0113-KDIPT2-2.4011.648.2023.1.DA - Ustalenie możliwości odliczenia od dochodu kwoty przekazanej darowizny na rzecz fundacji

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-2.4011.648.2023.1.DA Ustalenie możliwości odliczenia od dochodu kwoty przekazanej darowizny na rzecz fundacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 września 2023 r. złożył Pan wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu kwoty przekazanej darowizny.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Mieszka Pan na stałe w Polsce i jest polskim obywatelem oraz polskim rezydentem podatkowym, rozliczającym się na zasadach ogólnych (skala podatkowa).

W sierpniu 2023 r. dokonał Pan darowizny pieniężnej w kwocie 22 800 zł na rzecz fundacji, wpisanej do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (dalej: "Fundacja"). Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Darowizna została dokonana przelewem i została przyjęta przez Fundację.

Fundacja nie posiada statusu "organizacji pożytku publicznego" w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Celem statutowym Fundacji jest m.in. prowadzenie działalności w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania. Zarząd Fundacji złożył względem Pana oświadczenie na piśmie, że przeznaczy darowiznę na działania pożytku publicznego w zakresie edukacji, oświaty i wychowania.

Nie zaliczył i nie zaliczy Pan wartości przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów. Nie odliczył i nie odliczy Pan wartości przekazanej darowizny od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wartość przekazanej darowizny nie została Panu zwrócona w jakiejkolwiek formie.

Pytanie

Czy kwota darowizny pieniężnej dokonanej przez Pana na rzecz Fundacji może zostać odliczona od podstawy obliczenia podatku dochodowego Pana na zasadach określonych w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, kwota darowizny pieniężnej dokonanej przez Pana na rzecz Fundacji może zostać odliczona od podstawy obliczenia podatku dochodowego Pana na zasadach określonych w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwota stanowiąca 6% Pana dochodu.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z kolei z art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ww. ustawy, podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1,2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e.

Z powyższego wynika, że podstawowym warunkiem odliczenia od dochodu jest dokonanie darowizny oraz przeznaczenie darowizny na cel enumeratywnie wymieniony w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Ponadto, z art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można wywieść, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

- musi być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

- obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 ww. ustawy, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

W myśl zaś art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 pkt 14 tejże ustawy - sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania.

Kolejnym niezbędnym do zachowania warunkiem uprawniającym do skorzystania z takiego odliczenia jest status beneficjenta, który musi być organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Artykuł 3 ust. 2 ww. ustawy wskazuje, że chodzi tutaj o organizację pozarządową, którymi w myśl ustawy są:

1)

niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2)

niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia.

Artykuł 3 ust. 3 ww. ustawy wskazuje zaś na:

1)

osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

2)

stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;

3)

spółdzielnie socjalne;

4)

spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Jednocześnie zgodnie z art. 3 ust. 4 ww. ustawy, za organizacje te nie uważa się:

- partii politycznych,

- europejskich partii politycznych,

- związków zawodowych i organizacji pracodawców,

- samorządów zawodowych,

- fundacji utworzonych przez partie polityczne,

- europejskich fundacji politycznych.

Oznacza to, że zakres ulgi określonej w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, związanej z darowiznami na rzecz określonych w tym przepisie organizacji nie uzależnia dokonania odliczenia od posiadania przez obdarowaną organizację formalnego statusu organizacji pożytku publicznego. Istotne jest, aby jednostka obdarowana prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i nie była jednostką sektora finansów publicznych (tak też: interpretacja indywidualna z dnia 9 marca 2022 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.11.2022.2.DJ; interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 26 września 2007 r., nr ITPB1/415-93/07/RS; interpretacja indywidualna z dnia 10 stycznia 2022 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.589.2021.2.BD).

Jednakże, podkreślenia wymaga, że w myśl art. 26 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 9 nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu, z tym że odliczeniu nie podlegają darowizny poniesione na rzecz:

1)

osób fizycznych;

2)

osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Natomiast zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 1 i 2 ww. ustawy, wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie:

1)

dowodu wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy - w przypadku darowizny pieniężnej;

2)

dowodu, z którego wynikają dane identyfikujące darczyńcę oraz wartość przekazanej darowizny wraz z oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu - w przypadku darowizny innej niż pieniężna lub innej niż określona w ust. 1 pkt 9 lit.c.

Stosownie zaś do treści art. 26 ust. 6f ww. ustawy, odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 11.

Podobnie zgodnie z art. 26 ust. 13a ww. ustawy, wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji darowizny, wobec czego należy odwołać się do przepisów Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy - Kodeks cywilny (dalej: "k.c."), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

W doktrynie prawa cywilnego wskazuje się, że darowizna jest umową nazwaną, umożliwiającą dokonywanie przysporzeń majątkowych bez ekwiwalentu odpowiadającego świadczeniu darczyńcy (tak: E. Gniewek, P. Machnikowski (red.), Kodeks cywilny. Komentarz. Wyd. 10, Warszawa 2021, komentarz do art. 888 k.c.).

Zgodnie zaś z art. 890 § 1 k.c., oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. W piśmiennictwie na tle treści art. 890 § 1 k.c. wskazuje się, że spełnienie świadczenia następuje równocześnie z zawarciem konsensualnej umowy darowizny (a więc z wyłączeniem sytuacji objętych art. 890 § 1 zd. 2 k.c.), jeśli na podstawie przepisów samo porozumienie wywołuje podwójny skutek (zobowiązująco-rozporządzający) (tak: E. Gniewek, P. Machnikowski (red.). Kodeks cywilny. Komentarz. Wyd. 10, Warszawa 2021, komentarz do art. 890 k.c.). Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 8 grudnia 1980 r., I CR 487/80, OSN 1981, Nr 7, poz. 137 oświadczenie darczyńcy nie wymaga w świetle art. 890 § 1 k.c. formy aktu notarialnego. Oznacza to, że wykonanie darowizny pieniężnej przez darczyńcę i przyjęcie jej przez obdarowanego jest równoważne z zawarciem skutecznej umowy darowizny.

W niniejszej sprawie dokonał Pan wpłaty pieniężnej na rzecz Fundacji w formie przelewu. Fundacja przyjęła wpłatę jako darowiznę. Oznacza to, że dokonał Pan darowizny na rzecz Fundacji. Fundacja jest fundacją wpisaną do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Oznacza to, że Fundacja jest podmiotem określonym w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ponadto, celem statutowym Fundacji jest prowadzenie działalności w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania. Oznacza to, że Fundacja prowadzi działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych w myśl art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Co więcej, darowizna ta została przeznaczona na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, gdyż Fundacja oświadczyła, że przeznaczy ją na działania pożytku publicznego w zakresie edukacji, oświaty i wychowania. W świetle powyższego, w niniejszej sprawie wszystkie warunki odliczenia darowizny od podstawy obliczenia podatku dochodowego określone w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały spełnione.

Jednocześnie, w niniejszej sprawie nie zaistniały żadne przesłanki wyłączające skorzystanie z ww. ulgi.

Po pierwsze, Fundacja nie jest podmiotem określonym w art. 3 ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ani też podmiotem określonym w art. 26 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Po drugie, nie zaliczył i nie zaliczy Pan wartości przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów, jak również nie odliczył i nie odliczy wartości przekazanej darowizny od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy lub od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wartość przekazanej darowizny nie została również Panu zwrócona w jakiejkolwiek formie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Jednocześnie wskazuję, że aktualny tekst jednolity ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu interpretacji Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl