia podstawy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od zysków wypłacanych na rzecz komandytariuszy o zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 51a ustawy o PIT, rolą płatnika jest obliczenie oraz pobranie podatku.

W przypadku zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 30a ustawy o PIT, zgodnie z ust. 6 tego przepisu, płatnik nie pomniejsza podstawy opodatkowania o koszty uzyskania przychodu, natomiast ograniczenie nie wskazuje na brak prawa do pomniejszenia podstawy opodatkowania o kwotę zwolnioną od opodatkowania.

Dodatkowo, w przypadku zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 51a ustawy o PIT, ten sam limit zwolnienia ma zastosowanie dla każdego komandytariusza w każdej spółce komandytowej, w której jest wspólnikiem, stąd spółka komandytowa posiada wystarczające informacje, aby jako płatnik samodzielnie dokonać obliczenia należnego podatku w oparciu o art. 40 ust. 4 ustawy o PIT.

Co więcej, takie rozumienie przepisu zgodne jest z celem ustawodawcy, który w uzasadnieniu do wprowadzanego Ustawą Zmieniającą art. 21 ust. 1 pkt 51a ustawy o PIT wskazał, że "wprowadzenie zwolnienia dochodów będzie obligowało płatnika - spółkę komandytową do prawidłowego obliczania, poboru i odprowadzenia należnych kwot zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłacanych komandytariuszom przychodów z udziału w zyskach tej spółki. Biorąc pod uwagę, że ograniczenie zwolnienia do kwoty 60 000 zł rocznie dotyczy przychodów z każdej spółki, w której podatnik jest komandytariuszem, dla prawidłowego wykonywania przez płatnika obowiązków w tym zakresie nie zachodzi potrzeba dokonywania zmian w przepisach regulujących takie obowiązki." Oznacza to, że Wnioskodawca jako płatnik, nie tylko jest uprawiony, ale wręcz zobligowany do zastosowania zwolnienia do 50% przychodów z wypłacanego zysku od opodatkowania.

Wobec powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r. Spółka jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od przychodów Komandytariuszy z tytułu wypłacanych przez Spółkę zysków będzie uprawniona do pomniejszenia podstawy opodatkowania każdego Komandytariusza o kwotę wolnych od podatku przychodów uzyskiwanych przez komandytariusza zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 51a ustawy o PIT oraz pobrania zryczałtowanego podatku od pomniejszonej w ten sposób podstawy opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy jednocześnie poinformować, że przedmiotem interpretacji indywidualnej była wyłącznie ocena sytuacji wypłaty zysku stosownie do treści zgłoszonych przez Wnioskodawcę wątpliwości. Interpretacja indywidualna nie dotyczy natomiast sytuacji wypłaty zaliczek na poczet zysku.

Należy poinformować, że na dzień wydania niniejszej interpretacji obowiązuje tekst jednolity ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl