0113-KDIPT2-3.4011.183.2017.1.GG - Określenie płatnika PIT z tytułu zawieranych umów cywilnoprawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.183.2017.1.GG Określenie płatnika PIT z tytułu zawieranych umów cywilnoprawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2017 r. (data wpływu 3 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidulnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia płatnika z tytułu zawieranych umów cywilnoprawnych (zlecenia lub o dzieło) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia płatnika z tytułu zawieranych umów cywilnoprawnych (zlecenia lub o dzieło).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zarząd Dróg Powiatowych.... (dalej: Wnioskodawca) jest jednostką organizacyjną powiatu...., nieposiadającą osobowości prawnej. Osobowość prawną posiada powiat, który na podstawie art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.) wykonuje określone zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, powiat w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne. Wnioskodawca został utworzony do realizacji zadań z zakresu zarządzania drogami powiatowymi zgodnie z ustawą o drogach publicznych. Podstawą działalności jednostki jest plan dochodów i wydatków. Środki na wydatki otrzymuje z budżetu powiatu....., a uzyskane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu powiatu. Na mocy udzielonego przez zarząd powiatu pełnomocnictwa Wnioskodawca może zawierać umowy na dostawę towarów i usług w zakresie planu finansowego.

Wnioskodawca obowiązany jest zgodnie z art. 31 oraz art. 41 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.) obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych uzyskujących przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy oraz przychody na podstawie art. 13 pkt 2, 4-9 cytowanej wyżej ustawy.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonana została przez powiat centralizacja rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług, w związku z czym stroną umów cywilnoprawnych (nabywcą towarów i usług), w tym zawieranych również z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, tj. umów zlecenia i o dzieło jest powiat. Wnioskodawca zawiera umowy w imieniu powiatu na podstawie udzielonego przez powiat pełnomocnictwa.

Przedmiot umów zlecenia lub o dzieło wykonywany jest na rzecz Wnioskodawca, który jest realizatorem określonego zadania (np. przebudowy, rozbudowy, remontu drogi) i który dokonuje odbioru przedmiotu zamówienia określonego w zawartej umowie zlecenia lub o dzieło. Zleceniobiorcy po wykonaniu przedmiotu umowy zlecenia lub o dzieło przedkładają rachunki, w których nabywcą jest powiat....., a odbiorcą i adresatem Wnioskodawca. Jednocześnie Wnioskodawca potwierdza wykonanie umowy i dokonuje zapłaty wynagrodzenia zgodnie z zwartą umową, na podstawie listy płac oraz nalicza i odprowadza miesięczne zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT), sporządza informację o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za dany rok (PIT-11), sporządza roczne rozliczenie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT-4R) oraz nalicza i odprowadza należne składki na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i fundusz pracy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku zawieranych przez Wnioskodawcę w imieniu powiatu umów cywilnoprawnych (zlecenia lub o dzieło) z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej i niebędącymi pracownikami jednostki płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych jest powiat (z podaniem NIP powiatu) czy Wnioskodawca ze swoim numerem NIP?

Zdaniem Wnioskodawcy, płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, w przypadku umów cywilnoprawnych zawieranych z osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej i niebędącymi pracownikami Wnioskodawcy jest Wnioskodawca, który zawiera umowy na podstawie udzielonego przez powiat pełnomocnictwa i jest odbiorcą przedmiotu zawartych umów. Oznacza to, że Wnioskodawca jako jednostka organizacyjna powiatu, utworzona do realizacji określonych zadań (zakład pracy, płatnik) wypłaca wynagrodzenie z tytułu umów o pracę i umów cywilnoprawnych oraz na podstawie art. 31 i 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oblicza i pobiera należne zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od osiągniętych w roku podatkowym przychodów z wymienionych wyżej tytułów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 tej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 powołanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Jak wynika z treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Przy czym z przepisu art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10. Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Natomiast stosownie do art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe obliczenie, pobranie, wpłacenie podatku, zaliczki lub raty.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonana została przez powiat centralizacja rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług, w związku z czym stroną umów cywilnoprawnych (nabywcą towarów i usług), w tym zawieranych również z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, tj. umów zlecenia i o dzieło jest powiat. Wnioskodawca zawiera umowy w imieniu powiatu na podstawie udzielonego przez powiat pełnomocnictwa.

Przedmiot umów zlecenia lub o dzieło wykonywany jest na rzecz Wnioskodawcy, który jest realizatorem określonego zadania (np. przebudowy, rozbudowy, remontu drogi) i który dokonuje odbioru przedmiotu zamówienia określonego w zawartej umowie zlecenia lub o dzieło. Zleceniobiorcy po wykonaniu przedmiotu umowy zlecenia lub o dzieło przedkładają rachunki, w których nabywcą jest powiat...., a odbiorcą i adresatem Wnioskodawca. Jednocześnie Wnioskodawca potwierdza wykonanie umowy i dokonuje zapłaty wynagrodzenia zgodnie z zwartą umową, na podstawie listy płac oraz nalicza i odprowadza miesięczne zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT), sporządza informację o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za dany rok (PIT-11), sporządza roczne rozliczenie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT-4R) oraz nalicza i odprowadza należne składki na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i fundusz pracy.

Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy należy podkreślić, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl natomiast art. 6 ust. 1 ww. ustawy w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Skoro zatem - jak wynika z przedstawionych informacji - Wnioskodawca zawiera umowy cywilnoprawne w imieniu powiatu (jednostki samorządu terytorialnego), na podstawie udzielonego pełnomocnictwa, to na powiecie - stronie umowy - ciążą wynikające z przepisów prawa podatkowego obowiązki płatnika. Obowiązki płatnika są konsekwencją czynności prawnej i obarczają stronę umowy. Nie ma przy tym znaczenia, który podmiot dokonuje fizycznie wypłaty należności, jest to bowiem jedynie kwestia organizacyjno-techniczna. Co prawda powiat w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne celem przekazania tym podmiotom pewnych czynności do wykonywania, jednak obowiązki podatkowe są ściśle określone, wynikają z przepisów prawa podatkowego i nie podlegają przeniesieniu na inne podmioty.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że w przypadku zawieranych przez Wnioskodawcę w imieniu powiatu umów cywilnoprawnych (umów zlecenia lub o dzieło) z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej i niebędącymi pracownikami Wnioskodawcy, płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych jest powiat, który obowiązki płatnika powinien realizować z wykorzystaniem NIP powiatu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy - Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl