0113-KDIPT2-2.4011.514.2018.1.ACZ - Zwolnienie z PIT przychodu z tytułu dotacji celowej na wymianę źródeł ciepła.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 grudnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-2.4011.514.2018.1.ACZ Zwolnienie z PIT przychodu z tytułu dotacji celowej na wymianę źródeł ciepła.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2018 r. (data wpływu 18 października 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z udzielaniem dotacji celowej na dofinansowanie wymiany źródeł ciepła - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2018 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z udzielaniem dotacji celowej na dofinansowanie wymiany źródeł ciepła.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina... realizuje projekty pn. "Poprawa jakości miejskiego powietrza - wymiana tradycyjnych źródeł ciepła na proekologiczne w Gminie... (biomasa i paliwa gazowe)" oraz "Poprawa jakości miejskiego powietrza - wymiana tradycyjnych źródeł ciepła na niskoemisyjne w Gminie... (paliwa stałe)" w ramach Osi priorytetowej Regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza, Poddziałanie 4.4.3 Obniżenie poziomu niskiej emisji (paliwa stałe) - SPR oraz Poddziałanie 4.4.2 Obniżenie poziomu niskiej emisji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020.

Projekty polegają na udzielaniu dotacji na wymianę nieekologicznych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych. Przedmiotem dotacji jest wymiana starych kotłów, pieców, urządzeń grzewczych na paliwa stałe (węgiel, koks, miał) wraz z wykonaniem wewnętrznych instalacji niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania nowego systemu ogrzewania. Wymienione zostaną łącznie 223 stare kotły węglowe.

Źródłem finansowania inwestycji są środki unijne przyznane Gminie z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 Województwa... oraz środki własne mieszkańców.

Możliwość wymiany kotła w ramach projektów jest dobrowolna. Mieszkańcy nie są przymuszani do wymiany urządzenia grzewczego. Dotacji udziela się na podstawie wniosków złożonych przez osoby zainteresowane likwidacją dotychczasowego źródła ciepła, a realizacja inwestycji jest uzależniona od zrealizowania inwestycji, zgodnie z regulaminem i zawartą umową i pozytywnego wyniku oceny energetycznej budynku (współczynnik energii pierwotnej badanego budynku jest równy lub mniejszy niż 150 kWh/m2 x rok), w którym ma nastąpić inwestycja.

Gmina... podpisuje umowy o udzielenie dotacji z wnioskodawcami kwalifikującymi się do projektu, którzy spełnią warunki wynikające z regulaminu udzielania dotacji na wymianę nieekologicznych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych w ramach projektów finansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 przyjętego uchwałą nr. Rady... z dnia 25 maja 2017 r., zmienionego uchwałą nr. Rady... z dnia 7 września 2017 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie zasad udzielania dotacji na wymianę nieekologicznych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych w ramach projektów finansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020. Uchwała została podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.) w zw. z art. 400a ust. 1 pkt 21-22 i art. 403 ust. 2, 4 i 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2017 r. poz. 519, z późn. zm.).

Warunkiem realizacji inwestycji (wymiany pieca) przez inwestora (mieszkańca) jest: zawarcie z Gminą umowy, której wzór stanowi załącznik nr 4 do regulaminu, której przedmiotem jest udzielenie dotacji, określającej m.in. rodzaj inwestycji, czas jej realizacji, wysokość przyznanej dotacji, tryb i formę rozliczeń między stronami umowy, wybranie przez inwestora wykonawcy, który zrealizuje inwestycję zgodnie z określonym w umowie wariantem i zakresem pracy oraz zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami, w szczególności przepisami ustawy - Prawo budowlane oraz przepisami rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy. Po zakończeniu realizacji inwestycji inwestor jest zobowiązany poinformować o tym na piśmie Gminę, przedstawiając oryginały faktur/rachunków dokumentujących zakres i wartość przeprowadzanych prac opatrzonych danymi inwestora (mieszkańca), składając jednocześnie wniosek o rozliczenie dotacji, zgodny ze wzorem wniosku stanowiącym załącznik nr 5 do ww. regulaminu. Wysokość dotacji jest każdorazowo ustalana indywidualnie z uwzględnieniem maksymalnych kwot dotacji, wyników ocen energetycznych, faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowanych weryfikowanych na podstawie dostarczonych przez inwestora faktur/rachunków oraz zasad projektu.

Dotacja ma formę zwrotu kosztów kwalifikowanych w projekcie poniesionych przez mieszkańców i udziela się jej przelewem z budżetu Gminy... na konto bankowe wskazane przez wnioskodawcę, po zweryfikowaniu złożonych przez niego dokumentów.

Okres trwałości projektu wynosi pięć lat od daty ostatniej płatności końcowej Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa.... Zakupione urządzenia grzewcze stanowią własność mieszkańców biorących udział w projekcie.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że dotacja dla mieszkańców na dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska, udzielana przez Gminę..., jest dotacją w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy kwota otrzymanej przez wnioskodawców dotacji, z którymi Gmina podpisze umowy i którzy spełnią warunki regulaminu i umowy, będzie stanowić dochód, a tym samym podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych? Jeśli tak, to czy spoczywa na Gminie obowiązek sporządzania informacji PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja ta w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie zwolniona od podatku dochodowego, ponieważ dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, są wolne od podatku dochodowego.

Dotacja dla mieszkańców Gminy... biorących udział w projekcie ma formę zwrotu kosztów kwalifikowanych za zakupione urządzenia grzewcze stanowiące ich własność i wypłacana jest z budżetu Gminy.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma obowiązku sporządzania rocznych informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są również inne źródła.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak stanowi art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17. Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina realizuje projekty pn. "Poprawa jakości miejskiego powietrza - wymiana tradycyjnych źródeł ciepła na proekologiczne w Gminie... (biomasa i paliwa gazowe)" oraz "Poprawa jakości miejskiego powietrza - wymiana tradycyjnych źródeł ciepła na niskoemisyjne w Gminie... (paliwa stałe)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020. Projekty polegają na udzielaniu dotacji na wymianę nieekologicznych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych. Przedmiotem dotacji jest wymiana starych kotłów, pieców, urządzeń grzewczych na paliwa stałe (węgiel, koks, miał) wraz z wykonaniem wewnętrznych instalacji niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania nowego systemu ogrzewania. Źródłem finansowania inwestycji są środki unijne przyznane Gminie z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 Województwa... oraz środki własne mieszkańców.

Możliwość wymiany kotła w ramach projektów jest dobrowolna. Dotacji udziela się na podstawie wniosków złożonych przez osoby zainteresowane likwidacją dotychczasowego źródła ciepła, a realizacja inwestycji jest uzależniona od zrealizowania inwestycji, zgodnie z regulaminem i zawartą umową i pozytywnego wyniku oceny energetycznej budynku, w którym ma nastąpić inwestycja. Gmina podpisuje umowy o udzielenie dotacji z wnioskodawcami kwalifikującymi się do projektu, którzy spełnią warunki wynikające z regulaminu udzielania dotacji na wymianę nieekologicznych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych w ramach projektów finansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 przyjętego uchwałą nr... z dnia 25 maja 2017 r., zmienionego uchwałą nr... z dnia 7 września 2017 r. Uchwała została podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym w zw. z art. 400a ust. 1 pkt 21-22 i art. 403 ust. 2, 4 i 5 ustawy - Prawo ochrony środowiska.

Warunkiem realizacji inwestycji (wymiany pieca) przez inwestora (mieszkańca) jest: zawarcie z Gminą umowy, której przedmiotem jest udzielenie dotacji, określającej m.in. rodzaj inwestycji, czas jej realizacji, wysokość przyznanej dotacji, tryb i formę rozliczeń między stronami umowy, wybranie przez inwestora wykonawcy, który zrealizuje inwestycję zgodnie z określonym w umowie wariantem i zakresem pracy oraz zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami, w szczególności przepisami ustawy - Prawo budowlane oraz przepisami rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy. Po zakończeniu realizacji inwestycji inwestor jest zobowiązany poinformować o tym na piśmie Gminę, przedstawiając oryginały faktur/rachunków dokumentujących zakres i wartość przeprowadzanych prac opatrzonych danymi inwestora (mieszkańca), składając jednocześnie wniosek o rozliczenie dotacji. Wysokość dotacji jest każdorazowo ustalana indywidualnie z uwzględnieniem maksymalnych kwot dotacji, wyników ocen energetycznych, faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowanych weryfikowanych na podstawie dostarczonych przez inwestora faktur/rachunków oraz zasad projektu. Dotacja ma formę zwrotu kosztów kwalifikowanych w projekcie poniesionych przez mieszkańców i udziela się jej przelewem z budżetu Gminy na konto bankowe wskazane przez wnioskodawcę, po zweryfikowaniu złożonych przez niego dokumentów. Okres trwałości projektu wynosi pięć lat od daty ostatniej płatności końcowej Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa.... Zakupione urządzenia grzewcze stanowią własność mieszkańców biorących udział w projekcie.

Dotacja dla mieszkańców na dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska, udzielana przez Gminę, jest dotacją w rozumieniu art. 221 ustaw. o finansach publicznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Przy czym, zgodnie z art. 21 ust. 36 ustawy o podatku od osób fizycznych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Zatem, podatkiem dochodowym od osób fizycznych objęta została ta część dotacji, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymana z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.), dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d.

zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

e.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f.

kosztów realizacji inwestycji.

Stosownie do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się, m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b), tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz.UE.L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.

Na podstawie art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r. poz. 799, z późn. zm.), do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 ww. ustawy, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

1.

podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:

a.

osób fizycznych,

b.

wspólnot mieszkaniowych,

c.

osób prawnych,

d.

przedsiębiorców;

2.

jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (art. 403 ust. 5 ww. ustawy).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro udzielana przez Wnioskodawcę - jednostkę samorządu terytorialnego - dotacja celowa na dofinansowanie wymiany nieekologicznych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych, jest finansowana z budżetu Gminy i stanowi dotację w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, to kwota otrzymanej przez mieszkańców Gminy dotacji, z którymi Gmina podpisze umowy i którzy spełnią warunki regulaminu i umowy, będzie stanowić dla nich przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże korzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia dla mieszkańców Gminy, którzy skorzystają z przedmiotowej dotacji informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C), o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl