0113-KDIPT2-2.4011.511.2020.2.EC - Odliczenie wydatków na materiały i usługi budowlane w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-2.4011.511.2020.2.EC Odliczenie wydatków na materiały i usługi budowlane w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2020 r. (data wpływu 19 maja 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2020 r. (data wpływu 29 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia wydatków na materiały i usługi budowlane w ramach ulgi termomodernizacyjnej:

* w części budynku mieszkalnego już istniejącego - jest prawidłowe,

* w części nadbudowanej budynku mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2020 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325), w związku z powyższym pismem z dnia 20 lipca 2020 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.511.2020.1.EC, wezwano Wnioskodawcę na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 20 lipca 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 24 lipca 2020 r.), zaś w dniu 29 lipca 2020 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku z dnia 29 lipca 2020 r.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest właścicielem domu jednorodzinnego wolnostojącego, który został zbudowany w latach dwudziestych XX wieku. Dom ten wraz z pozostałymi zabudowaniami gospodarczymi Wnioskodawca otrzymał od rodziców w ramach darowizny, na podstawie aktu notarialnego z dnia 19 października 2017 r. W 2019 r. Wnioskodawca wykonał wymianę dachu na domu, zgodnie z projektem budowlanym oraz na podstawie pozwolenia na budowę (decyzja Starosty... nr.... z dnia 18 marca 2019 r.). Wcześniej dach pokryty był tylko starym popękanym eternitem, przez co w okresie zimowym na strychu zalegał śnieg, powodujący zawilgocenie drewnianego stropu, a także poprzez swoją nieszczelność znaczną utratę ciepła. Po wymianie dach został odeskowany, pokryty papą i na końcu blachodachówką. W dachu zostały również umieszczone okna dachowe, gdyż dawny strych zostanie zagospodarowany jako poddasze użytkowe. Ze stropu natomiast zostały zdjęte stare deski, wzmocnione zostały krokwie, a w stropie pomiędzy krokwiami ułożona została wełna mineralna, a na wierzch zostały położone płyty wiórowe o grubości 25 mm. Wydatki zostały poniesione na zakup potrzebnych materiałów oraz na usługę związaną z wymianą dachu. W pierwszej kolejności został zdemontowany stary dach, następnie wykonana została podbudowa ścian kolankowych, potem ułożona została nowa konstrukcja dachu, odeskowanie, papa i na końcu blachodachówka. W dalszej kolejności prowadzone były prace związane z dociepleniem i wymianą pokrycia stropu. Prace wykonywane były na podstawie projektu budowlanego i pozwolenia na budowę, w wyniku wykonanych prac zwiększyła się powierzchnia użytkowa, poddasze zostanie w przyszłości zaadaptowane na część mieszkalną. Wymiana dachu była główną inwestycją w budynku, a jej dokonanie wymagało sporządzenia projektu budowlanego, w ramach planowania wymiany powstał pomysł nadbudowy i w przyszłości zaadaptowania strychu na pomieszczenie mieszkalne. Po przeprowadzonych pracach zmniejszyło się zużycie węgla i drewna, docelowo planowana jest wymiana kotła grzewczego na proekologiczny. Wszystkie koszty zostały poniesione ze środków własnych i nie zostały zwrócone w żadnej formie, nie były też zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, nie były odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie były przez Wnioskodawcę uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Koszty na zakup materiałów i usługę zostały poniesione tylko w 2019 r., przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek. W 2020 r. została wymieniona stolarka okienna, a w 2021 r. planowane jest ocieplenie ścian zewnętrznych i wymiana kotła, wówczas przedsięwzięcie zostanie zakończone. Wydatki, które poniósł Wnioskodawca zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (faktury z dnia 22 lutego 2019 r. (zakup materiałów) oraz z dnia 1 lipca 2019 r. (wykonanie usługi)). Wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne w postaci wymiany dachu należą do wydatków wymienionych w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489; tj. ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 pkt 5 załącznika do ww. rozporządzenia) i będą też należały w przypadku wymiany stolarki okiennej i ocieplenia ścian zewnętrznych. Poniesione wydatki związane były z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawca może odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej koszty poniesione na zakup nowego pokrycia dachowego (blachodachówka wraz z niezbędnymi elementami i oknami dachowymi oraz orynnowaniem) i usługę wymiany dachu?

2. Czy w kolejnych 3 latach Wnioskodawca będzie mógł odliczyć inne koszty w ramach ulgi termomodernizacyjnej, tj. wymianę stolarki okiennej i ocieplenie ścian zewnętrznych, jeżeli łącznie poniesione koszty nie przekroczą 53 000 zł?

Zdaniem Wnioskodawcy, może On odliczyć powyższe koszty w ramach ulgi termomodernizacyjnej, gdyż w znacznym stopniu inwestycja przyczyniła się do poprawy efektywności energetycznej domu.

Zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 1, może On odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej koszty zakupu materiałów na wymianę dachu, gdyż inwestycja polegała na ulepszeniu, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania, tj. uszczelniony i docieplony strop oraz szczelny dach ograniczyły znacznie utratę ciepła; szczelny dach przykryty deskami, papą oraz blachodachówką całkowicie chroni poddasze oraz drewniany strop przed zawilgoceniem, które do tej pory spowodowane było zaleganiem na strychu śniegu w okresie zimowym, a zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, w ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczyć również można wydatki poniesione na zakup materiałów chroniących dom przed zawilgoceniem.

Wnioskodawca może odliczyć koszty usługi wymiany dachu, gdyż inwestycja polegała na ulepszeniu, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania.

Wnioskodawca może odliczyć koszty wymiany stolarki okiennej i ocieplenia ścian zewnętrznych, do łącznej wysokości nieprzekraczającej 53 000 zł, gdyż inwestycje te będą polegały na ulepszeniu, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów, w wyniku którego nastąpi dalsze zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i zostaną wykonane w ciągu 3 lat, od poniesienia pierwszego wydatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie odliczenia wydatków na materiały i usługi budowlane w ramach ulgi termomodernizacyjnej:

* w części budynku mieszkalnego już istniejącego - jest prawidłowe,

* w części nadbudowanej budynku mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Wskazać należy, że przepisy ustawy - Prawo budowlane wiążą zawiadomienie o zakończeniu budowy lub złożenie wniosku o pozwolenie na użytkowanie z zakończeniem inwestycji w całości tzn. wykonaniem w całości decyzji o pozwoleniu na budowę, na podstawie której dana inwestycja była prowadzona. Należy jednakże podkreślić, że ustawodawca przewidział w ustawie - Prawo budowlane pewne wyjątki od powyższej zasady. W myśl art. 55 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego należy uzyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, jeżeli przystąpienie do użytkowania ma nastąpić przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych. Należy przy tym zaznaczyć, że ww. unormowanie dotyczy sytuacji, gdy całe zamierzenie nie jest zakończone, zaś do wykonania pozostały roboty budowlane, bez zrealizowania których całość zamierzenia nie może funkcjonować zgodnie z określonym w decyzji o pozwoleniu na budowę przeznaczeniem. Natomiast oddawana do użytkowania, na podstawie art. 59 ust. 1 w zw. z art. 55 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, część zamierzenia powinna samodzielnie funkcjonować.

W takiej sytuacji zastosowanie mają przepisy art. 59 ust. 3 oraz art. 59 ust. 4 ww. ustawy, które pozwalają na wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie tej części obiektu, która samodzielnie funkcjonuje oraz została zrealizowana w stanie umożliwiającym właściwe z niej korzystanie (np. decyzji o pozwoleniu na użytkowanie segmentu budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie szeregowej). Należy jednak dodać, że zakres niewykonanych robót może obejmować takie roboty budowlane, objęte daną decyzją o pozwoleniu na budowę, bez zrealizowania których obiekt może funkcjonować zgodnie z określonym w tej decyzji przeznaczeniem - a co za tym idzie spełnione są przesłanki do zawiadomienia o zakończeniu budowy lub wystąpienia z wnioskiem o pozwolenie na użytkowanie.

W powyższych przypadkach decyzja o pozwoleniu na użytkowanie również jest wydawana po przeprowadzeniu obowiązkowej kontroli, o której mowa w art. 59a (zob. art. 59 ust. 1 ww. ustawy). Stosownie zaś do art. 59 ust. 3 ustawy - Prawo budowlane, jeżeli właściwy organ nadzoru budowlanego stwierdzi, że obiekt budowlany spełnia warunki, określone w art. 59 ust. 1 ww. ustawy, pomimo niewykonania części robót wykończeniowych lub innych robót budowlanych związanych z obiektem, w wydanym pozwoleniu na użytkowanie, może określić termin wykonania tych robót. Przy tym, nie dotyczy to realizacji instalacji i urządzeń służących ochronie środowiska, których wykonanie jest niezbędne przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego lub wystąpieniem z wnioskiem o pozwolenie na użytkowanie (art. 59 ust. 4 ww. ustawy).

Należy również podkreślić, że zgodnie z treścią art. 59 ust. 4a ustawy - Prawo budowlane, inwestor jest obowiązany zawiadomić właściwy organ o zakończeniu robót budowlanych prowadzonych po przystąpieniu do użytkowania obiektu budowlanego, na podstawie pozwolenia na użytkowanie. Tym samym w powyższym przypadku na inwestorze ciąży jedynie obowiązek zawiadomienia właściwego organu o zakończeniu robót budowlanych. Natomiast zawiadomienia o zakończeniu robót budowlanych z art. 59 ust. 4a ww. ustawy nie należy utożsamiać z zawiadomieniem o zakończeniu budowy, o którym mowa w art. 54 ww. ustawy. Dlatego też, nie mają zastosowania do przedmiotowego zawiadomienia regulacje prawne dotyczące zawiadomienia o zakończeniu budowy. Dodatkowo należy zaznaczyć, że nie można mówić o odstąpieniu od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę, jeżeli zrealizowano jedynie część robót z zamierzonej inwestycji, o ile zrealizowany obiekt (część) może samodzielnie funkcjonować, a wykonane roboty budowlane są zgodne z zatwierdzonym projektem budowlanym lub innymi warunkami pozwolenia na budowę.

Z powyższego wynika więc, że ustawa - Prawo budowlane dopuszcza możliwość uzyskania pozwolenia na użytkowanie części obiektu budowlanego, która samodzielnie funkcjonuje oraz została zrealizowana w stanie umożliwiającym właściwe z niej korzystanie.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r. poz. 966, z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a.

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b.

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c.

wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d.

całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1.

materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2.

węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3.

kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4.

kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5.

zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6.

kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz.Urz.UE.L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),

7.

przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8.

materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9.

materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10.

materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11.

pompa ciepła wraz z osprzętem,

12.

kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13.

ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14.

stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15.

materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1.

wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2.

wykonanie analizy termograficznej budynku,

3.

wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4.

wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5.

docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6.

wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7.

wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8.

montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9.

montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10.

montaż pompy ciepła,

11.

montaż kolektora słonecznego,

12.

montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13.

montaż instalacji fotowoltaicznej,

14.

uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15.

regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16.

demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1.

sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2.

zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem domu jednorodzinnego wolnostojącego, który został zbudowany w latach dwudziestych XX wieku. Dom ten wraz z pozostałymi zabudowaniami gospodarczymi Wnioskodawca otrzymał od rodziców w ramach darowizny, na podstawie aktu notarialnego z dnia 19 października 2017 r. W 2019 r. Wnioskodawca wykonał wymianę dachu na domu, zgodnie z projektem budowlanym oraz na podstawie pozwolenia na budowę (decyzja Starosty z dnia 18 marca 2019 r.). Wcześniej dach pokryty był tylko starym popękanym eternitem, przez co w okresie zimowym na strychu zalegał śnieg powodujący zawilgocenie drewnianego stropu, a także poprzez swoją nieszczelność znaczną utratę ciepła. Po wymianie dach został odeskowany, pokryty papą i na końcu blachodachówką. W dachu zostały również umieszczone okna dachowe, gdyż dawny strych zostanie zagospodarowany jako poddasze użytkowe. Ze stropu natomiast zostały zdjęte stare deski, wzmocnione zostały krokwie, a w stropie pomiędzy krokwiami ułożona została wełna mineralna, a na wierzch zostały położone płyty wiórowe o grubości 25 mm. Wydatki zostały poniesione na zakup potrzebnych materiałów oraz na usługę związaną z wymianą dachu. W pierwszej kolejności został zdemontowany stary dach, następnie wykonana została podbudowa ścian kolankowych, potem ułożona została nowa konstrukcja dachu, odeskowanie, papa i na końcu blachodachówka. W dalszej kolejności prowadzone były prace związane z dociepleniem i wymianą pokrycia stropu. Prace wykonywane były na podstawie projektu budowlanego i pozwolenia na budowę, w wyniku wykonanych prac zwiększyła się powierzchnia użytkowa, poddasze zostanie w przyszłości zaadaptowane na część mieszkalną. Wymiana dachu była główną inwestycją w budynku, a jej dokonanie wymagało sporządzenia projektu budowlanego, w ramach planowania wymiany powstał pomysł nadbudowy i w przyszłości zaadaptowania strychu na pomieszczenie mieszkalne. Po przeprowadzonych pracach zmniejszyło się zużycie węgla i drewna, docelowo planowana jest wymiana kotła grzewczego na proekologiczny. Wszystkie koszty zostały poniesione ze środków własnych i nie zostały zwrócone w żadnej formie, nie były też zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, nie były odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie były przez Wnioskodawcę uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Koszty na zakup materiałów i usługę zostały poniesione tylko w 2019 r., przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek. W 2020 r. została wymieniona stolarka okienna, a w 2021 r. planowane jest ocieplenie ścian zewnętrznych i wymiana kotła, wówczas przedsięwzięcie zostanie zakończone. Wydatki, które poniósł Wnioskodawca zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (faktury z dnia 22 lutego 2019 r. (zakup materiałów) oraz z dnia 1 lipca 2019 r. (wykonanie usługi)). Wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne w postaci wymiany dachu należą do wydatków wymienionych w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, tj. ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 pkt 5 załącznika do ww. rozporządzenia i będą też należały w przypadku wymiany stolarki okiennej i ocieplenia ścian zewnętrznych. Poniesione wydatki związane były z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 lit. a ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

Obowiązujące od dnia 1 stycznia 2019 r. regulacje określające warunki korzystania z ulgi termomodernizacyjnej wykluczają jej stosowanie w przypadku wydatków poniesionych na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie. Odliczenie dotyczy wyłącznie budynków już wybudowanych i tylko wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego budynku, który już istnieje pozwalają na zastosowanie ulgi termomodernizacyjnej.

W myśl art. 3 pkt 6 ustawy - Prawo budowlane: "Ilekroć w ustawie jest mowa o budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego". W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że wykonał wymianę dachu na domu, zgodnie z projektem budowlanym oraz na podstawie pozwolenia na budowę. Wcześniej dach pokryty był tylko starym popękanym eternitem, przez co w okresie zimowym na strychu zalegał śnieg, powodujący zawilgocenie drewnianego stropu, a także poprzez swoją nieszczelność znaczną utratę ciepła. Po wymianie dach został odeskowany, pokryty papą i na końcu blachodachówką. W dachu zostały również umieszczone okna dachowe, gdyż dawny strych zostanie zagospodarowany jako poddasze użytkowe. Ze stropu natomiast zostały zdjęte stare deski, wzmocnione zostały krokwie, a w stropie pomiędzy krokwiami ułożona została wełna mineralna, a na wierzch zostały położone płyty wiórowe o grubości 25 mm. W pierwszej kolejności został zdemontowany stary dach, następnie wykonana została podbudowa ścian kolankowych, potem ułożona została nowa konstrukcja dachu, odeskowanie, papa i na końcu blachodachówka. W dalszej kolejności prowadzone były prace związane z dociepleniem i wymianą pokrycia stropu. Z opisu ww. prac wynika, że doszło do nadbudowy budynku jednorodzinnego mieszkalnego i wykonania nowego dachu. Nadbudowa podobnie jak rozbudowa, ma na celu powiększenie kubatury oraz powierzchni użytkowej budynku. Nie zmienia się jednak powierzchnia zabudowy, a wysokość budynku. W nadbudowie nowa część budynku posadowiona jest nie na gruncie, a na istniejącej części obiektu budowlanego.

Z opisu przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że wydatki zostały poniesione na zakup potrzebnych materiałów oraz na usługę związaną z wymianą dachu. W wyniku wykonanych prac zwiększyła się powierzchnia użytkowa, poddasze zostanie w przyszłości zaadaptowane na część mieszkalną. Wymiana dachu była główną inwestycją w budynku, a jej dokonanie wymagało sporządzenia projektu budowlanego, w ramach planowania wymiany powstał pomysł nadbudowy i w przyszłości zaadaptowania strychu na pomieszczenie mieszkalne. Tak więc część wydatków dotyczyć będzie ściśle nadbudowy budynku. Należy zatem stwierdzić, że poniesione wydatki na wykonanie nowej konstrukcji dachu i nowego pokrycia dachu nie będą się mieściły w zakresie ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedstawiony zakres prac jak wyżej wskazano świadczy o nadbudowie budynku mieszkalnego.

Jednakże należy też zauważyć, że część prac budowlanych dotyczących opisanego we wniosku przedsięwzięcia dotyczyć będzie również istniejącego już budynku, jak chociażby wymiana stolarki okiennej, ocieplenie ścian zewnętrznych i wymiana kotła. Tak więc w tej części, w której poniesione wydatki termomodernizacyjne, będą dotyczyły budynku istniejącego, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z odliczenia na zasadach określonych w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie należy zastrzec, że ulga termomodernizacyjna nie przysługuje, jeśli opisane wydatki są elementem procesu budowlanego zmierzającego do oddania do użytkowania budynku mieszkalnego w zakresie prac budowlanych objętych projektem budowlanym i pozwoleniem na budowę.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i jego uzupełnienia oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyłącznie wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej, ocieplenie ścian zewnętrznych i wymianę kotła w istniejącym budynku mieszkalnym, do wysokości 53 000 zł.

Natomiast, poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na prace budowlane i termomodernizacyjne oraz materiały budowlane wykorzystane do wykonania nowej konstrukcji dachu i nowego pokrycia dachu, które są związane z realizacją przebudowy i nadbudowy budynku mieszkalnego na podstawie pozwolenia na budowę i projektu budowlanego, w wyniku którego następuje podbudowa ścian kolankowych, zwiększenie powierzchni użytkowej budynku oraz adaptacja poddasza na pomieszczenia mieszkalne, nie będą się mieściły w zakresie ulgi, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe w zakresie wydatków na materiały budowlane i usługi uprawniających do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej dotyczących istniejącego budynku mieszkalnego, w części nieobjętej pracami budowlanymi wynikającymi z pozwolenia na budowę i projektu budowlanego budynku, natomiast za nieprawidłowe w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w odniesieniu do wydatków związanych z nadbudowaną istniejącego budynku mieszkalnego w ramach realizacji inwestycji objętej pozwoleniem na budowę.

Końcowo wskazać należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje, ogólnie na materiały budowlane wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu docieplenia i modernizacji systemu grzewczego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Natomiast interpretacja indywidualna wydawana jest jedynie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe. Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w...., ul.....,...., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl