0113-KDIPT2-2.4011.68.2022.2.SR - Ulga termomodernizacyjna w PIT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-2.4011.68.2022.2.SR Ulga termomodernizacyjna w PIT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

12 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniliście go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismami złożonymi 10 kwietnia 2022 r. i 11 kwietnia 2022 r. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1) Zainteresowana będąca stroną postępowania: Pani...,

2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania: Pan..

Opis stanu faktycznego

Zainteresowani są właścicielami wolno stojącego jednorodzinnego budynku mieszkalnego położonego przy ul.... w..., zrealizowanego na podstawie decyzji Prezydenta... nr... z dnia 28 października 1994 r. Budowa domu została zakończona w grudniu 1996 r.

Data rozpoczęcia budowy (4 grudnia 1994 r.) i data zakończenia budowy budynku mieszkalnego (12 grudnia 1996 r.) jest potwierdzona w zapisach dziennika budowy nr... z dnia 22 listopada 1994 r., wydanego przez Urząd Miejski. Wydział Architektury, Urbanistyki i Geodezji w. Zapisy te zostały dokonane przez inż.... (ówczesnego inspektora nadzoru i kierownika budowy prowadzącego budowę domu).

Kierownikowi budowy Zainteresowani powierzyli wszystkie sprawy związane z prowadzeniem budowy, dokumentowaniem wykonanych prac oraz występowaniem w Ich imieniu przed urzędami i instytucjami w celu uzyskania stosownych zgód, zezwoleń czy decyzji. W końcowej fazie budowy powołany przez Zainteresowanych kierownik budowy zmarł. Wówczas Zainteresowani nie zdawali sobie sprawy, zwłaszcza, że budowa domu była w praktyce zakończona, że pozostały do wykonania niezbędne czynności w celu uzyskania decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Miasta... udzielającej pozwolenia na użytkowanie budynku. W budynku Zainteresowani zostali zameldowani na pobyt stały pod koniec 1998 r., zgodnie z obowiązującymi w tym okresie przepisami, m.in. na podstawie oświadczenia kierownika budowy inż.... o zakończeniu budowy i częściowym odbiorze domu pozwalającym na użytkowanie budynku mieszkalnego (w tamtym okresie wszystkie prace budowlane zostały zakończone, a pozostawały do skończenia drobne prace wykończeniowe w części domu). W archiwach Urzędu Miejskiego..., Wydział Spraw Obywatelskich zajmujący się sprawami meldunkowymi nie ma w chwili obecnej tego dokumentu, gdyż dokumenty źródłowe przechowywane są przez 10 lat. Potwierdzeniem zameldowania z powyższą datą jest zachowany stary dowód osobisty..., z wpisem o dacie zameldowania pod adresem ul.... w..

O braku formalnego dokumentu potwierdzającego zakończenie budowy i zezwalającego na użytkowanie domu Zainteresowani dowiedzieli się dopiero na początku maja 2021 r., po otrzymaniu pisma z Urzędu Skarbowego... prowadzącego czynności sprawdzające w zakresie odliczenia przez Nich wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Zostali wówczas zobowiązani do przedstawienia m.in. dokumentu potwierdzającego zakończenie budowy. W archiwach Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego i Wydziału Architektury i Budownictwa Urzędu Miasta. Zainteresowani nie odnaleźli wymaganego przez Urząd Skarbowy dokumentu. Wówczas niezwłocznie podjęli czynności w celu uporządkowania spraw związanych z ich domem. Ustanowili w dniu 25 czerwca 2021 r. kierownika budowy mgr inż... Data zakończenia budowy została poświadczona w.... już przez mgr inż...., kolejnego kierownika budowy i robót i została przyjęta bez sprzeciwu przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Miasta... - zaświadczenie nr... o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu, z dnia 27 lipca 2021 r., w sprawie zawiadomienia o zakończeniu budowy.

Jako właściciele ww. nieruchomości począwszy od dnia 25 maja 1999 r., na podstawie decyzji Prezydenta. Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miejskiego..., Zainteresowani corocznie płacą podatek od nieruchomości. Otrzymane z Urzędu Miejskiego. Wydział Podatków i Opłat zaświadczenie nr..., z dnia 17 listopada 2021 r., potwierdza datę rozpoczęcia płatności podatku od nieruchomości, z podziałem na:

1)

pozostałe grunty - 900 m2,

2)

budynki/części budynków mieszkalnych - ogółem - 196,60 m2.

Zaświadczenie to jako podstawę prawną podaje przepisy art. 1a oraz art. 2-5 Ordynacji podatkowej, wskazując, że podatnikami podatku od nieruchomości są m.in. osoby fizyczne, które są właścicielami nieruchomości, a opodatkowaniem podatkiem od nieruchomości podlegają m.in. grunty oraz budynki lub ich części. Ustawa ta definiuje budynek jako obiekt budowlany w rozumieniu prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadający fundamenty i dach.

Wskazany przez Zainteresowanych budynek mieszkalny przy ul.... w... stanowi część składową nieruchomości (grunt i budynek), dla której Sąd Rejonowy dla... w... prowadzi księgę wieczystą nr..

W zawiadomieniach z dnia 15 marca 2005 r. Sąd Rejonowy dla... w. Wydział Ksiąg Wieczystych zawiadamia:

1)

o ujawnieniu budynku mieszkalnego na posiadanej przez Zainteresowanych nieruchomości gruntowej, a następnie

2)

o wpisie hipoteki celem zabezpieczenia spłaty kredytu w wysokości 70 405,18 CHF udzielonego w dniu 29 lipca 2004 r. Zainteresowanym przez... S.A. Oddział w..

Podstawą oznaczenia nieruchomości w księdze wieczystej były dane katastru nieruchomości wydane w dniu 24 lutego 2005 r. przez Zarząd Geodezji, Kartografii i Katastru Miejskiego w. Biuro Katastru Miejskiego zawierające:

1)

wypis i wyrys (wypis z rejestru gruntów, wyrys z mapy ewidencyjnej) oraz

2)

zawiadomienie o zmianach w danych ewidencji gruntów i budynków.

Od ponad dwudziestu lat istniejący, ujawniony w katastrze miejskim, budynek mieszkalny przy ul.... w..., w którym zakończono prace budowlane, łącznie z pracami wykończeniowymi, jest Zainteresowanych jedynym miejscem zamieszkania i zgodnie z umowami zawartymi z dostawcami mediów Zainteresowani płacą rachunki za użytkowane przez Nich w budynku mieszkalnym: gaz, prąd, woda/ścieki, śmieci.

W istniejącym i użytkowanym przez Zainteresowanych budynku mieszkalnym w dniu 7 września 2020 r. zlecili Oni wykonanie instalacji fotowoltaicznej, ponosząc z tego tytułu koszt 48 233 zł 66 gr. Zakup i instalacja urządzeń fotowoltaicznych zostały potwierdzone imienną fakturą VAT nr..., z dnia 14 września 2020 r. Wykonana instalacja została podłączona do sieci... S.A. w dniu 29 października 2020 r. Fakturę VAT i potwierdzenie przyłączenia do sieci Zainteresowani przekazali do Urzędu Skarbowego... prowadzącego czynności sprawdzające.

Dzięki wykonanej instalacji fotowoltaicznej nastąpiło zaspokojenie potrzeb domowych Zainteresowanych w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną. W 2020 r., w którym Zainteresowani ponieśli udokumentowane wydatki na instalację fotowoltaiczną, uzyskali przychody opodatkowane według skali podatkowej 19%. W rocznym rozliczeniu PIT-37 za 2020 r. Zainteresowani rozliczyli wydatki poniesione na instalację fotowoltaiczną w ramach ulgi termomodernizacyjnej. W kwietniu 2021 r. Zainteresowani otrzymali zwrot podatku z tytułu poniesionych na fotowoltaikę wydatków. Do czasu złożenia PIT za 2020 r., Zainteresowani nie korzystali z żadnego odliczenia na przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Dopiero w maju 2021 r., na wniosek złożony w kwietniu 2021 r. (Lista nr... z dnia 29 kwietnia 2021 r.) Zainteresowani dostali dofinansowane do poniesionych wydatków na instalację fotowoltaiczną w wysokości 5 000 zł, jako dotację ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego "Mój Prąd".

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Zainteresowani zostali właścicielami nieruchomości w dniu 18 maja 1994 r. na podstawie umowy sprzedaży przez... działki budowlanej nr..., o powierzchni 900 m2, położonej w..., obręb..., przy ulicy..., wchodzącej w skład nieruchomości objętej księgą wieczystą nr... i kupna tej działki przez Zainteresowanych. Umowa została zawarta w Kancelarii Notarialnej w..., ul...., przed notariuszem mgr... (Rep. A nr...). Dla kupionej działki została urządzona nowa księga wieczysta nr..., z wpisem własności na rzecz Zainteresowanych (postanowienie o założeniu księgi wieczystej i zawiadomienie o wpisach z dnia 3 września 1996 r. wydane przez Sąd Rejonowy - Wydział Ksiąg Wieczystych w. Dz. Kw....). Na tej nieruchomości został wybudowany w latach 1994-1996 budynek mieszkalny jednorodzinny, w którym wykonano w 2020 r. inwestycję termomodernizacyjną.

W odpowiedzi na pytanie "czy i kiedy złożony został wniosek o pozwolenie na użytkowanie części obiektu budowlanego do właściwego organu nadzoru budowlanego; jakiej części budynku mieszkalnego dotyczył ww. wniosek; czy i kiedy uzyskaliście Państwo decyzję o pozwoleniu na użytkowanie budynku mieszkalnego przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych objętych projektem budowlanym i pozwoleniem na budowę, tzw. częściowy odbiór budynku mieszkalnego (jaki organ wydał ww. pozwolenie)?", Zainteresowana wskazała, że pomimo, że budowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego, zrealizowanego na podstawie decyzji Prezydenta... nr... z dnia 28 października 1994 r., została zakończona 12 grudnia 1996 r. (wykonane były wszystkie prace budowlane w całym domu za wyjątkiem prac wykończeniowych na piętrze domu), w 2021 r. nie udało się Zainteresowanym uzyskać dokumentu-dowodu potwierdzającego, że w 1998 r. w organach nadzoru budowlanego został złożony wniosek o pozwolenie na użytkowanie części domu - parteru domu, który był wykonany kompletnie, był urządzony i był gotowy do zamieszkania. W archiwach Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego i Wydziału Architektury i Budownictwa Urzędu Miasta... niestety Zainteresowani nie odnaleźli wymaganych dokumentów potwierdzających odbiór częściowy. W tamtych czasach nastąpiło przekazanie dokumentów archiwalnych pomiędzy Wydziałem Architektury i Budownictwa Urzędu Miasta... a Powiatowym Inspektoratem Nadzoru Budowlanego i być może to spowodowało, że nie udało się Zainteresowanym odnaleźć tego dokumentu w archiwach.

Zainteresowani chcieliby podkreślić, że Ich dom - istniejący budynek mieszkalny jest użytkowany ponad 20 lat. Zostali w nim zameldowani na pobyt stały pod koniec 1998 r., zgodnie z obowiązującymi w tym czasie przepisami, tj. na podstawie oświadczenia kierownika budowy o zakończeniu budowy i częściowym odbiorze domu pozwalającym na użytkowanie budynku mieszkalnego. W archiwach Urzędu Miejskiego..., w Wydziale Spraw Obywatelskich zajmującym się sprawami meldunkowymi, nie ma obecnie tych dokumentów, gdyż dokumenty źródłowe przechowywane są przez 10 lat. Potwierdzeniem zameldowania z powyższą datą jest zachowany stary dowód osobisty Zainteresowanej, z wpisem o dacie zameldowania pod adresem ul.... w..

Jako właściciele nieruchomości przy ul...., począwszy od dnia 25 maja 1999 r., na podstawie decyzji Prezydenta. Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miejskiego..., corocznie Zainteresowani płacą podatek od nieruchomości. Otrzymane z Urzędu Miejskiego. Wydział Podatków i Opłat zaświadczenie nr..., z dnia 17 listopada 2021 r., potwierdza datę rozpoczęcia płatności podatku od nieruchomości, z podziałem na:

1)

pozostałe grunty - 900 m2

2)

budynki/części budynków mieszkalnych - ogółem - 196,60 m2.

Budynek mieszkalny wybudowany na posiadanej przez Nich nieruchomości gruntowej został ujawniony w księdze wieczystej nr..., a następnie dokonano wpisu hipoteki celem zabezpieczenia spłaty kredytu (zawiadomienia z dnia 15 marca 2005 r., Sąd Rejonowy dla... w. Wydział Ksiąg Wieczystych). Podstawą oznaczenia nieruchomości w Księdze Wieczystej były dane katastru nieruchomości wydane w dniu 24 lutego 2005 r. przez Zarząd Geodezji, Kartografii i Katastru Miejskiego w. Biuro Katastru Miejskiego zawierające:

1)

wypis i wyrys (wypis z rejestru gruntów, wyrys z mapy ewidencyjnej) oraz

2)

zawiadomienie o zmianach w danych ewidencji gruntów i budynków.

Zawiadomienie o zakończeniu budowy złożono w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego w dniu 29 czerwca 2021 r.

Poniesione przez Zainteresowanych wydatki wskazane we wniosku związane są z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554 z późn. zm.), zgodnie z którym przedsięwzięcie termomodernizacyjne to przedsięwzięcia, których przedmiotem jest m.in.:

a)

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych;

b)

likwidacja urządzeń lub systemów grzewczych ogrzewających budynki mieszkalne jednorodzinne lub urządzeń lub systemów podgrzewających wodę użytkową w tych budynkach, które nie spełniają standardów niskoemisyjnych, oraz zapewnienie budynkowi mieszkalnemu jednorodzinnemu dostępu do energii z zewnętrznej instalacji odnawialnego źródła energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610, 1093, 1873 i 2376) oraz dostępu do pompy ciepła, wraz z zainstalowaniem urządzeń służących doprowadzaniu energii elektrycznej z tej instalacji oraz zainstalowaniem w tych budynkach niezbędnych urządzeń lub systemów grzewczych ogrzewających budynki mieszkalne jednorodzinne lub urządzeń lub systemów podgrzewających wodę użytkową.

Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. (Dz. U. poz. 2489) określającym wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, w punkcie 1. "Materiały budowlane i urządzenia" wymieniono jako podpunkt 13) "ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem", natomiast w punkcie 2. "Usługi" wymieniono podpunkt 13) "montaż instalacji fotowoltaicznej". Te właśnie urządzenia i usługi były związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego Zainteresowanych. Związek poniesionych wydatków z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym określonym w ww. ustawie polega na zakupie i instalacji urządzeń fotowoltaicznych. Wskazana we wniosku inwestycja ma istotny wpływ na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego polegający na znaczącym ograniczeniu poboru energii elektrycznej z ogólnodostępnej sieci energetycznej. Przeprowadzona inwestycja ma również częściowy wpływ na zużycie nośników energii (prąd) potrzebnych do ogrzania budynku mieszkalnego.

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało rozpoczęte w dniu 7 września 2020 r. i ostatecznie zostało zakończone w dniu 29 października 2020 r., tj. w dniu podłączenia wykonanej instalacji fotowoltaicznej do sieci... S.A.

Wskazane we wniosku wydatki dotyczą zarówno zakupu paneli fotowoltaicznych, jak również usługi ich montażu. Wydatki potwierdza imienna faktura VAT nr..., z dnia 14 września 2020 r., wystawiona na zakup i instalację urządzeń fotowoltaicznych.

Panele fotowoltaiczne zostały zamontowane na istniejącym i użytkowanym przez Zainteresowanych budynku mieszkalnym przy ul.... w.. Prąd wytwarzany z instalacji fotowoltaicznej jest przez Nich wykorzystywany tylko do bieżącego użytkowania w domu. Nie jest i nie będzie wykorzystywany w innych budynkach.

Wydatki poniesione w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem termomodernizacyjnym nie zostały i nie zostaną:

- zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,

- odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

- uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna).

Poniesione przez Zainteresowanych wydatki zostały udokumentowane fakturą VAT nr..., z dnia 14 września 2020 r., wystawioną przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Faktura VAT nr..., z dnia 14 września 2020 r., dokumentująca poniesione wydatki związane z zakupem i instalacją urządzeń fotowoltaicznych, została wystawiona na:

... PESEL.

... PESEL.

ul..

..

Kwota odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej (dotychczas było zrealizowane przez Zainteresowanych tylko jedno przedsięwzięcie termomodernizacyjne na kwotę 48 233 zł 66 gr) nie przekroczy kwoty 53 000 zł.

Pytanie

Czy jako współwłaścicielom budynku mieszkalnego jednorodzinnego Zainteresowanym przysługuje prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej określonej w art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku ze zrealizowanym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym dokonanym przez Nich w 2020 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Zainteresowanych, jako współwłaścicielom budynku mieszkalnego jednorodzinnego, przysługuje Im prawo odliczenia poniesionych w roku podatkowym 2020 wydatków związanych z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku.

Kwota wydatków jest udokumentowana fakturą VAT i nie przekroczyła kwoty 53 000 zł. Zakończenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego nastąpiło w okresie dwóch miesięcy, w 2020 r. Budynek mieszkalny, na którym wykonano instalację fotowoltaiczną, jest budynkiem istniejącym tzn. wybudowanym (zostały zakończone wszystkie prace budowlane i wykończeniowe) i użytkowanym od ponad 20 lat. W związku z tym, budynek ten nie jest w budowie, a spełnia wymóg budynku o statusie zakończonej budowy.

Zdaniem Zainteresowanych, potwierdza to wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 13 marca 2013 r., sygn. akt I SA/Lu 996/12, który wskazał, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "zakończenie budowy", ani zwrotu "rozpoczęcie użytkowania" budynku lub jego części. Z ww. wyroku wynika, że zakończenie budowy budynku lub jego części oznacza wykonanie wszystkich robót budowlanych w budowanym budynku lub jego części, co znajduje odzwierciedlenie w uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie budynku lub jego części albo w zgłoszeniu zakończenia budowy budynku (art. 54-59 Prawa budowlanego). Podkreślić jednak należy, że do ustalenia zakończenia budowy budynku lub jego części nie jest konieczne ustalenie dokonania wyżej wymienionych formalności. Istotne jest ustalenie czy faktycznie doszło do zakończenia budowy, co następuje w momencie zakończenia prac budowlanych, łącznie z pracami wykończeniowymi.

Budynek jest ujawniony w katastrze miejskim (Zarząd Geodezji, Kartografii i Katastru Miejskiego w. Biuro Katastru Miejskiego). Od dnia 25 maja 1999 r. corocznie Zainteresowani płacą podatek od nieruchomości (w tym od budynku w rozumieniu Prawa budowlanego). Dla budynku jest prowadzona księga wieczysta, w której został ujawniony budynek mieszkalny na posiadanej przez Nich nieruchomości gruntowej, a następnie dokonano wpisu hipoteki celem zabezpieczenia spłaty kredytu.

Zainteresowani oświadczają, że przestawiony problem, nie jest objęty postępowaniem podatkowym, kontrolą podatkową lub celno-skarbową oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego. Zainteresowani oświadczają, że w związku z toczącymi się czynnościami sprawdzającymi prowadzonymi przez Urząd Skarbowy..., dokonali korekty zeznania rocznego PIT-37 za 2020 r. oraz dokonali wpłaty zwróconej w 2021 r. nadpłaty wynikającej z powyższego zeznania, w celu zaprzestania naliczania odsetek podatkowych do czasu otrzymania interpretacji indywidualnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do treści art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r. poz. 966 z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ww. ustawy, użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)

wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)

całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)

materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)

węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)

kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)

kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)

zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)

kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz.Urz.UE.L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100);

7)

przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)

materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)

materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)

materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)

pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)

kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)

ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)

stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)

materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)

wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)

wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)

wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)

wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)

docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)

wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)

wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)

montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)

montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)

montaż pompy ciepła;

11)

montaż kolektora słonecznego;

12)

montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)

montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)

uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)

regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)

demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)

sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)

zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Ponadto podkreślić należy, że limit ulgi nie jest związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych. Limit ten dotyczy każdego z małżonków odrębnie, czyli każdemu z nich przysługuje odliczenie w maksymalnej wysokości 53 000 zł.

W odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, należy wskazać, że przepisy normujące ulgę termomodernizacyjną nie odwołują się w swej treści do nowo budowanego budynku jednorodzinnego. Z tego względu wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie nie mogą być przez podatników uwzględniane w ramach rzeczonej ulgi.

Wyjaśnić przy tym należy, że zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy - Prawo budowlane, do użytkowania obiektu budowlanego, na budowę którego wymagane jest pozwolenie na budowę albo zgłoszenie budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a i 19a, można przystąpić, z zastrzeżeniem art. 55 i art. 57, po zawiadomieniu organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji. Przepis art. 30 ust. 6a stosuje się.

Natomiast treść art. 55 ww. ustawy - Prawo budowlane, określa wyjątkowe przypadki, gdy zakończenie budowy następuje wtedy, gdy inwestor uzyska decyzję o pozwoleniu na użytkowanie.

Tym samym przywołana wyżej ustawa - Prawo budowlane - "oddaniem do użytkowania" określa moment zakończenia procesu budowy i możliwości przystąpienia przez budującego do użytkowania budynku. Zatem, utożsamia ten fakt z formalnym zakończeniem danej budowy (wybudowaniem określonego budynku). Pojęcia zakończenia budowy nie można rozumieć w oderwaniu od przepisów regulujących proces budowlany, przewidzianych w ustawie - Prawo budowlane. Z powyższych względów, dla celów zastosowania przedmiotowej ulgi konieczne jest powiązanie wydatku związanego z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego z budynkiem, który już istnieje i służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiąc konstrukcyjnie samodzielną całość - stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane.

Wobec powyższego dokonując analizy wskazanych wyżej przepisów prawa oraz przedstawionego opisu stanu faktycznego stwierdzić należy, że ulga, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 5a pkt 18b ww. ustawy. Należy bowiem podkreślić, że przepisy normujące tę ulgę nie odwołują się do nowo budowanego budynku jednorodzinnego.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 25 kwietnia 2019 r., sygn. akt II SA/Wr 50/19, " (...) o zakończeniu budowy świadczy spełnienie przez inwestora warunków przystąpienia do użytkowania obiektu budowlanego, a zatem złożenie zawiadomienia, o jakim mowa w art. 54 ust. 1 Prawa budowlanego względnie wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie z art. 55 Prawa budowlanego (por. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego: z dnia 28 sierpnia 2012 r., sygn. akt II FSK 191/11, z dnia 10 stycznia 2014 r., sygn. akt II FSK 381/12 (...). Dopóki więc inwestor nie dokona zawiadomienia o zakończeniu budowy i nie otrzyma decyzji o sprzeciwie lub też nie uzyska ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, budowa obiektu nie jest formalnie zakończona, czyli z punktu widzenia przepisów ustawy - Prawo budowlane obiekt pozostaje w budowie".

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu opisu stanu faktycznego wynika, że zawiadomienie o zakończeniu budowy złożono w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego dopiero w dniu 29 czerwca 2021 r. Jednocześnie z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu opisu stanu faktycznego nie wynika, że Zainteresowani uzyskali decyzję o pozwoleniu na użytkowanie budynku mieszkalnego przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych objętych projektem budowlanym i pozwoleniem na budowę, tzw. częściowy odbiór budynku mieszkalnego, przez właściwy organ nadzoru budowlanego.

W konsekwencji, wymienione we wniosku wydatki Zainteresowanych związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego polegającego na montażu instalacji fotowoltaicznej w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie, tj. budynku, względem którego przed dniem poniesienia wydatku i wystawienia faktury VAT, dokumentującej zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej, tj. do dnia 14 września 2020 r., nie złożono zawiadomienia do organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy i w terminie 14 dni organ ten nie zgłosił sprzeciwu, nie mogą być przez Zainteresowanych uwzględnione w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż przedmiotowe wydatki zostały poniesione przed formalnym zakończeniem budowy budynku mieszkalnego w świetle przepisów prawa budowlanego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tutejszy Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Pani... (Zainteresowana będąca stroną postępowania - art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl