0113-KDIPT2-2.4011.655.2023.2.AKU - PIT od emerytury z Węgier

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 listopada 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-2.4011.655.2023.2.AKU PIT od emerytury z Węgier

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymywanej z Węgier jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 września 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 14 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury z Węgier. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 15 listopada 2023 r. (wpływ 16 listopada 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 2017 r. płaci Pani podatek i składkę zdrowotną od emerytury wypłacanej Pani na Węgrzech. Tak Pani doradził w 2017 r. doradca banku, do którego wpływa Pani emerytura z Węgier.

W ciągu kilku lat bank najpierw odprowadzał podatek i składkę zdrowotną na rzecz Skarbu Państwa, potem zaprzestał odprowadzania, a następnie ponownie zaczął odprowadzać. Ponieważ, stykała się Pani ze sprzecznymi informacjami na temat obowiązku płacenia podatku i składki zdrowotnej od swojej emerytury z Węgier, zwróciła się Pani z pytaniem w tej sprawie do banku, do ZUS i do miejscowego urzędu skarbowego. Nikt nie potrafił rozstrzygnąć tej kwestii, natomiast urząd skarbowy doradził Pani skonsultowanie się z Centralną Informacja Skarbową - i z tej telefonicznej konsultacji Pani skorzystała. Z uzyskanych informacji wynika, że obowiązują następujące regulacje prawne.

Przepis, który mówi o konieczności płacenia podatku od zagranicznej emerytury, jeśli w kraju, w którym jest wypłacana nie odprowadzany jest podatek (Konwencja z 23 września 1992 r. zawarta w Budapeszcie między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku - art. 18 emerytury i renty). Emerytury na Węgrzech nie są opodatkowane, nie odprowadza się też składki zdrowotnej.

Drugi przepis mówi o tym, że nie ma obowiązku płacenia podatku od emerytury, która jest wypłacana w ramach obowiązkowego systemu zabezpieczeń socjalnych (Protokół do Konwencji z dnia 27 czerwca 2000 r., art. 1 ust. 1 i ust. 2).

Zarówno w Polsce, jak i na Węgrzech, wykonywała Pani taką samą pracę - wykładowcy. W Polsce na Uniwersytecie X i Uniwersytecie Y, na Węgrzech - na Uniwersytecie w mieście.... W czasie pracy na Uniwersytecie w... mieszkała Pani na Węgrzech (pobyt stały) i tam płaciła Pani podatki. Jest Pani na Węgrzech objęta obowiązkowym systemem zabezpieczeń socjalnych. Ma Pani podwójne obywatelstwo: polskie i węgierskie.

W czasie pracy na uniwersytecie w Polsce mieszkała Pani w Polsce (od 2000 r. pobyt stały) i w Polsce płaciła Pani podatki. Emeryturę w Polsce wypłaca Pani ZUS (Zakład Ubezpieczeń Społecznych w...., Inspektorat w...). Emeryturę na Węgrzech wypłaca Pani odpowiednik ZUS - Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság.

Obydwa świadczenia emerytalne, zarówno w Polsce jak i na Węgrzech, są Pani wypłacane w ramach obowiązkowego systemu zabezpieczeń socjalnych. Według Pani najlepszej wiedzy, nie powinna Pani płacić podatku i składki zdrowotnej od emerytury otrzymywanej na Węgrzech.

Nie podjęła Pani jednak żadnych decyzji i złożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w kwestii - czy ma Pani płacić podatek i składkę zdrowotną od swojej węgierskiej emerytury i czy należy się Pani zwrot odprowadzanego podatku i składek.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że oczekuje wydania interpretacji za lata: 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 i 2022.

W okresie obejmującym przedmiotowy wniosek miała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce.

Emerytura z Węgier, którą Pani otrzymuje, jest wypłacana z węgierskiemu systemu ubezpieczeń społecznych (przez Magyar Államkincstár Nyugdijfolyósitó Igazgatoság).

Emerytura z Węgier, wypłacana Pani w okresie, którego dotyczy wniosek jest zwolniona z opodatkowania z tym kraju.

W składanych rocznych zeznaniach podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wykazywała Pani do opodatkowania uzyskiwane świadczenie z Węgier.

Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy od emerytury otrzymywanej z Węgier powinna Pani odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych? Jeżeli nie, to czy nienależnie wpłacony podatek podlega zwrotowi?

Pani stanowisko w sprawie

Od emerytury otrzymywanej z Węgier nie powinna Pani odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Nienależnie wpłacony podatek podlega zwrotowi.

Powołuje się Pani na poniższe przepisy prawa:

- Konwencję między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodów i majątku zawartą 23 września 1992 r. - art. 18 emerytury i renty;

- Protokół do Konwencji z dnia 27 czerwca 2000 r. - art. 1 do art. 18 Konwencji;

- ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych - art. 3 ust. 1a.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm., tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.; tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm., tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.; tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm.; tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.; tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie to treści art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W kontekście powyższego wyjaśnienia wymaga, że ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy, czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy). Stąd też do tej kategorii osób mają zastosowanie ogólne reguły podatkowe korygowane wyłącznie treścią umów międzynarodowych w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że posiada Pani obywatelstwo polskie i węgierskie oraz, że Pani miejscem zamieszkania w latach 2017 - 2022 dla celów podatkowych była Polska. Zatem, należy uznać, że w tym okresie była Pani polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Zarówno w Polsce, jak i na Węgrzech, wykonywała Pani taką samą pracę - wykładowcy. W Polsce na Uniwersytecie X i Uniwersytecie Y, na Węgrzech - na Uniwersytecie w mieście... W czasie pracy na Uniwersytecie w... mieszkała Pani na Węgrzech (pobyt stały) i tam płaciła Pani podatki. Jest Pani na Węgrzech objęta obowiązkowym systemem zabezpieczeń socjalnych.

Od 2017 r. otrzymuje Pani emeryturę z Węgier, wypłacaną z węgierskiemu systemu ubezpieczeń społecznych przez odpowiednik polskiego ZUS. Od wypłacanej emerytury nie jest pobierany podatek na Węgrzech. Otrzymuje Pani również polską emeryturę wypłacaną przez ZUS.

Tym samym, w przedmiotowej sprawie znajdą zastosowanie odpowiednie uregulowania Konwencji z dnia 23 września 1992 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1995 r. Nr 125, poz. 602 z późn. zm.), zmienionej Protokołem z dnia 27 czerwca 2000 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 108, poz. 946).

W myśl art. 4 ust. 1 ww. Konwencji:

W rozumieniu niniejszej konwencji określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze.

Stosownie do art. 18 ust. 1 ww. Konwencji polsko-węgierskiej:

Emerytury, renty i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu wcześniejszej pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Natomiast przepis art. 18 ust. 2 ww. Konwencji:

Bez względu na postanowienie ustępu 1, emerytury, renty i inne podobne świadczenia wypłacane w ramach obowiązkowego systemu zabezpieczeń socjalnych Umawiającego się Państwa osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie z tytułu wcześniejszej pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Umawiającym się Państwie.

W konsekwencji, świadczenia emerytalne wypłacone osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski podlegają opodatkowaniu co do zasady tylko w Polsce. Przeciwieństwem powyższego jest emerytura wypłacana z obowiązkowego systemu zabezpieczeń socjalnych Węgier z tytułu wcześniejszej pracy najemnej. Jeżeli osoba ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, to taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko na Węgrzech.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że w sytuacji, jak wskazano, w okresie objętym wnioskiem miała Pani miejsce zamieszkania w Polsce i jest Pani wypłacana emerytura z obowiązkowego sytemu zabezpieczeń socjalnych Węgier, z tytułu wcześniejszej pracy najemnej, to emerytura podlega opodatkowaniu zgodnie z powołanym art. 18 ust. 2 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, tylko na Węgrzech i tym samym nie podlega opodatkowaniu w Polsce. W związku z tym, nie była Pani obowiązana do wykazywania ww. dochodu w zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za rok podatkowy, w którym otrzymała przedmiotowe świadczenie.

Jednocześnie wskazujemy, że stosownie do art. 81 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383):

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 3 pkt 5 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym - poprawnym już - wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Podatnik może skutecznie skorygować wysokość zobowiązania podatkowego o ile zobowiązanie to nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, podatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ww. ustawy). Okoliczności skutkujące przerwaniem lub zawieszeniem biegu przedawnienia wymienione zostały w art. 70 i art. 70a ww. ustawy.

Tym samym, jeżeli w okresie, którego dotyczy wniosek, składała Pani zeznania podatkowe, w których wykazywała Pani dochód z tytułu emerytury wypłacanej z obowiązkowego sytemu zabezpieczeń socjalnych Węgier z tytułu wcześniejszej pracy najemnej - to przysługuje Pani prawo do dokonania korekty zeznań rocznych składanych za ten okres, ponieważ ww. dochód (jak wskazano wyżej) nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania i własnego stanowiska w sprawie, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy, które nie były przedmiotem pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.

Dodatkowo należy wyjaśnić, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Końcowo organ wskazuje, że zapłacona na konto Krajowej Informacji Skarbowej, opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w części, która stanowi nadpłatę w myśl art. 14f § 2b pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383), zostanie zwrócona w terminie określonym w art. 14f § 2a ustawy - Ordynacja podatkowa.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu),

na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl