0113-KDIPT2-3.4011.198.2022.2.SJ - Zwolnienie z PIT nagród w konkursie z dziedziny nauki i kultury

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 czerwca 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.198.2022.2.SJ Zwolnienie z PIT nagród w konkursie z dziedziny nauki i kultury

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przyznaniem nagród w konkursie jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z przyznaniem nagród w konkursie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego:

X w drodze porozumienia z Y, reprezentowanym przez Naczelną Dyrekcję Y przygotował konkurs genealogiczny pn.: "...", dalej również "Konkurs".

Główne cele Konkursu to poznanie historii rodzinnej poprzez zainteresowanie uczniów tematyką poszukiwań genealogicznych oraz rozbudzenie w uczniach zainteresowania kulturą i historią społeczności lokalnej, narodu lub państwa. Organizatorzy zakładają również, że Konkurs przyczyni się do uwrażliwienia uczniów na kultywowanie pamięci i szacunku dla przeszłości, w tym kultywowanie pamięci i szacunku dla przeszłości, w tym kulturowe dziedzictwo dokumentacyjne na przykładzie genealogii rodziny. Istotną rolę konkursu jest także kształtowanie postaw patriotycznych oraz wzmocnienie poczucia tożsamości narodowej uczniów, a także rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości oraz umiejętności cyfrowych uczniów.

Konkurs został ogłoszony w grudniu 2021 r. na konferencji prasowej zorganizowanej przez Y oraz za pośrednictwem nowoczesnych środków komunikacji elektronicznej (strony internetowe organizatorów oraz media społecznościowe). Jest on skierowany do uczniów klas VI szkół podstawowych na terenie całego kraju. Prace konkursowe można przesyłać od 31 stycznia 2022 r. do 31 marca 2022 r. za pośrednictwem aplikacji internetowej do tworzenia drzewa genealogicznego pn.: "", dostępnej na stronie internetowej pod adresem https.. Tematyka Konkursu ma odniesienie do założeń podstawy programowej kształcenia ogólnego, charakterystycznej dla etapu edukacyjnego ucznia uczęszczającego do klasy VI szkoły podstawowej (Rozporządzenie MEN z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. z 2017 r. poz. 356 z późn. zm.).

Zadaniem konkursowym jest stworzenie projektu edukacyjnego - drzewa genealogicznego swojej rodziny, opracowanego na podstawie przeprowadzonych przez ucznia rozmów (wywiadów) z rodziną, kwerendy w archiwum rodzinnym oraz archiwum państwowym. Uczeń w trakcie tworzenia projektu będzie wykorzystywał metody pracy charakterystyczne dla pracy archiwisty. Stąd na potrzeby konkursu został opracowany przez archiwistów dokument, pt.: "...". Poradnik przybliża naukowe aspekty metodologii pracy archiwisty przy tworzeniu drzewa genealogicznego w sposób adekwatny do rozwoju psychofizycznego ucznia szkoły podstawowej.

Konkurs zakłada, że w projekcie uczeń oprócz opisania swojej rodziny, osadził jej losy w kontekście wydarzeń historycznych, charakterystycznych dla danego regionu lub całego kraju. W ramach zadania konkursowego sprawdzane będą m.in.: liczba i różnorodność dokumentów archiwalnych, wykorzystanych do stworzenia projektu, umiejętność osadzenia losów rodziny w kontekście historycznym, spójność i poprawność językowa pracy. Projekt ma również wpływać na rozwijanie kreatywności i przedsiębiorczości uczniów, w szczególności poprzez ich wykorzystanie w procesie kształcenia w ramach realizowanej przez szkołę działalności innowacyjnej.

Ze względu na wiek dziecka projekt będzie przygotowany pod opieką nauczyciela uczącego w szkole.

Jednym z celów jaki chcą osiągnąć organizatorzy Konkursu jest propagowanie wśród uczniów wiedzy na temat gromadzenia i zabezpieczania pamiątek przeszłości na przykładzie pamiątek w archiwach rodzinnych, dlatego też przewidziano, że uczestnicy będą mogli korzystać z zasobów archiwów państwowych oraz wiedzy i warsztatu pracy archiwistów. Uczniowie będą mogli skorzystać z konsultacji z archiwistami osobiście albo za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej (poprzez formularz kontaktowy w aplikacji oraz dedykowany email).

Ocena i wybór najlepszych prac będą dokonywane dwuetapowo, na poziomie województwa i kraju. Prace pochodzące ze szkół na obszarze funkcjonowania właściwego kuratorium oświaty będzie oceniała komisja wojewódzka, złożona z przedstawicieli właściwego kuratora oświaty (KO) i (występujących terytorialnie na obszarze działania danego kuratorium). Każda komisja wojewódzka wyłania wg zasad i kryteriów ustalonych w regulaminie Konkursu, 3 finalistów spośród uczniów, którzy zgłosili swoje prace do Konkursu. Na etapie centralnym zostanie powołana Kapituła Konkursu. Spośród finalistów wybranych przez komisje wojewódzkie, kapituła wyłoni 3 laureatów Konkursu i 12 osób wyróżnionych w Konkursie. Regulamin Konkursu przewiduje nagrody rzeczowe dla laureatów i wyróżnionych uczniów oraz nauczycieli będących ich opiekunami merytorycznymi. Wyniki Konkursu zostaną ogłoszone w maju 2022 r. za pośrednictwem stron internetowych organizatorów.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że fundatorem nagród w Konkursie jest X. Nagrody zostaną zakupione w ramach środków publicznych budżetu państwa "oświata i wychowania", której dysponentem jest X. Następnie nagrody zostaną przekazane najlepszym uczestnikom Konkursu wyłonionym w drodze rywalizacji. Wartość jednostkowa nagrody nie przekroczy kwoty 2 000 zł (słownie: dwa tysiące złotych).

Przedmiotem Konkursu jest stworzenie przez ucznia drzewa genealogicznego swojej rodziny, opracowanego na podstawie m.in. rozmów (wywiadów) z rodziną i kwerendy w archiwum rodzinnym. Uczeń przygotowuje prace konkursową w aplikacji elektronicznej pod opieką nauczyciela uczącego w szkole oraz w konsultacji z archiwistami z archiwów państwowych. Treścią pracy konkursowej jest historia rodziny ucznia, która powinna mieć odniesienie do wydarzeń historycznych i kulturalnych dotyczących społeczności lokalnej, regionu, narodu lub państwa.

Konkurs ma odniesienie do dwóch dziedziny nauki. Pierwszą z nich jest archiwistyka, ze względu na sposób przygotowania pracy, w ramach którego uczeń korzysta z metod stosowanych w tej dziedzinie nauki, np.: uczeń w pracy przywołuje dokumenty źródłowe o wartości historycznej, których znalezienie wymagało dokonania poszukiwań w archiwum publicznym wg. określonej metodologii, czy też korzystał z narzędzia do renowacji zdjęć. Drugą dziedziną nauki, do której odnosi się Konkurs, jest historia, z uwagi na tematykę pracy obejmującą historię rodziny w kontekście wydarzeń historycznych i kulturalnych, np.: opisanie postaci członka rodziny, który brał udział w wydarzeniach historycznych lub którego postawa życiowa czy twórczość miała znaczenia dla danej społeczności, regionu, a nawet państwa.

Rywalizacja w ramach Konkursu polega na przygotowaniu pracy, która uzyska najwyższą notę przyznawaną przez odpowiednie podmioty określone w regulaminie Konkursu według opisanych kryteriów. Oceny i wyboru najlepszych prac dokonuje się dwuetapowo na poziomie wojewódzkim i centralnym. Prace pochodzące ze szkół na obszarze funkcjonowania określonego kuratorium oświaty ocenia komisja wojewódzka (występujących terytorialnie na obszarze działania danego kuratorium, który pokrywa się z podziałem terytorialnym kraju na województwa). Zgodnie z postanowieniami regulaminu, każda Komisja Wojewódzka wyłaniał 3 finalistów spośród wszystkich prac zgłoszonych z danego województwa, według ustalonych zasad i kryteriów.

Na etapie centralnym, spośród finalistów, Kapituła Konkursu, wyłoni trzech laureatów i wyróżni dwanaście osób, które według kryteriów konkursowych przygotują najwyżej notowane prace.

Regulamin Konkursu zakłada, że nagrody otrzymają uczniowie będący laureatami Konkursu, uczniowie wyróżnieni w Konkursie oraz nauczyciele opiekunowie tych uczniów. W sumie, w Konkursie zostanie przyznanych 30 nagród rzeczowych, których wartość jednostkowa nie przekroczy 2 000 zł.

Pytanie

Czy wobec nagród możliwych do wygrania przez uczniów i nauczycieli startujących w konkursie pn.: "..." mają zastosowanie przepisy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Państwa Konkurs wypełnia przesłanki przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie definicyjnym konkursu z dziedziny nauki i kultury, ogłoszonym za pośrednictwem środków masowego przekazu.

Należy zwrócić uwagę, że przepisy podatkowe nie zawierają legalnej definicji pojęcia "konkurs", stąd w przedmiotowej sprawie należy odwołać się do definicji językowej ww. pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku elektronicznym języka polskiego PWN, konkurs to "impreza, przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. (https://sjp.pwn.pl/szukaj/konkurs.html).

Z kolei w wyroku WSA w Szczecinie z 12 stycznia 2012 r., sygn. akt I SA/Sz 852/11, podniesiono że: "przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia "konkurs" w związku z czym uzasadnione jest odwołanie się w tej mierze do definicji słownikowej tego pojęcia, zawartej np. w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego pod redakcją S. Dubisza (PWN, Warszawa 2003 r., tom 2, str. 210), zgodnie z którą "konkurs" to przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp., zwykle wyróżnionych nagrodami".

W przedmiotowej sprawie powyższa definicja w świetle przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozważać w kontekście charakteru przedsięwzięcia jako naukowego oraz jego waloru rywalizacji i sposobu komunikacji ze społeczeństwem.

Należy zauważyć, że w obu definicjach istotą pojęcia "konkurs" jest rywalizacja. Charakter rywalizacji przedsięwzięcia należy oceniać jako udział uczestników w określonym działaniu, które prowadzi do wyłonienia najlepszego z nich. Zarówno opis uczestników uprawnionych do udziału w przedsięwzięciu, jak również zasady uczestnictwa i kryteria oceny oraz zasady wyboru najlepszego z uczestników powinny być określone w ogłoszonym do publicznej wiadomości regulaminie przedsięwzięcia/konkursu.

Odnosząc powyższe do opisanego stanu faktycznego, konkurs pn.: "..." wypełnia przesłanki definicji pojęcia "konkurs" ze względu na walor rywalizacji. Zasady uczestnictwa w Konkursie, oceny i wyboru jego laureatów zostały określone w regulaminie konkursu (dalej również "Regulamin"), który został podany do wiadomości publicznej za pośrednictwem mediów elektronicznych (strony internetowe organizatorów). Kierując się zasadami określonymi w Regulaminie, w Konkursie wyłonieni będą najlepsi jego uczestnicy, którzy w dwuetapowej rywalizacji (na poziomie regionalnym i krajowym) zostaną najwyżej ocenieni, zgodnie z kryteriami podanymi do wiadomości publicznej przez organy kolegialne (komisje, kapituła), których sposób umocowania i zasady pracy zostały opisane w Regulaminie i podane do publicznej wiadomości.

Jednocześnie, ze względu na charakter czynności, które towarzyszą przygotowaniu przez ucznia projektu edukacyjnego oraz jego przedmiot (treść projektu) można uznać, że Konkurs jest konkursem z dziedziny nauki i kultury. O charakterze naukowym Konkursu świadczy przede wszystkim konieczność posłużenia się metodologią oraz narzędziami użytymi w pracy zawodowego archiwisty. Uczeń przygotowujący projekt w Konkursie musi wykorzystać także metody pracy naukowej jak wywiad/rozmowa z członkami rodziny czy kwerenda w archiwach domowych oraz państwowych w celu zebrania dokumentacji archiwalnej, ale też przygotowanie, porządkowanie i adekwatność zebranej dokumentacji. Te elementy pracy ucznia zostały wpisane w Regulaminie jako kryteria oceny i wyboru najlepszego projektu. Stąd też organizatorzy Konkursu przewidzieli konsultacje dla uczniów z archiwistami oraz poradnik.

Ponadto, przygotowując projekt w Konkursie uczniowie będą mogli skorzystać z dostępnego w aplikacji profesjonalnego narzędzia do koloryzacji obrazu, które wykorzystuje sztuczną inteligencję opartą na modelu głębokiego uczenia (deep learning). Jest to narzędzie wykorzystywane w pracy archiwistów do przywracania koloru dowolnemu obrazowi. Uczeń przygotowując projekt musi również osadzić historię swojej rodziny na tle wydarzeń historycznych czy kulturowych danego regionu albo kraju.

Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny, należy podkreślić, że Konkurs wypełnia także przesłankę dotyczącą ogłoszenia go za pośrednictwem środków masowego przekazu, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W celu przekazania do opinii publicznej informacji o Konkursie, jego Regulaminu oraz wyników Konkursu, zostaną wykorzystane środki masowego przekazu (konferencja prasowa), w tym środki wykorzystujące przekaz elektroniczny (strony internetowe organizatorów czy media społecznościowe).

Nagrody, które będzie można wygrać w konkursie pn.: "..." mają charakter rzeczowy. Regulamin Konkursu zakłada, że nagrodzonych zostanie 3 laureatów Konkursu oraz 12 uczniów wyróżnionych w Konkursie, którzy w ocenie Kapituły, kierującej się kryterium oceny opisanym w regulaminie Konkursu, przygotują najwyżej oceniane i tym samym najlepsze projekty edukacyjne w skali kraju. Ze względu na wkład pracy w zakresie sprawowanej opieki merytorycznej nad pracą ucznia, w szczególności w zakresie poprawności osadzenia historii rodziny w perspektywie historyczno-kulturowej w odniesieniu do treści nauczanych w podstawie programowej kształcenia ogólnego na danym etapie edukacyjnym, nagrody zostaną przyznane również nauczycielom-opiekunom uczniów laureatów Konkursu i wyróżnionych w nim. Jednostkowa wartość nagrody nie przekroczy 2000 zł (słownie: dwa tysiące złotych). W ocenie organu, w opisanym stanie faktycznym, wobec nagród możliwych do wygrania przez uczniów i nauczycieli w Konkursie mają zastosowanie przepisy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. poprzez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:

Źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Jak stanowi art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 41 ust. 4 tej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy:

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia

Zgodnie natomiast z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy:

Wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala zatem wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.

Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie trzy warunki:

1)

organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu;

2)

podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu;

3)

jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 2 000 zł.

Sam fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu nie jest wystarczający, bowiem literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wymaga, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik "i" w wyrażeniu "organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)". Oznacza to, że oba te elementy, tj. organizacja konkursu przez środki masowego przekazu i ich emisja (ogłaszanie) przez środki masowego przekazu muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie znalazło zastosowanie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "środki masowego przekazu". Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Jednakże dostępne definicje słownikowe pojęcia "środki masowego przekazu" określają to pojęcie w różnych aspektach. Jakkolwiek wskazują one, że są to środki komunikowania masowego, to z jednej strony do środków masowego przekazu zaliczają zarówno urządzenia techniczne służące tej komunikacji posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym (np. gazeta, telewizja satelitarna, odbiornik radiowy), z drugiej zaś jako środki masowego przekazu wskazują instytucje zajmujące się przekazywaniem informacji z wykorzystaniem tychże urządzeń technicznych. Tytułem przykładu powyższego dualizmu wskazać można internetową encyklopedię PWN, określającą środki masowego przekazu jako "mass media, media masowe, środki masowego komunikowania, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet". Przy czym, podkreślić należy, że zorganizowanie konkursu przez Internet w dorozumieniu oznaczać może zatem jedynie organizację konkursu przez konkretną instytucję, w tym przypadku właściciela danego portalu internetowego, występującego jako osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka nieposiadająca osobowości prawnej, pod warunkiem jednak ogólnodostępności (nie wymagające rejestracji) tychże portali dla użytkowników Internetu. Trudno bowiem uznać, by konkurs kiedykolwiek mógł być zorganizowany przez Internet jako ogólnoświatową sieć komputerową niemającą osobowości prawnej.

Druga grupa konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. W tym przypadku dla zastosowania zwolnienia istotne znaczenia ma temat konkursu, który musi dotyczyć jednej z dziedzin wskazanych w omawianym przepisie, oraz jednorazowa wartość wygranej, która nie może przekroczyć 2 000 zł.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w drodze porozumienia z Y, przygotowali Państwo konkurs genealogiczny pn.: "...". Konkurs został ogłoszony w grudniu 2021 r. na konferencji prasowej zorganizowanej przez Y oraz za pośrednictwem nowoczesnych środków komunikacji elektronicznej (strony internetowe organizatorów oraz media społecznościowe). Ocena i wybór najlepszych prac będą dokonywane dwuetapowo, na poziomie województwa i kraju. Prace pochodzące ze szkół na obszarze funkcjonowania właściwego kuratorium oświaty będzie oceniała komisja wojewódzka, złożona z przedstawicieli właściwego kuratora oświaty (KO) (występujących terytorialnie na obszarze działania danego kuratorium). Każda komisja wojewódzka wyłania wg zasad i kryteriów ustalonych w regulaminie Konkursu, 3 finalistów spośród uczniów, którzy zgłosili swoje prace do Konkursu. Na etapie centralnym zostanie powołana Kapituła Konkursu. Spośród finalistów wybranych przez komisje wojewódzkie, kapituła wyłoni 3 laureatów Konkursu i 12 osób wyróżnionych w Konkursie. Regulamin Konkursu przewiduje nagrody rzeczowe dla laureatów i wyróżnionych uczniów oraz nauczycieli będących ich opiekunami merytorycznymi. Fundatorem nagród w Konkursie jest X. Nagrody zostaną przekazane najlepszym uczestnikom Konkursu wyłonionym w drodze rywalizacji. Wartość jednostkowa nagrody nie przekroczy kwoty 2 000 zł. Konkurs ma odniesienie do dwóch dziedziny nauki.

Przystępując do oceny skutków podatkowych przyznania nagród w organizowanym przez Państwa konkursie zauważyć należy, że przepisy podatkowe posługują się pojęciami "konkurs", "nagroda" nie zawierając ich definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN: "konkurs" jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp., natomiast "nagroda" to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie, mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Zgodnie z definicją słownikową "dziedzina" to "zakres czyjegoś działania w obrębie nauki, gospodarki, techniki, kultury, itp.".

W przepisach podatkowych brak jest również definicji "nauki", ale zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN - nauka ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień; też: dyscyplina badawcza odnosząca się do pewnej dziedziny rzeczywistości. Według tego samego Słownika wiedza to uczenie się lub uczenie kogoś. Z powołanych definicji wynika, że "nauka" odnosi się do określonej wiedzy z różnych dziedzin życia.

Z kolei zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN "kultura" to materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że organizowane przez Państwa przedsięwzięcie będzie wypełniać przesłanki definicji konkursu, gdyż jak podano w opisie stanu faktycznego, będzie on posiadał cechy rywalizacji i końcowo zostaną wyłonieni zwycięzcy. Konkurs ma także opracowany regulamin. Ponadto konkurs obejmuje wiedzę z zakresu nauki.

Zatem należy uznać, iż przyznane nagrody będą stanowić nagrody otrzymane w konkursie, należącym do dziedziny nauki a wartość nagród nie przekroczy 2000 zł.

W świetle powyższego, wobec nagród możliwych do wygrania przez uczniów i nauczycieli startujących w konkursie pn.: "..." znajdą zastosowanie przepisy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, na Państwu nie będą ciążyły obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i wpłaceniem podatku dochodowego od osób fizycznych.

Końcowo dodać należy, że do omawianego zwolnienia ma zastosowanie przesłanka dotycząca konkursu z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, nie odnieśliśmy się w przedmiotowej interpretacji do kwestii spełnienia przez Państwa przesłanki dotyczącej organizacji i emisji (ogłoszenia) konkursu przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Maja Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl